Kela ilmoitti lääkäreille

Tänään tuli kelasta lappu, jossa ne ilmoitti ilmoittaneensa neljälle (nimet mukana) lääkärille liikaa ostetuista kipulääkkeistä (tramal, lyrica).

Mitä mä nyt teen???

Lopetat eri lääkäreillä ravaamisen. Noin käy kun alkaa ahneeks. Et voi enää tehä mitään, koska tieto on nyt niiden neljän lääkärin tietokannoissa, eli kaikilla käyttämilläsi lääkäriasemilla. Enää et saa niistä paikoista mitään.

Ei kyse ole millään lailla ahneudesta, vaan pelkästään riippuvuudesta kyseisiä lääkkeitä kohtaan…

Valitettavasti.

Pääsispä eroon koko Tramal koukusta…

Pitää kai nyt lopuilla noin 60 kpl tehdä suunniteltu pudotus, jotta viekkarit ei tuu kauheina, kun lääkkeet loppuu.

Oisko kokemuksia, miten pitää lopettaa liikakäyttö pikkuhiljaa, jotta vois onnistua? Olen päivittäin käyttänyt 3-8 kpl 150 mg Tramaleita depottina.

Juttu alkaa tosiaan karta käsistä täällä valvontavaltiossa. Mitä ne Kelassakin tietää yksittäisen ihmisen hädästä. Paskan löysät ämmät ei tiedä mitää todellisuudesta. Mun on elettävä benzojen kanssa ja tää maa sai riittää. Onneksi sain työtä paremmasta maasta jonne lähden piakkoin.

Sotiemme sankarit: turhaan soditte! Tässä maassa on pian yhteneväinen valvontakultturi Neuvostoliiton kanssa. Eli tapetaan ihmiset viinaan mielummin kuin pidetään ne työkykyisinä lääkkeillä.

Alotat niin, et reflat alkaa heti, mut ei niin kovina. Eli kun annokset on ollu sitä kaheksaakin päivässä ni sul on niin vähän lääkkeitä jäljellä, et kannattais tiputtaa ensin annos kolmeen tablettiin päivässä viikoks ja siitä kahteen ja lopulta yhteen ja sit tarttis varmaan suorittaa lääkkeen puolitusta, vaikka kyseessä on depot. Helppoo siitä ei todellakaan tuu tolla tahdilla, mut jos noilta annoksilta lopettaa seinään ni olot voi olla melko rajut. Ite vedin vähän vielä isompaa määrää jonka sairaala päätti tiputtaa kerrasta nolliin (annokseni oli kuulemma hengenvaarallinen), mut vuorokaudessa ne joutu syömään sanansa, ku menin niin pahaan kuntoon.

Oksensin vaan koko ajan ja aloin päivässä kuivuun tosi pahasti, jouduin tippaan, ku naaman iho alko tippuun kuivuuden vuoks ja sit ne laitto pakolla ihan pikku annosta tramalia lihakseen, ku olin kuulemma liian huonona. Olin todella sekavassa tilassa ja täysin liikunta kyvytön jo tokana päivänä, eli reflat on yllättävänkin rajut, tosin niin oli annoksenikin.

No mut tähtää siis mahdollisimman nopeesti pieneen annokseen esim. puolikkaaseen päivässä tai edes puolikkaaseen aamuin illoin ja koita sillä mini annoksella olla mahdollisimman kauan, et kroppa tottuu oleen mahdollisimman olemattomalla lääkemäärällä. Muuten sä et kertakaikkiaan selviä tosta jos koukku on niin vahva, kun mitä luulis, kun kerran hait lääkkeitäkin useilta lääkäreiltä riippuvuuden vuoksi. Ja jos vahvuutta riittää ni mun ehdoton vierotus suosikki on se, et oot nyt heti vaan ilman aina kerrallaan niin kauan, kun ikinä pystyt. Eli otat yhen lääkkeen vain aina sillon, kun olo on ihan helvetillinen. Sillon pääset lopulta kuiville niin, että et kärsi lopussa vaan kärsit paskan pois alta nyt heti alkuun. Tähän tyyliin kantsii yhdistää ripulilääkkeet (lopex tai imocur ovat halvimmat) sillä jos menet vesiripulille refloista ni depotit ei sit imeydy vaan tulee suoliston läpi ihan kokonaisina (<-koettu on). Tuo tapa vaatii ihan törkeesti päättäväisyyttä ja voimia, mut on se sit sen arvostakin, kun lääkkeiden loputtua ei tulekaan tuskallisia oloja niinku normi vähennyksellä tulee, kun kaikki lääkkeet on syöty ja apua ei ole saatavilla.

