Vastaanottaisin mielelläni kokemuksia huolellisesta nesteytyksestä narahtamisesta terveydenhuollossa. Lähinnä kiinnostaa, kuinka asia tuli ilmi, ja oliko suhtautuminen asiallista, peräti ymmärtäväistä vai tympeää ja syyllistävää. Onko kontrollikäyntejä ja syynäystä ollut tämän jälkeen ahdistavan tiheään? Onko antabusta ja pakkoraittiutta yritetty tyrkyttää?
Olen itse juonut vasta vajaan vuoden, joten pelkoni tässä vaiheessa viinalla läträämisestä kärähtämisestä lienee toistaiseksi vielä aiheeton. Välillä tahtoisin hakea apua ryyppäämiseen, (myönnettäköön että useimmiten kylläkään en), ja yksi avunhakemista jarruttavista syistä on juurikin se, että kammoan leimautuvani loppuiäksi ja saamani avun heikkenevän entisestään. Jo nyt julkisesta terveydenhuollosta on kertynyt, ah, varsin mielenkiintoisia kokemuksia syyllistämisestä mm. reippaan ylipainon, liikkumattomuuden ja unettomuuden vuoksi. Ja nämä ajalta jolloin podin ‘pelkästään’ masennusta ja absoluuttista ylemmyyttäni.
Minulla on vakituinen hoitokontakti psykiatrian poliklinikalla (ollut jo monia, monia vuosia), ja tiimini jäsenet ovat yhä siinä autuaassa käsityksessä, että en nauti alkoholia tippaakaan. No, aiemmin en nauttinutkaan, mutta kahden lähiomaiseni kuoleman jälkeen reilun kuukauden sisällä noin vuosi sitten ja sitä seuranneen pahan masennuksen, jatkuvan ahdistuneisuuden, toimintakyvyttömyyden ja vaikean unettomuuden jälkeen jokin napsahti lopullisesti. Minä, vannoutunut absolutisti, aloin juoda.
En alunperinkään kuvitellut korjaavani rikki mennyttä minuuttani juomalla, vaan tarkoitukseni oli, no, pahimmasta yli pääseminen. Turtuminen. Join aluksi pari kolme päivää kerrallaan, sitten olin juomatta pari päivää tai jopa pitempään ja sitten taas mentiin. Viinaan tottumattomana jo kymmenen tai vähän päälle annosta nopeaan tahtiin ja olin laatoituskunnossa. Kirjasin mietteitäni umpihumalassa ylös ja jälkeenpäin uudessa nousuhumalassa luin ajatuksiani nauraen. Juominen tuntui tälle 30+ naiselle aivan mahtavalta uudelta leikiltä. Myönnän olleeni uskomattoman lapsellinen näkemyksessäni, vaikka tiedostin käytökseni järjettömyyden kyllä kaiken aikaa.
Kiskottuani enimmilläni 8 päivää putkeen onnistuin tekemään hetkittäisen ryhtiliikkeen ja olin juomatta melkein kuusi viikkoa, koska toiveenani oli pudottaa painoani. Alkoholista pidättäytyminen ei aluksi tuntunut juuri miltään parin ensimmäisen raittiin päivän kärvistelyn jälkeen. Päinvastoin, oloni oli mainio. Uskoin selättäneeni masennuksen ja laihtuvani pysyvästi. Tätä kaikkivoipaa itseensäuskomista ja tsemppausmielialaa kesti noin kuukauden. Sitten ajatukset alkoivat kääntyä takaisin juomiseen. Tiesin rahatilanteeni kohentuvan pian tulevan suurehkon perinnön vuoksi. Laihduttaminen ja terveet elämäntavat alkoivat vaikuttaa pelleilyltä.
Raittiusväliaika katkesi välittömästi, kun perintörahat kilahtivat tilille. Aluksi join taas muutaman päivän putkissa ja kärvistelin päivän pari välissä ilman. No, viimeisin on kestänyt tänään tasan 5 viikkoa, eikä loppua näy. Tällä ja viime viikolla päivässä on mennyt noin 10-20 annosta; lonkeroa, vahvaa siideriä ja viskiä. Huolestuttavinta itselleni tässä on se, että vaikka olen juomarina vielä täysi noviisi, viimeiset päivät olen huomannut, että 20 drinkin jälkeenkin maistuisi vielä ja paljon. Toisina päivinä sitä taas joutuu ikäänkuin pakottamaan itsensä juomaan - mutta kuitenkin tulee juotua, koska ilmankaan ei enää osaa olla.
Viimeistään ensi viikolla on tilapäisesti ryhdistäydyttävä päiväksi pariksi, kun tapaan vakinaamani psykiatrisella polilla, eikä sinne sovi mennä edellisen illan jäljiltä heikossa hapessa. Pakolliset laboratoriokokeet ovat vasta ensi vuoden alussa, ja niistä tuskin nyt tämä lyhykäinen perehdytyskurssi alkoholismiin vielä näkyy muutenkaan, eikä ns. todennäköisimmin käräyttäviä arvoja ole edes seurattu. Ymmärrän kyllä, että vähentää pitäisi, mutta tekisin sen mieluiten omin päin ja omin ehdoin, syyllistymättä ja leimautumatta, en lääkärin valvovan silmän alla.