Korvaushoito: Metadon vs. Suboxone

Tervehdys!

Haluaisin kysellä millä perusteilla olet valinnut korvaushoitolääkkeesi. Kun se päätetään sinulle, niin kyllä se jota itse haluat valitaan lääkkeeksi 90% varmuudella.

Itse alan hetken kuluttua käyttämään Suboxonea, vaikka käytän päivässä lähes 16 mg subuja! Valitsin XONE:n siksi, koska en halua pahentaa opioidi koukkuani. Korvaushoitoni ei tule kestämään koko elämäni ajan. En tarvitse mitään oloja, jotka varmasti metadonilla minäkin saisin, vaan haluan vain eroon Subutex-maailmasta.

Jos olet valinnut metadonin, niin olisi kiva kuulla perustelut.

Miksi olet valinnut metadonin korvaushoitolääkkeeksi? Tiedät varmaan mitkä reflat ovat edessä, kun joskus päätät lopettaa korvaushoidon. Eräs psykiatri sanoi minulle, että metadon on koko elämän kestävä lääkitys ja siitä on lähes mahdotonta päästä eroon. Siis mitä sinä itse ajattelit? Miksi et päätynyt XONE:en?

Tiedän yhden metadonia käyttävän pässin ja hänen syy valita metadon oli se, kun hän on olevinaan kovempi jätkä silloin. Klinikalla hän selitti lääkärille käyttäneen aikanaan paljon heroiinia. Kerran käskin kaverin hakea apteekista syyraa. Kaveri soittaa mulle apteekista ja kysyy mitä syyra oikein on, kun farmaseutti ei tiennyt!?! No minä sanoin että se on sitruunahappoa… Tätä tämä heroiini paljon käyttänyt hemmo ei tiennyt… Heehee… Olen oikeastaan hiton tyytyväinen, että tää jätkä on nyt metadon koukussa. Aikaisempi opioidin käyttö subujen suhteen tällä tyypillä oli noin yksi 8-pallo viikossa. Nyt se on 165 mg/vrk metadonia!!! Miten tollaiset pässit pääsee korvaushoitoon?

Tulee mieleen myös toinen tapaus joka oli vuoden kuivilla vankilassa ja heti siviilissä korvaushoitoon metadonilla!?

VH

Saako Suomessa mistään SubuTEXejä a-klinikalta…?? Eikö ne kaikki oo nykyään Suboxoneja… Paitsi tietenkin raskaana olevalle Subutexiä, mut mitä hä?

Kyllä kaikki saavat Suboxonea. Noin 1/100 saa Subutexiä allergian takia ja itse en kyllä kuulu niihin.

VH

No sitä vähän aattelinkin…

Olen ollut korvaushoidossa n.1,5vuotta Metadonilla, täällä minun kaupungissani ei ole muuta kuin metku!!
joitain vuosia sitten täälläkin sai myös bubre hoitoo mut a-klinikan hoitsu sano et lähes tulkoon jokainen
k.hoidokki veti lääkkeet hihaan/myi niitä… joten se lopetettiin ja ainoostaan metis jätettiin… et sellasta…
Korvaushoidon alussa olisin itsekkin halunnut bubrelle samoista syistä kuin säkin…mut ei annettu vaihtoehtoo…
Nykyään en enää tiedä vaihtaisinko subuun,meinaan kyllä toi metis auttaa sen verran hyvin.
en tiedä sitten kummonen taistelu on edessä ku aikoo lopettaa…No eipä ole mikään muukaan ollut tässä elämässä helppoa…

En ole kyllä saanut valita. Olen ollut molemmissa hoidoissa. Alussa olin reilun vuoden Suboxone-hoidossa. Hyvin meni alun hölmöilyjen jälkeen ja elämänlaatu alkoi nousemaan. Annokseni oli 22mg mikä tuntuu näin jälkeenpäin ajatellen liian suurelta. Olisin varmasti pärjännyt jollakin 16mg:lla. Oli vain silloin alussa pakko saada jotakin efektiä siitä xonesta irti. Ja kyllähän se sen alun 1-2kk toimikin vähän niinkuin halusinkin. En nýt mitään nousuja saanut, mutta kyllä siitä vähän olojakin sain. Kuitenkin aika usein jemmailin lääkettä ja sitä sitten fiksuna rännitin ja myin tai vaihdoin. Sitten sain vahingossa korvaushoidon lopettamiseen tarvittavan kolmannen varoituksen ja minulle annettiin vielä yksi mahdollisuus. Minun piti lopettaa koko hoito tai sitten saisin vielä yrittää metadonilla. Nyt olen olluta metkussa kolmisen kuukautta ja ihan yhtä helvettiähän tämä on ollut. Annokseni on aivan liian pieni, 70mg. Annokseni ei todellakaan kanna koko vuorokauitta, se kantaa ehkä puolet siitä ja nyt olen tapellut polin kanssa nostosta. Nyt kuitenkin saan noston kai tuossa viikon tai kahden päästä. Uskon kyllä että jos metkuannoksen saa kohdalleen niin kyllä silläkin pärjää. Monet metkututtuni ovat kertoneet että metkua ei saa jättää päivääkään hakematta tai muuten olosta tulee aika paska. Kun olin subussa niin mulla jäi pari kertaa päivä hakematta eikä sitä oikeastaan edes huomannut. Olen kyllä nyt metkuun siirtymisen jälkeen katunut koko hoidon aloittamista. Mulla on jotenkin sellainen olo, että tämän metkun kanssa mennään sitten hautaan.

