Kohti uutta ja tuntematonta

En ole puhunut alkoholismistani koskaan kenellekään, vaikka olen sairastanut sitä todennäköisesti jo 14-vuotiaasta asti eli 20 vuoden ajan.

Niin sairasta kun se onkin, oli teini-iässä kännien vetäminen yksi cooliuden mittari. Jo tuolloin päiväkirjani täyttyi merkinnöistä, “olispa jo viikonloppu, niin vois vetää kännit”.

Kotoa opiskelemaan muutettuani nuo viikonloppukännit saivat kaverikseen kotona tissuttelun. Vuosien saatossa baarissa toikkarointi on jäänyt hyvin vähäiseksi, osittain siksi, että pelkään mitä humalassa tulee törttöiltyä. Kotona voi juoda ilman pelkoa siitä, että tekee jotain typerää ja yrittää epätoivoisesti rakentaa muistipalapeliä. Sen sijaan tissuttelusta on tullut päivittäinen huvi ja toleranssi siinä vuosi vuodelta kasvanut.

Olen juonut iloon, suruun, tylsyyteen, stressiin… ei varmaan ole olemassa tunnetilaa johon en olisi. On ollut todella surullista tajuta, että koko aikuiselämä on mennyt tunteita turruttaessa, enkä tunne itseäni tai tiedä mitä elämältä haluan.

On ollut myös todella stressaavaa tehdä aamuisin päätös siitä, että tänään en juo. Pyörtää päätös töissä mitä ihmeellisimmin syin. Pohtia mistä kaupasta ilkeää tänään bisset hakea ja laskea montako voi juoda, jotta aamulla voi ajaa töihin. Tai katsoa kalenteria milloin voi pitää etäpäivän, jotta bissejä ei tarvitse laskea. Kotona keräillä tyhjiä tölkkejä ja miettiä minne nämä ilkeää viedä. Katsoa peilistä ihmistä joka on lihonnut ja jonka elämänilo on kadonnut. Aamulla pohtia laskinhan promillet oikein, ja töissä pinnistellä ja esittää positiivista uranaista.

Tänään tulee kymmenes päivä juomatta. Se on vähän, mutta enemmän kuin ainakin kuluneeseen 5vuoteen. En ihmettelisi, jos siitä olisi vaikka kymmenenkin vuotta.

Päänsärkyä lukuunottamatta olo on ollut mahtava. Itseinho on vähentynyt ja on helpompi olla kun ei tarvitse stressata juomista. Suurin oivallukseni on ollut, että alkoholi on pahentanut juuri niitä asioita ja tunnetiloja, joihin olen juonut. Etenkin stressiä se on lisännyt huomattavasti enemmän, kuin sitä poistanut.

Painon pudottaminen on toiminut minulle vahvana motivaattorina ja vaa’an lukemat yhdistettynä krapulattomiin päiviin on tuonut onnistumisen kokemuksia. Eikä siitäkään ole ollut haittaa, että rahaa on säästynyt ilman päivittäisiä reissuja kauppaan, koska harvoin pelkkiä bissejä on kehdannut ostaa. Ja kyllä siihen alkoholiin on rahaa uponnutkin!

Töihin ajaessa ja sieltä pois tullessa sekä lenkillä olen kuunnellut alkoholismiin liittyviä äänikirjoja, se on toiminut minulla hyvin mielitekojen selättämisessä. Olen myös Uusi-alku verkkokurssilla ja tehnyt tehtäviä niiltä osin, kun ne tuntuvat mielekkäiltä.

Aiemmalla tiellä olisi vain ajasta kiinni, milloin kulissit sortuisivat ja olisin pohjalla.
Tiedän että korkkia ei tulisi enää koskaan avata, koska tulen pulloon hukkumaan. Alkoholistin aivoilla se kuitenkin tuntuu samalta, kuin kesää ei koskaan tulisi. Toivottavasti löydän keinoja tämän asian työstämiseen ja voimia tällä polulla pysymiseen.

Tuntui helpottavalta kirjoittaa nämä ajatukset auki ja olla kerrankin rehellinen ongelmastani! Olen päiviä tänne kirjoittamista miettinyt. Surkuhupaisaa kuinka vaikeaa on ollut päättää myös sitä, kirjoittaako vähentäjiin vai lopettajiin. Tiedostan kuitenkin, että oikeita vaihtoehtoja on valittavana vain yksi.

10 tykkäystä

Hei Muistipalapeli, mahtavaa, kun liityit joukkoomme ja onnittelut hyvästä alusta! 10 päivää on jo hyvä onnistuminen! :slight_smile:

Samaistuin moneen kohtaan kirjoituksessasi.

