Kesä, kärpäset ja valium..(bentsojen pitkäaikais käytöstä)

Kertokaahan tarinanne pamitytöt ja bensopojat. Lähinnä olen kiinnostunut kuulemaan pidemmän uran konkareista, miten menee, mitä käytät jne…

Itselläni ilmeni töissä hirvittävää sosiaalista ahdistusta, joka sai aikaan sittemmin myös masennusta ja ahdistusta joka ulottui yksinäiseen kämppäänikin. Beetasalpaajat eivät tuoneet minkäänlaista apua minulle, joten muutamaa niistä kokeiltuani lääkäri kirjoitti Diapamia. 2 mg aluksi, joita alkoi pikku hiljaa mennä kerralla useita. Selkävaivat toivat vielä sirdaludin joten olin täysin pöllyssä jonkin aikaa. Välillä tilanne hieman parani. Sitten tiedustelin Xanorin mahdollisesti suurempaa apua ongelmaani. Reseptihän siitä lävähti. Siinä menikin sitten muutamia vuosia. Hain pariakin sataa kerrallaan - aina oikealla reseptillä.
Yksityisellä lääkäriasemalla on monta erityylistä lääkäriä, ja joku ehdotti siirtymistä pikkuhiljaa Oxepamiin, joka onnistuikin yllättävän hyvin. Oksatsepaamin hidastamana menikin muutama hetki ihan hyvin. Niiden valitettavan lyhyt vaikutusaika sai minut kuitenkin soittelemaan melko tiheästi lääkäreille ja pyytämään uusia reseptejä Oxepamiin ja Stillnoctiin kun nukkuminen oli vaikeaa. Hetken juteltuamme lääkäri käski hakea Diapam reseptin vastaanotosta. Eli takaisin alkuun. :slight_smile:

En ole mitenkään tyytymätön elämääni. Pärjäilen paremmin hieman ylirauhallisena ja rempseänä heppuna. Työ sujuu ihan hyvin jne…mutta mietiskelen nyt mikä on tilanne esim. 10 vuoden päästä. Onhan muisti heikentynyt jonkin verran jne…reflat tuntuu jo vuorokaudessa, ainakin oxepamin kohdalla. Diapam tuntuu tosiaan vaikuttavan koko päivän.

pidemmittä puheitta;

Hyvää ja sateista kesää Teille kaikille, kertokaa tarinanne. Pliis, ei mitään kaljapami juttuja tähän topikkiin.

Eli ihan ekana. lienee jo 8v. aikaa sain Tenox 10mg purkin unilääkkeeksi paikalliselta a-klinulta. ens kuussa annos nostettiin 20mg. Sitten oliki pitkä tauko ennenku sain yksityiseltä 2mg xanor/pvä, tämä nostettiin välillä neljään. Nykysin menee 6mg Rivatril + tietty mielipidelääkkeet yms päälle…Eli kai tässä 5v oltu jo koukussa. Mut ilmankaan en ois pärjänny!

Tokana. Ensin piti kokeilla niitä mielipaska lääkkeitä jotka ei käyneet. Sitten xanor 0,5 joka toimi aikansa, sitten vuosi meni xanor 1,0:n kanssa. Harmittaa vaan kun se ei vaikuta kun sen pari tuntia ja kuitenkin saa ottaa vain 1-3 joka on pitänyt. Välillä opamoxia mutta siitä ihottumaa joten takaisin xanoreihin. Nyt viimeisin yritelmä on temesta 1mg kun kuulin että se olisi pitkävaikutteisempi mutta sehän ei tunnut toimivan mitenkään! Tätä 1-3 /vrk. Seuraavaksi kai pyydän sitten xanoria taas. Mielessä on käynyt kyllä diapam jos se kestää pidempään vaikutukseltaan.

O.J minkä vahvuista pamia sulla on?

Mulle ei muuten tule edes refloja jos oon pidempiäkin aikoja ottamatta nappeja, en kai mä ihan koukussa vielä voi olla… :unamused:

Mulla on vuosien varrella ollut määrättynä niin paljon erilaisia lääkkeitä (jo pelkästään bentsoja) etten varmasti edes kaikkia muista. (Sitten tietysti asiana erikseen väärinkäyttö.) Tällä hetkellä syön bentsoista reseptillä diapamia, xanoria, tenoxia ja opamoxia. Bentsoissa on hyvin kusista se, että niihin tulee hyvin vittumainen riippuvuus. :angry:

Tää menee taas ihan otsikon ulkopuolelle, mutta osaako joku vastata noihin riippuvuuskysymyksiin. Benzonalkki on hyvin tiedostettu juttu, mutta sen kehittymisestä kun ei tunnu monellakaan olevan mitään hajua.

Pienannosriippuvuus kehittyy (yleensä) silloin kun syödään päivittäin lääkärin reseptin mukaan ja annos ei ole ollut 6x2mg Xanor/pvä. Esim 1x20mg Tenox /pvä.

Suurannosriiippuvuus eli ihan vitusti/pvä, siihen tuo 6x2mgXanor sopii hyvin. Tällä koukku tulee takuuvarmasti.

Mutta entäs sitten ns.Random 6x Tenox päivässä ja sitten vaikka viikko-puoltoista taukoa. Mites nämä random-ryynittelyt. Sen koukuttavuusaste? Onko parempaa tietoa?

Itse olen ollut siinä uskossa, että elimistö alkaa kaipaamaan ainetta vasta kun sitä on ollut JATKUVASTI elimistössä, mutta esimerkiksi olen huomannut, että toleranssi kasvaa tuossa random-ryynittelyssäkin.

Summa summarum eli kumpi on pahempaa. Syödä 30 ryyniä yhdeltä istumalta vai syödä niitä kuukausi respan mukaan.

:question:

oxeåam 15mg meni joskus 3.5 vuotta sitten… siitä vuosi eteenpäin sain 30 oxepam 3 kertaa päivässä ja 2 tenoxia illaksi… sitten myöhemmin putkassa mulle tuli viekkarit ja poliisisedät vei mut oyssiin ja sieltä lääkäri kirjoitti mulle 50 opamox 3-4 kertaa päivässä ja tietenkin tenoxit… kun pääsin tän jälkeen tutkintavankeudesta niin pääsin korvaushoitoon… sieltä texit ja rivat ja tenoxit… sitten korvaushoito loppui ja sain 3xrivatril 2mg ja 300mg olikohan ne tramadol gea kolme kertaa päivässä pienenevin annoiksin ja tietysti ne tennarit siihe päälle… nyt oon ollu jotain 5-6 kuukautta käyttämättä benzoja… :smiley: ja viekkaritkin oli ihan kivat

Random-ryynittelyyn tulee mun mielestä psyykkinen riippuvuus. Sitä haluu päihteillä satunnaisesti, mutta sit kun ei oo mitä ryynätä, iskee paniikki.

ootko btw kokeillut jotain terapiaa? bentsot on varmasti hyvä juttu akuuteissa tilanteissa -tyyliin töihin on pakko mennä mutta ahdistaa kävellä ovesta ulos- mutta nehän poistaa vaan sen ongelman oireen, ei syytä… tuli vaan mieleen kun itsellenikin noita tarjottiin joskus parisen vuotta sitten lääkärissä, mutten sitten ottanut kun pelkäsin juuri tuota koukutusta… sit aloitin terapian ja se on kyl jeesannut, joskin välillä tulee mieleen et helpompaa varmaan olis jos ois varalla muutama pami niitä rankimpia hetkiä varten,

Riippuu varmaan vähän siitä mistä kenkä puristaa, mullekin ehdotettiin terapiaa. Mä muutamalla sanalla sanoin mikä on ja lääkärikin totesi ettei siitä sitten apua olisi. Toisilla toimii ja toisilla ei.

Mitä koukkuun tulee niin mulla homma menee jotenkin niin että alkuviikossa kulutus on huipussaan ja vähenee loppuviikkoa kohden ja yleensä viikonlopun oon ilman lääkkeitä, ja lomat kanssa eikä refloja.
Muutenkin jos nappi vaikuttaa vaikka kaksi tuntia niin eikö koukkuuntuneen pitäisi vetää uusi nappi perään tai jotain… Noh, joku varmaan osaa selittää mitä on olla rankassa koukussa ja mitä ne reflat on, kiinnostais itseäkin!

Yes. Kiva kun kerroitte omista kokemuksista.

Vastaan muutamaan kysymykseen;

  • Itselläni on 10mg Diapamia kerta annostuksena…otan sen kun menen töihin, ja mahdollisesti buustailen iltapäivästä jos on tarvetta.
    Yötkin on helpompia, kun d-pami tosiaan vaikuttaa reilusti pidempään kuin esim xanor tai oxepam.

  • Olen käynyt jonkin aikaa psykiatrilla kerran 2 viikossa, se oli aikalailla tuloksetonta jutustelua. Lääkereseptit tuli vielä mutkattomammin.

  • Tosta random bentsottelusta sanoisin että fyysinen riippuvuus ei ihan helposti tule, jos esim keskim. kerran viikossa vetäsee hidasteet. Tosin se lähtee hyvin helposti päivittäiseksi, näin siis voisin ainakin päätellä.

  • Reflat on itselläni ainakin sellaset että kädet alkaa täristä, ahdistus alkaa lisääntyä kokoajan nousten, lihaksia alkaa nykiä, pinna on todella kireellä ja tulee tunne ettei pysy nahoissaan (tekis mieli hyppiä seinille)

www.benzo.org.uk

itse olen käynyt terapiassa säännöllisesti huhtikuusta heinäkuuhun, heinäkuussa en ollenkaan ja nyt käyn elokuun vielä joka viikko ennen ku lähden italiaan vuodeksi. että pysyisin siellä vähän järjissäni.
toi yksityinen terapia on kyllä vitun kallista, mun terapeutti maksaa vissii 105€ tunnilta, mutta mamma och pappa betalar. silti. vitun kallista, et ei kellä tahansa pulliaisella ole sellaiseen hoitoon varaa. toki on niitä halvempia ja ihan varmaan jossaki terveysasemalla voi käydä juttelemassa, mutta en sitten ammattitaidosta osaa sanoa. tuo mun terapeuttini on ainakin ollut helvetin hyvä ja oon ollu tosi tyytyväinen siihen, sen kanssa on tosi helppo puhua ja se on saanut availtua solmuja mun päästäni. nyt on siis huomattavasti helpompi olla kuin esim viime talvena-keväänä, toki ne ahdistusmasennukset johtuivat tietysti piristä, mutta silti.
nyt näyttää siis melko kirkkaalta. kirkkaammalta kuin ennen. tosin tuo viinapuoli…mmmh. ja ne iänikuiset ryynit…
joo.
en tykkää yhtään bentsoista enkä muista, mutta silti vedän niitä saakelisti. en tiedä olenko koukussa, vissiin, en nyt jaksa miettiä sitä. ehkä italiasta saa helpommin ilman reseptiä…? tai lääkäreiltä sen respan? kellään tietoa??
joo.
myönnetään.
on hätä sen italian kanssa.
että miten saan sieltä päivän ryynit sun muut. viinasta ei tietenkään ongelmaa, mutta TOSIAAN JOS KELLÄÄN ON KOKEMUSTA/TIETÄMYSTÄ italian tilanteesta niin arvostaisin tosipaljon!!

Hyvä lääke . Varsinkin jos emäpaniikki iskee päälle, ainut mikä tehoo. Jostain esim Aurorixista mul ei oo ollu mitään hyötyy paniikkikohtauksiin, nehän ei tehoo välittömästi, istu siin sit kolme viikkoo puistonpenkillä ja odotat vaikutusta, vitut. :cry:

Ihan vaan uteliaisuudesta kysyisin että uskottiinko vielä silloin kun sinulle määrättiin xanoreita että ne eivät aiheuta riippuvuutta?

Huvikseni vaan kyselen jos motiiveja mietit.

Tuli tälläinen vastaan bentsojen pitkäaikaiskäytön nurjista puolista. :open_mouth: http://www.tukiasema.net/keskustelu/show.asp?id=10114&c=748&p=1&pm=1

Jaa jaa, mulla tuo kuvaus oli ennen bentsoja, siis nuo oireet iski päälle ja bentsot helpotti oloa. Tänään alkoi noita oireita tulla ja otin yhden temestan vaikka epäilin ettei se mitään auta mutta nyt on ihan rauhallinen olo ihme ja kumma. Saa nähdä joutuuko päivän mittaan vielä lisää ottamaan. Nyt on kyllä jo keskiviikko ja “enää” pari päivää töitä viikonloppuun jolloin tää stressaaminen loppuu hetkeksi. Voi hyvinkin olla että huomenna, perjantaina ja viikonlopun olen ilman mutta sitä ei voi varmuudella vielä tietää.

Tarkotinkin psyykkistä riippuvuutta, mun mielestä se on vähintään yhtä paha kuin fyysinen. Xanorin kohdalla mulle ainakin kävi niin, että piti olla “jemmassa” tietty määrä ryynejä, muuten alkoi ahdistaa.

[quote=“Void”]

[quote=“bronx”]

Xanor on niihin verrattuna ihan normaalia elämää, termi riippuvuus on siinä vaan oheiskoristeena, heh :laughing:

Kiitos linkistä, valotti omaa riippuvuuttani bentsoihin, jota en edes uskonut olevan olemassa, erittäin hyvin.
Ihmettelinkin kun tuossa joku aika sitten sos. työntekijät sano että sä oot koukussa bentsoihin, nauroin vaan ja sanoin että vitut.
Nyt vasta tajusin että olin koukussa.

Joo on kyllä helvetin pelottavia noi bentsot. Itsellä oli n.10 päivän Temesta-putki joka huipentu n. 6mg annokseen parina vikana päivänä ja sitten loppu pillerit. Luulin että nyt varmaan olo pikkasen tukalampi kuin ennen bentsoja eikä muuta. Olin erittäin tyytyväinen vaikutuksiin (puhtaasti terapeuttisesti vaikka itselääkitystä olikin) ja ajattelin kohta hommata lisää. Muutaman päivän päästä alko niin karseet vierotusoireet että manasit koko saatanan bentsot alimpaan helvettiin. Itkukohtauksia ilman mitään järkevää syytä (piti aina paeta paikalta kun huomas että kohta taas alkaa), yhtä rutiinilla tulivat kuin vaikkapa aivastukset. Ahdistusta, masennusta ja jatkuvaa raivoamista. Onneksi hellitti kolmen päivän kuluessa, veikkaisin että jos tuota olisi jatkunut vaikka kuukausi/kaksi niin olis oma nirri viety.

Todella upeasti poistavat juuri ne oireet mitä haluankin, mutta aivan liian suuri riski jäädä koukkuun (käy tosi nopeasti) ja vierotus todella vaikeaa.Itsellä ei ollut mahdollisuutta saada bentsoja mistään kun ne sattuivat loppuamaan ja olen todella kiitollinen siitä ettei kukaan bentsoja tyrkyttänyt. Pahimpiin tilanteisiin on tuon jälkeen muutama oxepami mennyt mutta tuollaisiin putkiin en enää ikinä sorru. Aivan järkyttävää.

Temesta(loratsepaami) taitaa olla alpratsolaamin ohella pahimpia koukuttajia. No en yhtään ihmettele. Kumpikin on omien kokemuksien mukaan way above muut bentsot. Loratsepaamiahan ei kai saa enää määrätä kuin psykiatrian erikoislääkärit. Jossain luki että Temestan yksi vakava vieroitusoire olisi kunnon harhat, joita ei niin voimakkaina muista bentsoista tule. Pitää selata nettiä…

ED: Se juttu löytyy tuosta tukiaseman ketjusta sivulta 18, liitetään se tännekin.

ILtalehti 1990

Riippuvuutta ja Vieroitusoireita

otsikko:
AHDISTUSLÄÄKE ORJUUTTAA PAHEMMIN KUIN HEROIINI

Suomessakin yleisesti ahdistuneisuuteen,stressiin ja masennukseen käytetty lääke,Temesta,on nostanut uusimman lääkekohun maailmalla,viimeksi Ruotsissa.

Hyvä ahdistuslääke onkin osoittautunut muuten pahaksi.Se aiheuttaa hyvinkin nopeasti voimakasta riippuvuutta ja käyttöä lopetettaessa ankaria vieroitusoireta.

Temestaa luonnehditaan jopa heroiinia vaarallisemmaksi.

Tuhannet ruotsalaiset ovat juuttuneet Temesta riippuvaisiksi,jotkut käytettyään lääkettä jopa vain viikon ajan.Riippuvuutta kuvataan peräti voimakkaammaksi kuin heroiinin aiheuttamaa.

Suomessa vastaavia tutkimuksia ei tiettävästi ole tehty,vaikkakin,niin lääkärikunta kuin lääkintöhallistuskin tietää Temestan haitat.

Sen verran Temestan saatavuutta Suomessa on tiukennettu, että sitä saavat nykyisin määrätä vain psykiatrian erikoislääkärit.

Kyllä bentsodiatsepiinin haitat ovat tuttu juttu myös Suomessa,emme tule mitenkään jälkijunassa Ruotsin perässä, sanoo ylilääkäri Pirkko Paakkari.

-Alussa ehkä viitisentoista vuotta sitten,tästä lääkkeestä oli vähän liiankin ruusuinen kuva ahdistuksen ja masennuksen parantajana,koska se tehosi todella hyvin.

Varsin pian ammattipiireissä kuitenkin huomattiin sen haitat.
Mutta ei Temesta ole ainoa syntisäkki, muut bentsodiatsepiinia sisältävät lääkkeet
aiheuttavat myös riippuvuutta.Käytännössä syystä tai toisesta juuri tämä valmiste
on aiheuttanut huomattavimmat oireet.

Pirkko Paakkari ei pitäisi omasta puolestaan esimerkiksi Temestan vetämistä markkinoilta oikeana ratkaisuna.Sitäpaitsi sille löytyy hyviä vaihtoehtoja ahdistuksen,masennuksen ja stressin hoidossa muista psyyken-lääkkeistä.

Yhdysvaltalaisen lääketehdas Wyethin Temestaa valmistaa Suomessa lisenssillä
lääketehdas Leiras.Myynnin ja markkinoinnin on kuitenkin Suomessakin hoitanut Wyeth.Huhtikuusta lähtien Leiras ei enää valmista Temesta-lääkettä,vaan se siirtyy
kokonaan Wyethin käsiin.Samoin käy Ruotsissa ja muualla Euroopassa.

Leiraksen edustajat eivät halunneet kommentoida Iltalehdelle Temesta-hälyä
eivätkä ‘tienneet’ sen myyntilukuja Suomessa.
Wyethin Suomen johtoa Iltalehti ei tavoittanu

ED2: Ei ollut noista oireista tässä, se taisi olla joku Kodin lääkeopas mistä tuo Temesta-harhajuttu tarttui päähän.