Korvaushoidon keskeytys

Multa katkaistiin korvaushoito kokonaan. Tosin olin puhunut jo sen lopettamisesta viimeiset puoli vuotta ja se oltiin jo ajettu alas. No anyway mulla näky metadon ku kaveri tarjos huikan enkä ymmärtäny sen seurauksii. No anyway onko se oikein että ainoo hoito mitä mulle tarjotaa on katko Järvenpääs mikä on ihan ok. Ajattelin kuitenkin lopettaa ihan itse mut mulle ei määrätä enää napin nappia.

Kysymys kuuluuki voiko yhteiskunta jättää mut näin?

Nyt bupre annos on taas nousussa ja bentsoja menee ja meni hoidon lopussa 2x2mg rivatril.
Eli vielä toi bentso riippuvuus tässä taustalla. Kyllä mä voin Järvenpäähän kuukaudeks mennä mutta ei se poista tätä itse ongelmaa mikä on mun aivoissa, eli vetohaluja. Toinen puoli musta ei taas halua tätä yhtään ja vihaa koko huumemaailmaa mut toi himo ajaa mua liikaa.

Joo on sullaki asenne kohdillaa. Kuka lie kuvittelet olevas?
Mä joka tapaukses oisin sen hoidon lopettanu.

Sitä vaa ihmettelen et 16 vuoden käyttohistorial ei saa edes bentsoja jos en nyt mene sitten katkon kautta.

Sitäpaiotsi mä lopetan mieluummin tän paskan ku alan jatkaa enää, on mulla sentääå ryynit omasta takaa.
Ei tarvi olla säälittävä nisti tms.

Eipä tällä sivustolla kannata korvaushoitoa edes mainita. lukaisee vaikka ensimmäisen sivun topikit, ja asenne on aika selvä: korvaushoidokit rutisevat muiden oheiskäytöstä, ja loput jauhavat ilmaisista subuista jotka menevät poikkeuksetta myyntiin.
http://www.youtube.com/watch?v=iwGFalTRHDA

vittu et repesin tolle pätkälle :laughing:

Loistava linkki :laughing:

Kun sä haet apua muualta, saman talon ylilääkäriltä niin se riittää että sut heitetään kipupolilta ulos. Siis heitetään niin että kaksi lääkäriä tutkii tunteja akuuttipolilla ja hommaa sulle sängyn jo odottamaan millä viedään hoitoon niin varsinainen kipupolin neyrologi heittää sut ulos kunnossa ettei meinaa saada ovea auki eikä tarkasta onko sulla saattajaa ja olet kunnossa että itkisit jos jaksaisit, itkut on jo itkettu ja samalla sulta suljetaan pääsy omaan sairaalaan. Ne voi tehdä mitä haluavat eikä tarvi selitellä, itsari jota jo pitkään hautonut olisi hyvä tehdä siinä metsikössä akuuttipolin läheisyydessä, sieltä ei lapset löytäisi vaan seuraavan päivän spostissa ohje mistä hakevat raadon.

Sinällään vähän outoa, jos yhdestä retkahduksesta lopetetaan korvaushoito kokonaan, yleensä noin ei ole. Meilläpäin (ja pitäs olla kyllä muuallakin näin) retkahduksesta voi lähteä esim. kotiannokset pois; toistuvasti retkahtelusta pitäis olla/on mahdollisuus päästä osastojaksolle vielä yrittämään irti oheiskäytöstä. Mikäli ton osaston jälkeenkään ei tilanne parane/ei oikeesti ole motivaatiotakaan lopettaa, lääke voidaan lopettaa. Tollasessakin tilanteessa on mahdollista hakea uudelleen hoitoon arvioiden kautta.

Jos mietityttää, onko hoitotaho toiminut oikein, voi lukea esim. lakitekstin asiasta ja oman kunnan hoitolinjauksia. Myös potilasasiamieheltä voi kysellä asiasta.

Suosittelen rehellisesti jatkamaan eteenpäin, ja kyselemään mahdollisesta avusta hoitotahoilta. Osastojakso voi olla ihan fiksu ratkaisukin… Lopettaminen kannattaa aina. Tsemppiä!!

