Aivan, ei se mikään paha juttu ollut eikä tee mitään eroa tähän yleiseen vähentämispyrkimykseen. Tyhmin tapa reagoida tietenkin olisi sellainen “tämä meni jo ihan ketuiksi eli antaa mennä nyt vaan” asenne, mihin en suinkaan aio sortua. Päätin kuitenkin rehellisyyden nimissä täällä raportoida että näin kävi, etenkin kun olen vähän jo hehkuttanut miten helposti ja hyvin tämä menee Että vahinkoja saattaa sattua täälläkin!
Täällä sitä taas ollaan perjantai-iltapäivänä. Tulee aina mieleen tänne kirjoitella näin viikonlopun alkaessa, kun alkaa vähän suuta napsaa niin sanotusti. Nämä kohtuukäytön viikonloput ovat menneet yleisesti ihan hyvin, mutta edelleen tunnistan itsessäni sen… miten sen nyt sanoisi… korkin aukeamisen innokkaan odotuksen, mikä ei varmaan edelleenkään ole “normi-ihmisen” tasolla.
Vaikka olenkin onnistunut pitämään annokset hyvin kohtuullisina, pitää vielä varmaan oppia pois siitä assosiaatiosta, että viikonloppu tarkoittaa juomista. Varsinkin kun minulla freelancerina ei ole mitään tarkkoja työaikoja, ja saatan ihan hyvin tehdä hommia viikonloppuisinkin, juominen on vähän niin kuin ainoa asia mikä erottaa arjen viikonlopusta. Voisi sitä toki keksiä jotain muutakin mukavaa puuhaa tekemään viikonlopuista erityisiä
No, näillä mennään nyt. Hyvää viikonloppua kaikille tasapuolisesti!
Huh, näin viime yönä ikävää unta. Herätessä oli vain ikävä tunne ja helpotus, että se ei ollut totta, mutta en siihen hätään muistanut, mikä se ikävä asia oli… nyt se sitten yhtäkkiä iski tajuntaan.
Unessa puolisoni kertoi tienneensä aina salanaukkailustani. Hän sanoi haistaneensa sen aina hengityksestäni ja huomanneensa käytöksestäni, milloin olin ottanut salahörpyn… hävetti ihan suunnattomasti. Tämä oli aina suurin pelkoni, kun hän tuli lähelle antamaan pusua tai jotain salanaukkailun jälkeen. Joskus tuntui vainoharhaisesti jopa siltä, että hän tuli nimenomaan sen takia lähelle, että pyrki haistamaan hengitystäni… mikä on sinänsä hölmöä, koska olemme hyvin läheisiä fyysisesti ja pikkupusut ovat täysin normaalia käytöstä milloin tahansa. Syyllisyyden painaessa mietin kuitenkin, että ehkä hän epäilee ja haluaa asiasta varmuuden. En tiedä, sillä hän ei koskaan sanonut mitään.
Luojan kiitos uni ei kuitenkaan ollut totta. En halua koskaan enää joutua siihen tilanteeseen, että peittelen juomistani. Sehän onnistuu siten, että en juo liikaa eikä tarvitse salailla. Erittäin helppo juttu siis No joo, toivon mukaan olen nyt onnistunut jättämään sen pahan tavan taakse. En ole ryypiskellyt kohtuuttomasti sitten maaliskuun alun eli kuutisen viikkoa tässä on tätät “uutta elämää” takana. Ei se pitkä aika ole, mutta jotenkin asenne tuntuu kuitenkin hyvältä.
Sen vielä halusin tässä mainita, että kevät on erittäin hyvä aika tehdä muutos. Täällä kun on vielä aika koleaa ja kosteaa (myös taloissa sisällä), niin vielä oikein mielellään lipittää vaan kuumaa teetä, eikä kylmä olut maistu läheskään niin hyvin. Kunhan kuuma kesä alkaa, tilanne voi olla ihan eri. On siis hyvä, jos siihen mennessä olen saanut korjattua asenteen eikä oluen lipittely lähde käsistä. Voi myös suosia enemmän kokonaan holittomia ja radler-juomia kesäiltojen ratoksi.
Lueskelen innolla teidän kokemuksistanne. Tulee hyvä mieli kun joku on onnistunut. Jos taas joku kirjoittaa vaikeuksistaan pysyä päätöksessään, niin se antaa lohtua etten ole yksin!
