Katkohoito

Malibu: miten toi sun vika viesti liittyy yhtään mihinkään?

Hienoa salmiakki! kiva kuulla positiivisista katko-kokemuksista, selvästi sulla on siellä ollut asenne kohdillaan!

edit. turha…

Ihan jotta tajuaisit nasaalisti tuon pointin niin nämä kaikki on mulle viitattuja lainauksia sulta! Eli täyttä offia mut sä kirjotat sori vaan täyttä paskaa suurimman osan koska et edes tunne mua; puhumattakaan et muistaisit mun kirjoituksia!

Meillä ei saa ottaa mukaan paljon mitään katkolle; kuten äskeisessä viestissä mainitsin, niin vielä 4 vuotta sitten kännykätkin olivat kiellettyjen listalla, koska ihmiset ostivat kamaa kokoajan. Mun taiteilija-tarvikkeita ei jaksettu tarkastaa joten en saanut sitten niitäkään. Myöskään hygienia-tuotteista alkoholi-pitoisia ei saa omaan huoneeseen. Totta helvetis mul oli kirjoja yms. mut jos pääset ulos hyvällä säkällä ½h päivässä ja loppuajan luet 2 vkoa omassa huoneessa (no mä oon mm. siivonnu 3 katkon huonetta ihan tekemisen puutteesta ja ollut vapaa-ehtoinen välipalojen ja ruuanlaitossa) ja ainoa seurustelu-paikka on rööki-huone niin ainakin näin extrovertilla ihmisellä pää rupee hajoamaan. Introvertti voi sen sijaan nauttia siitä lepäämisesta mut mä en osaa olla paikallaan (eikä todellakaan ole pelkkä ADHD-oire, koska suurin osa mun tutuista vihaa tuota paikkaa jos narkomaanina menee sisään, alkkiksille se on tarkoitettu). Eli tyhmyytä ei ole, vain helveti ntiukat säännöt; en tiedä enkä välitäkään tietää missä sä olet ollut vai oletko ollut missään katkolla!

Jos oot ensin ollut katkolla 5pv ja sen jälkeen pääset 2mg:n xone-annoksella 1½ viikoksi hoitoon ja sen jälkeen alkaa pudotus 0,4mg päiväs niin et 6. päivänä kaikki on nollassa ( no mä sain pitää onneks sen teemun osan aikaa mut se auta paskaakaan ku normi-annos ollu vuosia ihan muuta iv:nä!) ja sulle kerrotaan et 5 päivän jälkeen on palaveri jossa saat tietää päätöksen ja viekkarit tod. näkösest loppuu. Yllättäen sulle unohdetaan kertoa et palavero on siirretty (täs täytyy ottaa huomioon myös se, että nollapäivien määrä on 5pv, eikä pätkääkään yli, se lukee säännöissä!) ja asia kerrotaan sulle päivää ennen virallista päivää, ni on se kumma jos ei uls sun toinen paisko ovea sen jälkeen. Sama moka eri tilanteessa ja huonetoveri tulee hakemaan henkilökunnan sekoilujen takia vartin myöhässä kävelylle talon ympäri; kirjoitin juuri tuota valitusta potilas-asiamiehelle joten sanoin etten tule vaan viimeistelen sen; kukaan tullut hakemaan (aina jotakin maariteltiin lähtemään ku joka tapahtumaan oli osallistuttava); et jos oot ite niin rauhallinen että sun lääkkeitäs voidaan pitää nollassa päiviä pidempään ku normist, ni okei! Tuol tulee varotukset todella helpolla ja mun ei tarvi niitä edes sulle selitellä; systeemi ei vain kaikissa asioissa pelaa ja sä taas väität et kaikki vika on AINA narkomaaneissa; näkemysero, mut etpä osaa sitä myöntää!

Et taaskaan ymmärtänyt lukemaasi; kyseinen ihminen sai potkut tai työsopimus päättyi, mutta siitä valehdeltiin kuin pienelle lapselle kuolemasta ja pyytäessäni uutta tukihenkilöä kun sääntöjen mukaan niitä on oltava 2 asiakasta kohden; en sitä saanut vaikka tiedossa oli (kakkoshoitaja sanoi asiasta) ettei ykköstukihenkilöni tule takaisin. Lukisit tarkemmin jos poimit aivan vääriä kappaleita! Sulla taitaa olla päässä jotain vikaa oikeasti! Iteasiassa mä muistan tuon ku kommentoit vielä et aiemmin pidit mun juttuja järkevänä mut et enää; etpä sattunu huomaamaan et mul oli siellä kaks kirjoitusta ku trolleja oli liikenteessä; toinen ylisti yli kaiken järvenpäätä ja toinen haukkui sen lyttyyyn; pientä huumoria katos mut joiltakin menee ohi hilseen :laughing: :wink: :smiley: :laughing:

Sä ite kirjotit tuonne koti-kanavalle et silloin kun sulla ei ollut säännöllistä lääkitystä ni poikaystävän kanssa testasitte olitko käyttänyt vai et; ei saanut kannatusta tuollainen kyttääminen… :unamused: Nyt kun sulla on lupa vetää niitä oppareita ni vedä niin paljon ku tahdot; mä kato vähä reilu puol vuotta ollu oikeal annoksel korvaukses ja kuudesosan jo pudottan pois! Mä oon myös syönyt ite oppareita yli lähes 5 vuottta aivan päivittäin ja sitä ennen useiden kuukausien putkia bubrea sekä kontteja ja herskaakin tullut vedettyä. Oon aika helvetin monta kertaa pudottanu annoksen lähes nolliin, välillä nolliin ja klinikallakaan ei olis uskottu et pystyn siihen ku niin kipeä olin mut sen tein.

Mulla on syy käyttää bubrea. Mä pystyn elämään niin normaalia elämää ja mä sentään pudotan annosta. Mulla esimerkiks tuo jalka joka on irti-poikki ollut kahdesta kohtaan on jatkuvasti kipeä, mut enpä aio siihen mitään lääkettä hakea. Mä en tarvi sun mielipidettäs siihen tarvinko bubrea vai en, koska mut on testattu sitä varten ja tulos oli positiivinen.

Sä taidat oikeasti olla aivan sekaisin koska mun tipaton oli viime vuonna porukoiden tajoamaa yhtä viinilasia luk. ottamatta täysin tipaton! Kuuluuko se sulle; ei kuulu! Eikä mua kyl kiinnosta pätkääkään sun lääkitykses! Oot ilmeisest ruinaamalla saanut noinkin vahvat lääkkeet ku aluks niitä ei ollut ja sit oli ja sit menit vielä kirjoittamaan yleistyksen narkomaanien ajattelu-tavasta vilpolaan, jossa suorastaan nostit itses poikaystäväs yläpuolelle, et sä vedät koska tahdot vetää ja se ei sille kuulu! Jokuhan siitä huomauttikin et kuinka voit puhua noin kylmästi ihmisestä ketä rakastat! Et sulla noita ongelmia tuntuu olevan ja mä lopetan tän sun kans vänkäämisen tähän ku mul on mm. koulu ja paljon muutakin elämää enkä sen takia jaksa sun vääriä muistikuvias oikoa ku ne ei edes ole sun asioita vaan mun! Ja olen lääkkeitäni väärinkäyttänyt; n. 7 vuotta mutten vuoden sisällä kun korvaushoidossa olen ollut. Katsos kun mulla on oikea lääkitys ja tavoitteet elämässä ja iteasiassa mua säälittää ne tyypit ketkä heittää elämänsä hukkaan vapaa-ehtoisesti muistamatta päivääkään mitä on tapahtunut vuoden aikana ja se on vielä kivaa heidän mielestään! Itse olin joskus sellainen mut onneks aika tekee tehtävänsä. Mun elämäs on kato niin paljon muutakin kuin pähteet, päihteet (=omat lääkkeet todella pienellä määrällä) pitää mut vain toimintakykyisenä elämään sitä mun elämää joten eipä käy kateeks ketään addiktia!

Tää asioiden oikominen loppu mun osalta nyt tähän et jos et osaa lukea oikein tai muista asioita ni älä kirjota suotta omiasi, kiitos!

En ole koskaan ymmärtänyt mitä vitun järkeä on mennä katkolle vetämään omia (tai toisten) huumeita,
eikös sitä vois pysyä vaik himassaan ja kiskoo siä, ei tarttis mennä viemään sitä katkopaikkaa
sellasilta jotka niitä oikeesti tarttee…
Oon ite ollu huumeista katkolla suljetulla psyk.osastolla, jossa oli psykiatriset potilaat ,alkoholistit ja
nisti(t) samassa “läjässä”. :unamused: siellä oli käytäntönä et osastolle otettiin vain yksi narkomaani asiakas kerrallaan,
joskus harvoin kaksi… En sitten tiedä miten nykyään kun en enää asu kyseisessä cityssä,mut tääl mis nyt asun niin
on asiat mun mielestä suht.hyvin…saa olla esim: läppäri mukana ja ulkoileen pääsee 2kertaa päivässä (alkot ihman hoitajaa) valvotusti.
Mutta mutta en myöskään minä tunne/kuullut ketään/kenestäkään kuka olisi raitistunut pelkällä katko jaksolla,
kyl se vaatii pidempää hoito jaksoa jossain kuntoutus mestassa.

Arvasin, et väännät malibu kaiken niin, et kaikki muut on valehtelijoita jne., mut “mä kyllä oon hyvä tyyppi, enkä tee mitään väärin”. Ei hirveesti kiinnosta kolmeakymppiä lähentelevän “ei minkään” kritiikki, joillain kun on järkeä omassa päässäkin tarpeeksi. Mua ei tod kiinnosta, mitä katkerat luuserit ajattelee mun ja mun poikaystävän välisistä suhteista.

Mitä tulee mun lääkitykseen, niin olin kuule viime vuonna käyttämättä kontteja vapaaehtoisesti, vaikka olisin tabuja saanut. Joillain kun voi olla ihan oikea syy käyttää opioideja, toisin kuin eräillä. Mun tabujen tai minkään muunkaan käyttö ei kuulu kenellekään muulle kuin mulle, mähän siitä vastuun kannan. Mä en kato käytä riitoja tekosyynä tabujen väärinkäyttöön, eli jos tsiigaisit vähän peiliin ennen kuin tuut mulle mitään aukomaan! Ei sulla oo yhtään varaa sanoa mulle yhtään mitään. Sun tekstien perusteella on vähän paremmin elämässä pärjännyt, joten evvk sun selitykset.

Ei paljoa kuule liikuta sunkaan selitykset; sä selittelet! Mä en väärinkäytä lääkkeitä, mulla on syy käyttää lääkkeitä vaikka sun ymmärrykseen se ei mahdukaan ja mä en ole tilivelvollinen sulle! Voi olla et sulla on menny paremmin elämäs, mut mä oon sentään muuttunut ihminen. Oon aivan eri ihminen ku vuosi sitten joten sä nyt avaudut sille entiselle minälle! Mä en ole katkera, mä vaan ihmettelen et sä arvostelet kaikkea mitä kirjotan, mulla on aivan sam kirjotusoikeus ku sulla. Mä hukkasin yli 10 vuotta kamankäyttöön mut en hukkaa enää joten enköhän mä ole paremmassa asemassa ku saan viikon koti-lääkkeet ja voin pitää niitä ihan omassa kodissani missä tahansa pelkäämättä vetäväni lainkaan ylimääräistä; mulla kun ei vain ole mikään tarve vetää päätä sekaisin tai olla nisti! Mä tavoittelen elämältäni hiukan suurempia asioita ku kemiallinen mielihyvä ja sä et ilmeisesti ole siinä vaiheessa et asian ymmärtäisit kun toistelet kokoajan et “olin vapaa-ehtoisesti ilman niin ja niin kauan”. Mä oon vapaa-ehtoisesti korvauksessa ja pudotan annosta kunnes se on nollassa ja olen ilman loppuelämäni; se on mun tavoite ja iteasiassa vain yksi niistä!

Ite kaivelet jotain sumuisia mielikuvia et mä oon viime vuonna retkahtanu kolmannella tipattomalla päivällä mikä ei ole todellakaan totta mut kuten sanoin ni ennen olin eri ihminen ja osa käsittää sen; ne ketkä tuntee mut IRL tietää sen; osa ei pysty asiaa ymmärtämään koska ovat mielestään konrtollikäyttäjiä tai sit on jotain muita syitä vetää sen sijaan et keksisi syyt olla vetämättä. Kyl mä tiedän et jos kivut on kovat ni silloin on pakko käyttää mut silloin se on hyväksyttyä vain jos lääkkeet otetaan kuten lääkäri on määrännyt. Mä teen niin ja olen oikein tyytyväinen elämääni!

Samaa mieltä Malibun kanssa. Nasaalistin kirjoitukset ovat osittain hyviäkin, mutta rivien välistä paistaa epätietoisuus monista asioista, toisen syyttely ja itsensä ylentäminen. Olis peiliin katsomisen paikka…
Itse myönnän kyllä reilusti, että mulla on vahva opiaattilääkitys kliinisesti todettuun, krooniseen kipuun, mutta övereitäkin on tullut vedettyä, kukapa ei olisi sitä joskus kokeillut :unamused:
Tällä hetkellä mun asiat on siinä mielessä hyvin, että käytän vain yhtä lääkäriä ja yhtä apteekkia ja edellämainitut ovat jkv yhteistyössäkin asioissani. Hyvä juttu, koska jos nyt vetäisin överit, tulisi väkisinkin se päivä eteen, että joutuisin olemaan kokonaan ilman, kun ryynit on syöty, eikä uutta erää vielä anneta ulos.
Mutta eihän mun nyt pitänyt tänne omia murheitani kirjoitella, tsemiä vaan Malibu ja Nasaalisti kans. Tää ei ole tarkoitettu henk.koht.loukkaukseksi, vaan herättämään sua huomaamaan kirjoitustesi ristiriitaisuuksia.

^Niin oon siis ylimielinen, koska en oo päihdehoitojen suurkuluttaja, vaan oon pärjännyt ilmankin? Tai siksi, että oon rehellinen itselleni, enkä syytä virheistäni muita?

Sopii hyvin mulle. Kukaan mut tunteva kun ei oo ikinä mua ylimieliseksi sanonut. Menee kokonaisuudessaan paremmin kuin vuosiin.

Ja katkohoito loppui!!! Ensimmäinen viikko oli aivan perseestä, mutta sitten rupesi luistamaan.
Lääkitys oli: 6 mg Rivatril, 400 mg Tramal, 450mg Lyrica, 40 mg Propral, Voltaren (en tiedä paljonko), Tarvittaessa 5 mg Diapam, 30 mg Primperan, 40 mg Tenox, että kyllä noilla ihan hyvin sen 21 päivää kesti. Rupesin kirjoittamaaan siellä päiväkirjaa, punnertamaan ja vatsoja tein, luin paljon, otin aku-punktio hoitoa ja lihoin 10 kg.
Todellakin positiivinen kokemus, vaikka monet tätä Porin katkoa haukkuvat. Selvänä olen nyt 24 päivää ollut ja siirryin vielä 28 päiväksi kuntouttavalle puolelle. Täällä nyt saa olla ihan pöytäkone ja kaikki muut, mutta koska olen narkomaani minulla on erillis-sopimus. En pääse 1 viikolla mihinkään paitsi aamulla pienille lenkeille. Vasta kolmannella viikolla pääsen itsenäisesti liikkumaan, mutta on täällä niin paljon muita vapauksia verrattuna katkoon, että täällä on mielellään ja hoitajat ovat mukavia sekä muut ihmiset/addiktit. En aikonut raittiiksi sentään ruveta vallan vaan kyllä nyt olutta ja essoja ja tämmöstä silloin tällöin otan kunhan ei enää bubrea tai piriä. Ei tee edes mieli itse asiassa.

Välillä oli uloskirjaus lähellä, mutta täällä yhä ollaan :smiley:

Oon Helsingistä ja (liian) usein joutunu vierailemaan katkolla. Hesassa tällä hetkellä siis kaks katkopaikkaa, hangonkatu ja läntinen a-klinikka. Hangonkadun plussat et siel pääsee ulos ja saa tavata vieraita. Miinukset lääkkeiden vähyys, viime kerralla muistaakseni oli vaan 4 kertaa päivässä kympin pami ekana päivänä, seuraavana vaan 5mg, ja noihin lääkkeiden jakoihinki pitää kyetä ite heräämään. Läntisellä tullut oltua myös muutamia kertoja, siellä ei saa tavata ketään eikä pääse ulos, mut lääkitys kohillaan. Sanoivat viimeks et tuu aina kahen tunnin välein hakee pamia tai aina ku silt tuntuu. Ruoka ok molemmissa paikoissa, mut ei vaan maistu krapulassa… ja hävettää ku mul on vielä erikoisruokavalio ja otan lusikallisen mua varten tehtyä sapuskaa :blush: Paras kokemus katkoista on Espoosta, postipuun katkaisuasemalta. Siel oli oma huone, toimintaa, sai tavata ihmisiä ja ekan päivän jälkeen lähtee vaikka kahville lepuskiin tai lenkille jne. Taitaaki olla ainoo paikka mis oon jaksanu olla sen kokonaisen viikon.

Nii juu, ja mä puhun nyt alkoholikatkoista

Harjavallan päihdeosasto on lopetettu, valitettavasti. Olin siellä kerran 3:n viikon jakson ja niinkin lyhyessä ajassa järjestyi moni asia. Nyt siellä on vain jonkinlainen avo vastaanotto, jossa lääkäri ja yksi sosiaaliohjaaja. Lääkärini lähetti nut kerran sinne ja vaikka lääkitykseni on melkoinen, oli H-vallan lekuri sitä mielt’ä, että se on hyvä ja toimiva paketti. Vain ardinexin se olis tahtonut vaihtaa tramaliin…että semmosta.
Kirjoittelehan tänne Thornad jos kuitenkin olet valtoihin päässyt, millä perusteella ja onko päihdeosasto avattu uudelleen.

En mennyt valtoihin vaan alotin kuntouttavan työtoiminnan täällä Porissa.
Maanantaisin A-klinikalle puhelemaan kuinka ihanasti menee :unamused: . Tiistaisin jotain ihme rakenteluhommaa ym.
Ja keskiviikosta perjantaihin Nuorten Työpajalla.
Ihan jees menee vaikka nyt muutama retkahdus tullut mutta näillä mennään.

Tuo hoito pelasti henkeni…(Oikeasti) :bulb:

Mun kokemus taas oli, ettei pahemmin ratsattu, vaik olihan sit ne pissikokeet :unamused: Tosin olin vain muutaman päivän kerrallaan, kun maksoin kahesti ite ja yhel kerral sossu osallistu puoleen maksuista… :open_mouth: Eniten mua ärsytti myyjät katkol… Ku uskoin, että pystyisin ja halusin muuttua, en yhtään pitänyt siitä, että mul tultiin tarjoon. Minkä kyllä tein melkoisen selväksi k.o.henkilöille, krhm… :unamused: Ei toistunut. Muuten ei pahoja kokemuksia, jos tarkemmin ajattelee. Ei ollu mikään läävä, ja lääkitykset laitettiin mieluummin ylä- kuin alakanttiin… Ja tosiaan ruoka O L I tosi hyvää, ai ai niitä lauantaileivonnaisia… Ja ku kehu keittäjää, se pisti vielä paremmaks… :wink: Ja kyl siel kaikenlaista saatto tehdä, kun vaan sinnikkäästi vaivasi henkilökuntaa… :laughing: Siitähän - siis muustakin hoidosta minusta kuin lääkinnällisestä - ne palkkansa saa, eikä pepullaan istumisesta. Sitäpaitsi mun kokemus oli, että asiakaskunnal oli kyl aika solidaarinen meininki… Jotkut vaan petty siihen, ettei “päässeet” käsitteleen asioitansa, jossain jutteluis, mut se oli kyl musta vähän niinku itsestäkin kiinni, että puhuiko vai ei… Ei siel nöyristellä tarvi, ja mulle tehtiin ekal kerral selväksi, että täällä ei henkilökunnan tehtävä ole tuomita ketään, vaan hoitaa ihmisiä kuntoon, sillai, että ne voi mennä jatkohoitoon tai kotiin tai mihin sitten meneekään. Nämät siis m u n kokemuksia.

Tänään tehtiin sitten päätös mun katkohoidosta. Keskiviikkona olis lähtö päihdepsykiatriselle osastolle viikoksi… Sen jälkeen sitten järkkäävät vähän pidemmän ~3kk kuntoutuspaikan jostain toisesta paikasta, joka riippuu kaupungin rahoituksesta…

Vähän mietteliääksi tämä kyllä laittaa. Ristiriitaisiin fiiliksiin siitä, että tarvitsenko edes tätä hoitoa vaiko en… Mutta kun oikein pohdin tilannettani niin kyllä tarvitsen, kun monta vuotta olen tässä jo kamppaillut päihteiden kanssa saavuttamatta juuri mitään hyviä tuloksia. Pääongelmana on ollut noiden ADHD lääkkeiden(Dexedrine, Concerta, Equasym) liikakäyttö, pilven ketjupoltto ja erinäisten opioidien(bupre, tramadoli, kodeiini) väärinkäyttö, alkoholia olen ollut kokonaan käyttämättä 4.5.2008 lähtien…

Jokatapauksessa, olen tässä nyt 3vko ollut “esi katkolla” porukoillani käyttämättä mitään lukuunottamatta muutamia panacodeja(20kpl tämän 3vko aikana eli ei todellakaan paljon!)+sirdaludeja(~5x6mg tän 3vko aikana) vieroitusoireiden lievitykseen, mutta lääkkeet ei ole kuitenkaan ole omassa hallussani. Eikä myöskään koti-avaimenikaan, jonka annoin porukoilleni siltä varalta, jos saan kilarit ja lähden omille kämpilleni douppaan.

Aika vaikeaa on ollut ja varmasti tulee olemaan. Alussa olin henkisesti+fyysisesti niin heikossa kunnossa, että lähinnä makasin ja tärisin vaan sängyssä. Nyt kun olen päässyt jonkin verran tolpilleni niin on alkanut aivan hillitön tyhjyyden, syyllisyyden ja turhautumisen tunne vaivaamaan… Ottaminen tuntuu olevan koko ajan enemmän ja enemmän mielessä, ahdistaa ja pinna on piukalla. Jatkuvasti yritän kehittää jotain tekosyytä ottamiselle, mutta toistaseks oon saanut pidettyä himot hallinnassa…

Se on vaan jotenkin niin helvetin vaikeaa hyväksyä sellainen asia, että douppaaminen ei nyt kertakaikkiaan vain onnistu. Hyvin vaikeaa on saada edes minkäänlaista mielihyvää mistään, kun tähän asti se on tullut päihteiden siivittämänä… Pää hajoaa, mutta toisaalta tiedostan senkin tosiasian, että tuollainen elämäntapa ei anna mitään kovin pitkää eliniän ennustetta. Kuollakaan en halua.

Voisiko joku vähän pidemmän raittiuden kokenut kertoa, että kuinka kauan tällaista kärvistelyä pitää vielä kestää ennenkuin alkaa KUNNOLLA helpottamaan ja raittiudesta alkaa irtoamaankin jotain…?

Tietääkö kukaan kuinka kauan porin katkolla voi olla vai onko se aina se perus 3vrk? Itsellä ei nimittäin tuo 3vrk tule riittämään mihinkään.