2 tykkäystä

Kiitos Lintuanna.
Olen positiivisesti hämmästynyt miten netistä voi löytyä yhteisö, jossa näin kannatellaan, eikä lyödä lyötyä. Se on virkistävää ja voimaannuttavaa. :heart: Enemmän ja vähemmän samassa veneessä ollaan.

Kävin äsken viemässä pari pussia tölkkikokoelmastani tarkasti valittuun kauppaan (eli kauppaan jonne en hetkeen ole vienyt). Mietin, että olen onnekas alkoholisti, kun voin murehtia tällaisesta asiasta.
Ei ole ollut enää kaukana, että murehtisin nyt paljon suuremmista asioista kuten miesystävän, työn tai terveyden menettämisestä, kun on tehnyt mieli antautua juomiselle ja lopettaa kulissien ylläpito kokonaan.

3 tykkäystä

Tervetuloa Muistipalapeli minunkin puolestani!
Kiva saada uusia tyyppejä paikalle.
Niin kovin tuttuja asioita raapustit ylös, et ole todellakaan yksin noita joutunut miettimään. Itsekin luin Plinkkiä vuosien ajan enemmän tai vähemmän aktiivisesti, mutta rupesin nyt myös kirjailemaan tänne ajatuksiani, kun ei pelkkä lukeminen riittänyt saamaan korkkia kunnolla kiinni. Onneksi niin tein, koska olen nyt sitten huomannut päivittäisen merkinnän tekemisen tänne olevan erittäin hyödyllistä ainakin omalle kohdalle.

2 tykkäystä

Kiitos Setämies. Olen näiden raittiiden päivien aikana lukenut näitä kirjoituksia aika aktiivisesti, mutta en vielä uskaltautunut kommentoimaan mitään.

On tosiaan hyvä huomata, ettei ole ajatustensa kanssa yksin ja toisten onnistumisista saa pilkahduksen toivoa myös omasta eheytymisestä!

2 tykkäystä

Onneksi olkoon päätöksestä olla juomatta… päivä kerrallaan, no joskus taisi olla ihan hetki kerrallaan alussa. Mutta kun aika tekee tehtävänsä niin enää ei ole vaihtoehtona juominen, vaikka sekin kyllä jonain surullisena itsesäälin hetkenä pulpahtaa mieleen, että jos hakis vaikka lähikaupasta olutta ( nyt tämän uskallan kirjoittaa, olen pelännyt edes kirjoittaa tätä kun se niin pelottaa) Mutta järki on estänyt, olen itselleni sanonut ettei alkoholi anna enää mitään lohtua, se ei ole enää vaihtoehto. Mieluummin vaikka masennuslääkitys jos on tarpeen, mutta kun olen lääkevastainen niin ei sekään innosta. Joten kirjoittelen tänne, käyn ryhmissä ja ajattelen että aika tekee tehtävänsä kun en ruoki masennus ajatuksia, en ruoki itsesääliä, kiellän itseäni ajattelemasta että elämä on ohi kun ero tuli tms. Kyllä tuo mieli vetää välillä vaikka mitä inhottavaa mieleen mutta sanon niille etten halua enää itsesääliä, se ei johda enää mihinkään muuhun kuin alakuloon.
minulla on usko Korkeimpaan, mutta se on rakkaus, hyväksyntä, auttaminen, heikomman puolustaminen, elämän varjeleminen. Minun Jumala ei ole viha eikä toisten arvosteleminen, eikä ainakaan tuomitseminen. Sitähän minä toivon että pysyisin tuossa uskossa lopun elämääni, jotenkin siitä saa rauhaa ja tasapainoa.

1 tykkäys

Kiitos Vieraammaksi54 viestistä ja tsempeistä! Ollaan varmasti molemmat oikealla tiellä. Mitä olen nyt tähän sairauteen ja toipumisvaiheisiin tutustunut, on varmasti alakulo vielä itsellekin tuleva vieras. Tällä hetkellä joku omituinen kuherrusaika menossa krapulattoman minän kanssa. :sweat_smile:

Ja se on hyvä, että olet löytänyt lohtua ja uskoa elämään. Toivottavasti tuleva kevät tuo auringon valoa myös ajatuksiisi! :pray:

1 tykkäys

Päivä 12 menossa ja tämä ollut vaikein tähän saakka.
Olo on ollut todella levoton ja ajatukset pyörineet alkoholin ympärillä. Aloitin uuden äänikirjan ja lukenut kaikenlaista sairauteen liittyen.

Toisten tarinoihin tutustuessa iski vasten kasvoja tarinat siitä, miten neljän vuoden raittiuden jälkeen on retkahdettu ja pahimmillaan kuoltu. Iski kamala vitutus siitä, että tätäkö se loppuelämä sitten on, jatkuvaa kamppailua peläten jokaisen nurkan takana odottavaa lipsahdusta, joka suistaa raiteiltaan.

