Liityin juuri keskustelupalstalle, erään toisen ketjun innoittamana missä käsiteltiin supermaksaa. En ollut asiasta koskaan kuullutkaan, mutta kaverini vinkkasi asiasta minulle.
Ei ole tarkoitus kaapata ketjua, Ronja kirjoitti erittäin hyvin, enkä takuulla pystyisi artikuloimaan asioita paremmin.
Itselläni on pitkälti sama tilanne. Isäni joi jatkuvasti koko lapsuuteni, halveksin juomista ja olin nollatoleranssiin taipuvainen +25v asti. Menetin ihmissuhteita sen takia silloin. Sitten naissuhteiden kautta annoin mahdollisuuksia alkoholilla, kun niitä minulle tarjottiin, ja siitä se sitten lähti.
Annoskoko kasvoi vuosi vuodelta, hyvin hiljalleen. Isompi kierre alkoi kun jäin työttömäksi 2018 kesällä. Tapasin nykyisen vaimon 2014 alussa, ja vielä loppuvuodesta 2019 kun asuttiin meidän yhdessä rakentamassa talossa, hän taputteli minua olkapäälle hyväksyen ja ymmärtäen, kun kirjoitettiin joulukortteja ja herkistyin siinä pienessä sievässä.
No niistä ajoista hänen ymmärrys ja hyväksyminen asiaan on kokenut rajun muutoksen. Se on mennyt siihen pisteeseen, että nykyään sitä ei tipu yhtään. Ymmärrystä siis 
No ei siinä vielä mitään. Nyt laskin että viimeisen vuoden aikana olen menettänyt vähintään 4 ystävyyttä sanomalla jotain Whatsappin kautta. Ei ole ollut mitään ko. henkilöä ihmisenä loukkaavaa, ja toisinaan on ollut tilanne missä itse olen kokenut tulleeni loukatuksi. Sitten kun sanon siitä asiallisesti, että miltä tuntuisi jos sinulle sanottaisiin noin, ja tämä on se paras esimerkki, ihminen jota olen pitänyt yhdestä parhaista kavereistani 35v ajalta, feidaa/ghostaa jättää vastaamatta.
Kieltämättä kaverit käy vähiin tällä tahdilla. Vaimo vieressä kuitenkin vielä, ja meidän suhde on säilynyt vakaana koko 11v. Pyrin juomaan ilta-aikaan kun muut nukkuu, toimimaan näkymättömästi. En halua lapsilleni sitä paskaa mitä sain omalta isältäni koko lapsuuteni. Tähän saakka olen onnistunut, eikä lapset ole kärsineet, nyt 7 ja 9 vuotiaat, saatikka nähneet mua humalassa juuri koskaan.