Käyttöhalut huumeiden käytön lopettamisen jälkeen

Moikka! Mulla on semmonen tilanne nyt, et oon ollut kuivilla vähän päälle 6kk. Pääsyy käytön lopettamiseen oli se, et mun oli pakko saada itelle asunto sillä olin ollut vuoden asunnottomana ja sen takia myös koulut jäi kesken. Myöskin autokoulu oli jääny kesken. Tavotteenani oli saada asunto, ammatti ja ajokortti. Nyt mulla on asunto ja olen yhtä työharjoittelua vaille valmistunut ja ajokortti on teoriakoetta ja muutamaa ajoa + inssiä vaille valmis. Nyt ihan tässä parin kuukauden ajan on ollu ihan jumalattomia käyttöhaluja. Sitä miettii niitä kaikkia aikoja kun sekoili ja sitä kuin hauskaa sitä oli sillon. Tottakai sitä on myös niitä huonoja puolia ja paljonhan niitä onki, mut mä vaan jotenki sivutan ne. Olihan se täyttä paskaa kun ei päässy ees sängystä ylös, oli surkee olo ihan kokoajan, kaikki rahat meni, ressi pääl mistä sais kamaa, kaikki laskut, skitsoilut jne. Ei niitä kyllä oo ikävä, mut tuntuu että noi käyttöhalut vie. Eikä mulle ole tapahtunu yhtään mitääs pahaa, et sen takia ois nuita haluja. Päinvastoin! Mulla on asunto, oon hyvissä väleissä niitten kavereitten kans jotka menetin, perhe on, rahaa on, koulu on ja hyvä tukiverkosto. Kaikki on hyvin, niin mikähän tässä voi mättää. Kaikki kaverit kuosaa, paitsi kaksi joitten kanssa liikun. En mä voi ees liikkua keittenkää entisten kavereitten kans jotka käyttää vaan niitäki pitää vältellä ja keksiä tekosyitä miksei voi nähä. Ne kyl tietää että oon kuivilla, mut ei ymmärrä sitä että se on aika helvetin ahistavaa olla niitten kanssa samassa paikassa ku ne on vetäny jotain ja pöhisee ku viimistä päivää ja ite siinä selvinpäi vieressä siitä kokoajan tietosena mikä olo niil on! Ei musta vaan oo siihen, siksi niitten kanssa ei voi olla. Nyt parin viikon aikana tää on vaan pahentunu. Selitän itelle “no mitä se nyt haittaa jos välillä viihekäyttää”. Joo mut helpostihan se lähtee taas lapasesta. Ja nyt oon myös antanu itelle luvan retkahtaa.

Olis kyllä kiva tietää onko muilla minkälaista huumeiden käytön lopettamisen jälkeen, onko ollu samanlaisia ajatuksia?

En oo ehkä oikee ihmine ketään neuvomaan mut ootko tarkemmin kelaillu et mitä luulet jääväs paitsi jos et enää käyttäs? Ite tuon kysymyksen kaa painin melkein joka päivä enkä oo vieläkään keksiny vastausta. Voishan sen kysyy niinkin päin että miks pitää vetää mitään? Jos on mukavampaa niin miks tarkalleen jne jne… saatan puhuu ihan puutaheinää mut kuvittelen et enneku oikeesti vastausta tuohon tietää retkahtamine tai riski painuu syvemmälle kaikkine ongelmineen on aina todennäkösempää.

Vaikkei täl hetkel oo mitään varsinaista ongelmaa käytön suhteen (ollu kohta muutaman kuukauden käyttämättä), niin se on mörkö joka kulkee kokoajan takana. Mieli tietysti tekee lähestulkoon päivittäin jotain mut pystyny olemaan ihan ilonen “normaali” ittesä vaikkei mitää oo tullu otettuakaan. Päässä kuitenkin ajatus että niinkauan kun ei tiedä tarkkaa syytä miks tekee miel vetää niin sitä on jotenkin pahemmin sidoksissa siihen… emminä tiedä…

Mut paljon sinulla hienoja asioita kuitenkin elämässä nyt, yritä pitää niistä kiinni.

phalne. Kiitos kirjoituksestasi. Onko se vähän niinkin, että aika kultaa muistot? Käytön lopettamisen jälkeen jossain vaiheessa unohtuu, että mitä käyttö on aikanaan tuonut tullessaan. Riippuvuuden peikko nostaa päätään ja kuiskaa " voinhan minä vähän käyttää" jne.
Hyvä, että toit esille oman kokemuksesi ja ajatuksesi asiasta. Moni pystyy lopettamaan käytön, mutta kuinka moni pystyy ylläpitämään raittiuttaa/putsina olemista? Mikä on tärkeää, niin käyttöhalujen ilmaannuttua kannattaa tehdä töitä sen eteen, että ei ala enää käyttämään. Juuri silloin, kun käyttöhalut nostaa päätään… Tärkeänä elementtinä on asenne, ajattelutapa, vertaistuki, puhuminen. Ennen kaikkea suuntautuminen elämässä eteen päin ja pitäen kiinni niistä saavuteista asioista, joita pähteettömyys on tuonut tullessaan.

Nimenomaan sillon kun asioita kelailee ja analysoi muttei tunnu löytyvän mitään fiksua selitystä tulee helpommin ajauduttua sellaselle hälläväliä-asenteelle ja tekis miel vaan heittää aivot narikkaan ja antaa mennä. Sillon jos vaan pystyy niin heittää ne aivot narikkaan sen jatkuvan asioiden setvimisen suhteen ja koittaa elää just siinä hetkessä, sanoo itelleen että en nyt tiedä mikä mättää mut en myöskään just nyt lähe ottamaan mitään, antaa itelleen tavallaan aikalisän. Ei se nyt ihan noin helppoa ole mut joskus jo se et lopettaa sen koko asian pyörittelyn mielessään saattaaki auttaa ainaki sen yhen päivän yli.

Mulla iski käyttöhalut n. 5 kk raittiuden jälkeen. Puolen vuoden kriisi. Nyt tasan 7 kk raittiina ja käyttöhaluja päivittäin.

Käyn ryhmissä 3-4 kertaa viikossa. Avopuoliso on raitis ja ymmärtää hyvin. Hoitokontakti on ja kuukauden päästä olen menossa intervallijaksolle myllyhoitoon. Perusjakson kävin viime kesänä.

Käytin amfetamiinia 6 vuoden ajan ja se on ensisijainen aine, johon himoa on. Toki bentsot, opiaatti ja miksei alkoholikin pyörii mielessä.

Asiat on tällä hetkellä hyvin. Aloitin opiskelun ja viihtyisä asunto tyttöystävän kanssa. Tuntuu toisaalta, että nämä asiat tulivat liian aikaisin… Pääsin ensimmäiset kuukaudet ihastumisen/rakastumisen alkuhuuman siivittämänä helposti.

Nyt huomaan tuon tuostakin vajoavani syvälle menneisyyteen, herkuttelen yksityiskohdilla ja fantasioin huumeiden käytöstä. Olo on tukala ja pettynyt. Tunnen surua ja ikävää, epäuskoakin. “mitä helvettiä mä oikein ajattelin ku lopetin”. Pakokauhua siitä, että paluuta ei ole. Ikävöin paikkoja, ihmisiä ja sitä “vapauden” tunnetta…

Koen kuitenkin olevani turvassa. Ehkä näiden ajatusten ja tunteiden pitää tulla ja ne pitää käydä läpi. Toivon, että tämän jälkeen helpottaa ja olen tukevalla pohjalla.

Tuntuu, etten voi enää retkahtaa ja syyttää siitä pelkästään sairautta. Se olisi oma valinta.

Olo on masentunut ja surullinen.

Surutyötä? vääjäämättä kohti retkahdusta?

Hei!
Toki ajatukset varmasti pyörii myös menneessä, mutta osaat näköjään kääntää ajatukset pois tuosta ajattelusta. Hyvä, että käyt ryhmissä, olisitko ilman niitä kuivilla?
Mitä tarkoitat tuolla viimeisellä lauseella, eli vääjäämättä kohti retkahdusta? Ei kai vaan???

Ei.

Yritin vaan kuvata tämänhetkistä olotilaa, kun on vaikea uskoa, että nämä himot helpottaisi… sitä vaan, että ei näitä ikuisuuksiin kestä.

mutta niin ne vaan pidempään raittiina olleet väittävät, että tämän kun käy läpi niin helpottaa.

sitä odotellessa.

se on vaan jännä, että siitä paskasta olosta ei suostu luopumaan, vaikka tuntuu että ihan toisenlaisen näkökulman voisi valita. Ehkä riippuvainen minä pelkää, että tässä saattaa tosiaan raitistua, eikä paluuta entiseen (sellaisena kuin sen ajan kultaamana nyt muistaa) ole.

Ai joo! Ei ne himot ikuisuuksiin kestä, oletko jutellut kenenkään toipuneen kanssa? Tunnetko sellaista henkilöä? Voisi tehdä hyvää kuulla sellaisen henkilön tilannetta ja kokemuksia.
Aika kultaa muistot, mutta ole todella varovainen sen suhteen. Aika kultaa muistot, on kyllä ihan normaali psyykkinen rakenteellinen selviytymiskeino.

Ennen kun tänne kirjauduin, lueskelin paljon ketjuja läpi ja joku sanoi hyvin osuvasti, että jos se narkkaaminen on parasta mitä elämä voi tarjota, niin aina siihen voi palata, tai jotain tuohon suuntaan. Mun mielestä aika hyvä näkökulma :smiley:

Minä raitistuin 2012 kesällä. Siinä vaiheessa olin jo sen verran huonossa hapessa ja asiat päin helvettiä, että oli pelkästään helpotus se, kun päätti, että nyt loppuu, nyt lopetan tämän. Olin huojentunut, ettei enää tarvinnut käyttää. Lopettaminen oli todella helppoa, koska olin halunnut sitä jo niin pitkään, tarvittiin “vain” se oma pohjakosketus ja erityisesti OMA halu. HALUSIN lopettaa, enkä käyttää. Eka vuosi menikin ihan siivillä, semmosessa onnellisuus-tyytyväisyys-pöhinässä, että jeee, olen vapaa! Ei tartte enää käyttää!
Mun pahin ja rakkain paheeni oli ensin piri muutaman vuoden, kunnes tuli aakkoset ja mdpv, se vei ihan tyystin mut mennessään ja psyykkinen koukku pv:hen oli itelle sata kertaa kovempi, kuin mikään aiemmista. Bupre meni aina siinä sivussa ym opparit, niihin oli/on fyysinen koukku (olen k-hoidossa).

No, seuraava vuosi (2. Raitis) olikin jo haastavampaa aikaa, se selvänä olo alkoi jo olla niin normi, että se ekan vuoden onnenhuuma alkoi tosissaan jo haihtua ja sitä alkoi kyseenalaistaa toisinaan, ehkä kerran kuussa mietti, miksi oikeastaan olen raitis, mut varsinaista kamahimoa se ei ollut.
Kolmas raitis vuosi eli viime vuosi, voi helvetti mitä taistelua itsensä kanssa, kauheita kamahimoja ja varsinkin piikkihimoa ainakin kerran viikossa, onneksi oli välissä pari kk taukoa noista ajatuksista, mut tälläkin hetkellä on se tuttu kela päässä, et Mistäköhän sais, kenen kautta, paljonkohan maksais, uskaltaiskohan vetää yhen vrk, saispa ees parit kunnon vedot…jne paskaa!
Ahdistaa, kun elämä kuiteskii on ihan mallillaan, on perhe, koti, lemmikit, oma auto, pian toivottavasti töitäkin. Niin silti tuota shittiä pyörittelee päässään, enkä sille löydä varsinaisesti selkeää syytä, tekee vaan kamaa mieli, tämä himotus on kestänyt nyt jonkun 5vko putkeen, lähes päivittäin taistelen itseni kanssa etten ala säätämään mitään. Menis jo ohi, jättäis jo rauhaan! Mutkun ei. Yleensä nuo kitkut on kestäneet muutaman päivän kerrallaan ja menneet ohi, korkeintaan pari viikkoa. Sit on ollut yleensä välissä aikaa, jolloin minkäänlaisia himoja ei ole ollut.

Nyt nää kitkuajat on vaan pidentyneet, ja välissä oleva “hengähdystauko” on lyhentynyt. Periksi en aio antaa, mutta olis kyllä erittäin tervetullutta tietää mistä nämä oikein johtuu, miksi nämä kestää ja kestää, eikä jätä mua rauhaan. Nyt oon ruvennu näkemään vetounia myös, niitä näin ekana raittiusvuonna viimeks. Mut useimmiten unissa aina joku/jokin estää vetämisen, joko ei ole neulaa, ei pääse piiloon, kamanmyyjä kusettaa jne…
Mistähän nuo kovat kamahimot vielä vuosienkin jälkeen tulee ja miks ne iskee niin lujaa, että ihan saattaa ruveta tärisemään ja vatsa kurahtaa sekaisin?
Minä kun luulin, että mitä enemmän aikaa kuluu, niin sitä vähemmän sitä roipetta tekis mieli :unamused:

Hei I !
No kieltämättä tekstisäsi lukiessa mietin, että mistäköhän tuo käänne tuli, että ekavuosi helppoa ja toinen vuosi taas alkoi niin tuli himot. Yleensä aika usein tilanne on juuri toisin päin. Joku tunnepuolen juttu? Aika kultaa muistot?

Sitä mun hoitava tahokik miettii, että mistä tää kaikki tulee. Samoin terapeuttini kanssa olen jonkin verran jutellut noista. Vielä ei ole auennut, mikä olis se ns pääasiallinen syy.
Ahdistus, turhautuminen, masennus, lihominen, nämä on itsellä nyt ensimmäisenä mielessä, että miksi. Mutta en saa kiinni, miksei oma järkipuhe ja kaikki realiteetit mitä käyttöön liittyy, lopeta noita keloja päässä!
Kun kummiskin vihaan sitä, mitä huumeet mulle tekee, miten ne nujertaa itsetunnon, miten kauhea olo on valvomisen jälkeen, miten paljon rahaa menee hukkaan, miten lopulta kaikki asiat menee päin helvettiä. Ja muutun ihmisenä tunnekylmäksi robotiksi, ja laskuissa itkeskelevä ihmisen raato…
Eniten mulla tekee mieli pistämistä ja piikkiä. Se muutaman minuutin kestävä tunne, kun mäntä on pohjassa. Mitään muuta en oikeastaan niinkään kaipaa. En sitä kamoissa olemista, säätämistä tms. Vain nousuja. Ja se itse neula.

Mulla ois verikokeisiin aika, mutta en voi nyt mennä sinne, koska on liian kova piikkihimo, niin se näytteenotto sais mut ihan kierroksille. Kerrottakoon, että loppuaikoina ennen raitistumistani, pistin jopa vettä… Mut se helpotti siinä lopetusvaiheessa, kun eihän vesi toimi :laughing:

en saanut poistettua.

no retkahdin nyt sitte siihen piirin. ensin viime viikolla ja nyt toissapäivänä alko uudellee.

salaan tätä nyt kaikilta, mukaan lukien avopuolison.

mitää sen kummempaa härdelliä tässä ei oo, mut sisällä myllertää.

Tämähän ei lopu ennen ku lopetan valehtelun.

ekan sortumisen jälkeen ajattelin ihan tosissaan että se oli yksittäistapaus ja pidän sen omana tietonani. mut itteeni mä kusetin…

mitää peruuttamatonta ei oo tapahtunu, mut jos mä en nyt tee jotain, mä jatkan tätä niin kauan että en pysty enää salaamaan

tyttöystävä on 5 vuotta ollu raittiina itse ja ymmärtää kyllä nää jutut, mut silti kynnys puhuu on nyt iso. ja se kasvaa koko ajan.

mutta samaan aikaan mä haluan nyt leikkiä nii kauan ku on kivaa.

en nyt saa tähän tän enempää irti, mutta alku se on tämäkin.

fiilis vaihtelee vähättelyn ja katastrofin välillä.

miten nyt kannattas tehä?

Kiitos nezumi hyvästä kirjoituksesta! Olet ihan oikeassa siinä, että jotain tunnetta tässä kaikessa haluan paeta/turruttaa. Ja on asioita, mitä en uskalla kohdata, selvänä.
Paljonkin asioita. Tuskallisia menneisyyden haamuja ja pelkoa tulevaisuudesta.

Mutta on tässä mukana sitäkin, että ihan rehellisesti sanottuna haluaisi olla sekaisin, pöllyssä, pihalla, tutkalla… you name it. Sählätä menemään ja tehdä “yötöitä”, kaivella varastoja, hiiviskellä pihoilla ym. Tottakai se turtumus ja tunteettomuus “kuuluu” asiaan, se ettei välitä paskan vertaa yhtään mistään.
Välillä nappaan itseni kiinni retkahduksen petaamisesta, teen sitä nytkin käymällä vuoropuhelua mielessäni ja olen tosi turhautunut ja pettynyt jo ajatuksesta, että retkahtaisin. Saatika josse tapahtuisi oikeasti!

Putoaisi monelta kovasti työstämältäni asialta pohja pois, pettäisin läheiseni ja itseni. Lomat palaisi, luottamus kärsisi. Siis jos jäisi kiinni… :unamused:
Olen tehnyt tätä petaamista jo pitkän aikaa, varmaan 2-3kk. Ja haluaisin voimaa sen nujertamiseen. En halua retkahtaa!

Kiitos teille kaikille kirjoittajille. Hyviä pointteja ja kommetteja ja pohdintaa. Ja Nezumi; moro pitkästä aikaa. Oli mukava kuulla ( lukea ) sinusta!
Isavela, pidä kiinni viimeisestä lauseestasi. Eikös se ole niin, että olet tuon päihdemaailman jo nähnyt? Mitä se oikeasti sinulle enää antaa? Eikö elämä ole kuitenkin elämisen arvoista?

Tosi hyviä perusteluita ja kirjoituksia, kiitos! Addiktiostahan sanotaan, että se on tunnesairaus. Ja kyllä alekirjoitan tämän täysin. VAIKKA siinä on seKIN puoli, että haluaa vaan olla sekaisin ja tukka täynnä.
Mulla alkoi psykoterapia syksyllä, eli muutamia kuukausia vasta siellä käynyt. Toki sitä ennen on ollut pitkäaikainen hoitosuhde mt-toimistoon ja saman hoitajan kanssa.
Toivon saavani itsestäni irti sen, että uskallan lopulta kohdata ihan kaikenlaiset tunteet, ensin yksin ja sitten terapeutin kanssa niiden hallintaa opetellen. Mun on tosi hankala luottaa ihmisiin ja avautua…

Mitä päihdemaailma antaisi enää? No, ei mitään uutta. Ei mitään mullistavaa. Ei mitään hyvää tai aitoa. Ei mitään, paitsi hetkellistä helpotusta, unohdusta, lohtua. Olisi hetken verran “omiensa” parissa, missä ei tarvitsisi pinnistellä ja “esittää” normaalia, kukaan ei tuomitse vaikka olis kuinka erikoinen tyyppi. Mulla on sellainen kokemus ollut koko ikäni, ihan pienestä tytöstä saakka, että oon hyvin erilainen jollakin tavalla, jokin mun ominaislaadussani poikkeaa muista ihmisistä todella paljon, mutten varsinaisesti saa kiinni, mikä. Varsinkin naisten kanssa tekemisissä ollessani tunnen oloni ulkopuoliseksi, vaikka näennäisesti olen ihan tavallinen ja tavallisen näköinen, puhun tavallisesti ja olen kaikin puolin ihan tavis. Mutta sisimmässään sen tietää, että on poikkeava, jotenkin. Vaikea selittää. Mutta päihdemaailmassa voi kaiken omituisen laittaa doupin piikkiin, eikä kukaan välitä yhtään mitään. Eikä itsekään välitä.

Mun itsetunto on aina ollut heikko, en ole tuntenut olevani yhtä hyvä, kuin muut. Tai pystyväni yhtä hyviin suorituksiin. Ainut, missä olen yhtä “hyvä”, kuin muut on ulkonäkö. Kasvoiltani olen ihan kaunis ja mulla on kauniit silmät, aina kehuttu nätiksi ja söpöksi ja seksikkääksi, mutta en enää varmaan 5 vuoteen ole edes pitänyt mistään kehuista, mieluummin kuulisin, kuinka olen vaikka hauska tai fiksu tms. Ulkonäkö on muutenkin ihan yliarvostettu piirre ihmisessä, vaikka varmaan siitä jossakin määrin on hyötyä ensivaikutelman antamisessa tai kumppanin etsimisessä. Eniten kuitenkin varmasti jokainen toivoisi ja haluaisi tulla pidetyksi omana sisimpänä itsenään, persoonana ja ihmisenä.

Tunnistan itsessänikin hylätyksi tulemisen pelon ja ettei minua hyväksytä. Pelkään myös yksinjäämistä, yksinäisyyttä. Tähän tunteeseen päihteet tepsivät erityisen hyvin. Pussukka ja piikki pitivät seuraa ja toivat lohtua. Ja vaikka ihmiset ympäriltä hävisivät ja seura vaihtui, kama pysyi. Valheellista, mutta ah niin ihanan turruttavaa ja maailmasta eristävää. Tunnistan tälläkin hetkellä, että yksinäisyydentunne, läheisyydenkaipuu ja ikävä ruokkivat huumeidennälkää, pitävät yllä vetohaluja. Ja koska oma kumppanini on myös toipuva addikti, en hänelle voi/halua puhua, etten samalla ruokkisi hänenkin vetohalujaan (vaikka omien sanojensa mukaan on vahvoilla, niin luottoni siihen on hyvin hatara, koska mies on retkahtanut joskus samana päivänä, kun sanonut noin… :unamused: ) ja tällä hetkellä meillä menee muutenkin huonommin. Ja aina näinä heikompina kausina (monasti mies vetäytyy ja haluaa paljon omaa tilaa, usein kestää viikkoja) tunnen itseni jotenkin unohdetuksi ja ettei minusta välitetä, vaikka keksinkin itselleni tekemistä ja jätän miehen täysin rauhaan, katselen omia leffojani, luen, piirrän, ulkoilen tms. Myös nämä kaudet ruokkivat mun kamahimoani ja onhan niillä selkeä yhteys: yksinäisyys/ulkopuolelle sulkeminen = lohtua, turvaa, turruketta kamasta = sulkee itse läheisensä ulkopuolelle. Ollaan yhdessä oltu kohta 7 vuotta, käytetty yhdessä ja raitistuttu yhdessä, kestetty ihan hullua vuoristorataa ja vastoinkäymisiä yhdessä. Joten kokemuksesta tiedän, että kun annan miehelle oman tilansa, niin hän kyllä mietiskelynsä päätökseen saatuaan antaa mulle paljon huomiota ja läheisyyttä. Hän nyt vaan on tommonen, adhd ja kaksisuuntainen mielialahäiriöinen. Eli mieliala vaihtuu lennossa ja tarvii oman rauhansa väsyttyään.

Nyt pitää mennä ja kirjoittelen myöhemmin lisää. En aio retkahtaa, enkä ole retkahtanut.

.