Ole helvetin tyytyväinen ettet lentäny metskuhoidosta ulos. Sillon voi olla aika nihkeetä, etenkin suomessa.

Meillä lentää ulos ilman yhtään varoitusta jos kytät ilmoittavat että olet myynyt lääkkeitäsi. Itseasiassa klinikka toivoisikin yhteistyötä poliisien puolelta, mutta ei kukaan ole asiasta ulos lentänyt… Ei paljon vaatis kytiltäkään tuo kun kamerat laitettu että ei klinikan tiloissa käydä kauppaa… Oliko sulla aiempaa oheiskäyttöä?

Tota mulla toi hoito ehti kestää sen neljä vuotta. Ennen hoitoa olin kaikkeni menettäny ja täysin yhteiskuntakelvoton. Mä sain hoidosta tarvittavan avun ja pääsin jaloilleni.

Siis tosta uloslentämisestä vähän tarkemmin. Ensinnäki mulla olis menny enää kuukaus Temgesiciä eka kaks viikkoo 2x0,4mg ja sit toiset kaks iikkoo 1xxxxxxxxxx0,4mg jolloin oisin käsitelly uudelleen lähtenyttä piikittelyä ku alko taas toimimaa ni piti vetää ku ei ollu monee vuotee bupresta mitää irti saanu. Ostin siis ihan texiä sitä varten ja kerroin kyllä asiasta klinikalla. Oheiskäyttoo oli melkein koko hoidon ajan ja ennen tota metishuikkaa mä olin ottanu viitenä päivänä metistä jolla ajoin bupren itse alas. (Luin jostain et Englannis oli kokeiltu kyseistä keinoa Subun lopetukseen) Siis noin 10-15mg vuorokausannoksella. Piti terveenä ja bupre lähti elimistost. Sit tuli muutama texi retkahdus mukaa niiku kerroin. ja just ku mä aatelin et mul on kuukaus tätä jäljel et nyt ei parane leikkiä eikä oo varaa piikittää kertaakaa enää et sulattelen noi Teemut niiku kuuluu ja oisin lähinnä käyny psyykkistä puolta läpi ton kuukauden aikana. No sit Perjantaina sattumalta tormasin kaerii joka pyys himaansa ja kysy vähän niiku ohimennen et otanko huikan metistä? No en mä enempiä ajatellu sit ja sen jälkee mult lopetettii Teemut ku ilmeisesti luultii että mä vaa leikin ja lääkitsen itse itseäni. Niiku olin kyllä aikaisemmin tehnytkin. Mulla kyl palo siin sillee hermot et luulenpa ton uloslentämisen syynä olleen sen käyttäytymisen tulosta ku kytätki soittivat paikalle. En tosin uhkaaasti käyttäytyny tai uhkaillu ketää. Menin enemmänki paniikii enkä kyennyt täysin rationaaliseen päättelyyn. No se meni sit siinä

Nyt mua lähinnä harmittaa et oon alkanu ostaa taas kadulta kontteja ja texiä ja ku mulla on aika vahvasti toi opiaattiriippuvuus tuolla aivoissa.
Olisin toivonu et sen oisin hoitanu pois tai ees lievittäny tota vetohalua niiku tarkotus oli ton kuukauden aikana tehdä. No mut anyway mä en aio jatkaa elämääni näin. Mä mieluummin kuolen ku lähen uudestaa tohon rumbaa. Ei se niin vaikee oo lopettaa ja jos tarve vaatii ni meen sinne Järvenpäähän ja sen jälkee sit kattoo mihin päätyy.
Mut siis tässä mun tarina korvaushoidosta mikä nyt päätty ikävästi mut autto todella paljon mun elämää. Sain kaiken mitä tarvitsin elämiseen, asunnot huonekalut, vaatteet, yms… Olishan se paikka kiva olla ollu ku siellä olis lähinnä tää jälkihoitokin varmistettu ja nyt jos kunta ei tarjoo mulle hoitoa ku yksityisiltä lääkäreiltä ni ei tää näinkää voi jatkua. No pääasia et en oo vaipunu epätoivoo :slight_smile:

Käsitinkö nyt oikeen, et sulla on ollu oheiskäyttöö koko korvaushoidon ajan tai ainaki melkeen koko ajan? Olet myös piikittänyt koko korvaushoidon ajan? Ja omia läkkeitä? Nyt ku sun hoito on lopumassa ja annos on niin pieni, että texi toimii niin ostit sitä sitten ihan sitä varten, kun se taas toimii niin haluat vetää vielä viimeisen kerran kunnolla? Ja kerroit vielä klinikalla tämän ja oikean syynki siihen? Jossain vaiheessa vedit mestistä pienellä annoksella korvaushoito lääkkeiden lisäksi, kun aijoit itse ajaa annoksen alas? (Mestistä ja bubrea ei käsittääkseni pitäisi edes vetää sekasin vaan pitäs pitää taukoa aina toisesta ennen, kun ottaa toista?)

Nyt ku sun hoito on lopumassa kuukauden päästä niin ajattelit ryhdistäytyä ja sulatella lääkkeet niinku kuuluukin ja hoitaa siinä samalla psyykkisen puolen? Sä siis aijoit hoitaa ittes kuukaudessa kuntoo, että voit lopettaa käytön kokonaan? Taitaa olla vähän liian lyhyt aika tuo kuukausi.

Mä en ihmettele kyllä yhtää, että lensit hoidosta ulos jos käsitin tuon sun kertomas oikein. Enemmän ihmettelen sitä ettet oo lentäny hoidosta jo aikaisemmin.

Määrätyillä paikkakunnilla korvaushoito on täynnä tuollaisia käyttäjiä. Ihmisiä ketkä suostuneet hoitoon, mikäli saavat muuta kuin xonea yms. Kun hoito “keksittiin”, niin siihen tuli saada useampi kymmenen ihmistä. Tuolloin loppui Viron kautta bubren tuonti. Oli vielä Ranska, mutta myös kh. Yhtäkkiä useampi ystävä, ketkä olivat sekakäyttäjiä (monet ovat edelleen sekakäyttäjiä); lähtivät hoitoon kun pyydettiin. Itsekin käytin vuosia nimenomaan korvaushoidossa olevien lääkkeitä (vaihtareina ja poikkeuksetta näissä paikoissa rännättiin lääkkeet) ja lähes koko kaupunki täälläpäin elää niin. Eikä ole ainoa. Siksi oletetaan, että ihminen joka korvaukseen pääsee, auttamaan muita korvauslaisia; eli “kusetetaan kaikkia”… Ilmaset huumeet ja sillee… :unamused: Juurihan asiasta tuli 45min ohjelmassa.

Siinä on se helvetin hyvä puoli että sun ei tarvitse tuntea kuin alle 10 ihmistä ketkä säännöllisesti sulle antavat bubrea. Silloin tiedät päivät yms. Eipä tarvitse pitää taukoja… Asian huono puoli on yllättäen, että harva pystyy olemaan yksin eikä porukasta lähteminen ole oikeasti niin helppoa mitä voisi kuvitella kun pieni paikkakunta ja ihmisiä näkee tahtomattaankin…

Tämäkin näyttää olevan testi joka menee pieleen. Korvaushoidokit ovat koekaniineita, vapaasta tahdostaan ja uskovat monet asiasta hyötyvänsä; osa hyötyykin rahallisesti. Mä olen kiitollinen että mä olen tämän keinon avulla saanut itseni pois koko elämästä, mutta ei meitä montaa poikkeusta ole vaikka hoidossa on virallisesti ihmisiä päältä 100. Näissä “miedommissa hoidoissa” varmasti vähintään puolet tuosta… :unamused: Hinnatkin ovat kuulemma laskeneet, ylitarjontaa :open_mouth:

Onko tällainen lähtökohta kenellekään edes hyvä keino aloittaa korvaushoito??? :neutral_face: :unamused: :astonished: Minkä helvetin takia Suomessa ei voi olla edes yhtenäistä terveydenhuoltolinjaa?? Tarkoitan päihdehuollon lisäksi sairaanhoitoa… :unamused: Lähdetään Jenkki-linjalle vuoden päästä jos kuntaliitokset alkavat natisemaan; ellei koko ehdotus kaadu jo ennen sitä, tai hallitus… :unamused:

Katsoin itsekin tuon MTV3 45 min keskiviikkona 7.9.2011. Vähän kiukutti tuo kuva mikä korvaushoidosta annettiin. Kaikki muka vaan myyvät Xone ja Metis annoksensa kadulle. Tuommoinen ei tee hyvää korvaushoidon maineelle ja jos jotku hullut pääsevät hallitusvaltaan voi KH-hoito vaikka loppua :frowning: .

Nyt jos mietitään KH-lääkkeiden poistoa, niin onko se aivan hirveän tuomittavaa, kunhan lääkkeitä ei myy sellaisille, jotka eivät ole niitä ennen käyttänyt? KH-lääkkeiden vaihto muihin huumeisiin on minusta varsin ääliömäinen ja paha juttu!

Jos poistat Suboxonen jollekin nistille, niin ainoa joka siitä kärsii on rikollinen huumediileri, joka ei saa törkeän hintaista Subutexiä myytyä tälle nistille. Lisäksi se joka Xonen myy saattaa joutua kokemaan pienet reflat. Fattarahalla elävälle KH-potilaalle pari kymppiä ylimääräistä on iso raha. Suon sen heille, koska minun mielestä toimeentulotuki pitäisi nostaa 500€/kk, vaikka olen yleensä ollut Kokoomuksen äänestäjä.

Tosiaankin ne KH-potilaat ja diilerit, jotka myy junioreille ja ensikertaisille kovia huumeita pitäisi surutta hirttää. Heillä ei ole oikeutta elää :smiling_imp: !

OK, sitten Auerin tapaukseen. Olen pitänyt häntä syyllisenä, mutta tuon dokumentin jälkeen minun on muutettava mielipidettäni. Hän on syytön!

Moraalia ja oikeutta jakoi
Tuomari Arpa

Ai tarviikin huomenna kattoo katsomosta 45min jos korvaushoidosta asiaa, ihan tieto et tietysti menee puolet varmaan vähintään Tampereella ainakin myyntiin metis ja xone kotilääkkeistä, mutta jostain sain silmiini 80% luvun ni voi helvetti, ei ainakaan Tampereella tai sitten mun “toipuvat” nistikaverit osaa kusettaa mua enemmän kun oisin ikinä uskonu. Helvetin kuume ihan kun kännis ois, menis unille. ps. kivaa olla 38-40c kuumeessa 6pv putkeen, aamulla lääkäriin pakko vissiin ottaa yhteys tai mennä sairalaan.

Jos saa korvaushoitoon lääkkeitä niin on rikollisista pahin joe myy niitä eteenpäin, heti loppu jos jää kiinni ja sama tuomio jos testeistä löytyy muuta. Ei silloin lopettaa halua vaan sekoittaa päätänsä enemmäm, jos loutyy pistoskohtia niin ulos ja heti. Sinne jonottaa ihmisiä joilla on hätä ja todella halu lopettaa. Selittää voi vaikka täällä kuinka vittumaisia me oli, säännöt on tehty ja jos niissä ei pysytä niin ulos ja vaikka vuodenpäätä.

Eikai tuo metskuhoidostakaan lentäminen ihan niin paha asia oo ku vois kuvitella koska eihän lääkitystä lopeteta seinään…Käsittääkseni ainakin JKL:ssä lopetetaan 5mg/viikko tms.

Toki Junkie tais viitata vaan siihen ett jos on subulla ollu, niin suomessa subua saa helposti myös kadulta. Ite tiedän muutaman tyypin jotka on joutunu pois metishoidosta, ovat kyll siinä jo takaisin. Itelle hoidon lopetus ois kyll kaamea asia.

