Ei ollut sen peremmin ketjun aloittajalle, mukava kun kommentoit.
Olen joskus noita miettinyt, kun varsin läheltä seuraan tuollaista sisaruskolmikkoa. Toi läheltä. Olen itse se kolmas, jolta jäi luvut Aku Ankkaan ja Korkeajännitykseen. En minä nyt sellainen hyljeksitty ole, etten perhejuhliin pääsisi.
Olen vain ollut hieman oman tieni kulkija, herättänyt kulmien kohottelua. Vielä kun ollaan kotoisin aika pienestä maalaiskylästä, missä kaikkea erilaista katsottiin hieman pitempään. Viattomana lapsena sanoin kerran vieraiden aikana, että minusta tulee taiteilija. Tykkäsin piirtää ja maalata vesiväreillä. Sitä naurun määrää.
Vieraiden lähdön jälkeen äiti karisti taiteiluhaluja perusteellisesti Koivuniemen herran kanssa. Kun olin hänet häpäissyt?
Koulu meni aikoinaaan lukematta läpi, siihen aikaan oli vielä oppikoulu. Minun keskiarvoni oli sentään 6.8. Kröhöm. Lukio ei oikein kiinnostanut, eikä paljon mikään muukaan 15 ikävuoden jälkeen. Opiskelin mieluummin elämää. Pääsin kuitenkin säkällä armeijan jälkeen hyvään ammattiin ja työpaikkaan elämän sujuessa vuosikausia ihan asiallisesti.
Tuota lapsuuskodin asetelmaa olen miettinyt, olin “iltatähti”, vanhemmat jo väsyneitä vähän kaikkeen, ennen kaikkea toisiinsa. Sitten tuli yksi poikakin vielä elätettäväksi. Jouduin aitiopaikalta seuraamaan ennen kouluikää isän ja äidin riitelyä ja kuuntelemaan äidin katkeruutta täysin v*tuiksi mennyttä avioliittoaan kohtaan. Uskon, että ei tehnyt itsetunnolle oikein hyvää. Olin arka ja epävarma, helppo kohde kiusaajille. Otin kiusaamiseksi sellaisenkin läpänheiton mitä en enää aikuisena kiusaamiseksi sanoisi. Sama arkuus jatkui täysi-ikäisenä ja koin, että jollakin tapaa työpaikallakin, jos ei kiusattu, ainakin puhuttiin jaskaa selän takana. Se sattui. “Onneksi” alkoholi toi rennomman olon ja sitä kautta juoppoonnuin. Menetin jopa työpaikkani alkoholin takia, mutta se siitä.
En usko, että olin sen heikkolahjaisempi, mitä nuo vanhemmat sisarukset. Luulen, että veli oli jopa jollain lailla kateellinen, kun opin läksyt niin helposti. Lisäksi olin aika paha suustani, näsäviisas. Ei olla oikein väleissä nykyään, asutaankin niin kaukana toisistamme.
Terapiassa olen jonkin verran joutunut käymään työpaikan menetyksen jälkeen ja siellä on tuolta lapsuudenkodista löytynyt syy moneen asiaan. Tiedä sitten. Voihan se olla karmakin 
Palaan tuohon uskomiseen ja elämän tarkoitukseen tuonnempana. Sen verran raotan, että kyllä varmaan on elämää muuallakin kuin maapallolla, ei ole vielä vaan löydetty. Ja jos onkin löydetty, ei ole tohdittu kertoa. Menisi perusteet jumalauskolle ihan uuteen valoon.