Ylläpitohoito (metadon) vs. Korvaushoito (subutex/subuxon)

Toi on yleinen juttu että otetaan se metku hoito liian kevyesti ei millään pahalla mutt se on todella vaikeeta lopettaa tiedän vaan kaksi jotka ovat siinä onnistunut toinen lopetti seinään joku 240ml/vrk annoksella ja sitä en ehkä suosittele kenellekään koska se voi oikeesti olla hengen vaarallista toinen lopetti pirin ja subujen kanssa 200ml/vrk annosuksen vetämällä parisen grammaa päivässä melkein kk:den että pysyi liikkeellä miltei koko ajan ja pahimpiin kipuuihin vähän texsiä…mutt joo ylläpito hoito yleensä tarkoitetaan sellaist loppuun asti vievää hoitoa…ja aloitin itse 90-luvun loppupuolella pelleilemään opiaatien kanssa joten on jonkun verran tuttuja jotka käyttää myös ulkomailla ja niistä kaks on lopettanu metku hoitoa toinen niistä kenellä oli 240ml/vrk on raivoraitis ja toinen kärsimässä huume tuomioa piristä,ironiaa btw. mutt luulen että se tuomio on sen arvoista että pääsee metadonista eroon ja uskon että kaverikin on sitä mieltä…

on kokemusta tosta…kummatkin vie elämänstä kaikki normaalit tunteet…no ei ole saarna ei mutta joku roti…pärjää sitä ilmanki jos on mies jolla on paksu selkäranka ja näin. :smiley: :smiley: :smiley:

Hmmjoojaa… Kyllä Stadissa on käsittääkseni yksi klinikka jossa ainakin tietyt korvaushoitopotilaat ovat saaneet subuTEXiä.
Kyseessä vissiin Arabianrannan mesta. Elleivät ole vaihtaneet linjaa naloksonipitoiseksi…

Hei

Minä olen ollut kuntouttavassa korvaushoidossa metadonilla vajaan vuoden. Metadoni siksi, että täällä ei ole mahdollisuutta saada bupea. Mutta täytyy sanoa että en kyllä vaihtaisi bupeen vaikka olisi mahdollista. Metadoni soveltuu paljon paremmin mielestäni korvaushoitoon. Ensinnäkin kantavuus, olen ollut bupe hoidossa myös aikoinani ja oli aina pakko ottaa boosti annos iltapäivällä, kun olo alkoi käydä huonoksi. Tuollainen heittely ei ole todellakaan hyvästä.

Metadoni kantaa kevyesti seuraavaan aamuun, ei tule mitään uupumus/palelu paskaa iltapäivällä. Lisäksi metadonilla on ainutlaatuisia vaikutuksia jotka tekevät siitä parhaan korvaushoito lääkkeen. Metadoni tappaa täysin kaiken aineen himon, ei tee mieli notkua pätkääkään. Lisäksi itselläni metadoni “ei vaikuta” millään tavalla, siis minulla ei ole yhtään sellainen olo että olisin ottanut jotain hidasta. Olono on normaali, sellainen minkä sen muistelin olevan ennen käyttöä. Jos en tietäisi että otin aamulla jotain hidasta, en sitä huomaisi.

Lisäksi se fakta, että metadoni hoidossa on mahdotonta notkua, tekee siitä ylivoimaisen, metadoni toimii niin kuin antabus alkoholisteille.

En tajua tätä kaikkea pelottelua metadonista ja on jokseenkin huvittavaa että henkilö on valmis menemään vuosien opioidi kuurille, tietyllä opioidilla, mutta sitten voivotellaan kun jotkut tekevät saman toisella korvaushoito lääkkeellä.

Minun elämäni on ainakin parantunut eksponentiaalisesti sen jälkeen kun aloitin hoidon. Palasin rakkaan harrastuksen thai-nyrkkeilyn pariin, johon olen nyt aivan hulluna, kunto on noussut ja lihakset kasvaneet. Lisäksi hoidin ajokortin itselleni, jonka ajaminen jäi aikoinaan kesken. Nyt odotan että pääsen AMK opiskelemaan, olen myös ollut kursseilla ja työpaikka haastatteluissa tässä hoidon aikana.

