Kokemuksia unettomuudesta

Hei unettomat!

Unettomuus alkaa mennä “liian pitkälle.” Kuinka monella tämä ongelma on ollut alkoholinkäytön lopettamisen jälkeen? Ja miten se on korjaantunut sinulla?

Minulla siis tämä alkoi 3,5 kuukauden raittiuden kohdalla, vaikka siihen asti nukuin todella hyvin, jopa liikaa, mutta nyt kuukauden unettomana oltuani asia on siis kääntynyt päälaelleen noista alkuajoista, ja alan huolestua asian vuoksi ja kaipaisin keskustelutukea.

Onko tällaisia oireita ilmennyt muilla alkoholinkäytön lopettamisen myötä ja miten olette selvinneet?

Onhan tuota unettomuutta ollut aika paljonkin elämän aikana.

Hyvä tarkistaa, että hyvän unen perusedellytykset on kunnossa. Vuode on mukava, makuuhuoneessa tarpeeksi hiljaista ja pimeää, ja sen lämpötila on sopiva. Yleensä viileässä nukkuu paremmin kuin liian lämpimässä.
Illalla ei kofeiinia eikä mitään liian kiihdyttävää ennen nukkumaan käymistä. Maltillinen liikunta raittiissa ilmassa iltaisin voi auttaa.
Rutiinit ja säännöllinen vuorokausirytmi on yleensä hyväksi nukkumiselle (vaikeaa tosin jos on vuorotyö).

Lääkkeet on sitten viimeinen mutta ihan mahdollinen keino. Itse käytin joskus mirtazapiinia, joka muistaakseni auttoi. Kaupasta saa myös melatoniinia ilman rseptiä, josta voi olla apua.

Hyvä olisi kuitenkin myös, jos asialla ei stressaa liikaa. Väkisin kun ei voi nukkua. Yleensä tilapäinen unettomuus ei ole vaarallista, ja jos tuntuu ettei millään nukuta, niin sitten ei nuku. Yhden yön jos valvoo ja vielä seuraavan päivän perään, niin seuraavana iltana kyllä jo varmaan nukuttaa. Ennen pitkää se uni tulee vääjäämättä.

Huomenta. ihanaa kun otit tämän ongelman esille. Täällä yksi uneton yössä kirjoittaa.
Mutta älä ole ollenkaan huolissasi siitä ettet nuku. Ilmeisesti se kuuluu joidenkin ihmisten luonteeseen. Itse ainakin olen nyt siihen tulokseen tullut, kun on ns. normaalejakin ihmisiä jotka kärsii joko nukahtamisvaikeudesta tai heräävät yöllä moneen kertaan. tms.
Jo heti raitistuttuani kärsin unettomuudesta, en millään saanut unta. Minun pää, mieli oli niin ylivilkas, vireänä, että ei se suostunut hiljenemään, vaan ajatusmaailma oli tosi vilkasta. nukuppa siinä sitten kun pää jauhaa asioita vauhdilla :slight_smile:
Joskus kolmen vuoden kohdalla lääkäri sitten jo puuttui siihen ja määräsi sellaisen pienen “unikoulun”, eli sain muutamaksi kuukaudeksi lääkkeet jotta opin nukkumaan. Piti mennä nukkumaan joka ilta samaan aikaan ja herätä myös aamulla samaan aikaan. Lääkäri sanoi ettei lääkkeitä tule enempää koska niihin jää koukkuun. Varmaankin se että oli ollut jo niinkin kauan raittiina uskallettiin kokeilla sitä. No, kyllähän se rytmin sai aikaan ja opin nukkumaan normaalisti. Mutta nukahtaminen ei onnistunut aina sen koulun jälkeenkään, vaan joskus kun oli päivällä ollut jotain oikein mukavaa, paljon tapahtuvaa, surullista tms. niin mieleni kiihtyi niin ettei nukkmisesta tullut mitään, vaikka väsytti hirveästi, en jaksanut olla pystyssä mutta uni ei tullut. Joten olen vuosien varrella käyttänyt nukahtamislääkettä, tosin erittäin harvoin ja vain nejännestapletin verran kerralla, muutama kymmenen taplettia on vuodessa mennyt. Nyt ei kylläkään enää lähes kymmeneen vuoteen sitä reseptiä ole uusittu.
Kun jotain sattuu elämässä niin olen herkkä stressaamaan joten edelleen on hankalaa toisinaan nukkua. Minulla pelkotilat, ahdistukset vaivaa, ja menneisyys joskus edelleen hävettää. Mutta saan ne kohtuudella pois mielestä kun turvaudun Jumalan apuun ja mietin että en enempään kyennyt silloin ja nyt elän näin eikä tarvitse enää hävetä. Ja jos on jokin pulma, kriisi niin silloinkin rukoilen Korkeampaa Voimaa apuun ja suojelemaan ja että kaikki menisi hyvin ja oikein. Ja joskus kuuntelen rentouttavaa videota tai musiikkia.
Kun yhden kerran onnistut nukkumaan hyvin niin onnittele itseäsi ja luota vaikka väkisin siihen ettäniin tulee tapahtumaan toisenkin kerran. oikeastaan itselleni nyt tätä vakuutan kun sinulle kirjoitan :slight_smile:
Hyvää päivän jatkoa!

