Katkohoito

Elippä ajattelin laittaa tämmösen, kun oon ihan juuri itse katkolle lähdössä.

Laittakaa: Kokemuksia, tuntemuksia, minkälainen lääkitys, vinkkejä tai ihan mitä vaan

Itse katkaisin alkoholin, että pääsin benzoavovierotukseen.

Kokemukset olivat vain ja ainoastaan hyviä. Johtunee osaksi siitä että menin sisälle selvänä ja olin varannut hyviä kirjoja riittämiin. Jos tykkää lukea, mene kirjaston kautta ja ota läjä lemppareita föliin. Tietty joku pikkupelikonsolikin on hyvää ajanvietettä. Kun pitkästyminen on eliminoitu, niin sitten vaan relaamaan.

Ruoka oli hyvää ja sitä oli hyvin paljon. Tämä siis vuosia sitten Helsingissä. Kollegat oli mukavia ja telkkujakin useampi. Henkilökunta mukavaa ja ammattitaitoista. Tein katkaisun joululomalla, joten työhuoletkaan eivät kiusanneet. Oli tosi lomaa. Lääkitys toimi ja ulos tuli uusi ja energinen ihminen valmiina elämään ihmisiksi.

Näin minä sen koin :smiley: Toisilla voi olla täysin toisia kokemuksia. Tärkeintä on, että lääkitys ei ole liian tiukaksi vedetty. Muuten kahden viikon sisälläolo on tuskaista!

Mun kokemukset taas on todella huonoja… Se riippuu aivan paikkakunnasta. Meilläpäin katko on edelleen sellanen “juoppo-katko”. Pääsee ulkoilemaan <½h päiväs valvotusti jos on mitään muuta ku alkoholinkäyttöä takana, jos joku on hitaampi ku muut ni sen tahdis mennää eli sellaset 300m päiväs ulkoilua valvotust. Ruoka on joo hyvää, mut ainoa tekeminen koko katkolla on tupakanpoltto, tv:n kattelu (kanava riippuu tietysti enemmistöstä), paskan jauhaminen muiden addikstien kans ja sit se syöminen… Leffoja on jopa 5. Toisten huoneisiin ei saa mennä ja meillä on vielä “märkäpuoli” samassa rakennuksessa eli ne ketkä on aivan kännis joutuu sinne. Meillä ei valvota pahemmin kamankäyttöä ja moni on asunutkin siellä :unamused: … Ainoat valvomiset kamankäytön suhteen on sit 2 kertaa viikos otettavat huume-testit joissa jos jää kiinni; lentää pihalle. Alkoholistit pääsee itse menemään miten tahtovat kunhan jalat kantavat eli heille parempi paikka ja heille on veneet ja onkivavat yms. ajanvietteeks… Kerran kuussa makkaranpaistoa tms. raitista toimintaa johon saa osallistua luvan kanssa. Kannattaa varata tosiaa lukemist tai jotain askartelua/maalaamista/ristikkoja jne.

Järvenpään katko taas on sit tosi hyvä mut hintakii on sen mukanen… Se katkopuoli oli iteasias parempi ku yksikään kokemani laitos-hoito, mut sinne on tosi vaikea päästä…

Mun tutuist kukaa ei oo päässy katkon kautta kuiville… Monille se on vain levähdyspaikka ku tullu liikaa juhlittua ja siellä sit elätetään jne… Mä en tahdo koskaan enää kyl yhellekään katkolle!

Mut voihan katkolle ottaa esim. seuraavia juttuja, jotta on tekemistä:
-kirjoja
-ristikkolehtiä
-piirrustuslehtiön ja kyniä (jos tykkää piirtämisestä)
-vihkon ja kyniä (jos tykkää kirjoittamisesta)
-pelikortit
-pienen pelikonsolin
-kannettavan dvd-soittimen ja siihen leffoja
-iPodin tai mp3-soittimen
-läppärin (joihinkin paikkoihin saa ottaa)

^Vaikka noista ottais vaan osan mukaan, niin siinä on jo paljon tekemistä. Jos ei ota mitään mukaan, se on mun mielestä omaa tyhmyyttä.

