Lämmin kiitos teille Sylvia, Vilmatson ja Vilma. Niinhän se on, että tämä kuuluu elämään ja etenkin vanhan ihmisen ollessa kyseessä näitä uutisia toki osaa odottaakin. Silti se joka kerta on yhtä kovaa, ja lopullisuus tulee kuitenkin aina yllätyksenä. Ei sitä jotenkin osaa kuvitella, vaikka asiaa miten miettii.
Tuolla aiemmissa ketjuissa pohdiskeltiin kuolemakäsityksiä. Itse en ikävä kyllä osaa ajatella muuta, kuin että kuolemaan päättyy kaikki. Tai itse asiassa aika lähellä omaa ajatustani on se, Hemmentaalinko se ajatus merestä ikuisesti otettavista vesilasillisista jotka jossain vaiheessa päätyvät sinne samaan mereen takaisin. Mutta niin mielelläni ajattelisin nytkin, että tämä meidät jättävä ihminen pääsee siellä jossain toisella puolella odottavien rakkaittensa luo. (Ja minä itse tietysti aikanani myös.) No, tässä tilanteessa tärkeintä toki on, että hän itse uskoo niin, samoin hänen puolisonsa. Uskonnosta saisi varmasti paljon lohtua, jos sen omakseen tuntisi.
Täällä on ollut myös paljon keskustelua masennuksesta. Haluan kiittää kaikkia, jotka kokemuksistaan ovat kertoneet. (Mainitsisin nimeltä, mutta kun en pääse skrollailemaan ja tarkistamaan ketkä kaikki keskusteluun ovatkaan osallistuneet.) Itsekin olen sairastanut nuorena ja käynyt erilaisissa terapioissa. Nyt olen syönyt serotoniinia vuosikaudet, ja se on kyllä parantanut elämänlaatuani kovin. Suurin ongelmani on ajatusten negatiivinen kierre, johon jään jumiin ja joka tekee elämästä ilotonta. Lääkkeiden avulla en jää hautomaan asioita, myös tietyt fyysiset oireet (mahakipu ristiriitatilanteissa) on jäänyt pois. Olen joitakin kertoja yrittänyt lopettaa lääkitystä vähitellen, mutta oireet on palanneet. No mikäs siinä sitten, jatketaan popsimista. Mulla ei ole onneksi periaatetta lääkkeiden suhteen muuta kuin että ne on luotu ihmisten elämää helpottamaan.
Sosiaaliset tuntosarveni eivät sitten kyllä olekaan erityisen herkät. Ennen kuin söin lääkkeitä, tein kyllä kaikenlaisia tulkintoja kanssaihmisten ilmaisun sävyistä. Nyt en onneksi enää. Voi olla, että se tekee minusta toisaalta etäisen ja viileän. Olen myös erittäin huono pitämään ihmisiin yhteyttä ja siksipä kavereita ei juuri ole.
Mieheni pahan olon olen kyllä huomannut. Se on jatkunut jo jonkin aikaa. Olemme kumpikin siinä mielessä etuoikeutettuja että meillä on vakituiset työpaikat. Miehellä vaan on sen tyyppinen ammatti ja asema, että hommaa on yksinkertaisesti liikaa. Luulen, että liiasta työnteosta aiheutuva stressi on yksi pääsyy hänen masennukseensa. Olen miettinyt hänen kanssaan konsteja tilanteen helpottamiseksi, mutta eipä parannusta ole näköpiirissä. Nyt yritän toimia kuten Sylvia neuvoi, eli niillä pienillä eleillä ja asioilla yritän osoittaa, että välitän.
Tulipas tästä pitkä sepustus. Tsemppiä meille kaikille ja vielä kerran iso kiitos kannustavista sanoista. Ja ilahduin, kun olen saanut oman lempinimen täällä plinkissä