Kohti raittiimpia vapaita

Heips Vilma! Ja muut hyvänmielen ihmiset!

Kiitos vilmalle terveisistä jotka kävit tuolla minulle jättämässä… huomisesta alkaa taas konkreettisesti uusi lehti elämänkirjassani kun työkuviot hieman laajenee tuonne maalimalle…vähän jännittää mutta myös innostaa…tämän P.linkin jätän aikalailla pois kun koen pärjääväni jo hyvin ilman ylimääräisiä taisteluja tuolla… :wink:

Hyvää jatkoa sinulle ja kaikille muillekin… jatkakaa positiivista linjaanne ja tukekaa kunnioittaen toisianne…ja jos joskus tulette siihen tulokseen, että päätätte lopettaa alkoholin käytön kokonaan…niin tehkää se vaikka täällä pääasiallisesti hyvän meiningin piirissä…tuolla toisaalla ei voi raitistua “kuin väärällä tavalla” ja vihaisena, katkerana yms… haluan säilyttää positiivisen elämänasenteeni ja siksikin lopetan lopettamisen lopettajissa… :wink:

Maaliskuulle käyn vielä jättämässä moikat ja se on sitten ainakin toistaiseksi siinä!

Tsemppiä ja hyvää jatkoa teille kaikille, tukekaa ja auttakaa toisianne hyvillä mielin…se on tärkeää, koska niin paljon ikävää, pahaa ja negatiivista tapahtuu maailmalla…on kiva kun jostain saa sitä hyvääkin mieltä! :smiley:

Ajatellaanpa niin päin, että ainakin tämä hiekkalaatikollinen vähentelijöitä on herättänyt huomiota tavalla tai toisella! ja nimimerkit on jäänyt mieleen kun joku on siis vaivautunut tarinoitamme lukemaan :sunglasses:
Minä ainakin olen ylpeä jokaisesta meidän jokaisesta juomatta jätetystä juomasta ja siitäkin, että ollaan rehellisiä kun kompuroidaan. Minua tämä systeemi on ainakin auttanut ongelmassani vaikken totaalista muutosta olekaan tehnyt. Tämähän on auttanut meitä muutenkin purkamaan tuntojamme ja hui kamala sentään jopa nauramaan sekä puhumaan pehmosia välillä :open_mouth:

Eli iso kiitos Metsien miehelle sanoistasi! niistä tuli hyvä mieli <3 sinulle oikein hyvää jatkoa tulevaisuudessa ja uusissa kuvioissa! mukava on ollut juttujasi lukea vaikken ole koskaan mitään lopettajissa kommentoinutkaan.
Jos joskus päätän kokonaan lopettaa niin todellakin teen sen tällä puolella :slight_smile:

Hei Metsien mies. Onnea uusiin työkuvioihin! Varmasti tulee onnistumisia ja uutta avartavaa elämänkokemusta. Tsemppiä jatkoon, käynny joskus kirjoittelemassa :smiley:

Nyt on Saimaalta palattu, tai siis jo eilen, mutta oli sen verran puuhaa että en avannut konetta.
Kiitos MM:lle terkuista, vaikka et taida tätä enää lukea.

Retki Saimaalla oli fantastinen. Sähköpyörä teki siitä todellisen loman. Sillä polkeminen oli ihan käsittämättömän vaivatonta. Siinä oli 4 eri tasoa avusteeseen. Alin taso oli aika sama kuin polkisi ilman mitään avustusta ja sillä fillari oli aivan kamala polkea. Oli paljon raskaampi liikkeinen kuin omani. Sitten toinen taso oli ihan ok tasaisilla osuuksilla. Siinä sai aika paljon liikuntaa, mutta kuitenkin jelppasi pikkaisen. Kolmas taso, eli Standard, oli sitten jo sellainen, että sen kanssa mäetkin meni mukavasti. Sitä käytin eniten. Ylin taso eli High olikin sitten jo melkein kuin mopolla ajaisi :laughing: . No ei nyt ihan, kyllä silläkin jyrkimmissä mäissä joitui vaihtamaan pienemmälle ja käyttämään reisiä, mutta auttoi niin paljon, että aika rapakuntoinenkin menisi sillä pidemmätkin mäet.
Pyörä teki siis sen, että reissu ei ollut fyysisesti rasittava vaan sain nauttia maisemista täydellä teholla. Ja maisemathan oli siellä aivan mielettömän upeita. Yritän tähän liittää yhden kuvan ainakin.
Yöpymispaikat olivat myös hyvät. Etenkin ensimmäinen, Sahanlahti. Siellä oli todella hyvä ravintola ja erikseen vielä rantabistro. Uiminen Saimaassa oli taivaallista. Aitassa oli mukavan viileää. Toka paikka eli Nestorin ranta oli sekin ihana, mutta huono puoli siellä oli se, että kahvila-ravintola sulki tosi aikaisin. Olisin mielelläni ottanut lasin heidän erinomaista valkkariaan vielä iltauinnin jälkeenkin. Aitta siellä oli aika kuuma, mutta onneksi oli tuuletin.