Niin ja jäi mainitsematta että kirjaa aamulla ylös miten nukuit ainakin kaksi viikkoa ja sitten tutkit oletko sittenkin nukkunut ihan hyvin.

Hyvää huomenta Pieni-lintu!

Ensinnäkin, mitä tarkoitat kuukauden unettomuudella?
Sen olen huomannut, että me ihmiset tarvitsemme tai ainakin nukumme erimittaisia yöunia. Itse kuulun lyhyehköjen unien tarvitsijoihin, 5-7 tuntia on tavallisin yöuneni. Illalla menin sänkyyn ennen puoltayötä, tänä aamuna heräsin kolmen aikaan, kun lumiaura kolisteli lähellämme. Lueskelin kaksi tuntia ja viidestä kahdeksaan nukuin, kun en ala aamutouhujani kellon mukaan.
Tosiasia on, että huonouniset ihmiset nukkuvat luulemaansa enemmän. Ja monet heistäkin ottavat iltapäivätorkut tai lyhyet nokoset töistä kotiuduttuaan. Vuorotyö on monille raskasta.

Päivä ja yökin kerrallaan

Unettomuutta.
Unettomuus vie ainakin minut silloin tällöin mukanaan. Kun univajetta kertyy paljon, valvon 24-36h, alkaa uudenlainen maailma jyllätä päässä. Se on outo kokemus.
Unettomuuden hoitoon käytän joskus ääritilanteissa Imovanea. Nyt tosin hommasin myös melatoniinia, 3mg reseptillä.
Vadelman ohjeet on oikein hyvät. Tiedän itsekin kuinka pitäisi toimia, mutta toimin kuitenkin jostain syystä toisin.
Jos ahdistusta pakenee valvomalla yöt, se on kyllä todella koukuttavaa. Yö on kuitenkin jotenkin rauhallisuuden aikaa.
Kirjoitan tätä nytkin univajeessa. Nukuin ehkä 5h. Joskus nukun 12-14 h putkeen, kun univelkaa kertyy tarpeeksi vaivun kyllä silloin unille.
Unettomuus aiheuttaa mulle myös verenpaineen nousua. Aamulla oli taas paineet kovat.
Sinisilmän resepti myös erinomainen.

Ulkoilu piristää ja antaa kuitenkin pohjaa hyville unille.

Moi Pieni-lintu! Aivan mielettömän kivaa, että otit tämän aiheen puheeksi! Unettomuus on juuri tällä hetkellä minulle melkoisen kuluttava ja päätäräjäyttävän ärsyttävä ongelma!

Kaikenlainen jännittyneisyys on aiheuttanut minulle nukahtamisvaikeuksia jo teinivuosista lähtien, olipa kyseessä sitten stressi tai iloinen odotus. Voisikin siis kuvitella, että olisin jo joltisenkin tottunut uniongelmiin, mutta enpäs vaan ole. Aikanaan minulla oli myös toistakymmentä vuotta masennuskausia, jolloin nukahtamisvaikeudet olivat ensimmäinen oire, joka ilmeni ja viimeinen, joka korjaantui. Monia lääkkeitä kokeiltiin ja osasta oli selkeää apua. Joitakin vuosia sitten kaikki lääkitykseni loppuivat tarpeettomina, mutta fiksuna miehenä join sitten jatkoksi itselleni alkoholiriippuvuuden.

Olen nyt ollut juomatta viitisen viikkoa ja kun alkon tarjoamat unet eivät enää ole käytettävissä, uniongelmat ovat palanneet graavimpina, kuin vuosikymmeneen. Voin öisin olla niin zombiväsynyt, että tunnen fyysistä kuvotusta eivätkä esim. silmät jaksa enää tarkentua lukemiseen. Silti uni ei tule. Usein, kun näen kellon nakuttavan jälleen kerran aamun pikkutunteja, päälle iskee turhautununeisuus ja suuttumus - ja sitten ei kyllä AINAKAAN nuku! Kaikkein epäreiluinta on, että kun suloinen uni lopulta tulee vierailulle, ei sitä kaikesta huolimatta monestikaan riitä, kuin korkeintaan neljän, viiden tunnin verran. Olen melkeinpä huvittunut, kun välillä aamun ensimmäinen ajatus on dramaattisesti: “Voi, kunpa pääsisi pian taas jo nukkumaan!”

Tiettyjä perusasioita, joista jo mainittiinkin, pyrin noudattamaan rutiinilla: viileäksi tuuletettu huone, sinisen valon välttäminen pidättäytymällä kännykän & läppärin tuijottamisesta yöllä, raskaiden iltapalojen jättäminen väliin tms. Vuosien kuluessa temppukavalkaadiini on kuitenkin kertynyt myös juttuja, jotka kenties hymyilyttävät päivisin, mutta odotas, kun yön unettomat tunnit alkavat nakuttaa! Joskus esim. menen sängylle peiton päälle alasti, vain villasukat jalassa ja kasaan ruholleni tyynyjä keoksi tarpeen mukaan. Joskus en aluksi poista edes päiväpeitettä, vaan jätän vaatteet ylle ja tuon potkurituulettimen makkariin hyrisemään. Yhdessä vaiheessa elämääni opettelin selkounitekniikkaa ja kun lopulta sain uneni edes jossain määrin tietoiseen hallintaan, yöpuulle painumista oli jopa mukavaa odotella. Eniten hyötyä olen silti varmaan saanut kuuntelemalla äänikirjoja tai vaikkapa luentoja YouTubesta. YouTubesta olen myös viime aikoina kokeillut kuunnella ASMR videoita. Onko tuttu juttu? Siis se joitakin vuosia valtavassa suosiossa ollut kummallisuus, jossa ihmiset kuiskuttelevat mikrofoniin tai rapistelevat ja kilisyttelevät esineitä? Kun tuollaisia videoita sitten kuuntelee kuulokkeet päässä, jotkut saavat äänistä mukavia kylmiä väreitä tai muuten vaan rentoutuneen fiiliksen.

Aah! Tekipä hyvää saada nurista tästä aiheesta! Kiitos - ja makoisia unia! :smiley:

Edit: Ääh, en tullut maininneeksi, että viikossa on siis aina yö tai pari, jolloin en nuku silmäystäkään.

Pieni-lintu, jos et ole koskaan ennen kärsinyt unettomuudesta vaan nyt alkanut ja on jatkuvaa niin kehottaisin myös käymään verikokeessa. Ihan vaan sulkeaksesi pois esim kilpirauhasen liikatoiminnan. Itse sairastuin siihen aikanaan ja ensimmäinen oire oli unettomuus. Muut oireet tulivat vasta noin 2 kuukautta myöhemmin.

Toki on erittäin todennäköistä että johtuu elämänmuutoksestasi, mutta jos sattuisi olemaan tuollainen elimellinen syy niin on turha kärsiä liian pitkään. Itse en silloin tajunnut mennä lääkäriin ennen kuin 4 kuukautta ensimmäisten oireiden, eli tuon unettomuuden ilmaannuttua.

Huomenta taas. Korjasin juuri univajetta 3h, siis nukuin edellisen kirjoituksen jälkeen.
Valitettavan tyypillistä nykyisin tälläinenkin päivän aloitus, kello 15:00

Hei pieni-lintu, hyvän ketjun laitoit.

Olen alkanut miettiä, että pitäisköhän Polarin rannekkeesta luopua, kun yöunet ovat jatkuvasti niin niukat ja katkonaiset. Pakostakin aamulla epäilyttävä olo, että onko tosiaan nukkunut alle viisi tuntia?

Toisaalta mun elämä on välillä tälläistä. - toisinaan nukun jopa 7-8 tuntia ja sitten taas vain viisi. Mut jos noita viiden tunnin öitä on kolme peräkkäin, niin aika zombi olo. Olen 62- vuotias ja perusterve (kai?).

Nyt tipattomalla olessa pitäisi unenlaadun olla parempaa ja nukkuakin enemmän. Mutta ei. Yhden perussyyn jo tiedänkin; talvi masentaa, kun aurinkoa ei näy. Ravaan sitkeästi lenkeillä ja metsässä, mutta pelkään liukastumisia. Silloin ulkoilu on vain suorittamista.

Pahimpia ovat päivät, jolloin olo unettomuuden vuoksi on huono ja levoton ja tulevaa yötä pelkää ja sekin ettei usein pysty nukkumaan päiväuniakaan samasta syystä eikä siltikään nuku yöllä väsymyksestä vaan yliväsymys aiheuttaa sen, että oma tunne on kuin tulisi hulluksi.

Lintu-pieni kirjoitti

Alkoholistille on kohtuus oikea ratkaisu varmaan kaikessa muussa, mutta ei alkoholin käytössä. Olet tehnyt hyvää pohjatyötä hyväksyessäsi täydellisen tappion alkoholiin nähden, selviytyäksesi juomisesta ja myös muista elämäsi ongelmista.

Hiljattain panin merkille erään kellarihuoneen seinällä olevan mietelauseen: Tämäkin menee ohi. Se on lohtu, ei aina kovin vahva, mutta kuitenkin tosi tieto siitä, että mikään mieliala ja tunne ei ole pysyvää. Paremmat ajat ovat edessä, kun niiden eteen toimii kykyjensä ja voimiensa mukaan.
Minua on monesti rauhoittanut ja rohkaissut tekemään jotain ajatus hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa, muuttaa ainoastaan mitkä voin ja ne vielä on erotettava toisistaan.

Tänään et ole yksin

Olen herkkäuninen, ja huomenna on tavallista vaativampi keikkapäivä, joten rupesinpa varmistamaan, että kello soi aamulla kahdesti, etten myöhästy kaverini kyydistä. Viime yönä luin Hesaria pari tuntia, kun se tipahtaa postiluukusta jo kolmen aikoihin.
Emmeköhän me selviydy, joten hyvää yötä!

Tänään et ole yksin

Piti muuten sanomani, että mahtava kun tuli näin paljon vastauksia. Kiitos! Tänne saa kirjoitella mitä mieleen juolahtaa ja mikä liittyy omasta mielestään unettomuuteen.

Itse kun paasasin tuosta kohtuujuomisen ihanuudesta tässä unettomuuden hoidossa niin palasin aika nopeasti ruotuun. - Ihan mukava se on elää selvinpäin. Ehkä pointtini oli, että näiden keskustelujen myötä en ota tästä uutta ongelmaa vaan rennosti vaan, avoimin silmin aamua kohti. Saatan huijata itseni nukkumaan jollain tylsällä puheohjelmalla.

Hyvää yötä unettomat sisaret ja veljet! :slight_smile: Nukutaan hyvin sitten kun nukutaan.

Moikka pieni-lintu ja muut!

Hyvä tämmöinen unettomuusketju, kiitos siitä. Täällä myös ilmoittautuu yksi uneton, tai tarkemmin ottaen unirytminsä pahemman kerran sotkenut :open_mouth: En tiedä johtuuko alkon lopettamisesta vai stressistä vai vähän kaikesta tämä. Eilen heräsin iltapäivällä, valvottuani lähes koko yön… nyt sitten ihan turha odottaa unta vielä muutamaan tuntiin… yritän vaan olla häiritsemättä nukkuvaa miestäni, kun sillä on kuitenkin töihin meno aamulla…

En nyt hurjan pitkään ole vielä ollut juomatta, mutta onhan tämäkin nyt alku, enkä aio antaa uniongelmien tai muunkaan nyt sotkea tätä. Täytyy aina palauttaa mieleen, että pahemmaksi tämä vaan menee jos alan alkolla läträämään…

Terveisiä tuolta vähättelijöiden puolelta! Mulla katkesi tipaton tammikuu viime sunnuntai - iltana kun olimme vaimon kanssa seuranneet koko viikonlopun anopin kuolinkamppailua. Hänellä oli hoitotestamentti että ei tehohoitoa vaan kivunlievitys morfiinilla, lisähappi etc. No myöhään sunnuntai - iltana tuli puhelinsoitto että hän on nukkunut pois. Kävimme hyvästelemässä hänet, palasimme kotiin, sytytimme hänen kuvansa viereen kynttilän ja otimme yhdet ainoat konjakkihömpsyt. Kello oli jo aika paljon ja uni tuli väsymyksen ja konjakin voimalla. Mutta ne tosiaan jäi niihin yksiin!

Tänään tuli Helsingistä bussilla eläkkeellä oleva vaimon sisko järjestelemään arkku ym asioita. Hänen erittäin työkiireinen eläkkeellä oleva lääkärimiensä tulee perjantaina autolla perässä ja palaa maanantaiksi työkiireidensä pariin. Onneksi he viettävät myös tipatonta tammikuuta. Olemme myös vaimon kanssa eläkkeellä. Itse sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä eli biboa ja olen työkyvyttömyyseläkkeellä. No olin ylempi toimihenkilö niin eläkekään ei ole kaikkein pienin.

Mutta nyt tähän yöhön. Sain Imovanella, Diapamilla ja Melatonilla unesta kiinni siinä yhdentoista aikaan kun täytyy huomenna olla kuskina asioiden järjestelyssä. Mutta heräsin puolisen tuntia sitten vessan ja nyt olen pirteä kuin peipponen. En kyllä huomenna jos en saa yhtään lisää nukuttua. Ja autoa pitäisi ajaa.

Mulla on aika erikoinen unilääke! Yleensä tähän aikaan aamuyöstä valvoessani keitän aamuyön kahvit ja uni usein tulee. Vaikka kofeiini on pirste, niin se vaikuttaa myös johonkin aivojen hyvänolon keskukseen. Nyt en viitsi mennä keittiöön kolistelemaan kun vieras nukkuu.

Kirjoitan kännykästä ja tiedän että tämä sininen valo piristää, mutta oli pakko kirjoittaa. Tein uuden vuoden lupauksen, että yritän olla nukkumatta alkoholin voimalla, kun se on kuitenkin huonoa unta!
Kun heräilette, niin raittiutta päiviinne!

t. Juhani

3-vuorotyötä tekevänä on asia jonkun verran tuttu aihe. Onhan tässä sellainen ikävä varjopuoli että kunnolla pirteä ei voi sanoa olevansa kun pidemmillä vapailla (silloin harvoin kun semmosia on) ja lomilla. Aamuvuorot on varsinkin pahoja. Mä en ikinä ole ollut huono nukkumaan, mutta huono nukahtamaan kylläkin. Onneksi on nyt viime aikoina saanut vähän paremmin nukuttua, mutta on sekin ihan tuttua että mitä on tehdä töitä 0-1h unilla. Tämä väsymys korostuu mulla nyt vielä talvella kun on koko ajan pimeää.

Toi on kuitenkin ihan totta että stressaamalla ei se uni paremmin tule. Mulla auttanut pikkaisen ne vahvimmat melatoniinivalmisteet mitä saa ilman reseptiä. Niistä tulee vaan itselle jotenkin tympeä olo seuraavaksi päiväksi niin aika harvoin käytän.

Ja mitä vielä menneisyyteen tulee, niin kyllä mä muistan että silloin juodessa nuo nukahtamisvaikeudet oli vielä paljon pahempia. Pää kun kävi jäätävillä ylikierroksilla silloin ja iltaisin pyöri kaikenmaailman asiat päässä niin toi oli ihan normaalia että ihan olemattomilla unilla mentiin silloin vielä kouluun, kun olin opiskelija niitä aikoja. En nukkunut kunnollista unta varmaan ollenkaan viimeisinä aikoina.

Lintu-pieni kirjoitti

Hyvää huomenta!
Jäi illalla vaivaamaan tuo ensimmäinen lainaamaani lauseesi. Käymissäni vertaistukiryhmien palavereissa ollaan yleensä noin tunti tai jopa kaksi, ja tärkeintä on oppia kuuntelemalla. Puheenvuorot ovat lähes aina lyhyitä, kun käytettävissä oleva aika jaetaan niiden kesken, jotka haluavat puhua. Jos ei halua puhua, ei tarvitse. Ja jos jää jotain puhumatta, onpahan asiaa seuraavaan tapaamiskertaan tai kahdenkeskiseen puheluun tai nokkapalaveriin. Hienoksi käytännöksi on myös muodostunut kiertävä puheenvuoro ja vain yksi puheenvuoro. Ja murehtimisen sijasta toipuminen alkoholismista perustuu 12 askelen ehdotuksien mukaiseen toimintaan.

Tarkoitatko kahdella prosentilla unettomuusgeeniä?

Ensimmäiset asiat ensiksi

Hei Juhanikari, mulle käy myös toisinaan samoin eli jos nousen 4-5 aikoihin ja juon kahvit ja syön aamiaista ja luen tabletilta hesarin, niin saatan vielä nukahtaa pariksi tunniksi. Ihme juttu, liittyy varmaan jotenkin aineenvaihduntaan?
Olen ajatellut että jos jokin odottamaton, lopullinen tapahtuma tulee kesken tipattoman, niin kumoan myös sen konjakin. Omassa elämässäni on juurikin tilanne, että iäkäs anoppini on tämän tästä sairaalassa ja oman äitinikin tilanne on milloin mitäkin. Silloin hetkessä eläminen sen alkoholinkin kanssa on minusta tärkeämpää. Tipatonta kun voi kuitenkin jatkaa missä kuussa tahansa.