Olen hyvin kiitollinen paikalliselle säätiölle ja olen iloinen että päädyin kuitenkin metadoniin(harkitsin lähteä ulkomaille hoitoon). Korvaushoidossa tärkeintä on se oma aktiivisuus, pitää kehittää tekemistä, liikunta on hyvin tärkeää, sillä siinä paranee itseluottamus kun kunto nousee ja taidot kasvavat. Jos päätyyy vetämään kaljaa sohvalle, niin voi olla varma että hoito menee vituiksi.

Enpä ole tälläkään foorumilla käynyt varmaan kahteen vuoteen. CP out. :wink:

“Lisäksi se fakta, että metadoni hoidossa on mahdotonta notkua, tekee siitä ylivoimaisen, metadoni toimii niin kuin antabus alkoholisteille.”

Oli tos paljo asiaaki mut tää kyl pisti silmää. Ai on metadon hoidos mahdotonta notkuu? Ite oon kyllä nähny omin silmin
että ei pidä paikkaansa+ antabukseen vertaaminen on kyllä aika huono heitto. Antabuksesta kun on MAHDOTON
saada oloja… toisin ku metukasta… Eri asia jos on vetäny pitkää vahvoi hitaita isolla annoksella nii efekti on periaatteessa jokseenki sama. Mut itekki tiedän semmosiiki ihmisii jotka just vetäny subuu ja sit metkulla KH ja kyllä
ovat aika kuoseissa niistä korvaushoitoannoksista (varsinki sitku lyricat ja savut astuu kuvioon)

Hienoa, että olet hoidossa ja itsetuntosi kasvaa samalla kuin lihaksesi. Hyvä, että olet tyytyväinen hoitoosi ja olet poissa huumemaailmasta.

Oma hoitoni on nyt 16 mg Suboxone ja katson tämän määrän riittävän minulle.

Terveisin
VH

PS. Tsemppiä työpaikan tai opiskelupaikan metsästykseen!

Kyllä tuo metadoni / antabus vertaus on mielestäni aika osuva, sillä kun metadoni annos on ylittänyt tietyn pisteen, niin se estää kaikkia muita opiaatteja, kuten vaikka oksikodonia toimimasta. Lisäksi metadonilla itsellään on aika mahdoton saada oloja, edes hullu “double dosing” ei aiheuta kuulema muuta kuin pientä väsymystä.

Tietenkin on asia erikseen jos pitää siitä metiksestä pari päivää taukoa ja ottaa sitten jotain oksikodonia tms. Tai sitten jos on hurjat määrät bentsoja ja/tai lyricaa siinä mukana ja poltetaan vaikka pilveä samalla kun kitataan kaljaa päälle. Myöskin hoidon alussa voi olla mahdollista notkua, itselläni kuitenkin tuokin vaihe meni parin viikon jälkeen jo ohi ja parissa kuukaudessa en huomannut enää mitään vaikutusta, muutakuin tietenkin terveenä pysymisen ja sen ettei himottanut vetää douppia.

Itselläni ei ole mitään bentsoja tai lyricoita käytössä.

:unamused: Hei osaisko joku neuvoa mua kun oon ollu viime kesästä asti buprenorfiinilla hoidettavassa opioidivieroituksessa.annosta on tiputettu10mg.:stä kk.:nvälein millillä ja nyt annos enää 2mg.ja hoito loppuu pian.ongelmana on se etten todellakaan tule toimeen tuolla annoksella,tuuria ollu paljon mukana kun yhä olen "hoidossa’’ ja saan jopa kehuja kuin hyvin on menny…oikeesti vedän päivässä2-4mg.ja suoraan putkeen.en päässy korvaushoitoon alunperin kun oli vain piristä ja kaikesta sekakäytöstä noita katkoyrityksiä ja hoitoja.käyttäny olen 8vuotta jo kuitenki kaikkee ja linnaanki pitäs mennä kun annos on nolla…linnassa oloa tulee noin3.5kk.koska olen sen ennen pystyny välttämään.mutta mikä on oikea tapa hakeutua "jonottamaan"korvaushoitoa?osaisko joku neuvoa?omalle lekurille en voi asiasta oikein puhua ennen hoidon loppumista;muuten se tosiaan loppuu siihen ja sit vasta kuses oisinki.nytki just menos ostamaan muutan kasin että pärjäis…jos joku osais neuvoa ni oisin kiitollinen.

Terve Big.A79.!

