Olen vuosien mittaan muutamaan otteeseen aloitellut tänne p-linkkiin kirjoittamisen, viimeksi tuonne lopettajien puolelle. No, vuodet on vierineet eikä muutosta alkoholinkäyttöön ole tapahtunut, eli edelleenkin ainetta kuluu moninkertaisesti riskirajojen yli. Tipattoman muutaman viikon jakson olen viime vuosina pitänyt, mutta sen jälkeen on nopeasti palattu vanhaan.
Joku fiksumpi tietenkin vetäisi tästä omat johtopäätökset ja lopettaisi kokonaan. Minä elättelen silti edelleen toivoa, että jonkinlainen rinnakkaiselo olisi mahdollista alkon kanssa. Ehkä en onnistu, mutta näin kesän ja lomien korvalla en rupea lopettamista yrittämäänkään, ei tule onnistumaan sekään.
Yritetään nyt sellaista taktiikkaa, että kesäkuu mennään nykysuosituksen mukaisen kohtuullisen riskin raameissa. Naisena saisin siis juoda 6 annosta viikossa. Tässä vaiheessa en vielä aseta itselleni muita tavoitteita. Hurjaa, eikö. Kesäloma alkaa juhannukselta, jos saisin jonkinlaisen otteen erilaisista toimintatavoista ennen sitä niin ehkä olisi toiveita saada loma niin että töihin vois palata oikeasti levänneenä.
Yritän pitää täällä päiväkirjaa juomisistani ja fiiliksistä. Toivottakaa mulle onnea ja menestystä! Huomennahan se alkaa, sopivasti perjantaina!
Tervetuloa! Minun edellisestä kirjoittamisesta pisin yhtenäinen selvä jakso on ollut noin viikko. Yritän tässä myös päästä terveellisiin rajoihin, tai jopa niiden alle (kun lasketaan keskimäärin kk kulutus). Tänä viikonloppunakin olen lykännyt kalenterin niin täyteen liikuntaa, että jos lauantaina jaksaisi edes kannatella tuoppia, ensi viikonloppuna tehdään tiukempi ohjelma. Laitoin myös kesän liikuntatavoitteeksi sen verran kovat, että viikolla ja joka viikonloppu ryyppääminen on pakko lopettaa.
Tervetuloa T-leidi! Minulla on tällä hetkellä jonkin asteinen nettiväsymys; en jaksa käyttää somea enkä kirjoitella omia ajatuksiani, mutta luen kyllä muiden ketjut lähes päivittäin.
Kiitokset tervetulotoivotuksista romukasa, SylviaPlaa ja hemmentaali!
Ajattelin aloittaa komeasti kokonaan kuivalla viikonlopulla. Edellinen oli helmikuussa. Hain kaupasta vissyä ja korkkasin. Normi perjantaihuvi on pyörinyt ajatuksissa pitkin päivää. Asiaa edesauttoi se, että töissä oli harmittavia asioita joita normaalisti himmentäisin/ajaisin taka-alalle oluella. No tämä viikonloppu mennään ilman. Just nyt kiukuttaa, väsyttää ja ärsyttää mutta jospa saisin paremmat yöunet. Ja aamulla on joka tapauksessa mukavampi herätä.
Moi ja tervetuloa minunkin puolestani. Tuota kuutta minäkin olen ajatellut (joskus onnistuu, parina viime viikkona ei), mutta mun mielestä jo sen tavoittelen asettaminen on auttanut. Jonain iltana kun miettii, että joisko nyt niin sitten saattaa tulla se, että no en kun huomenna otan niin sitten rajat ylittyy
Työstressi muakin useimmiten ajaa pullolle. Saa helpotuksen edes hetkeksi. Mutta olen kyllä nyt jo vuoden ajan opetellut muitakin keinoja stressin poistoon ja niitä opin ihan hitaasti mutta kuitenkin. Tsemppiä kuivaan viikonloppuun!
Kohdallani on ehkä kaunistelua sanoa, että työstressi aiheuttaa juomista… Yhtä hyvinpä sitä on tullut kupiteltua hyvien uutisten takia/koska on viikonloppu/koska on loma/koska sain siivottua jne. Toisin sanoen ihan mistä syystä vaan, ja ihan liian usein.
Ihana lauantaipäivä. Aikaa on jotenkin paljon enemmän selvin päin, meinaa ihan aika tulla pitkäksi! Nukuin hyvin, viideltä heräsin vessaan todetakseni että se oli varattu, herra 18 v oli vissiin palannut reissultaan. Sitten nukuin vielä yhdeksään, aamulla tutun tuntuinen ihan lievä päänsärky. Mistäs se nyt tähän saatiin?
Kohta lähdetään lakkiaisiin, illalla ajellaan vielä mökille johon saavutaan vasta myöhään. Olo on mukavan vireä ja suorastaan hyväntuulinen (mitä en liian usein ole). Kohtuullista lauantaita kaikille!
Saavuttiin hetki sitten mökille. Mies sitten näköjään toi paria eri laatua olutta ja vodkapullon. Iso makuvissy pakastimessa. Nyt on selkeä tunne että jotain oleellista puuttuu Matka tänne oli kiva kuten koko päivä tähän asti, nyt tapahtui lasku. Sauna odottaa, sinne vissyn kanssa.
Kotona taas. Jälleen yksi hetki tai tilanne, jossa normaalisti naps ja aaahhhhhh. Jääkaapissa oli onneksi väljähtynyttä vissyä. Taas vähän tyhjä olo, niinkuin jotain puuttuisi. Mutta onpas ollut nukkuminen vallan mahtavaa! Mökillä herätessä vähän aikaa meni ennen kuin tajusin missä olen.
Aamulla töihin, tällä hetkellä siellä odottaa poikkeuksellisen harmittavia asioita, lisäksi kiire aikataulu. No eipä tule lisäkierrettä pähkäilystä että näytänkö elähtäneeltä/väsyttää tms, tai voi tietty väsyttää mutta sekin helpottaa kun itse tietää ettei johdu juomisesta. Tervetuloa kesäkuun ensimmäinen viikko!
Hienosti olet mökkireissunkin kestänyt T-leidi. Kauankos nyt oikeasti olet ollut juomatta, kun tuo laskuri tuossa sivussa kertoo vähän (tai paljonkin) eri lukemia kuin tekstisi antaa ymmärtää?
Eihän se toki muille kuulu, kiinnosta uteliasta meikäläistä vaan. Tahdonvoimaista kesää sinulle.
Moi JuuliaS!
Kappas, oli vahingossa jäänyt nollalaskuri päälle tammikuussa 2016! röhönaurua Tuolloin varmaan viimeksi tänne olen kirjoitellut, silloin oli muutaman viikon kuiva kausi joka päättyi, ja sitten katosin kuvioista.
Nyt oon ollu ihan viikon päivät juomatta Tavoite tosiaan on vähentää ratkaisevasti kokonaiskulutusta. Sen kummempaa tavoitetta en tällä erää aseta, tällä kertaa yritän myös pysyä linjoilla raportoimassa tilanteesta vähän pidemmän jakson.
Sullahan näkyy olevan koko vuosi ilman alkoa, aivan mahtava suoritus! Oletko kirjoitellut omaa ketjua, täytyypä käydä lukaisemassa?
Ei sitä vielä ole kuin puoli vuotta. Kirjoittelen enimmäkseen lopettajien puolella sinne tänne harvakseltaan. Varsinaista omaa ketjua ei ole kuin nuo alkottomalla teemalla kulkevat kuukaudet, ne on tarkoitettu kaikille halukkaille. Saa sinne tulla täältä vähentäjistäkin jos on halua pitää tipaton kuukausi.
Rajatonta tsemppiä.
Tänään sain yllätyskutsun iltatilaisuuteen. Menin autolla ja join lasin kuoharia. Maistui hyvältä, ja nyt tuntuu kahta paremmalta. Normisti olisin mennyt bussilla vaikka olisin sen takia myöhästynyt, juonut sen kuoharin jälkeen pari lasia viiniä ja suurella todennäköisyydellä vielä jatkanut kotona. Vaikka seuraava päivä on työpäivä. Mut nyt meni hyvin elikkäs kohtuudella, eikä asia sen kummemmin paikan päällä vaivannut.
No nyt ei auta ruveta ruoskimaan itseään siitä kuinka paskasti yleensä noissa tilanteissa menee, vaan silittää henkisesti omaa päätä hyvästä suorituksesta
Toi kuulostaa siistiltä! Itse pidän ensi viikon iltatiliasuuksissa nollalinjaa. Tiedän, että olutta/viiniä tai mitä nyt tarjolla onkaan, menisi “tynnyrillinen”. Riippumatta seuraavan päivän töistä. Aina voi nukku pitempään, tai ottaa plussatunneista. Katsotaan sitten “myöhemmin”, miten kohtuukulutus onnistuu. (Noh - Tuska-festari ei tule olemaan sanan “kohtuu” alla millään tapaa… kunhan sitten seuraava viikko on nollana…)
Huomenta! Eilen oli penkkiurheiluperjantai ja join ykkösoluen. Lasketaanko sitä? Muuten vissyä. Vedin samalla irtokarkkiöverit, jonkinlainen pöhnä siitäkin syntyi. Herkuttelin mielessäni sillä että aamulla nukun piiiitkään, mutta höh, täällähän sitä jo naputellaan!
Unta olen miettinyt paljon viime päivinä. Nukkumisesta tykkään ja toistaiseksi se on sujunutkin hyvin eli häiriöitä ei yleensä ole. Alkohan sitä huonontaa kovin, ja inhoan niitä sekavia unia ja ahdistusheräämisiä. Se on toistaiseksi ollut pahin tunnistettavissa oleva haitta alkoholinkäytössäni rahanmenon lisäksi.
Siksi olinkin ihmeissäni, kun toissayönä näin todella himmeän unen. Tarkkaa sisältöä en muista, mutta siihen liittyi kosolti häpeäntunnetta, itkua ja ex-poikaystävän vanhemmat. Mainittakoon että kyseisen suhteen päättymisestä on 31 vuotta enkä ole näitä vanhempia sen koommin nähnyt Tuollaisia unia yleensä näen kännissä, mutta nyt alla oli se yksi kuohari. Lyödäänpä siis pöytään kyökkipsykologin vaihtoehdot:
Yksi kuoharilasillinenkin voi aiheuttaa ahdistusunia, alkoholiahan se on sekin.
Yksi kuoharilasillinen käynnistää aivoissa jonkin (?!) kännireaktion jonka seurauksena aivot tuottaa outoja unia, vaikkei alkoholia olisi enempää nautittukaan.
Unet tulee ja menee, alkoholi pahentaa niitä mutta tässä tapauksessa ex-appivanhemmat olisivat vierailleet ilman kuohariakin.
Kyseessä oli enneuni, asia selviää kyllä myöhemmin kunhan jaksan odottaa.
No nyt sain nämä syvälliset analyysini pois mieltäni painamasta. Jospas vääntäytyis ylös sängystä (kyllä, makuuasennossa täällä naputtelen!) ja ryhtyis aamiaisen etsintään. Mukavaa lauantaita kaikille vähentelijöille!
Tiiättekö sen tunteen, kun saa ittensä kiinni miettimästä, että onko tässä vähentelyssä järkeä? Kun kuitenkin se korkki aukeaa jossain vaiheessa, ja sitten kaikki on pian taas ennallaan. Kuluneella viikolla olen havahtunut tähän useamman kerran. Toisaalta esim. eilen mulle tarjottiin yllättäen yhtä viskiä, josta kieltäydyin.
Kuluvan kuun aikana olen siis nauttinut lasin kuoharia ja ykkösoluen. Olen varsin tyytyväinen, eikä ole ollut edes hankalaa. Tylsää, kun tuollaisia hälläväliä-fiiliksiä hiipii silti mieleen.
Kirjoittelinkin jo tonne vilmaston ketjuun, etten oikein saa vastattua tipattomana juhannukseen asti -haasteeseen. Onko tää nyt sitä petaamista?
Kyllä! kyllä totisesti tuttu tunne tuo ajattelutapa!puoltoista vuotta tätä plinkkiä takana ja eräänkin kerran olen miettinyt, että onko järkeä. Ja syksyllä mä heräsinkin siihen, että vanhaan suuntaan olin menossa. Jostakin se taas löytyi se taistelun tahto. Kun oli nähnyt jo sitäkin, että vähemmälläkin pärjää niin se paluu entiseen tuintui niin pahalta ajatukselta. Minähän edelleen roikun jossain rajalla kun välillä ajattelen jos lopettas kokonaan, mutta joku rohkeus siihen puuttuu.
Tämä on välillä kaupantekoa ja petaamista toden teolla välillä. Väsyttävää puuhaa suorastaan. Mutta palkitsevaakin.
Itsensä voittamista ja mikä parasta ekaa kertaa eläessäni olen rehellinen tästä asiasta. On ollut helpotus kun on joku paikka missä voi sanoa nämä asiat ääneen. Koska en todellakaan livenä kenelläkään tästä puhu. Mies nyt tietää toki mun ajatuksia, mutta tästä plinkistä en kerro.
Ajattele kuinka monta juomaa olet jättänyt juomatta T-leidi! syytäkin olla tyytyväinen
Musta sekin on hyvä kun et vaan tavan vuoksi ala johonkin haasteeseen. Ainahan kannattaa kuitenkin yrittää vaikkei mitään lupaisikaan.
Juu se on kumma kun tuntuu, että on helppoa olla juomatta, ja mikä pakko mun on ollut vuosikaudet tissutella. Ja seuraavassa hetkessä taas tajuaa, kuinka pienestä se taas lähtee, ja kuinka harva se oma motivaatio ilmeisesti on kun sitä pitää vähän väliä muistutella mieleen.
No joka tapauksessa tänäänkään en meinaa juoda mitään, ei kai tässä sen kummempaa tarvi miettiäkään. Kokeilin tota OmaPäihdelinkkiä ja tein sinne pienen päiväkirjamerkinnän. Mukavasti toimi, tarvii kokeilla muitakin ominaisuuksia myöhemmin.
Pitäis lähteä kauppaan ja siivota, mutta laiskottaa ihan vietävästi. Ettei tästä vaan tulisi sellainen hukkaan heitetty ilta jolloin ei saa mitään hyödyllistä aikaiseksi?