Mutta alota siis vierotus jo huomenna ni kyl sä selviät. Jos et sit lopulta kertakaikkiaan selviä ni mee rohkeesti oman paikkakuntas A-klinelle (Pitää sit mennä ennenkö lääkkeet loppuu, sillä A:n lääkärille joutuu yleensä odottaan vähintään viikon, et saa ajan ja yleensä kolme viikkoo). Ne jeesaa sut kuiville ja voivat tehä sen avona. Ei siis oo pakko mennä katkolle vaan vierotuksen voi hoitaa ihan vaan ravaamalla sielä muutaman kerran viikossa ja ne sieltä sit saattaa määrätä sulle tramalit vierotuksen ajaks, jos haet aina päivän annoksen kerrallaan niiltä, jolloin repsahdus ei oonistu. Teit miten hyvänsä ni kyl sä onnistut. On tässä ihmiset pahemmistakin selvinny hengissä kuiville, joten onnistumis mahikses on tosi hyvät, kunhan varaudut aika ikäviin oloihin. Voimia!

Kiitos Tipi sulle tosi paljon. Aina lämmittää, kun joku jaksaa välittää ja auttaa…

Ainut ongelma tossa olisi, että jos otan esim. aamulla 3 kpl, niin niiden vaikutus ei kestä tonne myöhäiseen iltaan asti. Olisiko hyvä ottaa nyt 2 aamulla ja 2 vaikka klo 19.00.

Oudon hyvä fiilis on vaikka otin eilen viimeks noin klo. 13.00 2 kpl ja tänään vasta klo 11.30 vasta uudet 2 kpl. Yön sain nukuttua… outoo :confused:
Nytkin ihan ihmeen rauhallinen fiilis, vaikka koko ajan tunne, että elimistö vankuu lisää tramadoliii… :unamused:

Yöks pitäs mennä duuniin…

Pitää ehkä mennä vaikka hesan keskustaan lakaatin kanssa, jossa lukee, että myykää Tramaliiiiii… Money no problem :angry:

Mua nolottaa tosi paljon kun käytin lekureita hyväkseni. Jos saisin itteni siihen kuntoon, niin varaisin ajan kaikille ja pyytäisin anteeks ja selittäisin miten mun selkävaiva sai mut tähän tilanteeseen, vaikka niiiiin moni varoitteli Tramalista.

Yks lekuri on muuten paikallisen terveyskeskuksen lääkäri. Ei siis koskaan enää asiaa Terkkariinkaan… kiva :blush:

Entä jos selkä menee taas kuten viime keväänä? Mistä sit saan avun?? No oma vika!! :cry:

Mä onnistuin toisella tavalla kusee lääkejutut, mut sit sain apteekkisopimuksen, kun nöyränä pyytelin anteeksi ja olin muutaman kuukauden pienellä lääkityksellä. Eli tulevaisuus ei oo täysin menetetty, mut jonkin aikaa kannattaa käydä muilla lääkäreillä. Anteeksipyyntö ei oo mikään huono vaihtoehto, voit vaikka lähettää mailia niille lääkäreille!

Jos olisin sä, niin ottaisin tramalia 2 aamulla ja 2 silloin klo 19. Sit voisit vähentää niitä niin, et otat vaikka 1,5kpl jne. Päiviksi jotain tekemistä, niin ei tarvi koko ajan kelata vaan tramalia.

Itse oon enemmän suosinut nopeita pudotuksia seinään, vaikka se onkin raskasta elimistölle. Ei oo pystynyt hitaita pudotuksia tekee, paitsi jos on tabut yksinkertaisesti ollut loppumassa. Oon sit frendeiltä saanut apua vieroituksissa. Nytkin oon välillä ollut tosi pienellä annoksella tasoa 15mg/vrk, vaikka normisti menee joku 60-100mg. Sit vaan muuta rinnalla, niin on pärjännyt.

Tarkotin et kolme päivässä on yks aamulla yks päivällä ja yks illalla. Ne suuremmat kerta-annokset pitää lopettaa heti, koska muuten sun lääkkeet loppuu ihan heti kesken. Toleranssi on saatava äkkiä laskeen sihen yhteen tablettiin korkeintaan kerralla.

Ja mitä tulee tervariin ni mä en ees möhliny mitään vaan hain vain yhdeltä lääkäriltä, jäin koukkuun ja päädyin lopulta tilanteeseen, et mulle ei enää terveyskeskuksesta suostuta kirjottaan ees buranaa. Sanovat, et panadolin on riitettävä ja mulla on kans selän kans pahoja ongelmia. Eli kivunhoito osaltasi on nyt päättyny ja tilanteeseen ei auta anteekspyynnöt eikä mitkään, koska jos yhden lääkärin kirjottamat lääkkeet ei riitä ni sillon siitä kerrotaan heti sille hoitavalle lääkärille ja pyydetään joko hoitoa ja tutkimuksia tai vahvempia lääkkeitä jos hoitoa ei ole, mut ikinä ei mennä ravaamaan monella lääkärillä. Tämän tk-tilanteen lisäks mä kerroin riippuvuudesta myös sairaalassa, enkä saa sieläkään hoitoa edes tilapäisesti. Eivät päästä mua enää päivystykseen, koska olen niille pelkkä nappinarkkari, joka ei tarvi apua kipuihin. Et jos mun tilanne on tää ja en ees tehny mitään luvatonta ni sun tilanne on vielä vähän pahempi.

No mut kantsii nyt kuitenki varata aikaa tk:hon ja puhua asia täysin avoimesti läpi sielä. Sano vaik et haluut apua vierotukseen, jolloin myönnät riippuvuuden ja osotat halukkuutta päästä siitä eroon. Ota apteekkisopimus ja korjaa kaikki korjattavissa olevat vahingot. Äläkä enää käy yksityisellä. Siellä ne tosiaan kaikki nyt tietää asian ja jo aikaa varatessa se toimiston tyyppi näkee, et jaahas nappinarkkari yrittää saada lääkkeitä. Älä siis nöyryytä ittees näyttämällä naamaas enää niissä paikoissa. Sit jos kaikki meni pilalle hoidon kannalta myös tk:ssa ni muuta toiselle paikkakunnalle ja alota hoitohistorias alusta. Älä anna tilata vanhoja tietoja uuteen tervariin ja väitä selkäongelmas iskeneen just sillon, eikä jo edellisessä asuinkunnassa. Muista, et jos ryssit asias Mehiläisessä, Terveystalossa tai muissa valtakunnallisissa ketjuissa ni koko Suomen saman ketjun yksityiset asemat näkee tän sun merkinnän. Eli et voi sit uudella paikkakunnallakaan jatkaa tätä puuhaa, eikä se kannatakaan, kun jonain päivänä saattaa taas jäädä kiinni. Mut nyt siis annosta vaan sukkelaan alas, ettei käy ohrasesti!

joskus tuli noita tramaleita, panacodeja ja opateetä naatiskeltua. lopettaminen sujui yllättävän helposti, siis ne fyysiset reflat. ei mulla ehkä ihan noin paljoa kulunut, tai sanotaan mieluummin, että käyttö oli satunnaisempaa, mutta kolotukset alkoivat 2-3 pvä:n päästä, jos ei ollut mitään opiaattia ottanut.

siinä lopettamisessa tosiaan kannattaa edetä hissukseen ja pyrkiä pitämään välipäiviä (pameja+pilvee+kaljaa, jos ei muuten onnistu). ja sit kannattaa ottaa ihan vaikka 1/3 tramalista (mä käytin 200 mg). yllättävän pienellä määrällä pysyy toimintakuntoisena. ja se onkin tärkeä asia, mitä tulee “parantumiseen”. ulkoilua ja tekemistä. tietty se 1/3 pilleriä tjs. annos ei tuo euforiaa, ei sen ole tarkoituskaan, vaan pitää olo jotenkin siedettävä. loiva lopetus, annosta pienentämällä. se on yllättävää, kuinka pienellä määrällä saa kivut pois. sitten se onkin enään tahdon voimasta kiinni, että pääsee esim. vaikka lenkille → olo kohenee ja ruoka maistuu jne. mieliala nousee, kun ulkoilee/kuntoilee tai ylipäätänsä tekee jotain, kun usein sitä tuppaa jäämään sohvalle voivottelemaan kurjuuttaan. eihän sellaista kestä “tavallinenkaan” ihminen ilman huumeita. tsemppii.

Tää on hyvä ketju! Asiallisia kommentteja, erityisesti tipiltä! thumbs up

Mä en käytä mitään muita päihteitä. En juo alkoo ollenkaan. Vain Tramalia ja joskus ennen Panacodia. Tupakkaa kyllä poltan.

Meidän duunipaikan työterveys on yhdellä noista lääkäriasemista. Mitähän siitäkin vielä seuraa. Tosin ei lääkärit kai saa potilaan asioista eteenpäin kertoa.
Vaimokaan ei tiedä tän asian vakavuutta tai mun lääkeriippuvuuden tasoa.

Tässähän alkaa miettiä jo tosi pahojakin asioita…

Miks mun piti hölmöillä näin pahasti :cry:

Voi ny paska. Ei helvetissä kannata ikinä hakee päihteitä työterveydestä. Ei käy kateeks sua. Mitään tietoja duuniin ne ei saa antaa, mut voi olla nolo mennä lekuriin hakeen esim. saikkua, kun tietää, et ne sielä ilmottautumisessakin näkee sen merkinnän. Kantsii varmaan mennä sinne sit ensitilassa selvittään tilannetta, eikä niinkään tk:hon.