Lähdin lenkille tuulettamaan päätä ja aloin miettimään syöpään sairastuneita läheisiäni. Kaikki ovat käyneet kovan taistelun siitä toipuakseen. Eivät he sen selätettyään jatkuvasti pohdi, että kyllä se ihan kohta uusiutuu ja kuolema korjaa. He nauttivat elämästä ja uudesta mahdollisuudesta. Moni sanoo jokaisen päivän olevan lahja.

Täytyy opetella siis kiitollisuutta jokaisesta päivästä, jonka saan elää ilman alkoholia. Ja yrittää tiedostaa, että nämä oireet pitää vaan läpi käydä, jotta paranee… niin kuin alkoholisti voi.

3 tykkäystä

Meikällä 3vkoa täyteen tänään. Ajattelen joka pvä vaan, että taas on parempi olo ja enemmän päiviä takana ku eilen. Saatan valehdella itselleni, mutta en anna periksi.Päähän käy ja elämäni flunssa päällä vielä kaiken hyvän lisäksi. Koettelee, muttei hylkää.Vettä pittää muistaa juua reilusti, että solut saa nestettä.

2 tykkäystä

Ollaan siis hyvin samoissa askelissa, tosin viikkokin tuntuu pitkältä ajalta! :sweat_smile:
Veden juonti tulee jotenkin itsestään, kai sitä vaan jotakin on juotava, kun siihen niin tottunut.
Tsemppiä sinne ja onnittelut kolmannesta raittiista viikosta! :pray:

Moikka Muistipalapeli ja lämmin tervetulotoivotus minultakin! Lähtökohtasi kuulostaa hyvin samalta kuin omani. Kulissit kunnossa, mutta niiden takana inhottava salaisuus. Olen täällä ennenkin kertonut, miten viisi tipatonta päivää oli todella iso saavutus pari vuotta sitten. Ensin liityin vähentäjiin, koska niin, lopullinen tipattomuus tosiaan tuntui kuin kesää ei koskaan tulisi. Älyttömän kuvaavasti todettu. Nyt vuoden tipattomuuden jälkeen odotan kesää varmaan enemmän kuin vuosiin. Se on sinullakin ihan nurkan takana. :sun_with_face:

Tuttuja ajatuksia nuokin, että loppuelämäkö tässä pitää nyt sitten olla varpaillaan ja pelätä milloin retkahtaa. Onhan se riski tosiaan olemassa, mutta onneksi kynnys näyttää kasvavan. En itse ajattele tai pelkää asiaa enää kovin aktiivisesti. Nyt tuntuu, että pitää jo tapahtua jotain varsin radikaalia, jotta juomaan alkaisin. Toivottavasti ei tapahdu.

Toivotan hirveästi tsemppiä ja onnittelen hienosta alusta. Saisinpa jotenkin tallattua raitista polkuanne edes vähän sileämmäksi. Ollaan kuulolla!

1 tykkäys

Nii ollaan melkeen samoissa, 3yötä sitten näin vasta ensimmäistä kertaa oikein unta muka, no siinäki koira ja kotka roikku kauriin kaulassa, mutta olipahan unta kuitenki, en ees muista millon oon edellisen kerran nähny. Mite kaverilla unihommat

Kiitos Hiiri viestistä! On helpottavaa kuulla, että jollain, jolla päivien tipattomuus tekee jo tiukkaa (kuten itsellä) voi suoriutua noin hienosti! Ja että raittiina voi odottaa kesää innolla. Itseä juuri kesä pelottaa eniten, koska se jos mikä on dokauksen kulta-aikaa :sweat_smile: Onneksi sinne on siis vielä aikaa, niin ehtii vahvistumaan. Mutta päivä kerrallaan :blush:

Pakko sanoa, että olen tosi tyytyväinen siihen, että aloin kirjoittelemaan tänne. Olen saanut teistä paljon voimaa :heart::pray:

Itselle ylättävää, että alkoholin käyttö voi vaikuttaa myös noin. Toivottavasti sun unista tulee hiljalleen vähemmän outoja :face_with_hand_over_mouth::crossed_fingers: Itellä ehkä just päinvastoin. Näin alkoholia käyttäessä aika paljon unia, ja niistä pääosa painajaisia joissa yritin huutaa, mutta en saanut ääntä. Välillä heräsin omaan huutoon. Nyt ei painajaisia ole ollut, lukuunottamatta ensimmäisiä öitä urakkaa aloittaessa.

Jossain vaiheessa olisi ilmeisesti luvassa unia missä juo. Niitä siis odotellessa.

Unet juomisesta voivat tosiaan olla aika hurjia, mutta fiilis on kuitenkin huikea, kun sellaisesta herää ja tajuaa pysyneensä raittiina. :slight_smile: Ainakin omalla kohdalla on tuntunut, että alitajunta siinä kait käy omaa vääntöään juomisen kanssa, kyllä sekin ohi menee jossain vaiheessa.