Minulla on nyt kolmisen viikkoa mennyt niin että kolme kertaa olen juonut pari pullos viiniä. Selvästi alan ”inhota” seuraavia aamuja ja se on kai hyvä merkki.
Juu, sitä vertaistukea täältä kai useimmat hakee. Juuri niin kuin sanoit, kun joku toinen onnistuu, siitä tulee hyvä mieli. Toisaalta siitäkin voi saada tietynlaista lohtua, jos jollain on vaikeuksia, vaikka tietenkin toivoo kaikille hyvää.
Itse koen myös tietynlaista tilivelvollisuutta tänne, vaikkei sitä toki kukaan odotakaan. Tuntuu hyvältä, kun voi raportoida pärjäävänsä ja onnistuneensa välttämään kiusauksia tms. Jos joskus tulee mokia, senkin voi täällä kertoa ja voi saada tarvittavaa tsemppiä pysymään kaidalla tiellä.
Ne seuraavat aamut on kyllä pahimpia, itelläni varsinkin viini teki niistä kyllä todella surkeita. Darrattomat aamut taas ovat ihania Kiva käydä nukkumaan kun tietää, ettei tarvitse seuraavana aamuna herätä täristen ja sydän tykyttäen päänsärkyisenä ja huonovointisena.
Pahinta on tosiaan seuraava aamu tai oikeastaan jo aamuyö, kun heräsi suureen pettymykseen ja suruun siitä että taas joi.
Huh.
Kohtuukäyttö… niinpä… siihen niin harva pystyy… mutta itse en olisi halunnut loppuelämääni viettää täysin raivoraittinakaan. Kyllähän addikti tavastaan saa aina jotain, dopamiini rush. Sitähän se riippuvuus kai enimmäkseen fyysiseti on… itse pääsin alkuun hakemalla sitä rushia urheilusta. Ja uskosin että jostakin välittäjäaineisiin vaikuttavasta lääkkeestä olisi apua ainakin aluksi. On ihanaa että puolisosi tukee sinua. Yhden asian haluaisin sanoa sinulle pyrkimyksessä vähentämisessä…jos retkahdat etkä pysy lupauksissasi, ole hänelle täysin rehellinen. Älä piilota häneltä tunteitasi tai mehdollisia retkahduksia. Sillä tavalla hänellä säilyy kunnioitus sinus kohtasn. Pettymyksen se tietenkin aiheuttaa, mutta valehtelusta jää aina lopulta kiinni ja se pettymys ja kunnioituksen ja luottamisen menetys tuhoaa suhteen varmasti. Kunnioita häntä rehellisyydellä. Itse tuhosin valehteluilla käytöstäni ja kiinnihänsiurä lopulta aina jää. Ei ne puolisot tyhmiä ole. Ja siitä alkaa se ainainen kyttääminen… Tsemppiä! Muista uskoa itseesi paskimpinakin päivinä, ja anna itsellesi asioita anteeksi.
Kiitos, olet aivan oikeassa siinä että täytyy olla rehellinen puolisolle. Juomisen pahimpia puolia minulle on ollut juuri se peittely ja kiinnijäämisen pelko. Yleisesti ottaen olen hyvinkin rehellinen eikä suhteessa ole muuten mitään valehtelemisen tarvetta, kunhan en sorru siihen salanaukkailuun. Tuntuu tosi hyvältä, kun ei tarvitse esittää mitään - ei peitellä humalatilaa tai krapulaa, ei piilotella baariin menneitä rahoja eikä vannottaa kavereita olemaan mainitsematta mokiani puolison edessä
Tässä onkin nyt pääsiäinen ja pitkä viikonloppu, vaikka eipä se minulle sinänsä mitään merkitse. Freelancerina pyhäpäivät eivät poikkea muista päivistä, teen hommia kuitenkin eikä kukaan maksa mitään ylimääräistä Mutta toki mikä tahansa juhlapäivä olisi normaalisti loistava tekosyy juoda arkea enemmän… mutta ei nyt, sama viikkokiintiö pätee oli sitten joulu tai juhannus. (noh, katsotaan miten ensi jouluun mennessä tilanne kehittyy, hoidetaan tämä pääsiäinen nyt ensin alta pois)
Hyvää pääsiäistä kaikille palstalaisille, toivon mukaan viikonvaihde menee mukavasti, miten sitä ikinä vietättekään
Kun seuraavat aamut alkoivat olla epämieluisia, niin ostin varalta krapulapullon.
Siitä olo helpotti vähäksi aikaa.
Nyt yritän irrottautua koukusta.