Pecorino kysyi nesteen määrästä. Nyt tällä reissulla sitä meni aika vähän koska tuo polkeminen oli niin kevyttä. Ehkä sellainen 3 litraa koko päivän määrä, miinus viinit. Yritän aina juoda ennen liikkeelle lähtöä mahdollisimman paljon. Se on mielestäni yhtä tärkeää kuin se, että varaa riittävän määrän juomaa mukaan. Ja pelkka vesi ei riitä, pitää saada suoloja myös. Siellä Porin reissulla minulla oli aivan liian vähän nestettä mukana. Olin juonut “pohjiksi” noin litran joten luulin, että 1,5 litraa riittäisi noin 3,5 tunnin matkalle. Mutta pieleen meni. Jouduin loppumatkasta säännöstelemään juomista. En usko, että olisi ollut nestehukkaa mutta +30 lämpotilassa suu kuivuu niin, että tekee mieli ottaa huikkaa vähän väliä. Sen polkemisen jälkeen join noin litran vartissa eikä edelleenkään tarvinnut mennä vessaan :smiley: .

Siinä oli sitten tämän kesä pyöräretkeilyt muualla. Ensi viikko on vielä lomaa, mutta aion pysyä enemmän täällä kotona. Joskin tiistaina menen Tallinnaan päiväreissulle kaverin kanssa ja sitten viikonloppuna on teatterireissu Turkuun miehen ja kaveriporukan kanssa. Ja tänään lähden Helsinkiin ystävää moikkaamaan ja ehkä taidenäyttelyyn. Vielä on siis kaikkea kivaa jäljellä, mutta pyöräilyt tapahtuu tässä kotiseudulla.

Helteet näyttävät loppuvan. Minusta se on sääli, mutta tiedän monia (kuten mieheni) jotka siitä iloitsevat. Itse olen todella nauttinut kun on kerrankin lämmin ja uimavedet ovat lämmenneet niin että minäkin pystyn niistä nauttimaan. Saimaan aamu- ja iltauinnit olivat parasta rentoutusta pitkään aikaan. Ne hetket, niin kuin monet muutkin tältä kesältä, painuivat mieleen ikuisiksi ajoiksi.

Viimeinen lomaviikko alkoi. Olo kahtiajakautunut, iloinen, että on vielä viikko jäljellä, mutta samalla jo suren että on vain viikko jäljellä. Lasi on siis samaan aikaan nyt puoli tyhjä ja täysi :unamused:

Viikonloppu meni mukavasti. Perjantaina tapasin ystävän kaupungilla. Käytiin katsomassa Fantastico niminen näyttely Ateneumissa. Ihania italialaisia tauluja. Sitten syötiin terassilla todella maukas illallinen. Sen jälkeen katseltiin kauppatorille kokoontuneita vanhoja autoa ja käytiin vielä terassilla ottamassa parit. Bussilla ja polkupyörällä puolen yön maissa kotiin. Oli kiva huomata, että en juonut yhtään enempää kuin ystävänikään eikä tehnyt edes mieli. Oli mukava tissutella viiniä ja pari cocktailiakin, mutta ei tullut mitään hinkua juoda yhtään sen nopeammin. Kotona otin vielä yömyssyn sohvan nurkassa, mutta siinäkin tuli olo, että ei tarvitse juoda loppuun vaan lähdin nukkumaan.

Lauantaina tuli tissuteltua miehen kanssa vähän turhan paljon. Jotenkin kotona tulee juotua selvästi enemmän kuin muualla. Ei kuitenkaan mitään varsinaisia kännejä tullut juotua, mutta sen verran että sunnuntaina aamulla hieman päässä tuntui että liian monta drinksua meni.
Sunnuntaina piti olla selvä päivä, mutta naapurit tulivat pullon kera kiittelemään kukkien hoidosta joten niinpä taas sorruin. Ei ole selkärankaa. No, ei siitä onneksi minulle montaa drinksua riittänyt kun mies hotki suurimman osan.

Tänään sitten raittiina, kun huomenna aikainen lähtö Tallinnaan ystävän kanssa. Siellä tulee varmasti juopoteltua, mutta maltillisesti. Molemmat tykätään pysähtyä terasseilla, mutta tykätään myös nähdä paikkoja ja asioita. Sitten iltapäivällä syödään pitkän kaavan kautta ja siinä varmasti pari viini pulloa menee. Mutta kuten toisenkin kaverini kanssa perjantaina, kun pysyn vaan samassa tahdissa niin ei ole mitään ongelmaa.

Toivottavasti helteet vielä palaavat kuten ennustettu. Nyt jo kaipaan sitä lämpöä. Tänään lähden hoitelemaan vähän asioita, kun on viileämpi päivä. Ja voisi mennä vaikka pitkälle kävelylenkille iltapäivällä.

"Jotenkin kotona tulee juotua selvästi enemmän kuin muualla. "

Sama! Muualla osaa jo helpommin olla “kuten muutkin”. Tarpeeksi monta örvellystä ja morkkista on mulla tehnyt sen.

Mahtavaa vikaa lomaviikkoa! On se aina niin haikeaa. Mutta toisaalta, työrutiinitkin tuo tiettyä mukavuutta elämään.

Tallinnan reissu tiistaina oli ihan super ihana. Aurinko helli, mutta ei ollut liian kuuma. Ystävä valitti että minusta on tullut liian hidas juomaan :laughing: :laughing: :laughing: . Pikkaisen herätti hilpeyttä. Hänellä ei ole ymmärtääkseni mitään ongelmaa alkoholin kanssa, mutta tykkää ottaa silloin kun on tällainen tilanne kuten kaveri päivä Tallinnassa. Aamu jo alkoi kuohuvalla ja samaa rataa meni koko päivän. Vasta hyvin myöhään illalla kuitenkin mielestäni aloin humaltumaan. Sietokyky on siis kasvanut melkoikseksi.
Nauratti kun tämä ihana ystäväni laivaan palatessamme väitti, että emme ole humalassa ja jo sekin lause tuli vähän sammaltaen. Ei hän ollut niin kännissä, että olisi mitenkään ärsytänyt, mutta huvitti se että hän ei vielä siinä tiedostanut itse olevansa selkeästi tosi jurrissa. Sen jälkeen kyllä aika pian huomasi ja joikin varmaan litran vettä laivamatkan aikana. Tuo on se mikä itseltä on hukassa, että ymmärtää milloin lähtee menemään överiksi ja ymmärtää vaihtaa veteen. Siinä on ero ongelma juomisen ja taviksen välillä, luulen.

Eilen tuli sitten lipiteltyä laivalta ostettuja tuliaisia. Mieskin oli satunnaisella vapaapäivällä ja meni tänään vasta myöhään töihin niin sain lomajuopottelulle seuraa. Aamulla sitten heräsinkin päänsärkyyn, ei kauhean kivaa. Mutta loma menköön nyt loppuun asti kännäillessä, ensi viikolla sitten ryhtiin ja uudet kujeet.

Tällä palstalla olen lukenut juttuja työn aiheuttamasta stressistä ja ymmärtänyt, että tilanteet välillä vaatisi jo jonkinlaista haarniskaa, teflonista. Se on kyllä todella v-mäistä. Töitä kun on pakko tehdä ja joillain aloilla / paikkakunnilla vaihtaminenkaan ei ole mahdollista. Itse olin kerran noin 6 vuotta sitten siinä tilanteessa, että työ meinasi viedä koko terveyden. Silloin mm alkoholin köyttöni lähti ihan lapasesta. Työ vaati lähes joka viikko sitä että tein normi päivän päälle myös öisin töitä, sekä viikonloput. Jouluna pidin vapaata vain yhden päivän. Ei sitä selvin päin kestänyt. Havahduin kun kuulin vahingossa miehen puhelun ystävillemme. He pyysivät meitä viikonloppuna kylään, mutta mies sanoi, että ei tiedä jaksanko minä lähteä minnekään. Silloin tajusin että nyt mennään liian pitkälle ja sanoin itseni irti siitä työstä. Asiaa toki auttoi se, että sain toisen duunin samantien. Olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että täällä pääkaupunkiseudulla on jatkuvasti kysyntää minun ammattiryhmälleni, joten töitä toivottavasti riittää jatkossakin. Ja nykyinen työnantajani on aivan ihana, ei ole mitään stressin tynkääkään näkynyt siellä.
Tuon kirjoitin ihan vaan muistuttaakseni itseäni, että asiat voisi olla huonomminkin ja niille jotka kärsivät työssään, voisiko vaihtaa ?

Tallinnassa on aina niin kivaa että viinikin nousee päähän toisella tavalla. samoin kuin yleensäkin ulkomailla. ihan eri asia kuin kotioloissa, kuten tuossa toteatkin Pecon kompatessa. kun on kaikkea nähtävää ja semmoinen “tallinnameininki” päällä niin promillitkin käyttäytyvät toisin. menneet ovat ajat kun lähdettiin laivalle ensimmäisenä tavoitteena ryyppääminen. toisekseen ystäväsi oli varmaan ihan oikeassa siinä, että tahtisi on muuttunut “salakavalastikin” vähentämisprojektin aikana. se oli varmasti aivan tosiasiallinen palaute.

Nyt on sitten loma loppu ja aika katsoa taaksepäin miten se sujui. Keskimäärin sanoisin, että join vähemmän kuin aikaisemmilla kesälomissa. Yksi lievä krapula oli jollain viikolla, en enää muista milloin. Ja täysin kuiviakin päiviä oli. Mutta loman viimeiset 3 päivää meni kyllä aika penkin alle. Join useampana päivänä peräkkäin joka TAAS kostautui siten, että lauantaina kaikki meni päähän kuin metrin halko. Eli olin selvästi juopunut. Pahinta on, että olimme kaveriporukassa liikenteessä. Jos olisi tapahtunut yksin kotona niin ei olisi haitannut. Nyt nolottaa.

Kyllä nyt ottaa pattiin aloittaa eka työpäivä päänsäryssä ja morkkiksessa. Onneksi ekat päivät on aina sellaista sähköpostin siivoilua ja asioihin perehtymistä, että menee rutiinilla eikä näy ulos päin kiitos rusketuksen. Mutta näin ei todellakaan pitänyt käydä.

Yksi syy ehkä tuohon useamman päivän putkeen oli se, että olin jo etukäteen suunnitellut aloittavani nyt loman jälkeen ryhtiliikkeen. Sitähän täällä olen tehnyt koko ajan, mutta nyt hieman eri tavalla. Sain lääkäriltä kokeiluun lääkettä joka joillakin ihmisillä auttaa hieman ylipainoon, kun se yhdistetään ruokavalioon ja liikuntaa. Siis ikään kuin buustaa lisää siten itse hoidettua laihdutusta. Perjantaina menen lisäksi tapaamaan ravintoterapeuttia. Toivottavasti hän pystyy näyttämään mikä ruokavaliossani on pielessä alkoholin lisäksi. Itse kun lasken kaloreita en mitenkään saa kasaan edes sitä mikä normaalisti pitäisi minun kokoisen ihmisen voida syödä lihomatta. Ostin myös keittiövaa’an, jotta voin tarkastella annos kokoja.

Lomalla ja koko kesänä liikunta on jäänyt tosi vähiin. En ikinä leikkauksen ja nilkan nyrjähdyksen jälkeen ole palannut normaaliin 3-5 kertaa viikossa liikuntarutiiniin. Siihen täytyy nyt taas panostaa, aloittaen kuitenkin kevyesti, jotta en riko mitään paikkaa. Ja nauttia nyt ulkona liikkumisesta kun se on vielä kivaa kelien puolesta.
Lääkkeen toimivuus / toimimattomuus tulee esiin noin 3 kuukaudessa, jos ei laihdu ollenkaan voin sen lopettaa ja todeta ettei toimi minulle. Mutta pidetään peukkuja, olisihan hienoa jos siitä olisi jotain hyötyä. Olisi ihanaa saada tuokin asia liikahtamaan oikeaan suuntaan.

Laitoin päivälaskurin päälle, vaikka en aio nyt luvata itselleni tai muillekaan tarkkaa kuivattelu kautta. Haluan kuitenkin kerätä sinne nyt jotain numeroita. Morkkis vielä toimii jonkin aikaa kannustimena ja sitten kun se alkaa vaimenemaan toivon, että lääke siivittää laihtumista ja laihtuminen juomattomuutta.
Lisää aiheesta kun pääsen lääkkeen käytössä vauhtiin. Ajattelin aloittaa huomenna tai keskiviikkona. Täytyy vielä katso2 ohjevideo, kun siinä on sellainen kynä jolla lääke annostellaan ja pistetään esim vatsanahkaan.

Onko tämä jokin uusi lääke? Luin jostain uudesta lääkkeestä jonka pitäisi hillitä ruokahalua, onko tämä sellainen? En ole koskaan kuullut piikitettävästä laihdutuslääkkeestä. Olen erittäin kiinnostunut koska nämä läskit ovat minullekin melkoinen riesa.

minuakin kiinnostaa tuo lääke, vaikken sellaista itselleni kaavailekaan. ystäväni M on diabeetikko ja ylipainoa on monta kymmentä kiloa. hänkin syö valtavan vähän enkä ymmärrä miksei se paino laske.
aikamoista kun kirjoitat ettet ole liikkunut loman aikana vaikka olit kahteenkin kertaan fillarireissulla! tarkoitat tietysti säännöllistä liikuntaa mutta kyllä fillarointiahkeruus on liikuntaa. jopa se sähköfillarilla ahkerointi.
hyvä kun panit laskurin päälle, se motivoi.
itsellenikin tuli lomajuomisia yli suunnitellun määrän. vain runsas viikko sitten oli se Tequilla-ilta ja nyt viikonloppuna join häissä siinä missä muutkin. en laskenut taaskaan annoksia. nyt siis takaisin ruotuun!

Saxenda on lääkkeen nimi jos sellaisen täällä saa mainita. Se on oikeasti alunperin diabetes 2 tyypin hoitoon tehty, mutta kun todettiin, että se useilla auttoi myös pudottamaan painoa, jolloin siitä tehtiin toisella kauppanimellä kulkeva versio. Ja tämä ei tietenkään ole korvattava, että on aivan järjettömän kallis. Mutta pätin nyt uhrata rahaan siinä toivossa että läytäisin tien pudotta painoa. Kyllä se sitten joskus varmaan maksaisi itsensä takaisin säästyneillä verenpaine ja diabetes lääkkäissä mitkä hyvinkin on varmaan edessä.

Toinen uusi lääke on Mysimba. Sitä tarjosi työterveyslääkäri, mutta sillä on aika paljon nuppiin vaikuttavia sivuvaikutuksia koska sisältää mielialalääkettä sekä myös alkoholismin hoitoon tarkoitettua ainetta. Naltreksonia käytetään alkoholismin, bupropionia tupakasta vieroituksessa ja masennuksen hoidossa. Koska Jorvin HUSin lihavuusklinikkaa johtava rouva suositteli tuota ensimmäistä niin se tuntui turvallisemlta. Mutta jos sei toimi niin sitten voi kokeilla jälkimmäistä.
Kummassakaan ei ole idea syödä niitä loputtomiin.

Mäkin tässä pyörittelin että miten niin ei liikuntaa… samaa kuin Sylvia.
Just tänä aamuna sanottiin radiossa että uuden tutkimuksen mukaan 30-60 min liikuntaa auttaa parhaiten mielialaan ym. Liian vähäinen ja siitä enemmän laskee sitä.
Mietin, että jos syöt vähän mutta paino ei laske, voi sulla olla aineenvaihdunta sekaisin etenkin, jos sulla nyt siis on selvästi ylipainoa. Sun kannattaisi ehkä soveltaa tuota 30-60 min/päivä noin 5xviikossa. Ei kävisi liian raskaaksi tai hankalaksi päivää kohden ja se voisi herättää sun aineenvaihdunnan? Mä olen kanssa kuullut tuosta lääkkeestä, toivottavasti tuo lisäapua.
Ja dagen efter-tuntemukset on huomenna enää muisto. Tsemppiä!

Komppaan kavereita, että olethan sinä liikkunut lomalla! kaikki liikkuminenhan lasketaan ja ne fillarireissut oli hyvää liikuntaa!
Ja peukutus tuosta kesäloman vähtentämisestä tuohon viime viikonloppuun asti! hirveesti nyt tuli huutomerkkejä vaan nyt mä ihan huusinkin ne sulle kun en muuten osannut asiaa ilmaista. Iloitse siitä mitä sait aikaseksi Vilmaseni :slight_smile:

Minäkin olen ravitsemusterapeutilla nyt käynyt ja mullekin tuli jonkinmoinen resepti. Mun pitää ateriarytmi saada nyt kuntoon. Haasteellista se välillä on töissä ja tilanteille en vaan voi mitään, mutta muuten voin vaikuttaa vapaalla. Ja eväitten laatu pitää kans laittaa kuosiin ettei jollakin leivän palasella ja pikkuleivillä sekä kahvimukillisella kuittaa syömisiä.
Niin kuin Pecorinokin tuossa sanoo, niin aineenvaihdunta voi olla sekaisin ja elimistä säästöliekillä ja sitä pitää buustata riittävällä määrää ruokaa liikkeelle. Mulla ainakin on näin! sehän on aikamoinen määrä oikeaa ruokaa mitä ihminen saa syödä.

Ei muuta kuin uudella tsempillä haasteisiin mukaan <3

Mä en ihan kauheasti usko tuohon säästöliekkiin siinä mielessä miten siitä puhutaan ns normaalielämässä. Elimistö varmasti menee säästöliekille kun n pakko, mutta sitten puhutaan jo jostain Auswitch olosuhteista. Olen itse kerran ollut tilanteessa, että en pystynyt syömään moneen viikkoon juuri mitään. Ihan oikeasti meni yli 3 viikkoa niin että sain päivässä syötyä noin 6 palaa paahtoleipää ilman muuta kuin voita / sulatejuustoa päällä. Ei mennyt elimistö millekään säästöliekille, paino putosi melkein 10 kiloa. Mutta tästä aiheesta on tosi mielenkiintoista jutella ravintoterapeutin kanssa.
En tiedä miten hän haluaa asiaa käydä läpi, mutta olen nyt tällä viikolla kirjannut tarkkaan ylös kaiken mitä olen syönyt ja toivon, että hän sitä auttaa analysoimaan. Hänen pitäisi olla myös erittäin erikoistunut liikunnan vaikutuksiin. Minulle kuuluu työnantajan piikkiin 2 käyntiä. Jos se ei riitä niin ehkä investoin itse yhden tai pari lisää.

Kauhea hinku olisi päästä nyt liikkumaan mutta tämä viikko aiheuttaa haasteita. Työ on tähän asti estänyt aamuliikunnat (en viitsi herätä ennen kuutta) ja on vielä iltamenojakin. Tänään menee ilta projektitiimin kanssa illallisella, mutta huomenna ei pitäisi olla aamulla mitään estettä lenkille (kävelyä). Ja perjantaina voin mennä sitten työn jälkeen joko lenkille tai salille. Fillarin annoin maanantaina USAsta tulleelle kaverille täksi viikoksi lainaan eli se laji on poissa kuvioista tällä viikolla.

Ihanaa kun alkaa vihdoin olla normaali olo taas fyysisesti. Mustelmat haalistuu vähitellen ja toivottavasti psyykekin taas pääsee normaali tilaan. Toistaiseksi vielä pidän kyllä morkkista yllä, jotta ei iske viinan hinku heti kun on taas täysin hyvä olo. Kuivattelu jatkukoon!

Tänään alkaa olo vihdoin olemaan normaali ja aika hyväkin. Nukuin edelleen huonosti, mutta se ei ole minulle mitenkään harvinaista. Kun kello vähän yli 6 soi teki kovasti mieli siirtää herätystä eteenpäin. Mutta päätin kiskoa itseni ylös ja lähdin 45 min kävelylenkille kauniiseen aamuun. Se oli oikea vaihtoehto, kummasti tuli parempi olo vaikka väsyttääkin.

Eilen olimme pienen projektitiimimme kanssa syömässä ihanassa Lonna saariravintolassa. Ruoka oli hyvää ja paikka tosi viehättävä. Suosittelen käymään. Mutta se ei ollut se pointti mistä ajattelin kertoa vaan alkoholin osuus. Minä olin tapani mukaan autolla ja päättänyt että en juo mitään. 8 hengen seurueestamme myös 2 miestä oli autolla ja 2 naista raskaana. Eli vain 3 sellaista jotka voivat juoda huoletta. Tarjoilija tietysti tyrkytti viinejä niin kuin kuuluukin, siis tarkoitan että ehdotti sopivia. Alkuun nuo kolme tyyppiä ottivat oikeaa skumppaa ja me loput alkoholitonta versiota. Autoilevat miehet olivat päättäneet, että voivat juoda yhdet, mutta että ottaisivat ne pääruoan kanssa. Lähdin käymään vessassa juuri ennen pääruokaa. Tarjoilija oli sillä aikaa taas käynyt viinejä ehdottamassa ja kun tulin takaisin ystävällinen projektinomistajamme (yksi niistä jotka pystyivät juomaan ilman teknisiä rajoitteita) sanoi, että oli tilannut minullekin lasillisen roseta. Sanoin, että en halua sitä niin hän sanoi sen niin tutun: “voithan yhden juoda vaikka ajatkin”. Totesin vaan, että en nyt kuitenkaan halua, kiintiö vähäksi aikaa täynnä. Ei hän sitä mitenkään ihmetellyt, totesi vaan että annetaan se vaikka Lxxxlle. Kun oltiin aiemmin naureskeltu että hänen täytyy juoda meidän kaikkien puolesta.

Minä en ole kokenut yleensä mitään tyrkyttämistä, kun olen sanonut että en ota mitään. Kaikki tietysti ajattelevat varmaan silloin, että johtuu autosta ja joskus juuri sanovat, että voihan sitä silloinkin yhden ottaa. Mutta joskus totean vaan että en ota tai sitten sanon, että se vaan harmittaa jos juo vaan yhden eikä voi ottaa lisää. Senhän kaikki suomalaiset alkoholia käyttävät ihmiset ymmärtävät :wink: .

Toistaiseksi sellainen olo, että ei ollenkaan tee mieli alkoholia. Jossain kohtaa tilanne varmasti muuttuu, mutta nyt hyvä mennä näin.

Tänään olin tapaamassa ravitsemusterapeuttia. Hän oli oikein symppis heppu. Hänen ihan eka kysymys oli “kuinka nukut”? Unen määrä ja laatu kun kuulemma voi vaikuttaa aika paljonkin aineenvaihduntaan. Huonolaatuinen uni nostaa jotain kortisonitasoa joka laittaa elimistön säästöliekille. Ja uniapnea kuulemma aiheuttaa virtsaamisen tarpeen lisääntymistä. Minähän ramppaan vessassa yöllä 2-4 kertaa. Eli kehotti ottamaan työpaikkalääkärin kanssa puheeksi sen, että tehtäis unitutkimus. Täytyypä näin sitten varmaan tehdä.

Seuraavaksi käytiin läpi se minkä verran tilastollisesti minun ikäinen, kokoinen, jonkin verran liikkuva ja toimistotyötä tekevä nainen kuluttaa päivässä (jopa 2600 kcal!!!), käytiin läpi kaikki aineenvaihduntaan vaikuttavat tekijät ja eri keinot laihtua. Sitten lopulta kirjattiin kalorit keskivertopäivältä, kaikki mitä syön ja juon. Sanoin, että pitkän ajan keskiarvona juon n 20 annosta viikossa ja sen mukaan jaettiin se sitten päivälle. Yritin olla mahdollisimman rehellinen ja laitettiin jäätelökin siihen mukaan. Siltikin saatiin vaan 1500 kcal päivään. Siihen kun vielä sitten lisättiin, että joinain päivinä ahmin enemmän herkkuja ja välipaloja tai juon vielä enemmän alkoholia niin ei millään päästy edes 2000 kaloriin. Eli hänkään ei pystynyt sanomaan mikä minun lihomisen aiheuttaa. Hän olikin jo alustuksessaan sanonut, että joidenkin kohdalla se jää mysteeriksi. Joillain vaan on hidas aineenvaihdunta.

Toimenpiteiksi sovittiin että kokeilen 5:2 dieettiä, ostan konjakin juuri kuitukapseleita (kuitu jäi ruokavaliossa alhaiseksi) ja yritän päästä siihen unitutkimukseen ja käytän sitä lääkettä mistä aiemmin kerroin. Sitten menen parin kuukauden kuluttua seurantaan ja mietitään uusiksi mitä voi tehdä jos tämäkään ei toimi.

Keskustelu oli tosi avaava. Kun muistelin sitä, että joskus nuorempana otin välillä laihdutuskuurin niin jouduin pudottamaan kalorimäärän tuhanteen ennen kuin mitään alkoi tapahtumaan. Voi siis olla, että minä vaan olen ihminen jolla on jostain syystä pienempi kulutus kuin keskimäärin.

Vaikka ei löytynyt mitään pupunkätköä ruokavaliostani minkä poistamalla asia korjaantuisi niin oli tosi positiivinen kokemus. Ja hyvä, että hän toi niin vahvasti sen uni jutun esiin. Olen siitä kyllä lukenut monesta paikkaa, mutta hän konkretisoi sitä hienosti.

Nyt ollaan taas perjantaissa ja kuten Sylviakin kirjoitti heti oli eka ajatus, että drinksua! Etenkin kun ulkona on ihana ilma ja sovittiin miehen kanssa, että grillataan hampurilaisia. Jännää kuinka aivot toimii. Eilen vielä oli sellainen olo, että ei tee mitään mieli kuukauteen ainakaan.
No, kyllä edelleen ajatus on, että tänään en juo. Yritän päästä ajoissa kotiin, käydä kunnon kävelylenkillä (nyt harmittaa, että fillari on lainassa USA kaverilla) ja sitten grillaillaan. Ostin sen iloksi mangolimpparin, ihan sokerisen sellaisen.

Oikein ihanaa viikonloppua kaikille. Toivottavasti kellään ei mene överiksi ellei sitä ole suunniteltu :smiley: .

Vilma, juttelin äsken ukon kanssa tuosta sun painohommasta. harmittaa niin sun puolesta.
en muista, oletko käynyt testaamassa kilpirauhasen vajaatoiminnan mahdollisuuden? ukko sanoi että toi kuulostaa niin tutulta ja huolimatta siitä, että kilpirauhashormooni veressä olisivatkin viitearvojen mukaan kohdillaan, niin yksilötasolla ne saattavat olla sulle liian matalat.
jotta aineenvaihdunta toimisi, se vaatii juuri tätä yksilöllistä määrää kilpirauhashormoonia.
tyroksiini-hormooni säätelee aineenvaihduntaa, kauppanimi on THYROXIN.
tämä EI sitä paitsi ole varsinaisesti lääke, vaan elimistön oma hormooni ja täysin turvallinen. ukko sanoi että suorastaan veetuttaa kun monet lekurit eivät kokeile hormoonikapseleita kun eivät viitsi miettiä asiaa yksilöllisesti. että tuijotetaan laiskuuttaan niitä viitearvoja ja käypä hoito-kuvioita ja käsketään vaan syömään entistä terveellisemmin ja lisäämään liikuntaa.

okei, nyt se penkoi asiaa lisää ja käski panna tämän: “Kilpirauhasen TSH-arvot saattavat olla normaalit, mutta lisäkokeet paljastaisivat autoimmuunitulehduksen”. Eli, tämä autoimmuunitulehdus saattaa olla vaivasi ja siksi paino-ongelmat koskei aineenvaihdunta toimi.
saitkohan tästä ny selvää? tais tulla turhaa toistoakin.

ukko sanoi että sun kannattaa ihan ehdottomasti kokeilla THYROXINIA ensin kuukauden päivät matalalla annoksella, seurata vointiasi tämän aikana ja mahdollisia muutoksia, sitten, jos homma alkaisi toimia, annosta pitäisi lisätä.

mutta ehkä olet tosiaan jo kokeillut tätä.
ukkeli lähettää terveisiä että lääkärille mars ja sellaiselle, joka ei tuijota viitsimättömyyttään pelkkiä käypä hoito-suosituksia vaan kohtaa potilaan yksilönä.

myös toi unitutkimus kuulostaa hyvältä!

Valtaisa kiitos Sylvia kun näet oikein vaivaa keskustella tilanteestani ukkosi kanssa, lämmittää sydäntä.
Minulla on thyroxin lääkitys, 2 tbl per päivä. Sairastin n 15 vuotta sitten myrkkystruuman joka aiheutti liikatoiminnan. Se hoidettiin radioaktiivisella jodilla joka käytännössä tappoi kilpirauhaseni eli tuli raju vajaatoiminta Siksi nykyään noin iso lääkeannos. Ukkosi voi selittää tarkemmin.

Laihdutuslääkkeen sain endokrinologilta jonka luo hakeuduin keskustellakseni hyötyisinkö kilpparin osalta ns kaksoislääkityksestä jossa yhdistetään 2 eri hormoonia, T3 ja T4. Normi thyroxin on vain jälkimmäistä. Jotkut USA tutkimukset väittää että kaksoislääkitys vaikuttaisi aineenvaihduntaan. Suomessa se on kuitenkin luvanvarainen eikä tuo lekuri tiennyt ketään joka olisi sen alettuaan laihtunut. Hän on niitä harvoja jotka sitä edes määräävät mutta yleensä väsymykseen mikä ei parane t4 lääkityksellä.
Sovittiin että katsotaan nyt ensin nämä muut jutut ja tuo laihdutuslääke ja jos nekään ei auta niin sitten mietitään sitä kaksoislääkitystä.

Tulipas kunnon sairaskertomus :astonished:

Ihanaa kun joku on kiinnostunut!

myöhäisiltaa Vilma,
muistankin tuon myrkkystruuma-ongelman. harmi, kun ukkeli ei ole nyt täällä pikkukodissa, olisin nimittäin lukenut mielelläni häälle tuon “sairaskertomuksesi”, mutta voinhan tehdä sen myöhemmin. vaikuttaa monimutkaiselta sekä haastavalta koko paletti.
toivon kovasti että saisit vastauksia ja selvennyksen tilanteeseen.
hiton elämä. haasteita on niin monella kaikenmoisia. tai oikeastaan kaikilla. elämä kun on vain ani harvoin täysin ongelmatonta :cry:
palataan taas.