Hieno homma, että meni hoito hyvin ja tsemppiä jatkoon myös. Täällä Porissa kuulemani mukaan on aika tarkat säännöt. Vain perheenjäsenet saavat tulla käymään ja ulkoilua ei juuri ole. Mutta lääkitys siellä hoidetaan kuntoon ja asunto asiat myös, joten melkein odotan pääsyä sinne, mutta taidan mennä sittenkin harjavaltaan, koska siellä on vapaampaa, saa kuntoilla, kannettavan saa mukaan ja sopivasti keskustelua.
Mutta sen näkee keskiviikkona kumpaan päädyn. Toivottakaa onnea Harjavallan kanssa :smiley:

Kiitos vitusti vinkeistä. Ei tullut itelle yhtään mieleen muutakun: Kynä ja lehtiö piirtämistä varten
Toi Mp3-soitin oli hyvä kun muistutit.
Kitos :exclamation:

Katkohan ei ole mikään ihmeparannusmenetelmä. Se on vaan ensiapu ja lopusta vastaa itse, lääkärin ja psykologien avulla, jos haluaa. Valitettavasti katkoa käytetään väärin siinä missä muitakin yhteiskunnan tarjoamia palveluja. Se on raukkamaista viedä tosissaan olevilta paikka ja mahdollisuus hyvään alkuun. Mutta isolla osalla on ainakin taustalla ajatus, että nyt vois hieman tsempata. Eikä vai levähdys ja sossurahankeräystauko.

Näköjään katkoja on todella paljon erilaisia. Helsingissä se oli vain talo keskustan tuntumassa jossa asusteltiin. Ulos sai lähteä, kunhan palaili luvattuna aikana selvänä. Jos oli vetänyt nupin turvoksiin, niin jonon perälle vaan odottelemaan uutta aikaa (jota tuskin käsitellään kiireellisenä). Mutta olishan ollut upeaa vaikka onkia samassa!

Aluksi vähän hirvitytti mennä sinne, mutta ei siinä mitään hävettävää ollut, kun asuin yksin eikä tieto sitte levinnyt koko tuttavapiiriin (työni olisi ollut vaakalaudalla…). Porukka koostui ihan tavallisista fiksuista 20-60 -vuotiaista miehistä ja kaikki yhteiskuntaluokat oli edustettuina. Mitään märkää puolta ei tuon yhteydessä silloin ollut. Fiilis oli kuin jossain rauhallisessa asuntolassa.

Noilla eväillä itsekkin ajattelin sinne mennä.
Hyvällä asenteella, enkä odota liikoja… :cry:

Olen aivan samaa mieltä. Kaikkein eniten vituttaa nähdä siellä jopa tietynlaista bilemeininkiä. Omia mömmöjä on jemmassa ja sitten riekutaan päivät ja yöt läpeensä milloin mitäkin säätäen. Onneksi henkilökunta ratsaa porukkaa aika tehokkaasti ja antaa kengänkuvan pyllyyn, jos jotain löytyy. Jokainen bilettäjä vie yhden paikan turhaan. Se on todella ikävää. Itsekin olen sinne lukemattomat kerrat soitellut turhaan, turha soittaa, turha tulla, paikka täynnä, kiitos ja kuulemiin…

JSS ( järvenpään sosiaalinen sairaala ) katko on hyvä! Siel on hoitajat ihan mukavia ja sillee kaikki toimii siel…
Mut vähä överiks menee, ku mennää kauppaa ni ei saa ostaa energiajuomaa!! “kun se nyt vaan piristää” HAH!
Ihan hyvä paikka… Vaiks lähinki tuntemattomasta kaupungista keskel yötä pois. En edes tienny mis juna-asema on… Noh… Kotona ollaan… Kyl siin hetki meni päästä kotii hitto 3 ison laukun kans! :mrgreen:

Miinusta siitä, et siel suljetulla on korvaushoitopotilaat ja lopettajat samas tilas! :cry: Ei oo meinaa kivaa ku joku on ihan “joo on ihan ookoo kaikki ihan v*tun hyvi” tiekste?`ku ite sellases kunnos, et hyvä jos pääsee sängystä ylös!

Ja terveisii kaikil JSS:olleile jotka mut tunnistaa “azis”… :slight_smile:

^No kyl meillä vaik niil älyttömän pienel annoksil mentii ennen nollapäiviä, ni me ketkä saatii edes se muutama milli; oltii yllättäen hiukan paremmas kunnos ku ne ketkä jostain syystä ei saaneet bubreja… Esmes yks tuli bubre-vierotuksee ja kh:don tarpeen arviointiin, lähti päiväks ja seuraavan päivän takasin. Enää ei bubrea annettu… Et kipeää porukkaahan siellä on mut niin on KAIKISSA laitospaikoissa joissa arvioidaan olotilaa mahdollisimman selvänä…

