Persilleen menneen pääsiäisen jälkeen on taas aika suunnata katse tulevaisuuteen. Itse ruoskinta siltä osin ohi, kunnes taas seuraavaan ryssimiseen
Kuten jo pidempään olen tiedostanut suurimman ongelman minulle tuottaa kaikki ylimääräiset vapaat. Arki pääosin sujuu ilman suurempia mielitekoja tai vaikka sellaisia olisi niin ne eivät enää viimeiseen noin 9 kuukauteen johtanut tekoihin. Joskus näihin aikoihin viime keväänä olin kyllä tuudittautunut samaan fiilikseen ja sitten kävi niin, että ennen jussia aloin taas silloin tällöin tissutella arkenakin. En joka viikko, mutta muutaman kerran kuitenkin. TämänKIN kanssa siis oltava tarkkana. Jopa siinä määrin, että luulenpa loppukuusta meneväni projektin päätösbileisiin autolla. Pitkän (1,5 vuotta) ja hankalan projektin aikana kävimme aika monta kertaa illallisilla, baareissa jne. Joka kerta minä olin autolla ja lupasin tiimille, että loppubileissä sitten repäisen. Mutta enpä taida viitsiä. Säännöstä on helpompi pitää kiinni kun siihen ei ole poikkeuksia.
Se, että perjantai kuuluu arkipäiviin on aika hyvin ollut hallussa, mutta ei täysin. Tämän polvesta johtuvan kotiarestin aikana siitä luistin 4:nä perättäisenä ja nyt siis tuntuisi taas ihan itsestään selvyydeltä juoda perjantaisin. Sen osalta siis kuriin palautus. Perjantai lähtökohtaisesti on arkipäivä eikä silloin juoda. Tästä voin sallia ehkä poikkeukset joihin osuu jokin juhla.
Molemmat edelliset ovat vanhaa tarinaa tässä minun vähennysohjelmassani. Nyt pitäisi miettiä jotain uutta, joka korjaisi ongelmaa tosissaan. Miten olla juomatta useampi päivä peräkkäin silloin kun siihen pitkien pyhien tai loman kautta on mahdollisuus? Tiedän, että täällä on monta joiden mielestä se on aivan helppoa, koska on niin huono olo ettei halua tasoittavaa, tai ette tykkää / ette ole kokeilleet tasoittavia. Tässä kohtaa kun tulee näkyviin se, miten minulla alkoholiongelma ilmenee; fyysisenä tarpeena silloin kun on riippuvuusoireita. Ajattelen sen niin, että näiden vuosien jälkeen krapula ei ole enää pelkkää krapulaa, jossa oireet johtuvat alkoholin poistumisesta elimistöstä vaan tuo mukanaan myös sekä fyysiset, että psyykkiset vieroitusoireet. Näitä pitäisi nyt opetella hallitsemaan. Helppoa se on silloin kun esim sunnuntai aamulla jäljellä ei ole mitään juotavaa. Silloin joutuu vaan tyynesti toteamaan, että kärsittävä on ja sillä hyvä. Sen verran on kauppaan matkaa, että en kehtaa lähteä siideriä siihen hakemaan. Jos asuisin yksin ja kaupungissa, niin varmaan kiusaus mennä baariin loiventamaan olisi todella suuri.
Mutta mitä tehdä silloin kun kotona on juomaa? Haluan päästä siihen tilanteeseen, että kaapit saa vaikka tursuta viinasta ja minä pystyn siitä kieltäytymään. Vaikka on edellisen päivän / päivien pohjat alla. Silloin kun olen ollut tipattomalla kieltäytyminen on ollut helpompaa. Mies on joka viikonloppu juonut, mutta olen saanut pidettyä näppini erossa pulloista. Jos on kuitenkin itsellä pienikin krapulan häive olemassa niin sitten korkki narahtaa. Joo, on alkoholisimin oire, ei tarvitse kenenkään tulla väittämään, että kiertelisin ongelmaa. Tiedän olevani alkoholisti, mutta aion olla sellainen, joka oppii ongelman kanssa tulemaan toimeen. Ja jos en opi, niin sitten lopetan juomisen. Vielä on kuitenkin harjoitteluaikaa hieman jäljellä, koska tulostakin on tullut.
En siis tässä kohtaa vielä tiedä miten ongelmaa taklaisin. Mietin erilaisia ratkaisumalleja samalla kun suuntaan kasvoni kohti aurinkoa ja kesää. On tässä positiivistakin kokemusta. Hirveää tärinä krapulaa ei ole ollut niin pitkään aikaan, että en edes ihan tarkalleen muista milloin viimeksi.
Ennen lomia pitäisi saada kuitenkin homma vielä parempaan kuosiin, vaikka ei viime lomat pilalle ole mennyt viinan takia. Riski on kuitenkin olemassa.
Osa porukasta täällä kuulostaisi painivan saman kaltaisen ongelman kanssa. Jos teille tulee joitain ahaa-elämyksiä niin kertokaa minullekin. Ja muutkin totta kai saavat kommentoida, vaikka oma ongelma olisi ihan toisenlainen.
Nautitaan kaikki keväästä, vaikka ongelmia täällä pohdimmekin. Elämä on loppujen lopuksi kuitenkin aika ihanaa