Minä aloittaisin siitä vaimosta. Nimittäin jos kärsii vaan, niin kaikilta muilta sen voi salata muttei vaimolta.

Aivan täysin samaa mieltä! Minäkin pidin tolta vaimokkeelta aika paljon asioita salassa kuinka paljon lääkkeitä menee yms. Kerran rohkaistuin ja otin asian puheeksi ja eihän se siitä mitään eroa ollut ottamassa, vaan alkoi tukea entistä enemmän ja olemaan ymmärtäväisempi. Ei niitten kipujen kanssa ole helppoa!

Juu ilmanmuuta pitää puhua vaimolle kans, mut mulle se oli jotenki niin itsestään selvyys, et keskityin vaan lääkäreihin. :blush: Mulla on siis mies ja perhe ja kaverit aina tienneet mun riippuvuudesta ni jotenki se oli itsestäänselvyys, et muutkin kertoo avoimesti.

Sorry, pakko sanoa tämä vaikka suuttuisitkin minulle. Ei minulle ainakaan henkilökohtaisesti tule ikävä , jos lähdet “parempaan” maahan… Toivottavasti saat aineesi sieltä ja pysyt tyytyväisenä.

Mä kommentoin vain tuota syyllisyysasiaa. Lekurit tekee duuniaan, ja joskus tajuavatki, mistä kyse, et näin äkikseltään tulee mieleen, et ne syyllisyydet/syyllisyydentunteet sinne suuntaan ei ehkä aivan ykkösasia. J o t k u t lekurit tajuu kyl, mut v o i kirjottaa silti… Ekana vaimo, vai olikse avopuoliso… Ei se niil lääkäreil henkilökohtanen asia ole, vai kui? Ei ne ole sun läheisiä… Okei, sä olet toiminu niinku olet, mut haittahan on tullu sul itel, eli riippuvuus. Ja itsesyytöksistä, häpeästä ja muusta mukavasta itsensä kiusaamisesta JONKIN verran tietävänä sanoisin, et mul ainaskaan se ei ole pitkälle kantanu, innostanu tavotteleen muutosta, vaan hyvin usein vain vetään lisää. Oisko hyviä asioita, jotka motivois…? Voimia!

Kiitos kaikille vastanneille…

Nyt asia hypähti eteenpäin, kun otin rohkean askeleen ja soitin eräälle lääkärille, joka on töissä samassa lekuriasemassa, missä meidän duunin työterveyskin on. Voin sanoa, että kyllä kannatti soittaa! Oli tosi ymmärtäväinen, kun rhellisesti selitin ihan kaiken. Hän kehotti varaamaan ajan rohkeasti ja tulemaan vastaanotolle. Mitään peruuttamatonta ei siis ole tapahtunut, vaan kaiken a ja o on nyt saada mun asiat yhden lääkärin hoiviin. En ole kuulemma ainoa :confused: Ja hänellekin on Kela laittanut hänen joistain potilistaan saman ilmoituksen urallaan.

Tiedättekös mitä?? Tämä koko kela asia on mulle oikeastaan tosi suuri helpotus, vaikka alkuun tuntu tosi synkältä.

Lääkäri kysyi, onko mulla mitään helpottamaan viekkareita ja oloa. Kerroin että noin 50 Tramalia, joilla oon päättäny loiventaa Tipin ohjeen mukaan. Saan varmaan ahdistukseen muutakin, mutta kunhan se ei ole sellaista, mihin seuraavaksi jään koukkuun.

Ai niin vaimolle kerroin kanssa tänään! Lupasi tukea mua kaikessa :slight_smile:

Onneksi apua saa, vaikka itse tyrii kuinka asiat.

Palaan asiaan…

No hyvä, et asia käänty sit noin. Itehän sitä lopulta tietää, mitä omatunto hyväksyy ja tekee päätöksensä senkin mukaan. Jos ei ole niin puutunu ja paatunu, ettei jaksa välittää…

Todella hyvä! Siitä se ylämäki alkaa. Kato sit, et se lääkäri kans sisäistää sen, et ei tunge sulle uutta koukkua heti perään. Mulle aikanaan lääkäri koitti tarjota bentsoja kodeiinin tilalle, mut en suostunu ja sit myöhemmin sain bentsot muuten vaan ja kappas ne meinas tuhota mun elämän lopullisesti. Mies lähti lapsen kans 1.5 vuotta bentsojen kuvioihin tulon jälkeen ja sain perheeni takas kasaan vasta, kun lopetin käytön. Bentsot on oppaririippuvaiselle se viimenen piru, joka aiheuttaa sit enemmän tuhoo, kun opiaatit koskaan.