Kohtuus kaukana, liekö tavoittamattomissa..?

Vihdoinkin rohkaistun asiani kanssa kirjoittamaan tänne, kynnys on ollut jostain syystä korkea, vaikka ongelmani olen tiedostanut jollain tasolla jo kauan. Mutta jospa tämä olisi alku jollekin uudelle. Vihdoinkin.

Olen 34-vuotias mieshenkilö, ja alkoholin käyttö on ollut minulla runsasta koko aikuisikäni. En käytä alkoholia päivittäin, enkä välttämättä edes viikoittain, mutta juodessani juomiseni on perinteiseen suomalaiseen tapaan täysin humalahakuista ja kohtuudesta ollaan niin kaukana kuin mahdollista. Kertaluontoiset annosmääräni ovat hurjia ja henkinen tai fyysinen tasapainoni ei enää kestä ryyppyreissujen toipumisaikoja. Olen pyrkinyt kohtuuteen kymmeniä ja kymmeniä kertoja, käsitellyt asioita päässäni uudelleen ja uudelleen kohtuukäytön oppimiseksi. Vaan ei onnistu, kerralla käyttämäni määrät tuntuvat vain kasvavan ja humalakäytökseni pahenevan. Muistikatkot alkavat pidentyä ja morkkikset sitä myötä kasvaa. Olen myös henkinen kuntoutuja ja minulla on haasteita psyykkisen hyvinvointini kanssa muutenkin tällä hetkellä, joten alkoholin aiheuttamat ongelmat sotkevat tuotakin prosessia entisestään.

Olen hyvässä työssä ja asemani työpaikalla on ihan arvostettu. Olen elänyt pitkään vakituisessa parisuhteessa ja puolisoni on minulle kaikki kaikessa. Nyt alkoholinkäyttöni aiheuttamat sotkut ja sen vaikutukset henkiseen hyvinvointiini ovat tuoneet suuria ongelmia myös perhe-elämäämme, käytökseni kännissä on ollut aivan käsittämätöntä kuulemani mukaan eikä kenenkään tarvitse katsella tai kuunnella semmoista. Olen hirvittävän kiltti ja empattinen ihminen, joten poden hurjaa syyllisyyttä aiheuttamastani kärsimyksestä puolisoani kohtaan.

Kuten sanoin, olen pyrkinyt kohtuukäyttöön lukuisia kertoja, mutta annosrajojen laskemisen ym. aiheuttama paine ja niistä kännin myötä lipsuminen aiheuttavat entistä enemmän pettymystä ja itseinhoa. Olen tullut siihen tulokseen, että minun on helpompi kokeilla olla kokonaan ilman alkoholia, kuin pyrkiä käyttämään sitä jotenkin järkevästi. Minulla on vain taipumusta huijata itseäni vapaan viikonlopun tullessa ja kaikki aikaisempi skeida unohtuu iloisesti mielestäni. Muistot kultautuvat käsittämöttämän nopeasti silloin, kun alkoholikäyttö on ongelmallista. Nuo ovat niitä hetkiä, joita nollainjan pitämiseksi minun on osattava käsitellä jollain lailla. En vain tiedä, että miten.

Olen pohtinut alkoholin asemaa elämässäni ja kaikkia niitä tilanteita, mihin se on minut kohta 20 vuoden ajan saattanut, sanoja joita olen humalassa sanonut, vaaratilanteita joihin olisin voinut joutua, darrapäiviä, jotka ole elämästäni antanut kokonaan pois. Alkoholi ei ole tuonut elämääni mitään positiivista, en pidä yhdenkään alkoholipitoisen juoman mausta eikä minulla OIKEASTI ole mitään syitä dokata.

Tiedän kyllä miksi olen juonut. Itsetuntoni ja itsevarmuuteni ovat täysin nollassa sekä sosiaaliset tilanteet ovat hankalia, ja kuningas alkoholi tekee minusta reippaan seuraihmisen, joka on aina seurueen keskipisteenä. Ja kestän sitä hirveitä määriä sammumatta tai sammaltamatta.

