Muistan joskus nähneeni V:n muotoisen kuvion huumeurasta. Syöksytään jyrkästi ja varmasti alaspäin, kunnes saavutetaan pohja. Vasta sitten on mahdollista ruveta nousemaan. Eli silloin mennään hoitoon ja noustaan sitten lähes yhtä jyrkästi kuin on tultu alaspäin. Näinkö se aina menee? Vai olisiko mahdollista nousta vähitellen, pienin askelin ylöspäin kohti normaalia?
Olen miettinyt, missä meillä nyt mennään. Tumati kehotti palauttamaan mieleen, millaista oli esim. kaksi vuotta sitten. Kyllä minä muistan: kaksi, kolme ja neljä vuotta sitten oli tosiaan aika paljon rankempaa kuin nyt. Poika veti kamaa suoneen päivittäin tai lähes päivittäin, asui välillä kadulla tai kamaluukuissa, oli toistuvasti sairaalassa saatuaan verenmyrkytyksen likaisista välineistä, joutui tappeluihin, oli putkassa öitä jne. Oli hän välillä hoidoissakin, mutta ne loppuivat aina lyhyeen.
Miten menee nyt? Poika ei ole mennyt hoitoon. Hän on ollut yli vuoden toisella paikkakunnalla opiskelemassa. Huumeiden käyttö ei ole loppunut, lomilla kotipaikkakunnalla kamaa menee. Mutta silti jotain on muuttunut. Koulukaupungissa hän on pystynyt olemaan kuukaudenkin käyttämättä. Viime kesänä hän tuli kolmena viikonloppuna mökille, jossa eli ihan ihmisiksi.
Nyt juuri hän on syyslomalla täällä kotona. Vuosi sitten samainen syysloma oli päihteilyä yötä päivää, olin aivan romahduksen partaalla silloin itse. Nytkään ei ole ollut helppoa, mutta eri syystä. Poika on yrittänyt olla ilman kamakavereita ja tähän mennessä (nyt on siis jo kuudes päivä!) hän on siinä ilmeisesti onnistunut. Sen sijaan pinna on ollut tiukalla, kun on joutunut olemaan pienehkössä asunnossa sairaslomalla olevan äidin kanssa (pitikö just sen flunssan iskeä) lähes 24/7 ja isänkin kanssa aika monta tuntia päivässä. Eilen tapahtui räjähdys, kun esitin toiveeni katsoa yhden tunnin omia ohjelmiani tv:stä (poika katsonut tv:tä ja pelannut samalla tietokonepelejä kokoaikaisesti). Poika huusi ja raivosi, ettei kestä meitä enää, että lähtee just nyt eikä tule enää ikinä takaisin. Ja minä itkin, että ”Älä lähde!” ja ”Älä syyllistä mua!” yms. Poika kävi polttamassa tupakan ja rauhoittui. Ja ihmetteli ääneen, miksi minä aina syyllistän itseni hänen jutuistaan, että ei se meistä vanhemmista johdu, jos hänellä on vaikeaa. Niinpä niin… Mutta ei lähtenyt, katsottiin yhdessä ne salkkarit ja kotikadut. Ja sitten jätin pojan rauhaan ja vaihdoin huonetta.
Väitetään, että ei voi ryhtyä opiskelemaan tai käymään töissä, jos ei ole ensin kuntoutunut huumeiden käytöstä. Voisiko se kuitenkin olla myös toisinpäin? Eli ensin pitää olla jotain mielekästä tekemistä elämässään, ennen kuin edes haluaa lopettaa kaman käytön? Pojan koulu ei ole sujunut aivan normien mukaan, mm. kela perii opintorahoja takaisin kun ei ole riittävästi suorituksia. Kuitenkin nyt tällä hetkellä hän taas käy tunneilla ja tekee koulutehtävät, teki niitä jopa eilen ja tänään täällä (näin omin silmin). Lisäksi hän on aloittanut tänä syksynä kaksi harrastusta! Enkö nyt saisi uskaltaa uskoa, että ollaan menossa edes hiukan parempaan päin? Vai pitääkö vain odottaa seuraavaa katastrofia? Luottamus parempaan ja epätoivo pelkoineen vaihtelevat välillä päivittäin tai viikoittain.