Tänään olin tapaamassa ravitsemusterapeuttia. Hän oli oikein symppis heppu. Hänen ihan eka kysymys oli “kuinka nukut”? Unen määrä ja laatu kun kuulemma voi vaikuttaa aika paljonkin aineenvaihduntaan. Huonolaatuinen uni nostaa jotain kortisonitasoa joka laittaa elimistön säästöliekille. Ja uniapnea kuulemma aiheuttaa virtsaamisen tarpeen lisääntymistä. Minähän ramppaan vessassa yöllä 2-4 kertaa. Eli kehotti ottamaan työpaikkalääkärin kanssa puheeksi sen, että tehtäis unitutkimus. Täytyypä näin sitten varmaan tehdä.
Seuraavaksi käytiin läpi se minkä verran tilastollisesti minun ikäinen, kokoinen, jonkin verran liikkuva ja toimistotyötä tekevä nainen kuluttaa päivässä (jopa 2600 kcal!!!), käytiin läpi kaikki aineenvaihduntaan vaikuttavat tekijät ja eri keinot laihtua. Sitten lopulta kirjattiin kalorit keskivertopäivältä, kaikki mitä syön ja juon. Sanoin, että pitkän ajan keskiarvona juon n 20 annosta viikossa ja sen mukaan jaettiin se sitten päivälle. Yritin olla mahdollisimman rehellinen ja laitettiin jäätelökin siihen mukaan. Siltikin saatiin vaan 1500 kcal päivään. Siihen kun vielä sitten lisättiin, että joinain päivinä ahmin enemmän herkkuja ja välipaloja tai juon vielä enemmän alkoholia niin ei millään päästy edes 2000 kaloriin. Eli hänkään ei pystynyt sanomaan mikä minun lihomisen aiheuttaa. Hän olikin jo alustuksessaan sanonut, että joidenkin kohdalla se jää mysteeriksi. Joillain vaan on hidas aineenvaihdunta.
Toimenpiteiksi sovittiin että kokeilen 5:2 dieettiä, ostan konjakin juuri kuitukapseleita (kuitu jäi ruokavaliossa alhaiseksi) ja yritän päästä siihen unitutkimukseen ja käytän sitä lääkettä mistä aiemmin kerroin. Sitten menen parin kuukauden kuluttua seurantaan ja mietitään uusiksi mitä voi tehdä jos tämäkään ei toimi.
Keskustelu oli tosi avaava. Kun muistelin sitä, että joskus nuorempana otin välillä laihdutuskuurin niin jouduin pudottamaan kalorimäärän tuhanteen ennen kuin mitään alkoi tapahtumaan. Voi siis olla, että minä vaan olen ihminen jolla on jostain syystä pienempi kulutus kuin keskimäärin.
Vaikka ei löytynyt mitään pupunkätköä ruokavaliostani minkä poistamalla asia korjaantuisi niin oli tosi positiivinen kokemus. Ja hyvä, että hän toi niin vahvasti sen uni jutun esiin. Olen siitä kyllä lukenut monesta paikkaa, mutta hän konkretisoi sitä hienosti.
Nyt ollaan taas perjantaissa ja kuten Sylviakin kirjoitti heti oli eka ajatus, että drinksua! Etenkin kun ulkona on ihana ilma ja sovittiin miehen kanssa, että grillataan hampurilaisia. Jännää kuinka aivot toimii. Eilen vielä oli sellainen olo, että ei tee mitään mieli kuukauteen ainakaan.
No, kyllä edelleen ajatus on, että tänään en juo. Yritän päästä ajoissa kotiin, käydä kunnon kävelylenkillä (nyt harmittaa, että fillari on lainassa USA kaverilla) ja sitten grillaillaan. Ostin sen iloksi mangolimpparin, ihan sokerisen sellaisen.
Oikein ihanaa viikonloppua kaikille. Toivottavasti kellään ei mene överiksi ellei sitä ole suunniteltu
.