Tilanteesi on aika hankala. En usko, että helposti pääset korvaushoitoon. Tosin epäonnistuneet opioidi vieroitukset parantavat mahdollisuutta päästä korvaushoitoon. Sinulla on pari vaihtoehtoa. Vaihda kuntaa ja aloita tyhjältä pöydältä ja mieti mitkä epikriisit annat uuden hoitopaikan tilata. Toinen vaihtoehto on se, että kerrot suoraan nykyisessä paikassa, että hoito on mennyt metsään ja sinulla on oheiskäyttöä. Voit menettää vain sen 2 mg Suboxonen… Kun kerrot, että et ole selvinyt vierotuksesta sinulle voidaan alkaa harkitsemaan korvaushoitoa. Itse kun olen ollut korvaushoidon arvioinnissa, niin kyllä sielä on ollut myös vankilassa olevia tyyppejä vartian saattamana. Luulisin, että todennäköisin vaihtoehto sinulla on vaan reflojen kestäminen nyt. Sorry.

VH

Onko kellään kokemusta siitä että on kuntouttavassa korvaushoidossa,ihan sama onko metku vai pubre,mutta se että pidättäytyy muuten kaikista päihteistä ja NA-ryhmissä hoitamassa addiktiotaan?? Lähinnä haluaisin kuulla mielipiteitä,miten k.hoitoihinne on suhtauduttu NA:ssa? Ite oon ollu yli puoltoista vuotta pubrella,annos oli alkuun 26mg mut oon pudottanut sen 22mg,(oli ihan liian korkea annos). Samalla käyn NA:ssa hoitamassa itseäni,koska koin että kaikki käyttävät ihmiset oli “hylättävä” mikäli haluan pysyä selvinpäin. Olen myös löytänyt NA:sta kokonaan uusia ja nimenomaan niitä aitoja tosi ystäviä. Koen Na:n tosi tärkeäksi itselleni,mutta välillä tuntuu että on aikas yksin tän k.hoito asian kanssa. Vaikkakin 3.perinne sanoo ainoa jäseneksi pääsy vaatimus on HALU lopettaa huumeiden käyttö. Ja se minulla on. :slight_smile:

Tunnen ainakin kolme ihmistä jotka ovaty lopettaneet metku-hoidon periaatteessa seinään. Niin paljon kuin on ihmisiä, on myös tarinoita…

[quote=“habakuk”]
… Lähinnä haluaisin kuulla mielipiteitä,miten k.hoitoihinne on suhtauduttu NA:ssa? …

Mulla ainakin kävi näin, että kun menin käymään na:ssa vähän sen jälkeen kun olin päässy k-hoitoon,
ja kerroin olevani k-hoidossa niin kyllä ilmeet muuttu muilla…(tyyliin V***U eihän toi mitään kuivilla oo)
Monet NA-laiset ei mun mielestä oikein “hyväksy” meitä korvaus-hoitolaisia koska he ei vedä mitään ja
me vedetään valtion kustantamia opiaatteja…Näin siis ne ajattelee (EI kaikki) ja toisaalta näihän se
asia onkin… Olis kiva jos k-hoidokeille olisi omat ryhmät jos kerran na:ssa ollaan niin kapea katseisia…
Tämähän on tietysti taas vaan MUN mielipide ja kokemus, voihan olla että mulle vaan sattu olemaan
paskaporukka paikalla sillon…Mutta en oo tosiaan sen ekan kerran jälkeen käynyt näissä kokouksissa
vaikka olis kyllä jollekin ryhmälle ollut tarvetta…

Joo olen myös huomannut tuota kapeakasvoisuutta,mutta on myös niitä ihmisiä jotka eivät juuri pidä asiaa sen kummallisempana kuin mikään muukaan lääkärin määräämä,sairauden hoitoon oleva lääke. Itse pidän NA:ta todella hyvänä juttuna,oman elämäni suhteen. Sieltä olen esim löytänyt niitä “uusia” selviä TOSI ystäviä. Ja kuitenkin mulla on kauaskantoinen tavoite päästä korvaushoidossani nollille. Mutta hiljaa hyvä tulee,ja se on tällä hetkellä tärkeää,että olen jo 7kuukauden ajan pidättäytynyt kaikista “huumeista”+alkoholista täysin. Mun kohdalla k.hoito on pelastanut henkeni jos näin voi sanoa. Mutta olen samaa mieltä että olisi tarvetta vertaistuki ryhmälle minne korvaushoidossa olevat ovat TÄYSIN tervetulleita,toki kaikki addiktit joilla päihdeongelma ja HALU lopettaa olisivat t.tulleita.
Mutta koitetaan pärjätä,eikä anneta periksi.
Hyvää kesää kaikille!! :slight_smile:

joo tuo on hieno homma kun olet saanu elämäs paremalle mallille ja hoito toimii… hei sä jolla on 16mg suboxonea ootko ollu kauan hoidos? mulla sama annos oon ollu hoidos vasta kolmisen viikkoa… annos ihan ok mut ei riittävä viel 18-20mg ois sopiva veikkaisin… tsemppiä elämään sulle!