Vastauksena kysymykseen “voiko yhteiskunta jättää sut näin”, vastaan niin ett voi, jos yhteiskunta näkee ett hoidosta on sulle enemmän haittaa ku hyötyä. Tollahan hoidon keskeyttämistä mietitään…

Ne hoidonkeskeyttämiset mihin oon törmänny, on ollu metishoidossa jatkuva oksikodonin rännäys (=yliannostusriski) ja niin pitkä amfetamiiniputki ett jokainen seula oli positiivinen.

Onko Malibu tosiaanki sitä mieltä ett tuo julkisuudessa ja esim. A-klinikkasäätiön Tiimi lehdessä hypetetty Kotkan malli (johon viittaat sanalla “testi joka menee pieleen”) ei toimi? Tarkoitan tällä vaan sitä, ett Kotkan mallia on kehuttu tutkimuksella jossa vertailukohtana oli Helsingin Vinkin ruiskujenvaihto-ohjelman asiakkaat. Eli verrattiin Kotkassa korvaushoidon aloittaneita ja Helsingissä ruiskuja vaihtavia subutexin käyttäjiä ja saatiin tulos ett korvaushoito toimii. Mittarina esim. se, ett kukaan korvaushoitolaisista ei kuollu ja he pysyivät ohjelmassa.

Kysyn asiaa Malibulta ihan sen takia kun tota Kotkan mallia on hehkutettu tiedelehdissä, toki tutkimuksen metodiakin on kritisoitu). Toki en muista lukeneeni, että oheiskäyttö tai iv-käyttö olis ollu sinällään edes kiinnostaneet tutkijoita.

Mutta mitä sitte pitäs tehdä? Melko looginen askel olisi siirtyä metikseen joka onkin WHO:n suositus jos buprenorfiininkäyttö tapahtuu pistämällä. Ja metis liotettas mehuun, seikka josta puhuttiin 45 min dokkarissa.

Sen verran täytyy kyll Jyväskyläläisenä sanoa, että aika anarkistiselta tuo Helsingin touhu näytti. Tääl ei tulis kuulonkaan että hoitopaikan eessä diilattas kamaa.
Toki asiakasmäärätki on erilaisia…

Ja ei mulla oo mitään faktaa antaa siitä että meidän tiukat säännöt ja metis auttas juuri muuhun kun pistämisen vähenemiseen.

Diakonissalaitoksen Hernesaaressa on hurja määrä potilaita!

Kuulin, että siellä on jo tai on tulossa metadoni-automaatti. Automaatti toimii kuulemma niin, että asiakas menee koneen eteen ja syöttää jonkin älykortin sekä PIN-koodinsa koneeseen. Tämän jälkeen kone antaa oikean annoksen metadonia. Asiakas ei edes näe hoitsuja pitkään aikaan…

Onko tuo automaatti jo käytössä vai koska se on tulossa?

Arpa

En ole tietoinen mistään Kotkan mallista… 4 kaupunkia tiedän menevän lähes samoilla periaatteilla ja kutsun itse näitä matalan kynnyksen hoito-paikoiksi; klinikka ei nimitystä hyväksy… J-pää on täynnä parin kaupungin korvauslaisia joilla on lähtenyt käsistä pirinkäyttö… Mä en myöskään viittaa siihen tutkimukseen, en edes tiennyt siitä ennenkuin asiaa alettiin hehkuttamaan. Viittaan KAIKKIIN matalan kynnyksen hoitopaikkoihin… Mä olen itse sitä mieltä että kyseessä on testi, eikai muuten eri puolilla Suomea ole erilaiset säännökset?!? Katsotaan toimiiko porkkana vai keppi…

Miksi ihmiset eivät pysyisi korvauksessa jos saavat ilmaiset lääkkeet, piikittää omat lääkkeensä, karseat määrät bentsoja, cannabis saa näkyä ja testejä otetaan erittäin harvoin??? Lisäksi kun sekakäyttäjät ovat korvauksessa niin kätevästi vaihtuu eri lääkkeet ja huumeet suuremmalle joukolle… Ei ole järkeä lopettaa korvausta, jos 1krt/vko haetaan lääkkeet ja ulos hoidosta ei lennä. Kukaan ei myöskään pakota annosta vähentämään. Tämä siis oma kokemus matalan kynnyksen paikoista, tosin faktaahan se ei ole koska klinikka asian kieltää ja aina löytyy paikka jossa asiat otetaan vieläkin lepsummin!

