Joo niin tökki jumalhöpinät vielä silloin kun pidin takaporttia auki juomisen jatkamiselle. Ei töki enää, ei jumalat tai allahit, krishnat eikä Lapin staalot.
Kun käsitin kolmannen askeleen sanoman, lopetti tökkimästä. “Sellaisena kuin ymmärrät…” Tuo vapautti ajatuksesta, että pitäisi hurahtaa uskoon. Ei tarvinnut.
Talviöisin katsellessani taivaankaikkeuden tähtivöitä, keväisin hohtavia hankia, kesäisin vaarojen ja pohjoisen tunturien piirteitä kaukaisuudessa, ymmärrän yhä paremmin. Niin kuin juuri minulle sopii. Olen käsittänyt, lopultakin, etten ole maailman napa, viisaista viisain, aina oikeassa. Olen lopettanut taistelun ylivoimaista vastaan. Alkoholismiani vastaan, joka oli vähällä tappaa. Nujersi ja nöyryytti, mutta nyt voin kulkea pää pystyssä ja elän tuiki tavallista elämää. Ilman alkoholin kuristusotetta kurkullani.
Pelkäsin että on tultava uskovaiseksi tai hulluksi. Ensimmäinen ei toteutunut, toisesta olen jäävi sanomaan mitään.
Tärkeintä on, etten enää tarvitse juoda. AA:ssa käyn hyvin harvoin ja silloinkin annan jumalhullujen pitää omat puheensa. Miksi en antaisi? Hehän saattavat pysyä sillä tavalla raittiina ja sehän on hyvä.
Ateistikin uskoo. Hän uskoo, ettei jumalaa ole. Sen enempää ateisti, kristitty kuin muslimikaan ei ole kyennyt tieteellisesti todistamaan uskoaan.
Olen pyörinyt täällä plinkissä nelisen vuotta. Havainnut kuinka monia tulee ja menee. Kaikille ei sovi kaikki, koska “se ei ole mun juttu.” Minun juttuni oli viinan juominen niin kauan kuin se suinkin oli mahdollista. Loppu tuli kun olin juonut tarpaakseni, ei yhtään aikaisemmin.
Meni ammatti, ajokortti, akka ja asunto ennen kuin annoin periksi ja menin hoitoon. Olen “neljän A:n alkoholisti.”
Kuinkas nyt? On ammatti, asunto, ajokortti. Akkaa ei ole, mutta onhan siihenkin aikaa tasan loppuelämä.
Tarjokkaita on ollut, mutta usein se on kaatunut siihen, etten ota viinilasillista takkatulen ääressä. Houkutuksia on riittänyt. Miksi et hakeudu raitistuneen alkoholistinaisen seuraan? No en varmaan. Molemmilla saattaisi iskeä hulluuden puuska yhtäaikaa ja silloin joutuisin juomaan…ei käy! 
Mutta kauanko viinanhimo kestää? Juuri niin kauan kuin juomisen ajatus kukkii ja kummittelee mielen syövereissä. Ja se on, kuulkaa, helskutin syvällä, päivätajunnan ulkopuolella. Vain täydellinen ajattelutavan muuttuminen syrjäyttää ja poistaa himon juomiseen. Alkoholi käy tarpeettomaksi.
Miten tuo temppu tehdään? Jokainen omalla tavallaan, jos on tehdäkseen. Minä tein sen ajattelemalla ja taas ajattelemalla, käymällä läpi asiat, joiden en edes ymmärtänyt painavan mieltä ja ohjaavan tekojani. Nyt ymmärrän enemmän ja tulee vielä myös aika “plinkin jälkeen.”