Tavoitteenani on raitis, reipas ja terveellinen elämä. Ajatus on minulle jollain tasolla helpottava ja ikään kuin oljenkorsi, johon tartun mielen ollessa matalimmillaan. Tässä vaiheessa TOIVON onnistuvani.

1 tykkäys

Ihan hyvältä suunnitelmalta kuullostaa.

Eikä se niin mahdottoman hankalaa ole, sen toteuttaminen. Ihan tietysti sen riippuvuuden/tottumuksen tasosta tottakai on kiinni, miltä ne ensimmäiset viikot tuntuvat, mutta ihminen tottuu uusiinkin asioihin.

Kovin tärkeänä pidän sitä, että itse uskoo onnistumiseensa ja voimiensa riittävyyteen…paljon huonompi on ennuste jos jo aloittaessaan miettii että eipä tästä kuitenkaan mitään tule, ei minusta tähän ole… sillä saa vähän joka homman menemään pieleen.

On siinä silti alkuun vääntämistä itselle, ja tosissaan saa olla.

Mutta siitä vaan, ja kirjoittele nyt meille muyillekin miten alkaa selvänäolo maittamaan.

Tervetuloa mukaan, Wäinämöinen. Minua miellytti erityisesti viimeinen lauseesi. Varsinkin sana “toivon”. Raitistumiseen kun kuuluu sekä rationaalista että ei-rationaalista.
Itse olen ehdottoman nollalinjan kannattaja; kohtuukäyttö ei koskaan onnistunut itselleni. Eikä tule onnistumaankaan. Mutta tosiaan: Mitä oikeita syitä kenelläkään on juoda? Ilmankin pärjää - huomattavasti paremmin.
Käytännön kysymys. Olet tunnistanut tilanteesi ja päättänyt tehdä asian eteen jotain. Plinkkiinhän pomppasit- hyvä näin. Oletko ehtinyt harkitsemaan tai toteuttamaan muita toimenpiteitä?

Moro! Hyvä,kun olet huomannut tilanteesi ja se on mielestäni ensimmäinen askel toipumiseen.Täällä meitä on monia muitakin,jotka olemme kamppailleet saman asian kanssa vuosia,kuten minäkin ja varmasti saat tukea lukemalla muiden juttuja ja kirjoittamalla omia kokemuksiasi ja samalla me muutkin saamme sinun kirjoituksistasi tukea ja muistutusta omasta ongelmastamme.Tervetuloa Wäinämöinen joukkoomme!!!t.akkari

Kiitos viesteistänne! Tuntuu hyvältä, että joku on lukenut kirjoitukseni ja ongelmilleni löytyy ymmärrystä.

Mä lienen eniten henkisesti riippuvainen alkoholista ja sen ollessa olennainen osa lähes koko aikuisikäni sosiaalisia kontakteja, korkin laittaminen kiinni tuntuu ääriteolta. Mutta olen päättänyt pystyä siihen. Olen miettinyt kaveriporukoita, joissa olen pyörinyt vuosia ja tulin siihen tulokseen, että tunnen hirveän määrän ihmisiä, joiden kanssa dokataan aina kun tavataan. Voi olla, että suurimmalle osalle heistä minä olen se ainoa kaveri, jonka kanssa dokataan muutaman kerran vuodessa, mutta minulla on tuollaisia kavereita/seurueita mielinmäärin. Ts. ryyppykaveri löytyy aina. Mitä mä teen tällaisille kaverisuhteille? Annanko vain jäädä? Toisaalta ei tuollaisilla kaverisuhteilla ole juurikaan syvempää merkitystä minulle.

Käyn tällä hetkellä kuntoutusterapiassa, jonka seurauksena toivon saavani vastauksia myös siihen, miten selvitä selvänä ja itseeni luottaen tilanteista, missä olen aina juonut selvitäkseni sosiaalisesta paineesta ja jännityksestä.

