Kaikki keskustelu on tällä ketjullani sallittua, en karsasta uskonnollista puhetta, tuonpuoleisen elämän tai kadotuksen mystiikkaa. Itse kuitenkin haluan keskittyä teksteissäni riippuvuuteeni.
Lisää tutkimuksia tuli vastaan. Taisi olla joku Duodecimin julkaisu, jossa hehkutettiin sitä, että suuri osa alkoholisteista toipuu ilman hoitoa, jopa joka neljäs. Minusta kuitenkin itsetoipuvalla ovat psyykkiset voimavarat ja erilaiset sosiaaliset suojatekijät kunnossa. On voimavaroja ja syvää itseluottamusta, kokemus aikaisemmista tilanteista, että kykenee voittamaan ongelmat yksin. Ehkä myös koko riippuvuusongelma on pienempi kuin niillä, jotka hyötyvät tuesta. Entäpä onko sukurasitus pienempi itsetoipuvilla?
Itselläni ei noita psyykkisiä ja sosiaalisia vahvuuksia ole. Vaikka sanotaankin, että alkoholismi on se, joka aiheuttaa masennusta, niin kohdallani psyykkinen sairaus on osin taustalla ja aikaisempi milloin mihinkin liittynyt riippuvuustaipumus. Toisaalta ajattelen kyllä että ihan omin pikku kätösin olen ne pullon korkit aukaissut, mutta toisaalta niin, että jollen olisi sairastunut ensin psyykkisesti, en usko että alkoholista olisi tullut näin isoa ongelmaa.
AA:ssa taitaa olla tuollainen itsetoipumisen ajatus koko lailla pannassa. Siellä tuki tulee vain vertaistuesta ja korkeammasta voimasta, vai olenko oikein käsittänyt? Onko se sitten niin, että AA:ssa myös omat psystyvyysodotukset jäävät heikkouksiksi?
Entäpä sitten tämä kysymys: milloin olen toipunut? Edelleen siteeraan jotakin tutkimusta, joka tuli mieleeni: kolmen vuoden raittiuden jälkeen retkahdusriski vähnee huomattavasti. Vaikka toisaalta on todettu, että jokainen alkoholisti retkahtaa ainakin kerran, pitäneekö paikkansa? Ehkä pitää ajatella, että retkahtamalla voi oppia raittiudenhallintaa.
Onko toipunut sitten, kun koko elämän konteksti muuttuu niin, ettei yksinkertaisesti sekä käytä, ajattele, haaveile, kaipaa, ikävöi tai muista alkoholia enää? Onko toipunut, kun muut asiat palkitsevat päihdekäyttöä enemmän, eli haitat on hyötyjä suuremmat?
Minua kyllä auttaa ajatella, millaista elämä olisi, jos olisin jatkanut juomista. Samoin tarvitsen runsaasti alkoholista, alkoholismista, riippuvuustaipumuksesta, häpeästä puhumista. Niinkuin osa nimimerkeistä pystyy suuntaamaan ajatuksensa pois alkoholiin liittyvästä, niin minulle se ei ole oikea tie. Se olisi minulle puhdasta asian kieltämistä, hirveää pinnistelyä, pakottamista ja raakaa peliä. Itselleni myös psyykkisestä sairaudesta toipumiseen liittyy erittäin vahvasti kaiken mahdollisen läpikäyminen. Taustallani on traumaattisia kokemuksia, ja mikäli en niitä runsain mitoin käsittelisi, oireilisin vahvemmin, kun piilotajuiset ja reggressiiviset yllykkeet pyrkisivät pintaan. Mutta näinhän se menee, jokainen on kaikessa topipumisessa niin yksilöllinen, tämä on minun tieni. Onneksi minulla on tälle läpikäymiselle runsaasti väyliä. Vasta läpikäymisen myötä koen pystyväni todelliseen raittiuteen ja niin hitaasti myös ajatukseni siirtyvät loitommalle alkoholista. Siten pystyn rakentamaan sitä päihteetöntä identiteettiä.