Korvaushoito-potilaat myyvät tuleville korvauslaisille bubret, hmmmm… Lisäksi kaikkea muuta. Mittarina se, että kukaan KORVAUSLAISISTA ei kuole, mutta saman verran kuolee niitä kenelle korvauslaiset myyvät lääkkeitään… Yllättäen kuolemat ovat alkoholi-bubre-bentso kuolemia. Seura tiedetään ja ihminen “käväisee” jossakin jolloin bubre on positiivinen; miten kukaan korvauslainen voisi tietää että ne on bubrea vetänyt?! Katsokaa se 45 min jos löytyy netistä esim. Se on Kalliosta ja paikkaa pyörittävät ohjelman mukaan korvauslaiset… Enpä asiaa ihmettelisi, ensimmäisenähän he tietävät jos lappuja tai essoja on tulossa yms. Lääkkeiden myynti on bisnes, suurin osa vanhoista korvauslaisista on “vanhan liiton narkkeja”. Mitä paremmat lääkkeet, sen vähemmän käytät rahaa narkkaamiseen.

Miten elämänlaatu voi olla parantunut esimerkiksi henkilöllä, jolla ei ole enää omaa kotia ja ollut korvaushoidossa alusta asti? Ei ole valmis lopettamaan käyttöä tai piikittämistä… Yhdellä tapaa. Ei tarvitse maksaa pilvestä kun voi vaihtaa xoneen… Ei tarvitse maksaa xonestakaan… Kyllä taas oli tv:ssä juttua Itä-stadin torista… Onneksi klinikalle saatiin toinen kamera, kaikki tietävät että ei tarvitse kauaa päivystää klinikan luona saadakseen kamaa…

Enkö mä ole oman kantani asiaan perustellut jo tarpeeksi??? Onko uusien korvaushoitolaisten helppoa aloittaa hoito paikassa jossa kehotetaan lainaamaan muille omia lääkkeitään ja he lainaavat sulle niitä. Syynä se, että omat on myyty… Entä jos tehtäisiin kuten Jenkeissä että lääkärit kirjoittaa kontteja kaikille kellä on massia??? Eikö se olisi helvetin mukavaa?? Voi leikkiä apteekin ulkopuolella diileriä ja myydä niitä kalliimmalla… Malli on nykyajan lääkkeet käteen ja terapiaa ei aikaa ole… JeSS!

Niinii, Kotkanmalli= matalankynnyksen hoitopaikka.

Miten sun mielestä Malibu sitten korvaushoitoa pitäisi kehittää Kotkassa? Kovemmat rangaistukset ja lisää sääntöjä, lisää eri viranomaisten välistä yhteistyötä jne. ?

Tuo ett korvaishoidossa olevalla tyypillä ei oo asuntoa, on toki äärimmäisen huono juttu. Tosin aikaisemmin korvaiushoitoasetuksessa henkilöllä jolla ei ollut asuntoa, ei voitu korvaushoitoa aloittaa. Ei hyvä juttu sekään.

Tuo että tarjolla on vain matalankynnyksen hoitoa selittyy ihan silläkin ett kunnat pyrkii säästämään päihdepalveluissa(kin). Matalankynnyksen hoito on ainaki lyhyellä tähtäyksellä niin paljon halvempaa kun ns. (kuntouttava) korvaishoito.

Edelleen oon sitä mieltä ett Malibun kannattas pyrkiä kirjottaa joku mielipidekirjotus tästä. Vaikka siihen a-Klinikan Tiimilehteen. (toki ymmärrän jos ett halua arvostella hoitopaikkaasi/muita potilaita omalla nimelläs).

Koetko muuten Malibu ett ite saat riittävää hoitoa?