Alkoholi vaikuttaa meikäläiseen sinänsä suotuisasti, nousuhumalassa olen mitä hauskin seuramies, itsevarmuuteni on huipussan ja sellaisena minusta tykkää kaikki. Kuten jo mainitsin, moni ihminen on aina nähnyt minut vain sellaisena ja heillä ei ole tietoakaan näistä piruista, joiden kanssa kamppailen päivittäin. Eikä ihmiset (puolisoani lukuun ottamatta) tiedä määriä joita juon, tai etten välttämättä muista illoista tuon taivaallista. En tiedä voinko välttää jatkossa kaikkia tilanteita, joissa olen aina ollut päissäni. Näihin tilanteisiin minun on etsittävä työkaluja selvitäkseni.

Onneksi, ONNEKSI, minulla on muutama oikea ystävä, joiden kanssa ystävyyssuhde perustuu aivan muuhun kuin yhdessä viinan kanssa läträämiseen ja "hauskan"pitoon.

Elämä pitää rakentaa tässä kohtaa pikkuhiljaa uudelleen. Haluan pystyä siihen. Huomenna alkaa uusi työviikko, pääsen aloittamaan sen nyt levänneenä ilman lauantaista murhakänniä alla. Olen kiitollinen nyt siitä.

Wäinämöinen, esitit kysymyksen kavereiheisi liittyen. Oikeastaan vastasit siihen jo itsekin. Mulle oli elintärkeää saada etäisyyttä ryyppääviin henkilöihin. Nämä koituvat ennemmin tai myöhemmin kompastuskiviksi. Keskity niihin joihin voit luottaa - onneksi noitakin vielä mainitsit olevan.
Nimimerkillä “vain terveet rotat jättävät uppoavan laivan”. :wink:

On RADIKAALISTI lähdettävä ulos “maailmasta” sanot heille: Olen tullut uskoon, seuraan nyt Herraa Jeesusta, ja Herran opetuslapsen elämään ei känniörvellys enää sovi… :mrgreen:
Työpaikka ja sen tarjoamat ihme drinkkikohottajaiset tuntuvat olevan AA:ssakin monelle poraamisen kohde!

AA-Valtiomiehet sanovat: Työpaikka pitää käydä ensin juomassa pois - sitten tule takaisin AA.han…

Herran Sana voisi erästa kohtaa mukaillen sanoa:Jos työpaikkasi ja sen pippalot sinua vietelevät, heitä ne pois luotasi! Niihin ei ole pakko osallistua ja jos joku utelias alkaa miksimikseillä…niin sanot kovasti: VATTUAKO se sinulle kuuluu?? PISTE!!

Kyllä, minulla on vielä ystäviä, joiden kanssa kanssakäyminen perustuu muuhunkin kuin dokaamiseen. Mä uskon, että lopettamispäätöstäni ei heille tarvitse juurikaan perustella eikä se vaikuta heidän suhtautumistaan minuun. Luotan heidän pysyvän raittiissa elämässäni mukana, ja se taitaa riittää minulle. Tiedän, että monet ihmiset tulevat suhtautumaan pettyneesti ratkaisuuni, mutta täytyy vaan yrittää ajatella, että se on heidän oma ongelmansa. Ja jos osa ihmisistä karsiutuu elämästäni pois tätä myötä, niin so be it.

Otin alkoholiongelmani tänä aamuna terapiaistunnossa puheeksi, ja tapahtuma oli suoraan sanottuna vapauttava. Ja olen täysin vakuuttunut, että alkoholin ongelmakäytön tiedostaminen ja hallinta ovat oleellinen osa myös kuntoutukseni onnistumista. Minulla on asioita ja taustoja, joiden seurauksena alkoholin käyttöni on ollut vääristynyttä koko aikuisikäni. Alkoholi on ollut lääke ja apu erilaisista tilanteista ja tilaisuuksista ylipääsemiseksi. Ja vääristynyt alkoholinkäyttöni pahentaa ja ylläpitää niitä asioita, joiden seurauksena olen alunalkaen juonut. Piiri pieni pyörii.

Saattaa kuulostaa naivilta ja hölmöltä, mutta nyt ajatus elämästä raittiina tuntuu jotenkin jopa kiehtovalta ja jännittävältä.