1 tykkäys

Jostain sairaasta syystä odotan niitä :sweat_smile:
Samoin sitä, että aamut ei alkaisi ensimmäisenä tunnustelemalla millaisessa krapulassa herää. Tosin sekin on ihana tunne kun tajuaa, ettei sitä voi olla.

1 tykkäys

Joo juomisunia tulee ainakin minulle vielä näin vuoden raittiuden jälkeen. Olisikohan edellisestä joku pari-kolme viikkoa. Olen myös ajatellut, että alitajunta siellä jotakin muistuttelee. Tupakoinnin lopetin jo kauan sitten, ja unia näin varmaan joskus kymmenen vuoden jälkeenkin. En siis noiden loppumista ihan hetkessä odota, mutta eivät ne haittaakaan, kun eivät liian usein uniin tunge.

Mutta nuo aamut! Niistä tosiaan haluan muistutella itseäni ihan tietoisesti edelleen. Se on todella vahva motivaattori olla juomatta vieläkin. Ei enää ainuttakaan aamua, jolloin ensimmäinen ajatuskulku on mikä olo, montako meni, tuliko tehtyä jotakin noloa, soitettua jollekin tai laitettua viestiä. Ja lopuksi se surullisen kuuluisa päätös, en kyllä juo tänään tai enää ollenkaan. Kunnes join taas, todennäköisesti samana iltana. Hyi olkoon, mitä sitä on itselleen tehnyt.

1 tykkäys

Kirjoitatte unista… minä olen melkein joka yö “elokuvissa”, eli unia näen usein.
Kun raitistuin niin silloin olivat tosi pahat painajaisunet, heräsin huutooni tai kauhusta kankeana katsoin ympärilleni että missä se tappaja tms. on. Oli kauhu-unia paholaisesta, jostain henkiolennosta. Psykiatri lohdutti että ne kyllä haihtuu ajan oloon, kuulemma jostain aivojutuista oli kyse, en muista ihan kaikkea mutta ilmeisesti alkoholi oli vaikuttanut johonkin aivon osiin ja sitä kautta mieleen. Ne oli kamalia, kun heräsin omaan huutoon ja tuntui ihan kuin kylmä tuuli puhalsi, mielikuvitus teki tepposia. Silloi vasta tajusin millainen myrkky alkoholi on ja myös tupakka minulle, kumpikin, koska oli astma epäilyt, onneksi sekin asia meni ohi kun en enää polttanut niin ei hengitys vinkunut eikä yskittänyt.
Nyt eron jälkeen olen tutustunut taas itseeni, avioliitossa sitä mennä tohotti vain mukana eikä miettinyt syntyjä syviä. Nyt tajuan kuinka herkkä olen, altis, pelkäävä, helposti ahdistuva jne. Mutta kun ne tiedän niin en hermostu enkä lannistu, meitä on monenaisia ja kaikilla on oikeus elää omannäköistänsä elämää niilä eväillä mitä on annettu. Voihan sitä opetella uusia tapoja jos elämä käy liian hankalaksi, ja jos kykenee oppimaan vielä uusia elämisen malleja.
Odotan innolla mitä vielä keksin… mihin lähden… kaikki on avoinna, kaikki ihana tänään jo pikkusen antaa toivoa että elämässä on vielä paljon uusia juttuja joista voi nauttia! Raittiina ennenkaikkea. Humalassa ei voisi mistään unelmoida muusta kuin seuraavasta ryyppykerrasta. Raittiina ja selvinpäin voi kokeilla vaikka mitä!

Mä nostan teille irti pyrkivistä ja siinä onnistuneille alkoholisteille todella isosti hattua! Te ootte uskomattoman vahvaa sakkia, muistakaa se aina! Itse entisenä narkomaanina aina mietin että jos mun selviämiseni alkumetreillä olisi ollut huumeita tarjolla jokapuolella niin kuin alkoholia on niin mun tarina olis ihan toinen. En usko että niinä helvetillisinä himoni hetkillä olisin sanonut aineille ,siinä edessäni, ruokakaupan hyllyllyillä ei… poistin ja hävitin kaikki yhteystiedot mistä aineita olisin saanut ja vaihdoin maisemaa jotta onnistun. Teillä touhu on todella paljon vaativampaa. Arvostsn.

7 tykkäystä

Mulla tuli eilen 3vkoa täyteen raittiutta ja tänään ratkesin. Vituttaa ja hävettää.
Tästä on silti noustava. Soitin ekaa kertaa elämässäni auttaviin numeroihin, ja tiedustelin etäryhmistä. Vielä en ole valmis omilla kasvoilla asiaa hoitamaan. Onko teillä etänä toimivista ryhmistä suosituksia?