Asenne pitää olla vain se et se mikä ei tapa; vahvistaa!! Ja liikunta auttaa kyl vaik ei uskois ihan heti; saa lihakset verryttelyä… Mut tuosta ala sen enempää vääntämään. Sähä lähit sieltä kerran vai kaks ku ei saanu viikos vai kahdessa nostettua annosta yli 12mg:n… Meiltäpäin ketkä tulee odottaa 2-3vkoa kipeänä ennenkuin alkaa saamaan annoksia +4, et vitun paljon paremmas asemas olette ku kaupunki tehny sopimuksen! Toinen helvetin paska juttu on et meil on Tuijan mukaa niin vitun huono katko et kaikki joutuu ekat 2-3vkoa olemaa katkolla vaik katko takana!!! Mitä vitun järjeä muuta ku RAHASTUS! Mullakin otettu testit joka päivä (avokatko ku meidän katkol ei selviä ilman pahoinpitely syytettä), et mun mielest teidän kaupungin ihmisil oo mitää valitettavaa… Useampi ihminen pääs jo viikos nostamaa annosta ja vaik samat paperit täytetty omas kaupungis ni uusiks vaa; ei kelpaa!! Vielä on aikaa valittaa potilas-asimiehelle; on se kumma et potilaat ja niiden hoito luokitellaan sen mukaan mistä päin he ovat!!! :imp: Tuon jälkee emm tuonne lähtis; mulle haki viikon yliaikaa ja sit alko väittää et se on pakko käyttää… Joo, se piti käyttää arviointeihin, koska oli katottu 3 kertaa väärät työvuorolistat (sattumaako alle 22vkon aikana, ei :unamused: ), en olis suostun avokatkoon jos olisin tienny sen pään katkosta jne… Ei ihme et hakee tuolle konkurssia lähestulkoon, noilla kusetushinnoin (mun tapaukses 3vkoa ois riittän, mut kustiin niin monta kertaa ajat jotka unuhdettii mulle ilmoittaa ja MÄ kärsin alle millil xonea päiväs sen takia + kaikki muut paskat), ni saipa sen viikon ihan oleskelua siellä! Olis tehny miel oikeasti hankkia vielä 1 varotust ni ois päässy sieltä vittuu ja säästän vero-markkoi turhast oleskelusta ku mitää papereist ei puutu!

^Niin monta varoitusta sait?

Uskomatonta, miten ihmiset ensin itse mokailee ja syy on katkossa, A-klinessä, kaikkialla muualla paitsi itsessä. Kyllä, katkoissa on eroja siinä missä kaikissa terveydenhoitopalveluissa, kouluissa, päiväkodeissa jne. Ei kaikki voi olla täysin tasa-arvoista. Turha keskittää energiaa epätasa-arvoisuuteen, kun olis EHKÄ tärkeämpää tekemistäkin, kuten oma terveys ja paraneminen.

Onko kukaan koskaan kuullut päihteidenkäyttäjästä, joka ei sanoisi kokeneensa vääryyttä päihdehoidoissa?!

En minä Malibun tarinasta osaa sanoa mitään, mutta katkoilla näkee vaateliasta asiakaskuntaa jos jossain. :laughing: Pitää saada se ja tämä, pitää päästä jatkohoitoon sinne tai tänne yhdessä sen ja sen ihmisen kanssa. Hoitajat ovat kusipäitä. Sossu maksaa, joten olet maksava asiakas. Nyrkkiä pöytään. Sitten kun jää omista mömmöistä kiinni, vapistaan raivosta ja jaetaan tappouhkauksia “vasikoille” ennen lähtöä. Sitten isä ja äiti tulevat hakemaan kun tuli fudut katkoltakin. Mutta jos on kivaa niin sitten heitetään kuperkeikkoja pitkin käytäviä ja juostaan reppuselässä, ja nauru raikuu. Monet ovat kuin lapsia.

Olipa kylläkin… :slight_smile:

Mutta en välttämättä tahdo pahaa sanoa katkosta enkä asiakaskunnastakaan. Kyllä siellä ihmiset olivat minulle ihmisiä halki kaikkien vaikeiden vuosieni. Ongelmat olivat niin erilaisia. Minä olin niin helpottunut aina sinne päästessäni etten jaksanut sinänsä kauheasti stressata mistään. Viimeisin kerta siellä jäi todennäköisesti viimeiseksi koskaan. Olen kiitollinen että olen sellaisesta paikasta voinut saada apua.

malibu en mä ollut siel kh:ssa. Olin katkolla…

Miten kävi? Toivon puolestasi, että pääsit sinne H-valtaan, Porin katkon lääkäristä ja muusta "hoito"henkilökunnasta oot varmaan jo kuullutkin.
Ensimmäisenä 4-5 päivänä pamautetaan aivot narikkaan vitunmoisilla benjamin annoksilla, senjälkeen ne katkaistaan, kuin seinään, annetaan neurotolia kramppeihin ja -jos hyvin käy- puolikas propral vapinaan. Sitten vaan kramppailemaan ja tarvittaessa 2 tennaria yöksi, mutta päiväkäyttö kuitenkin seis pahimmassa vaiheessa. Vittu, mikä paikka, ei koskaan enää sinne !!!

nasaalisti, jos sä ite menisit sinne lääkevierotukseen jossa sun päivä-annoksesta annettais helvetin pieni osa ja sanottais aikaa viikko ja sulle ei ilmotettais et aika muuttuu listasta katsotun väärän päivän takia (joka tapahtui 3 kertaa!); sen sijaan olisit ilman lääkkeitä ne ylimääräiset päivät joita kukaan muu ei ole; ni uskon et säkin kilahtaisit koska asialle ei voitehdä MITÄÄN! Sä et tiedä asiasta mitään ja varotuksen saa jos ei lähde kiertämään 5 minsan lenkkiä karseis refloissa ja vartin myöhässä ku joku muu siellä riehuu!

Kaikenlisäks mun omahoitaja ties et mul on auktoriteetti-ongelma ja SEN IHMISEN kans asiasta sovittiin ettei pomotella kuten muut ja tää hoitaja vain “jäi saitsulle” ja on siellä edelleen. Mulla on vieläkin valitus-paperit mun hoidosta jotka voin laittaa vetämään!

Myös lupasivat omahoitsulle että annos katsotaan oikeaksi (joka 2,5kk:tta myöhemmin paljastui ettei kantanut aamuun saakka lainkaan kun veren pitoisuus bubressa tulis olla 1,0-1,4)! Eli sä et asiasta tiedä mitään; mua pidettiin viikko virheiden (vielä huolimattomuusvirheiden takia) siellä liikaa ja siitä laskutettiin. 3vkoa on normi katko-aika; ne ketkä oli kaupungista joka toi kaikki ihmiset suoraan j-päähän katkolle; pääs alle 3vko:s eteenpäin ja sai enemmän ku 2mg:iä bubrea (tosin ku annos tiputettiin ni mä olin sil n. nollalla 5pv:n sijaan 8pv; kiitos “inhimillisten virheiden” joita tapahtu 3 alle kk:den aikana! Osa sai jo viikon jälkeen 12mg:iä kunhan oikealta paikkkakunnalta oli. Meidän paikkakunnalla on kuulemma niin paska katko et kaikki tulee katkon kautta toistamiseen (sehän on se kallein paikka ja 3vkoa pitää olla siellä!); testit oli otettu valvotus katkossa täälläpäin jne… Siis silkkaa rahastamista! Mulle olisi riittänyt se 3vkoa joka oli tarkoitus olla siellä, mut ku alko kusemaan ja siirtämään niitä arviointi-aikoja ja loppupeleis olin yksinb (joka on todella suuri virhe niiltä) kuuntelemassa niiden päätöstä korvauksesta saamatta sanoa mitään väliin ku oli kiire kahville!

Täysin epäammattimaista ja kuten oon aiemmin sanonut niin hoitajat oli se syy miksi paikka oli kuitenkin ihan jees! Sullakin ku nasaalisti on se vakituinen lääkitys ni otapas 7pv kymmenesosa annoksestas ja mieti asiaa sit!!! Sä kirjotat todella idioottimaisia juttuja nykyään; mut helppo kirjottaa ku oma lääkitys ollu kunnos ja on kunnos jatkuvast vaikka väärin sitä vedätkin :unamused: . Itelläni oo enää mitää ongelmaa ku laitoksee ei tarvi mennä; sä sen sijaan varmaan joudut sinne lähtemään pudottamaan annostas et onnea vaan ku aika koittaa! :laughing:

^En ehkä tiedä kaikkea, mut useamman sun vuodatuksen aiheesta oon kyl lukenut. Esim. taas valitus siitä, et ihminen jää saikulle. Eiks ihminen saa olla työkyvytön? Ei ihmiset yleensä huvikseen saikulle jää… Mä en vaan käsitä sitä, miten takerrutaan noin pikkujuttuihin.

Ja ihan tiedoksi, et just vähän aikaa sitten tiputin 70% konttiannoksestani parissa viikossa, että se siitä sun selityksestä. En oo katkolla ollut, enkä oo menossa: kun ei oo ikinä ollut tarvetta. Lopetukset oon aina tehnyt itse ja jos ei oo ekalla kerralla onnistunut, en oo syyttänyt muita, vaan tunnustanut mokanneeni ja kelannut, et miten ens kerralla onnistuu.

Ja voin sanoa, et jos voisin olla ilman säännöllistä lääkitystä, niin 100% varmasti olisin. Kaikki kun ei voi itse valita, käyttääkö opioideja vai ei. Sitä kun ei voi kävellä, nukkua, istua tai tehdä mitään, jos ei oo kipulääkkeitä elimistössä, niin en lopeta lääkitystä ilman hyvää syytä. Mikset vaan lopeta sitä bupreasi kun ei oo syytä sitä käyttää? Muistaakseni säkin olet lääkkeitäs väärinkäyttänyt, joten ei sulla oo varaa sanoa! Tais sun tipatonkin kestää huimat kolme päivää ennen kuin jo joit. Sitä on niin helppo kääntää kaikki asiat niin, et vika aina muissa tai tapahtuu vain “vahinkoja”.

Ihmiset jaksaa aina vaan kateellisia siitä, et on vakituinen opioidi- ja bentsolääkitys.

^Mul ei ole mitään sairauseläkettä vastaan, ei myöskään varhaiseläkettä. Mä en asu älillä tukholma-helsinki vaan aivan jossain muualla. Meillä ihmisiäpainostetaan varhaiseläkkeelle että tuota (½v sit otettua) 17,6% työttömyyslukua saataisiin kaunisteltua. Monet pakotetaan kursseille, vaikka ovat sen jo käyneet; työelämänvalmennuksen ja paikkojen jotka sitä pelkästään järjestävät jono on ½v. Samoin valmennuksen kesto vähennettiin vuodesta ½ vuoteen.

Mulla on useampi tuttu ketkä ovat varhaiseläkkeellä ja tahtoisivat takaisin työelämään; osa opiskelu-elämään. Se vain ei mene kelasta läpi vaikka lääkärin paperit ovat kunnossa! Meilläpäin pääsee erittäin helpolla varhaiseläkkeelle koska töitä ei löydy. Esimerkkinä uuden kaupan paikka jossa reilu 10 työpaikkaa; reilusti yli 1100 työnhakijaa; sama uusi kauppa jossa muutama vakipaikka, päälle 100 hakijaa…

Meiltä on poistettu niin älyttömästi kaupungin suurimpia työpaikkoja että uudelleen koulutus on niin kallista ja mielummin laitetaan varhaiseläkkeelle vaikka ihminen ei sitä itse tahtoisi; miksi? Koska työttömyysluvut kaunistuvat. Sama mun exän kohdalla, laitettiin kuntouttavaan työtoimintaan a-klinikan pajalle (ei mitään päihdeongelmaa) ja jopa pomo kielsi ettei työntekijöillä ole mitään ongelmia, mutta pitäähän lukuja kaunistella… Mä en ala tästä enempää kirjoittamaan, asuisit muuallakin kuin pääkaupungeissa jossa on aina joku kiskan tai kaupan paikka tarjolla ni tietäisit ettei koko maassa asiat todellakaan ole niin hyvin…

Olen kokenut katkohoidon (alko) positiivisena kokemuksena: Ekoina päivinä saa riittävästi pampuloita ja seuraavina kohtuullisesti, jotta ei kaverit vieressä pelota; ettei kärsi kahvikuppineuroosista ja muist sosiaalisista peloista.

Yöks kans ok lääkitys, esim. 50mg neuroleptia ja yks tennari siis tenox nukkumiseen. Olen kolme kertaa ollut katkolla jossa myös lääkevierotukses olleita eikä kukaan ole valittanu ettei ole saanu nukuttua yöllä. Ihmiset ovat olleet helpottuneita ja tyytyväisiä itseensä ja yhteiskuntaan kun ovat päässeet hoitoon. Hoitojaksot katkolla olleet viikon , joillakin parin viikon mittaisia joten “kuherruskuukausi” ; kiva tutustuminen ja lääkitys ei lopu kesken kaiken.

Ruoka oli hyvää ja sitä oli sopivasti, se oli myös kasvis- ja marjapitoista, terveellistä.
Henkilökunta oli ystävällistä ja lempeää. Kirjoja tuli luettua ja keskustelut toisten potilaiden kans super-hyviä!

Kiitos Helsingin Hangonkadun katkon ihanalle henkilökunnalle ja mahtaville vertaistukea antaville potilaille!