Hei!
Aika tuttua tekstiä tuo aikuisiän jatkunut käyttö sekä siihen liittyvä “vääristymä” todellisesta elämästä. Mainitsemasi “tunnelämän herkkyys” leimaa varmaan useita liikakäyttäjiä.Toisaalta se myös kertoo mitä nykyelämä on,vaatimuksineen täydellisestä ihmisestä. Itse olen päättänyt luovuttaa tavoittelun “täydellisen ihmisen” kuvasta,annan itselleni luvan olla “tavallinen”…! Koetahan jaksaa,hengessä mukana…

Höps, kaikkea muuta! Raitis elämä nimittäin on kiehtovaa ja jännittävää! Mitä pidempään saa raittiutta alle, sitä paremmaksi se muuttuu. Maltti (meille alkkiksille niin vaikeasti opittava asia…) on yksi tärkeimmistä asioista. Asiat eivät muutu nopeasti. Mulla on takana pian kolme vuotta tällä raittiilla tiellä (yhden kerran olen sinä aikana retkahtanut) ja vasta nyt alkaa tuntua siltä, että alan olla todellisen mielenrauhan äärellä. Mutta tietenkin asiat muuttuvat koko ajan parempaan päin jo aiemminkin, joka ikinen raittiina vietetty päivä on parempi, kuin mikään juomisrimpuiluissa kärsitty.

Tervetuloa palstalle minunkin puolestani! :slight_smile:

Minäkin näkisin jotenkin niin että vaikka se silloin alussa tuntuu siltä, että kukaan ei voi mua käsittää, kukaan ei ikinä ole kelannut tälläisiä asioita, eikä voi ymmärtää. Jos alan puhumaan niistä todellisista asioista ja tuntemuksista, joita minussa liikkuu niin jokainen ihminen lähtee juosten karkuun. Niin kyllä siellä samoissa syövereissä on vain itse kukin tuskaillut samojen painajaisten kanssa ja pitänyt sitä ihan yhtä mahdottomana, että sen mielenrauhan voi joskus saavuttaa. Vaikka meillä erilaiset polut onkin, niin aika samanlaisia toipumistarinoita ja kokemuksia sitä suurimmalta osin kuulee. Mietin tuossa vain sitä, että on ollut hieno huomata, että suunnilleen yhtä pitkän raittiuden omaavat, kuin itse, kelaavat suunnilleen samanlaisia ajatuksia kuin itsekin tällä hetkellä. Mielenrauha ja todellisen itsen löytäminen ovat päällimmäisiä teemoja. Asioita, jotka olivat juopotellessa vielä täysin utopistisia.

Olen havainnut samankaltaista. Ihmettelen vain, miksi tätä ei huomioida klinikkaterapiassa. Kolme vuotta raittiina olleella retkahtaneella on aivan eri lähtökohdat kuin esim. juuri juomisensa lopettaneella “ensikertalaisella”. Samaa ilmiö itseapuryhmissä. Taso määritellään heikoimpien mukaan. Niin on varmaan tarkoituskin ja ymmärrän kyllä vertaistuen idean. Eli ei pls. taas vääntöä näistä. Tulihan vain mainittua kun itseäni aina tökki. Mulla on raitistelussa ammattiurheilijan mentaliteetti. Otan esimerkkiä niistä joilta voin oppia ja kehittää itseäni eteenpäin. :mrgreen:

Kiitoksia tuhannesti kommenteistanne ja tervetulotoivotuksistanne! Tukeanne tulen tarvitsemaan vielä monen monituista kertaa.

Olen kovasti miettinyt, kuinka heikko sitä on ollutkaan alkoholin suhteen. Kosteat perjantai-illat, loiventavat lauantaiset päiväkännit sekä sunnuntaista keskiviikolle jatkuva toipuminen edustavat INHOAMAANI elämäntyyliä ja huomaan arvostelvani sekä sääliväni kyseistä elämäntapaa ylläpitäviä ihmisiä. Myös itseäni. Olen oikeasti hyvin pedantti ja täydellisyyteen pyrkivä ihminen, rakastan kuntoliikuntaa ja luontoa sekä ajattelen asioista kovin tervehenkisesti. Silti, SILTI, jos annan itselleni luvan perjantaina kunnolliseen kosteaan viikonloppuun, kaikki ajatukseni ja arvomaailmani unohtuvat täydellisesti. Palaten vasta alkuviikon morkkiksissa. Ikään kuin muuttuisin aivan toiseksi ihmiseksi viikon lopuksi.

Nämä arkiviikot eivät ole ehtineet minulle ongelmaksi ja mietin alkoholia korkeintaan tulevan viikonlopun kannalta. Nyt mietin lähinnä kuinka toimin viikonloppuisin, lähinnä perjantaisin, jotta alkoholin käyttöön ei olisi mahdollisuutta. Ensi viikonlopuksi on tiukka ohjelmisto ja siitä tiedän selviäväni, seuraava onkin sitten jo hankalampi. Mutta olen päättänyt onnistua.

Mulla pyörii niin hirveästi ajatuksia päässä liittyen tähän asiaan, etten pysty niitä mitenkään kollektiivisesti tänne purkamaan. Mutta pikkuhiljaa saanen näitä jäsenneltyä. Maltilla. :wink:

Olen nyt selvinnyt hienosti jo kahdesta etukäteen pelkäämästäni koetinkivestä täysin selvänä ohitse ja saatoin ehkä jopa nauttiakin selväpäisestä olemisestani.

Ensimmäinen oli työporukan kahden yön reissu, jonka aikana olisin varmasti dokannut kaksi iltaa erittäin huolella vanhojen tapojeni mukaan. Nyt matkalle oli helpottavaa lähteä, kun olin jo hyvissä ajoin etukäteen tehnyt itselleni selväksi, etten tule nauttimaan pisaraakaan alkoholia matkalla. Osasin nauttia kavereiden seurasta ja reissusta aivan eri tavoin kuin aikaisemmin. Ja extrabuustia sain rapulaisten darraraunioiden kärvistelystä seuraavana päivänä.

Toinen koetinkivi oli kauan sitten sovitut “pikkujoulukekkerit” kaveriporukalla, jotka pidettiin meillä viime viikonloppuna. Sinänsä ei ollut lähelläkään, että olisin alkoholiin sortunut, mutta jännitin todella kovin kavereiden reaktioita kuivisteluuni. Mietin aluksi, josko vetoaisin johonkin lääkekuuriin tai muuhun valkoiseen valheeseen, mutta päätin reilusti sanoa kokeilevani elämää nyt ilman alkoholia, toivoen ettei päätökseni vaikuta kenenkään muun juhlafiilikseen tai muuhun. Ja kaikki meni loistavasti, jaksoin turista reippaasti ja mielelläni kahteen asti yöllä ja aamulla nousin jo kasilta koiralenkille. Ja olin ihan helvetin ylpeä itsestäni.

Päätös lopettamisesta koko ajan vain kirkastuu mielessäni, pelkään vain koko ajan unohtavani sen ja muistuttelen itseäni siitä jatkuvasti. Mutta jollain tavalla tuntuu helpottavalta, ettei dokaamisen seurauksia enää tarvitse viikoittain läpielää ja murehtia. Jotenkin vapauttava fiilis.

Olen käynyt terapiassa läpi alkoholin väärinkäytön vaikutuksia elämääni ja persoonaani, ja on lopulta ihan selvää, että sen käytön hallinta (ts. lopettaminen) on olennainen osa kuntoutustani.

Heippa vaka, vanha Wäinämöinen. Hyvältä kuulostaa. Erityisesti minua miellyttää, että sulla on kanttia olla turvautumatta mihinkään tekosyihin. Ei ne syyt loppujen lopuksi ketään niin hirveästi kiinnostakaan. Omasta valinnastahan siinä on kysymys. Tsemppiä edellenkin. :smiley:

Voi ziisös, kuinka nopeasti aika kuluu… Olen nyt ollut pian 9 kk ilman alkoholia ja välillä on ollut helpompaa ja välillä vaikeampaa. Olen samaan aikaan käynyt tiivistä psykoterapiaa, joka on osaltaan tukenut raittiuttani tänä aikana. Paljon olen asiasta puhunut puolisoni kanssa ja itse pohtinut syitä juomiselleni ym. Sosiaalisen paineen toki aistii monessa tilanteessa, mutta en ole kokenut sitä loppujen lopuksi kovinkaan suureksi ongelmaksi. Olen ollut ylpeä raittiudestani ja uteliaille olen suoraan sanonut miksi en juo: en osaa käyttää alkoholia tavalla, minkä itse koen oikeaksi.

Suurin ja pelottavin asia tässä on ollut itseensä tutustuminen ja itsensä kanssa kanssa pärjääminen esim. sosiaalisissa tilanteissa, joita lähes aina on helpottanut alkoholin avulla. Vasta nyt alan luottamaan itseeni monissa tilanteissa selvinkin päin ja osaan nauttia hetkistä selvänäkin. Elämä on ihan kivaa. :wink:

Koko elämä on mennyt uusiksi, turhia ihmissuhteita on jäänyt jotenkin kovin luonnollisesti pois. Baareissa ei tule käytyä, sunnuntait ovat täysiä eläviä päiviä. Helposti sitä vain alkaa suhtautumaan muiden alkoholin käyttöön aika tuomitsevasti tai kauhistelevasti, pitää monesti muistutella itseään ettei muiden elämä minulle kuulu. Mutta aivan uusin silmin sitä katsoo joidenkin tuttavien alkoholin käyttöä, ja jotkut käyttävät sitä ihan hirveästi. Ja sitten raittiiseen ihmiseen suhtaudutaan epäilevästi, mutta joka viikonloppuinen dokaaminen on ihan ok. Pelottavaa.

^Hienoa lukea tälläisiä lopetustarinoita! Olet selvästikkin hoksannut mitkä olivat juuri omat solmusi sen juomisen taustalla.

Se on pelottavaa, että jengi pitää suht normaalina käyttää voimakasta huumausainetta joka viikonloppu 1-2päivää. Tämä kertoo hyvin meidän kansan alkoholistisesta kulttuurista ja tietysti myös siitä miten se itsessään se etanoli vaikuttaa ja sumentaa ihmisen tajuntaa ympäristöstä sekä itsestä ihan psyykkiselläkin tasolla.

Niin ja onhan siinä sitä syvälle iskostunutta yhteiskunnan luomaa “mikä on oikein” kaksinaismoralistista ajattelua. Huumeisiin lyödään automaattisesti mielikuva yhteiskunnan ulkopuolelle jääneestä ja muiden varoilla elävästä, vankilakierteessä olevasta hampuusista. Mutta se on ihan ok, kun pekka perusjätkä vetää itsensä alkoholilla tuiteriin koko viikonlopuksi. Ei siinä mitään, että se on aivan ylivoimaisesti eniten ihmisiä tappava päihde vuosittain ja luokiteltu ihan sinne kärkipäähän haitallisuusasteikossa, sekä riippuvuuspotentiaalissa kaikista päihteistä, heroiinit ja kokaiinit mukaanluettuna. :mrgreen:

Mutta kun se nyt vain sattumoisin on just tämä iloliemi valikoitunut siihen asemaan, jolla on “sallittua” paeta todellisuutta…

Mutta tästä asiasta on väännetty ja käännetty täällä jo niin paljon, sillä pääasia on se että mikään noista ei enää hetkauta suuntaan tai toiseen.

Kiitos viestistäsi SoiKannel ja ikzu! Tarkoitukseni ei ole nyt millään lailla väntää alkoholin asemasta yhteiskunnassamme, lähinnä nyt vain kerroin asioita, jotka minun matkani aikana on itseäni askarruttanut. Ja askarruttaa edelleen.

Kaikki on tällä hetkellä hyvin, mutta tämäkään lyhyt matka ei toki ole ollut helppo. Sinänsä konkreettinen alkoholista erossa pysyminen on ollut helpompaa, kuin itsensä kanssa toimeen tuleminen ja omien heikkouksiensa hyväksyminen selvinpäin. Voisi sanoa, että koko 9kk on ollut todellista tutustumista oikeaan minääni. Kuinka hukassa olenkaan ollut monissa monissa tilanteissa ilman alkoholin antamaa turvaa ja itsevarmuutta. Mutta nyt alan pärjäämään jo kohtuullisesti (joskus jopa hienosti) selvinpäin.

