Korkki kiinni - minun tarinani.

LunaS,

olen itse peliriippuvaisen puoliso. Allaoleva kirjoituksesi on yksi kauneimmista asioista, joita olen koskaan lukenut. Viisaat ja rehelliset sanasi saivat minut kyyneliin.

Kiitos <3 Toivon sinulle kaikkea parasta elämässäsi!!

"Olin oppinut olemaan rehellinen monessa asiassa. Mutta sisälläni kalvoi vielä ne isoimmat valheet, mistä pidin itsepintaisesti kiinni. Ne ainoat siteet, mitä alkoholilla vielä oli minuun, huusi hukkuvan lailla uppoavassa laivassa: “näistä et luovu, nämä asiat viet mukanasi hautaan saakka!” Mitä rehellisemmäksi tulin, sen pahemmin nämä asiat alkoivat kalvamaan sisintäni. Ymmärsin, että jos en päästä näistä irti ja ole loppuun asti raa’an rehellinen, ei pöytäni tule koskaan olemaan täysin puhdas. Epäröin soittoa siskolleni monta tuntia, kunnes vain lakkasin ajattelemasta (teko)syitä, miksi minun ei tulisi tehdä sitä - näppäilin vain numeron ja soitin.

Ja minä lauloin kaiken. Kuin satakieli viimeisen aariansa. Päästin vihdoin irti, lopullisesti. Olin täydellisen rehellinen - minulla ei ollut enää mitään haamuja kaapissani. Ja silloin tapahtui jotain odottamatonta, mikä mullisti elämäni.

Minä en kuollutkaan. Minä en romahtanutkaan, en vaipunut epätoivoon - päin vastoin. Minut täytti aivan valtava helpotus. Sisälleni vyöryi sellainen toivon ja uskon valo, että tuntui kuin voisin räjähtää onnesta. En osaa sitä tarkemmin selittää: se ei ollut mitään, minkä tunnistin entuudestaan, se ei ollut tunne sisälläni, joka olisin itse luonut ajatuksistani tai jonka olisin itse pystynyt synnyttämään - se tuli ulkopuolelta ja täytti minut kauttaaltaan, kääri minut syliinsä kuin lämmin peitto pakkasella. Se puhalsi sisääni lämpöä, valoa, ja järjettömästi toivoa. Sen seurauksena kuulin vain pääni sisällä uuden, rauhallisen ja lempeän äänen, joka sanoi minulle:

“Sulla ei ole mitään hätää. Sä selviät mistä vain.”

AA:ssa puhutaan paljon korkeammasta voimasta. Minä en usko kirkon kuvaukseen Jumalasta, enkä ole pystynyt tähän mennessä määrittämään mitään tiettyä korkeampaa voimaa, vaikka uskon kyllä, että sellainen voi olla olemassa. Nyt uskon, että se korkeampi voima on minun käsitykseni ja kokemukseni mukaan Rakkaus. Uskon, että luopuessani kaikista valheista, ja olemalla täydellisen avoin ja rehellinen, avasin Rakkaudelle oven elämääni. Ja se Rakkaus omaan itseeni kertoo minulle edelleen joka päivä yhtä lempeästi ja rauhallisesti, että minulla ei ole mitään hätää. Epätoivo ja pelko saa voimansa valheista, mitä minulla ei enää ole - pöytäni on täysin puhdas, minulla ei siis ole enää mitään syytä pelätä. Minusta todellakin tuntuu, että selviän ihan mistä vaan.

Tekstini edellinen osio saattaa olla monille liikaa, ja pudistelet päätäsi epäuskoisena. Sinä saat tehdä niin. Tämähän on vain minun tarinani, ja voin kertoa Sinulle vain sen, minkä olen itse kokenut. Sinä voit uskoa mihin itse haluat - sehän on sinun elämäsi."

Hei Tähtitaivas,

Kiitos kovasti viestistäsi, se kosketti ja lämmitti sydäntäni! <3 vaikka itse on kokenut paljon, niin on äärimmäisen ihanaa kuulla, jos jotenkin pystyy kokemuksillaan auttamaan muita, välittämään tunteita tai saamaan jonkun ajattelemaan. Se on ehkä suurin kiitos mitä voin tässä kohtaa saada.

Toivon sinulle paljon voimia ja jaksamista peliriippuvaisen puolisona, toivotan sitä kovasti myös puolisollesi. Ja tietenkin iloa ja valoa päivääsi :slight_smile: