Kokemuksia lastensuojelusta?

Millaisia kokemuksia teillä on lastensuojelusta?

Meillä on nyt siis sellainen tilanne, että olen etsimässä uutta asuntoa. Olen todella päättänyt lähteä, koska mies ei myönnä ongelmaansa. Myöntää joskus ylilyönnit, muttei koe olevansa alkoholisti siitä huolimatta, että myöntää juovansa kutakuinkin joka viikonloppu laatikollisen kaljaa ja muutama lonkero päälle. Baarissa ja muutenkin kavereiden kesken (ei kotona) juo ilmeisesti viinaa lisäksi, koska on aivan sekaisin lähes joka kerta. On myöntänyt, että joskus ei kykene hallitsemaan alkoholinkäyttöä. Silti ei myönnä olevansa alkoholisti.

Kävimme jokin aika sitten pariterapiassa, ja hän oli erittäin huolestunut tilanteestamme, etenkin koska meillä on kaksi pientä lasta. Lapset ovat hänen mukaan suuressa vaarassa, ja muutenkin mies pilaa isä-lapsisuhteensa tällä elämäntavalla. Hän jopa suositteli miehelle käyntiä A-klinikalla. Mies oli vähän närkästynyt käynnin jälkeen. Tarkoitus oli mennä selvittelemään parisuhdeasioita ja mahdollisesti erotilannetta, eikä hänen juomista. (Jos minulta kysytään, niin tuo juominen on siis kaikkein suurin ongelma tässä suhteessa, ja siitä pitäisi voida puhua, koska moni asia on jäänyt vaivaamaan sekä minua että lapsia)

Tämä terapeutti jutteli erään lääkärin kanssa. Tämä lääkäri on ollut tekemisissä perheemme kanssa muusta syystä, mutta terapeutti oli sitä mieltä, että lääkärin olisi hyvä tietää tilanteemme. Minulla ei ollut mitään sitä vastaan, että juttelee lääkärille. Olen kyllästynyt salailemaan ja selittelemään miehen käytöstä. Mieskin antoi luvan.

Tänään tuli puhelu, että perheemme tilanteesta tehdään lastensuojeluilmoitus. En tiedä, olisinko voinut estää heitä tekemästä, mutta toisaalta, miehen on aika herätä. ITseasiassa viime vuonna erään riitelyn seurauksena soitin poliisit, ja he kysyivät, tekevätkö ilmoitusta. Annoin luvan, kun halusin miehen ymmärtävän tilanteen vakavuuden. Lastensuojelusta ei koskaan kuulunut mitään, joten ilmeisesti ilmoitusta ei tehty.

Jostain syystä on vähän syyllinen olo. En suunnitellut sotkevani lastensuojelua mukaan tähän, mutta toisaalta, haluan miehen ymmärtävän, kuinka vakava ongelma hänellä on. Minun on vaikea luottaa miehen sanaan kun lupaa olla juomatta lasten seurassa. Sekin on nähty jo moneen kertaan. En pelkää mitään huostaanottoa tms. mutta silti pelkään saavani jonkunlaisen leiman otsaani.

Onko kokemusta lastensuojelusta tällaisessa tilanteessa? Toivon saavani jonkinlaista henkistä tukea siihen, että jaksan miehen syyllistämistä ja syyttämistä. Sitäkin on jo kuultu. Toivon, että mies todella pystyisi näkemään oman tilanteensa ja myöntämään ongelmansa. Toivon myös, että hakisi apua, ettei yrittäisi aina itse, kuten yrittää kaikessa muussakin pärjätä yksin. Eniten toivon, että lapsilla olisi turvallista ja hyvä olla isänsä luona, kun minä en ole paikalla. Lapset siis muuttavat minun luokse, mutta tulevat näkemään isäänsä paljon.

Vähän ristiriitaiset tunnelmat…

Hei!

Minulla on kokemusta sen verran, että lastensuojelusta käytiin haastattelemassa minua ja ex-miestäni, kun mieheni oli pahoinpidellyt minua nuoremman lapsena ollessa kotona :frowning: Itse pyysin naapuria soittamaan poliisit ja ilmoitus tehtiin poliisin toimesta automaattisesti. Lastensuojelusta tultiin sitten käymään ja tlanteesta keskusteltiin yhdessä. Jostain mielenhäiriöstä, alkoholismin vaikutuksista sairastunut minäni oli jo antanut miehelle anteeksi ja hän oli myös haastattelussa mukana. Hän ei asunut kuitenkaan enää tässä kohtaa meidän kanssa. He olivat sitä mieltä, että tilanne perheessämme on vaikea, mutta parannuksia on tulossa (mies kertoi olevansa masentunut ja aloittavansa nyt lääkkeet ja että pahin on nyt ohin, suuri virhe jne…). Parannuksia ei enää tullut kuitenkaan, vaan mies on ryypännyt rankasti omillaan pari vuotta tapahtuman jälkeen.
Minuun tuo haastattelu sattui todella kovaa. Ihan käsittämätön ajatus, että meille tullaan tarkastamaan pidänkö lapsista tarpeeksi hyvää huolta ja kuinka olen antanut tällaista tapahtua.
Ei siis vaikutusta mieheen, mutta lisää syyllisyyttä minulle, se oli saldo. Olet kuitenkin mielestäni tehnyt ihan oikein!! Sinä olet vastuussa lastesi hyvinvoinnista ja olet ottanut askeleen kohti parempaa. HYVÄ SINÄ!!!

Todella paljon voimia sinulle!!!

Kokemus lastensuojelusta on se, että meidän perheen tilannetta se todellakin auttoi.Puhalsi pelin poikki ja sai minut näkemään asioiden todellisen laidan ja sen mitä olen tekemässä lapsilleni antaessani juopon sählätä nurkissa.Monessa ketjussa on lauseita jotka kertova kuinka juova puoliso (lasten isä tai isäpuoli) käskyttää lapsia pysymään huoneessaan, huutaa ja haukkuu.Syö lapsen itsetunnon.Jossakin luki kuinka lapsen piti jäädä rappuun odottamaan , että äidinmies antoi luvan tulla sisälle.Lapset vievät äitinsä huomion pois juoposta ja sehän juoppoa pännii.Väkivaltaa, häpeää, köyhyyttä.Eipä liene pahitteeksi lastensuojelun puuttuminen jos itse ei ymmärrä väsymykseltään tilannetta, on turtunut loukkauksiin, pelkoon, epävarmuuteen.Tiedän tapauksen jossa äiti sitten valitsi hakkaavan ja ryyppäävän miesystävän, kun ehto lasten kotona asumiselle oli miehen muuttaminen pois.Ei ole tarkoitus ketään loukata vaan pyytää miettimään asioita myös niitten kannalta jotka eivät voi valita.

Hei, en voinut olla kirjoittamatta.Itsellä ollut sama tilanne ,poliisit tekivät lastensuojeluilmoituksen. Monimutkainen vyyhti siitä kertyi. Loppulauselma kaiken selvittelyn jälkeen että mikäli jätän miehen ei ole lastensuojelun tarvetta.
Mutta kyllä voisin sanoa, että vaikka selkeä ongelma oli ex avomieheni, niin kyllä siinä leiman saa otsaan itsellekkin. tulee häpeää, ahdistusta, unettomia öitä, murehtimista , mutta enenkaikkea lapsille suuri pelko,että miten tässä käy. Lapseni ovat kokeneet SIKA paljon. Olen siitä hyvin pahoillani ja syyllisyyteni sen suhteen on ollut ajoittain niin tuskallinen etten ole omistanut enää edes elämäniloa.
Toki suhtautumisella asiaan voi monella tapaa omaa olotilaansa helpottaa. Että jos pystyy ottamaan löysin rantein , niin kaikki menee varmasti parhain päin. Mutta jos on luonteeltaan murehtija, syyllistyjä, läheisriippuvainen, niin tie on pitkä ja pölyinen.

Joka luukulla olen käynyt apua pyytämässä, kaikki ystävät on vereslihalle kulutettu, osa jäi osa hävisi matkan varrella. Naapureista osa tervehtii osa ei. Mutta elämä on valintoja. keskityn nyt vain itseeni ja lapsiini. Miesrintamalla olen tunnoton. En päästä enää ketään niin lähelle kuin aikaisemmin EI. Ihminen on valitettavasti sellainen että kun tarpeeksi rikotaan , niin rikkihän se menee. Loppukaneettina voisin sanoa että vaikka nyt katkera päivä onkin , niin yleensä ottaen voin sanoa että lähelle on yllättävän pitkä matka ja että kuitenkin paistaa se aurinko risukasaankin ,jos ei nyt koko aikaa ni ainakin välillä :wink:.

Tsemppiä tulevaan koitokseen… :slight_smile:

Olipa hyvä että tämä keskustelu oli tässä ensimmäisenä, itsellä nyt ajankohtaisena tarhan tehtyä lastensuojeluilmoituksen. Mukavaa lukea että kokemukset ovat myös myönteisiä, eivätkä pelkästään negatiivisia. Kuinka paljon teillä on vaikuttanut asiaa hoitava työntekijä ja hänen asenteensa?

Täällä kokemukset negatiivisia ja työntekijöiden asenne vaikuttaa asiaan todellakin paljon. Toinen puhuu heti huostaanotosta ja toinen sanoo ettei sellaiseen ole tarvetta. Arvaatte varmaan kumpi oli oikeassa, mutta suru, viha, katkerrus jäi ainakin itselle tapauksesta kun ei ollut ensimmäinen sos.täti asioista ajantasalla vaan heti oli lasta laittamassa ‘‘keltereiden taakse’’ vaikke mitään tarvetta ollutkaan. Olevinaan se olisi ollut lapsen etu ettei vanhempi saa hoitaa lapsen asioita ja päätöksiä tehdä (keksittiin monta olematonta syytä siihen, yksi niistä, heidän mielestään tärkein peruste, että minä olen liian kiireinen ‘‘töiltäni’’ valvomaan lapsen etua, vääristeltiin kaikki asiat, valehdeltiin…ym) :imp:
Sorry, mutta itselläni ei ole positiivisia kokemuksia ainakaan lastensuojelusta vaikkei tämä tapaus liittynytkään alkoholismiin vaan lapsen vakavaan sairauteen.
Vuosien sodan ja selvittelyjen jälkeen sain pitää päätäntävallan lapsen asioissa, valita hoitopaikan, ym. ja ei ollut väärä päätös. Olisi vaikuttanut toisenlainen ratkaisu paljon ja olisi ollut lapselle henkisesti raskasta.
Onneksi kaikki meni parhainpäin :smiley: vaikka ikuiset arvet ainakin itselleni tuosta tapauksesta jäikin.

Meidän tapauksessa lastensuojeluilmoitus tehtiin automaattisesti miehen käryttyä ratista lääkepäissään ja joutuessaan sen jälkeen osastolle hoitoon.

Kokemukseni on lähinnä positiivinen, annettiin ymmärtää, että he ovat pääasiassa tukemassa tilannettamme eikä aiheuttamassa harmeja.
Mies oli tapaamisessa myös erittäin nöyrää poikaa ja valmis ottamaan apua vastaan ongelmaansa.
Lastensuojelun tarvetta ei todettu olevan. Tämä on varmasti niin tapaus- ja paikkakohtaista.
Huostaanottoasioita on varmasti turha pelätä, jos edes toinen vanhemmista ymmärtää tilanteen ja on vastuullinen.

Voimia tilanteeseenne!

Toisenlaista suojelua Pohjois-Pohjanmaalla.

16v Lapsen isä pultsarina toisella paikkakunnalla. Äiti päihdekuntoutuksessa kaukana kotoaan. Lapsi yksin kotona kuukauden bilettää ja ryyppää huumekavereiden kanssa. Lastensuojeluihmiset sanovat, että lapselle ei ole hyväksi tulla huostaanotetuksi 16vuotiaana…

Miten voikin olla niin erilaisia käytäntöjä eri alueiden välillä?

Törkeetä :unamused: ja meilläpäin voidaan yrittää pakkohuostaanottoa 14 vuotiaasta jolla ei ole ongelmia kotona, eikä päihteillä ole mitään tekemistä asian kanssa. Lapsi itse vain sairastuu vakavasti, niin heti epäillään vanhemman ‘‘kyvykkyyttä’’ hoitaa lapsen etuja :confused:
Vähän tuntuu siltä että silloin aletaan harkita huostaanottoja kun niihin saadaan tukia muilta tahoilta ja kun tosi tarve olisi ja joutuisikin kunta/kaupunki laittamaan rahat huostaanottoon omasta pussistaa, ei huostaanotolle nähdä tarvetta. Annahhan jos valtio ym. rahoittaisi lapsen huostaanotosta tulevat kulut avustuksilla ja/tai tuilla, niin heti ollaan asioita vireille laittamassa vaikkei mitään aihetta olisikaan.
Ja kyllä! otin asioista selvää, kun ihmettelin mistä johtuu se hirmuinen into ottaa lasta koskeva päätäntävalta vanhemmilta pois, niin selvisi aika nopeasti että ‘‘raha ratkaisee’’ vaikka niin ei saisikaan olla :imp:

Millaista apua siis olette saaneet lastensuojelusta? Mitä toimenpiteitä? Ovatko he auttaneet tekemään rajoja käyttäjään päin liittyen lasten tapaamiseen? Itselläni on huumeaddikti puolisona ja tulevaisuuden kysymykset liittyvät lapsen kanssa olemiseen/ lapsen tapaamisiin. En haluaisi enkä voi ryhtyä itse miksikään vartijaksi enkä voi tietää onko mies käyttänyt vai ei. Onko kokemusta huumeseuloista lastensuojelun teettämänä, onko tämä tavallinen käytäntö? Kaikki kokemukset yhteistyöstä päihdeperheen ja lastensuojelun välillä kiinnostaisivat.

Hei, minulla on kokemusta lastensuojelusta ja alkoholisti+ sekakäyttäjä miehestä joka oli myös erittäin arvaamaton ja väkivaltainen. Ex mieheni järjestämien monenlaisten tempausten mm oli pakko soittaa poliisit hänelle lähes joka kerta kun hänellä oli tilillä rahaa, koska kaikki rahat hän joi ja käytti päänsä sekoittamiseen.Sitten kun oli omat rahansa tuhlannut kiristi erilaisilla uhkailuilla minulta rahaa . Kävi myös naapurissa pummaamassa ja teki erilaisia velkoja joka paikkaan. Hän oli myös erittäin epärehellinen ja varasti myös muilta jos ei saanut mitä halusi. Teki elämästämme helvetin yli 10 vuodeksi. Kaikkea yritin hain apua eri paikoista : perhetyöntekijät, sossu, eri viranomaistahot, turvakoti (johon emme koskaan pääseet koska kaikki turvakotipaikat olivat jo täynnä). Kuvittelin että kun hakee apua, sitä myös saa . Näin ei ollut , mies lupasi aina uudestaan ja uudestaan kuinka muuttuu jne . Mikään ei hänen toiminnassaan muuttunut ,ainoastaan hänen päihdeongelmansa laajeni ja paheni Hän uhkaili itsemurhalla ja milloin milläkin minua ja lapsiaan . Sossut pakottivat avohuollon tukitoimenpiteenä lapsille ns. tukiperheen joka kohteli lapsiani 2 luokan kansalaisina ongelmaperheen lapsina , tästä sossun tukiperhekokemuksesta on heille jäänyt myös traumoja joita ei vielläkään ole päästy kunnolla selvittämään traumapsykoterapeutilla taloudellisen tilanteen epävakauden vuoksi. Mies uhkasi myös että mikäli häneltä lähtee katto pään päältä hän tappaa koko perheemme .Olen sitä mieltä että jos alkoholisti ja /päihdeongelmainen ei ITSE halua muuttua eikä ymmärrä tilanteen vakavuutta , tilanne tulee pahenemaan ja lopulta sossut huostaanottavat lapset heidä turvallisuutensa tähden. Ex mieheni poltti asuntomme ja jouduin erittäin suuriin taloudellisiin vaikeuksiin hänen tekemiensä velkojen vuoksi. Otin hänestä eron sillä vuosien henkinen ja fyysinen väkivalta oli tuhon tie jossa lapset ja minä olimme hänelle vain pelinappuloita ,ja hän tuhosi myös ystävyys suhteitani. Lopulta ex mies löysi uuden kumppanin ja muutti uuden naisystävänsä luokse. En ole hänen kanssaan missään tekmisissä eivätkä lapseni. Tämän miehen uusi suhde on samaa juomista ja riehumista, Valitettavasti jos miehesi ei halua apua et voi tehdä mitään, mutta lapsesi ja sinä olette sossun vaakalaudalla , huostaanotto on mahdollinen jos terapeutti on ilmaissut syvän huolensa lasten suhteen. Sossut tietävät että alkoholisti sairastuttaa koko perheen ja heille terapeutin huoli on merkittävä. Sinuna ajattelisin lastesi ja itsesi pelastamista, miehesi eteen et voi tehdä mitään jos hän ei apua halua. Toivottavasti ymmärrät tilanteesi vakavuuden ja lähdet ennenkuin on liian myöhäistä.

Hei

Lastensuojelu aiheuttaa luonnollisesti paljon voimakkaita tunteita kaikissa osapuolissa. Lastensuojelun tehtävä on kuitenkin tukea vanhemmuutta ja vanhempia vaikeissa tilanteissa, niin että lasten hyvinvointi turvataan. Huostaanotto on aina viimeinen ja äärimmäinen vaihtoehto.

En todellakaan usko, että ap:n tilanteessa siihen päädytään, koska kyseessä on selvästi fiksu ja vastuunsa kantava vanhempi. Neuvoisin ottamaan kaiken avun vastaan. Lastensuojelu tekee töitä teidän ja lastenne hyväksi, ei teitä vastaan.

Sitten henk.koht. kokemukseni lastensuojelusta. Pikkusiskoni melkein otettiin huostaan. Äidilleni annettiin kaksi vaihtoehtoa. Joko hän muuttaa siskoni kanssa omilleen, pois alkoholisti-isäni luota, tai siskoni otetaan huostaan. Pitkän pohtimisen jälkeen äiti päätti lähteä pois isämme luota. Itse olin jo täysi-ikäinen, vaikka asuinkin edelleen kotona. Eli käytännössä minäkin muutin äitini ja siskoni kanssa. Se oli elämäni onnellisin päivä, ja pieni kerrostalokaksiomme oli paratiisi maan päällä, koska tunsin vihdoinkin olevani turvassa.

Siskollenikin kävi hyvin. Hän sai mahdollisuuden turvalliseen elämään, jossa sai olla oma itsensä kaikkine tunteineen. Hänellä pyyhkii nyt hyvin. En voi sanoin kuvata miten onnelliseksi se minut tekee. Kaikki olisi voinut päättyä hyvin paljon surullisemminkin, läheltä se liippasi etteikö niin käynytkin.

Lastensuojelu aiheuttaa luonnollisesti paljon voimakkaita tunteita kaikissa osapuolissa. Lastensuojelun tehtävä on kuitenkin tukea vanhemmuutta ja vanhempia vaikeissa tilanteissa, niin että lasten hyvinvointi turvataan. Huostaanotto on aina viimeinen ja äärimmäinen vaihtoehto.

En todellakaan usko, että ap:n tilanteessa siihen päädytään, koska kyseessä on selvästi fiksu ja vastuunsa kantava vanhempi. Neuvoisin ottamaan kaiken avun vastaan. Lastensuojelu tekee töitä teidän ja lastenne hyväksi, ei teitä vastaan.

Kokemusta on lastensuojelusta, mielestäni erittäin paljon lastensuojelun tapaan toimia vaikuttaa se missä päin suomea asuu myös oman alueen kuka siellä on lastensuojelutyönekijänä. Heitäkin on monenlaisia ja valitettavasti heissä on myös niitä jotka ovat erittäin herkästi tekemässä sijoitusta. Kaikki heistä eivät ensisjijaisesti haua käyttää avohoidon tukitoimenpiteitä vaan he tekvät lastensuojelutyötä jo alusta siltä kannalta että kaikki kyseenalaistetaan ja huostaanotto on se mihin tähdätään . Vanhempien tukemisella ei ole näin toimivalla lastissossulla juurikaan väliä.Lapset ovat joissain paikoissa merkittävä tulonlähde kunnalle , kaikki lastensuojelulaitokset eivätkä sijoituspaikat tee työtä lasten hyvinvoinnin eteen, joissakin paikoissa lasten oireilu on lisääntynyt huonompaan suuntaan eikä heitä kohdella hyvin .

Hei, miulle tuli kans lastensuojeluilmoitus ja aattelin kyssyy onko kellään kokemusta tilanteesta näin päin. Eli oon eronnut poikani isän kanssa, meil on yhteishuoltajuus (minä lähivanhempi) ja vuoro viikoin asuu molempien luona. Itellä ollut jonkun aikaa ongelmaa juomisen kanssa, useimmiten kuitenkin mie oon juopotellut silloin ku poika on isänsä luona, mutta kyllä muutaman kerran oon juonut pojankin läsnäollessa. poitsu on nyt siis 10-vuotias. Nyt kävi sit niin et kärähin ratista, olin yksin liikenteessä mut poika yksin kotona ja siks tuli nyt kutsu lastensuojeluun. sain kyl kaverini pojan seuraks sille aikaa ku poliisit vei verikokkeisiin. miut ja poika vaan siis kutsuttiin lastensuojeluun keskustelemaan ja toiselle huoltajalle mennee kuulemma vaan ilmotus asiasta.

Mitähän siellä mahtaa olla ootettavissa? Miulla on kyl itellä puhas omatunto ku oon ollu juomatta siitä asti, oon syöny antabuksii ja käyny parin viikon välein a-klinikalla maksa-arvot kattoo. Kannattaisko miun pyytää sieltä joku “todistus” että oon alkanut hoitaa ongelmaa? Enemmän huolettaa miten poika reagoi, jos siellä kysytään hänelt jottain hankalii tai ikävii kysymyksiä. Ja hänt varmaan haastatellaan erikseen? Ja tulleeko ne aina kotikäynnillekin?

Ei ole minun asiani tuomita ketään, enkä halua loukatakaan.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että on hyvä, että kärähdit, sekä poikasi että itsesi kannalta. Kun sanot, että ongelmaa on ollut, ehkä se olisi vain pahentunut jos ei mitään olisi tapahtunut. Olisit saattanut lähteä juovuksissa ajelemaan lapsi kyydissä jne.

Toivottavasti tämä olisi ollut sinulle sellainen herätys, joka antaa kimmokkeen TODELLA ponnistella pois ongelmasta, ei vain lastensuojeluilmoituksen takia, vaan sekä lapsesi että oman elämänlaatusi takia. Onnea siihen ponnisteluun.

Rinalda - Enhän mie nyt tosta loukkaantunut, ihan tottahan puhut :slight_smile:
Kyl tää on ollu miulle niin kova kolaus, siis se ratista kärähtäminen. Nyt vaan tuntuu et tipuin taas niin pohjalle tuon lastensuojeluilmotuksen takii, ku just tuntui et pahin häpeän tunne taisi ihan hitusen laantua. Mut en tarttunut pulloon, tajusin vähän myöhemmin et eihän se edes käyny minul mielessä. Voi ku miekin joskus pystyisin ajattelee samalla tavalla ku oot allekirjoituksees kirjottanu.

Hei, Anniina.

Katumus ja häpeähän ovat ihan luonnollisia tunteita silloin, kun huomaa mokanneensa. Nehän osoittavat, ettet suhtaudu asiaan ylimielisesti, vaan otat sen vakavasti. Sitä osoittaa myös rakentava suhtautumisesi vähän jyrkähköön kommenttiini.

Kaikillehan meille elämässä mokia tapahtuu. Tehtyä ei saa tekemättömäksi, joten itsesääliin ei kannata jäädä pitkäksi aikaa. On hyvä, että havahduit ongelmaan, ennen kuin ehti tapahtua mitään korvaamatonta. Nyt on aika kääntää katse eteenpäin! Ottaa opiksi, ja keskittyä nykyhetkeen ja tulevaisuuteen.

Lastensuojeluasioista minulla ei ole mitään kokemusta, kun ei ole lapsiakaan. Mutta ei kai sielläkään auta muu kuin rehellisesti tunnustaa mokanneensa ja ymmärtävänsä että se oli virhe, ja kertoa että tosissasi olet tarttunut ongelmaan ja panostat hyvään tulevaisuuteen, jossa lapsellasi on turvallista olla.

Tsemppiä vaan, kyllä se asenne sieltä löytyy motiivin myötä. Ei itsesääliä, vaan tulevaisuuden tavoitteita!

tv Rinalda

Juu kyl miun tarttis lopettaa tää itsesäälis rypeminen, mut nyt se tuntuu vaan niin hirveen vaikeelta vaikka tiiän et ihan turhaan murehin sitä lastensuojelun tapaamista etukäteen. Ehkäpä se ajan mittaan helpottaa. Kiitos tsempeistä!

Meillä tarkoitti sitä, että kaikkia perheenjäseniä haastateltiin yhdessä ja erikseen. Lapset tykkäsivät mukavista sossutädeistä:D Selvityksessä todettiin, ettei tarvetta jatkotoimenpiteille ollut, mutta selvitys oli pakko tehdä, koska ilmoitus oli tehty (ajanut humalassa lapset kyydissä). Alkoholisti oli jo avun piirissä ja minulla oli arki hallussa ja lapset hyvin hoidettuna. Kerrottiin kyllä mahdollisuudesta päästä esim. keskustelemaan jos tuntee tarvetta.

Seuraavassa virallista tietoa:

Lastensuojelun tarpeen selvittäminen

Lastensuojelun asian vireille tulon jälkeen sosiaalityöntekijä tai muu lastensuojelun työntekijä tekee palvelutarpeen arvioinnin, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta. Sosiaalityöntekijä arvioi, tarvitseeko palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä selvittää lastensuojelun tarve. Niille asiakkaille, joiden lastensuojelun tarvetta ei ole aihetta selvittää, tehdään palvelutarpeen arviointi (sosiaalihuoltolaki 36 §, Finlex). Lapsi ei ole asiakas vielä arvioinnin aikana.

Arvion lastensuojelulain mukaisten palvelujen ja tukitoimien tarpeesta tekee sosiaalityöntekijä. Palvelutarpeen arviointi on aloitettava viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä ja sen on valmistuttava viimeistään kolmen kuukauden kuluessa asian vireille tulosta (lastensuojelulaki 26 § 3-5 momentti, Finlex).

Ennen palvelutarpeen arvioimisen käynnistämistä eli seitsemän arkipäivän kuluessa pyritään edelleen ratkaisemaan se, lähdetäänkö asiassa arvioimaan mahdollista lastensuojelun tarvetta. Laki ei kuitenkaan aseta tähän ehdotonta aikarajaa. Lastensuojeluasiakkuuden tarve saattaa tulla uusien tietojen perusteella arvioitavaksi myöhemmin. Tällöin voidaan hyödyntää jo tehtyä palvelutarpeen arviointia, jos arvioinnin tekemisestä ei ole ehtinyt kulua pitkää aikaa.

Lastensuojelun tarvetta selvitettäessä toimitaan samoin kuin ennenkin tehtäessä lastensuojelutarpeen selvitystä. Arvioinnissa sosiaalityöntekijä selvittää ja arvioi lastensuojelulain mukaisten palvelujen ja tukitoimien tarvetta. Hän myös arvioi lapsen kasvuolosuhteita sekä huoltajien tai muiden lapsen hoidosta ja kasvatuksesta vastaavien henkilöiden mahdollisuuksia huolehtia lapsen hoidosta ja kasvatuksesta.

Selvitys tehdään siinä laajuudessa kuin tilanne vaatii. Se on tehtävä ilman aiheetonta viivytystä ja sen on valmistuttava viimeistään kolmen kuukauden kuluessa lastensuojeluasian vireilletulosta. Lisäksi myös lastensuojelun asiakkaita koskee sosiaalihuoltolain 45 §:n (Finlex) mukainen velvoite panna päätös toimeen lähtökohtaisesti viimeistään 3 kuukaudessa asian vireille tulosta.

Palvelutarpeen arvioinnin tekemisessä tulee noudattaa, mitä sosiaalihuoltolaissa säädetään palvelutarpeen arvioinnista (sosiaalihuoltolaki 36 §, Finlex). Tämä tarkoittaa esimerkiksi, että

asiakkaalle selvitetään ymmärrettävästi
hänen oikeutensa ja velvollisuutensa,
erilaiset vaihtoehdot palvelujen toteuttamisessa,
eri vaihtoehtojen vaikutukset ja
muut seikat, joilla on merkitystä asiakkaan asiassa sekä
kunnioitetaan asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja otetaan huomioon hänen toiveensa, mielipiteensä ja yksilölliset tarpeensa.
Selvitys tehdään yhteistyössä lapsen ja huoltajan sekä tarvittaessa muiden lapselle läheisten ihmisten kanssa. Selvitys ei ole tekninen toimenpide, vaan luottamuksellisen asiakassuhteen luomista. Se on asiakkaiden kuuntelemista ja heidän osallistamistaan arvioimaan lapsen että omaa tilannettaan.

Selvitystä tehtäessä voidaan olla yhteydessä lapselle tai nuorelle läheisiin henkilöihin sekä eri yhteistyötahoihin ja asiantuntijoihin siten kuin sosiaalihuoltolain 41 §:ssä (Finlex) säädetään. Kyseinen sosiaalihuoltolain säännös koskee monialaista yhteistyötä. Tietojen antamiseen monialaisessa yhteistyössä sovelletaan lakia sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista. Lisätietoa tiedonvaihdosta osioissa Tiedon hankkiminen lastensuojelun tarpeisiin ja Sosiaalihuollon viranomaisen oikeus luovuttaa tietoja.

Selvitys tulee tehdä, vaikka lapsi tai vanhemmat vastustaisivat sen tekemistä. Tällöin selvittämiseen tarvittavia tietoja voidaan saada lapsen tilanteen tuntevilta muilta viranomaisilta tai läheisverkostolta. Vaikka lapsi tai vanhemmat tai joku heistä ei halua osallistua selvitystyöskentelyyn, häneen pidetään yhteyttä ja vähintäänkin ilmoitetaan työskentelyn etenemisestä ja lopputuloksesta. Tarvittaessa voidaan harkita tuomioistuimen luvan hakemista lapsen tutkimiseen.

Mikäli perhe muuttaa toiselle paikkakunnalle kesken selvitysprosessin, tulee tästä ilmoittaa uudelle asuinkunnalle. Selvitykseen liittyvät oleelliset asiakirjat on myös toimitettava uuteen kuntaan, jonka velvollisuus on jatkaa selvityksen tekemistä ja tehdä se loppuun. Lastensuojelulaki 25 d § (Finlex)

Ja edelliseen vielä, että otti kyllä minun ylpeyden päälle moinen selvitys. Murehdin, että jää ikuiset merkinnät selvityksestä. Sossu lohdutti, että ikuiset merkinnät jää siitäkin jos kaikki on hyvin, eikä jatkotoimille ole tarvetta:) Sinänsä mielenkiintoinen kokemus, koska opiskelen itse nyt sosiaalialaa. Voi olla jatkossa hyötyä omakohtaisesta kokemuksesta.