Mutta kyllä mun täytyy myöntää, etten kyllä selvänä viihdy humaltuvien ihmisten seurassa. Baareihin ei kiinnosta mennä ei sitten ollenkaan (pl. musiikkikeikat ja festarit). Ja ihan päivittäin yhytän itseni päivittelemästä ja miettimästä tuttavieni juomistapoja ja -kulttuuria. Mä en ymmärrä, kuinka tässä maassa (lähes)kaikkeen sosiaaliseen toimintaan kuuluu dokaaminen. Tai jos seuraavana päivänä ei ole duunia, niin on itsestäänselvyys ottaa muutama bisse tai skumppapullo illalla. Onko se tekopyhää hurskastelua, jos hienovaraisesti pyytäisin jatkuvasti ahdistustaan ja levottomuuttaan valittavaa tuttavaani tarkastelemaan alkoholikäyttöään. Hän kuitenkin käyttää sitä useita kertoja viikossa, mikä on minusta paljon. Tämä siis esimerkkinä. Olenko mikään tai kukaan huomauttelemaan kenenkään alkoholin käytöstä? Vain koska itse olen onnistunut olemaan 9kk ilman ja olen ehkä jonkinlaisen langan päästä saamassa kiinni. Toisaalta, monella on negatiivinen asenne mun raittiutta kohtaan, miksei voisi olla myös toisinpäin?

On ihan totta, että sellaiseen tekopyhyyteen ei kannata lähteä. Eli itse saan itseni aina silloin tällöin kiinni siitä, että ajatukset alkavat suuntautua siihen että rupean jotenkin katsomaan alaspäin niitä jotka vielä juovat alkoholia. Sellaiseen ei koskaan ole tarvetta eikä varaa ja sehän kertookin siis vain omasta keskeneräisyydestäni ja siitä, miten tukevalla pohjalla se oma itsetuntoni on. Heikolla itsetunnolla varustettu ihminen tarvitsee aina sellaista vastakkainasettelua ja tarvetta saada löytää niitä “alempiarvoisia” ihmisiä joihin voi itseään verrata, jottei tarvitsisi kohdata omaa keskeneräisyyttään ja ongelmiaan. Myös jatkuvia konflikteja ja ylimääräistä draamaa, jossa saa osoittaa omaa etevyyttään. Esimerkiksi tämä alkoholismi homma, juomattomuus ja raittius, jumankautsi että ne olivat herkkiä asioita aluksi. :mrgreen: Kun sitä ei mitenkään ollut sen asian kanssa sinut ja tunsi kaikenlaista häpeää, vajavaisuudentunnetta yms. niin tottahan sitä tarvitsi sitten löytää niitä “konflikteja” tai niitä ihmisiä joilla jotenkin on muka asiat huonommin, niin näin se oma keskeneräisyyden tunne meni aina hetkeksi piiloon.

Mutta minusta ainut keino päästäkseen sellaiseen tasapainoiseen ja hyvään tilaan on mennä noita omia ongelmiaan päin ja lakata juoksemasta niitä karkuun.

Niin minäkin tunsin tarvetta murehtia ja pohtia entisten kavereideni juomatottumuksia. Taisipa kuitenkin vain olla taustalla se oma kateuteni ja huonommuudentunteeni, että miksi nuo voi juoda ja minä en. Salaa saatoin jopa joskus toivoa, että olisipa noistakin joku alkoholisti ja joutuisi vähintään samankaltaisiin vaikeuksiin, niin ei tarvitsisi yksin tuntea tätä “huonommuutta”. Että edes jokin oikeus toteutuisi! :smiley:

Tosiaan nykyään ihan yks lysti. Ei tarvitse sen kummemmin päivitellä enää näitä juttuja. Siinä se on kaljaterassi kadun varressa siinä missä sitä seuraava pizzeriakin. Tai kaljahylly kaupassa siinä missä kynsilakanpoistoaineet yms. Kumpiakaan en käytä ja molemmat menee ohi ajatusten kaupassa käydessä, kun siellä päässä jo nykyään jo ihan muitakin asioita surraa. :slight_smile: