kannustusta sekä itselle että muille

moi! oon ollu pitkään pois, mut kantsiskohan sittenki palailla…? no joo,onnistuin sitten sekoilemaan taas vaihteeksi totalos :blush: , ollaan oltu melkoses kuses suomeksi sanottuna meikälääsen sekoilujen ansiosta… :blush:
mut sit jotain positiivista: :smiley: olen lopultakin itse hokannut, mikä menee/on mennyt mönkään. vaikken ole ollu vasta kun kolmatta päivää ottamatta, olen jo nyt onnistunut korjaamaan osan taloudellisista sekoiluistani ja korjailen niitä pikkuhiljaa, kun saan pätäkkää kasaan…
eli vapaasti suomennettuna pistin yrityksen pystyyn noin vuosi sitten, ja melkein onnistuin vähän yli vuodessa hommaamaan sen konkkaan - mikä ei liene ylläri, ottaen huomioon, miten monta firmaa viinalla on kaadettu…Kuinkahan monta puolellatoista litralla vettä (sivuhuomautus ihan tän helteen takia… :laughing: ) tajusin kyllä, että mennään väärään suuntaan, mutta yritin viinalla unohtaa kaikki paskajutut. Helppoa ja kivaa :question: :exclamation: :question: :arrow_right: ainaki sen yhen illan… :blush: tän lisäksi kolme lasta suoraan sanoen laiminlyötynä plus miinus kaikki muu elämässä - varmaan ihan tuttua tarinaa tällä palstalla. (niille, jotka ei mua muista, oon siis naispuolinen…) Lisäksi riitelyä miehen kanssa ja eräitä keskusteluja tästä mainitusta aiheesta…
Okei, mä en oo tullut uskoon, enkä mielestäni oo muutenkaan höynähtänyt (tavallisesta enempää :laughing: ). Enkä muuten ole edes AA:ssa. En mä sit tiedä, kyllästyinkö mä vaan siihen, että kaikki meni suomeksi sanottuna päin persettä sekä henkisesti, fyysisesti että taloudellisesti - tuliko vaan se pointti, että EI NÄIN!!! Oli miten oli, oon nyt kolmatta päivää ilman, eikä ole tarkoitus alottaa uudestaan. Eilen kävin kaupassa pieni himo mieles, kävelin edelleen ohitse. Mies jopa ihmetteli… :open_mouth: Ei vaan innostanu herätä tänään krapuloissa…väsyksissä kylläkin, jouduttiin painaa maanantai-iltana yksi asiakashomma loppuun tingillä, edellisyönä nukuin sit kuus tuntia - senkin huonosti… :unamused: heräilin jatkuvasti, ku meidän koira keksi jotain ääniä pihalla, joita piti haukkua… :angry: Mut voi sanoa, että viinan takia en oo väsynyt ja olen onnellinen siitä… :wink:
Ny painan tekemään omasta työprojektistani sen mitä pystyn, otti seki vähän takapakkia eilen… :unamused: Hei - ja vielä - työmoraali alkaa vähitellen löytyä!!! :smiley:

Tuhnus

Juu ei…Tossa jossain viestissä oli paradoksi “haluaa lopettaa, muttei olla raitis”. Hokasin siinä, että myönnän ny itselleni enemmän ku koskaan aiemmin. Sitähän mäki oon aina yrittäny. Lopettaa…“mut en mä raitis haluu olla. ne on jotain uskovaisii tai muita hörhöjä” (anteeksi kielenkäyttö, mut näin ainaki mulla). Mutta miksi ei? “Siksi, ku kaikki muutki juo…” Vai juoko? Ja jos juokin, tarvitseeko minun? :unamused: Tässäpä pohdittavaa…

Nii muute ollaaki uskovaisii ja iha hörhöjä. :smiley:

Tervetuloo takasi!

Nooh…hörhöjä ny ainaskii :mrgreen:

Ei muutaku ittees niskasta kiinni ja uusi alotus paremmalla tuurilla!

No, sithän mä sovin sakkiin! :laughing:

No niin, uusi selväpäinen päivä alkamassa… :smiley: kuhan vaan tästä ryysiksestä selviäis… :confused:

Juu, ja nyt tarvisin kannustusta itse… :cry: Juu ei, taidan jättää “maidonhakemisen” huomiselle ja alkaa kehitellä jotain… :unamused: Tai jos oonki menossa, niin vasta hetken päästä…jos vaikka sais itsensä takasi… :astonished:

Tuli tosta maidosta mieleen, että vaikken ole itse pystynyt vielä lopettamaan kokonaan juomistani enkä muita ( 4. päivä menossa), niin oon jotenki huomannut et mua ainaki auttaa kaiken muun juominen, limsan, maidon jne jne. Olin mä tossa kyllä 8kk kokonaan ilman viinaa, mutta sitä ei voi laskea, oli muut päihteet korvikkeena.
Ite kans mietin paljon et tuleeks musta joku idiootti jos lopetan kaikki päihteet kokonaan, et pitääkö ihmiset mua iha idioottina sillo. Mut jotenki tuntuu et ne pitää jo nyt, ni menetys ei ole suuri… :laughing:

Tottakai raittius tekee idiootiksi. Viinahan on viisasten juoma, daahh… :laughing:
Kaikki me ollaan tehty kaikkia viisaita juttuja jurrissa, joita ei ois selvinpäin ikinä ees tajuttu tehä.

:mrgreen:

Heipä hei Tuhnus. Lähtöpisteessä taas? Ikävä tosiasia alkoholistilla on se, että kipeetä se ottaa, siis asioiden on ajauduttava siihen pisteeseen jonne ei olisi niiden halunnut menevän. Itsellä oli avioeroa, taloudellisia kupruja, kuten lopuksi henkiset ja fyysisetkin kuprut.

Miksi sinun on sitten niin vaikeaa hakea oikeasti apua ongelmaasi, vaikka kaikkien muidenkin kokemukset on sinulla käytössä. No enhän minäkään nähnyt enkä kuullut mitään, kun tarpeeni esti sen.

Halu raitistua syntyy vain sieltä pohjamudista, siis sieltä minne ajaudutaan juomisella ja sen tarpeen tyydyttämiseen tähtäävillä toimilla, kuten nyt vaikka oman firman perustamisella, kun meillä alkoholisteilla on sellainen vapauden kaipuu monessa asiassa. Riidat on helppo selittää toisen osapuolen syyksi, vaikka suurinta osaa siinäkin näyttelee se alkoholistinen elämä valheineen, pelkoineen ja tarpeineen.

Suomeksi sanottuna, eikö olisi aika katsoa taakse ja huomata mistä ongelmasi johtuu ja hakeutua hoitoon, jotta perheennekin toipuisi. Ongelmasi ei ole vain sinun, koska lapsesi myös kärsii vaikka et haluaisi, etkä edes uskoisi.

Sinä sen päätät, mutta sinä myös kannat vastuun päätöksistäsi oli ne mitä tahansa. Raitistumista on aika harva katunut, kuten ei myöskään perhe harmitellut. Kerran kuulin kyllä jonkun sanoneen, että joisi se äijä taas, kun on niin hankala selvinpäin. Jotkut on hankaliakin, mutta raittiina asioille voi ja pystyy tekemään jotain.

Ota siis itseäsi niskasta kiinni ja hae apua.

Juu, maidonhakeminen vähän lipsahti eilen, mutta en panikoi siitä sen kummemmin…Sainpahan ainaki selkeän syyn lipittää vaan vettä… :smiley: Eli sadannen kerran todettu, että viina on viisasten juoma - mut mä en voi sitä juoda,ku en oo tarpeeksi viisas… :mrgreen: Aikasemmin olisin vaan jatkanut samaa rataa, “kun kerran sorruin”, mut ny puren vaan hammasta yhteen (eikä edes tarvi purra :smiley: ) ja totean, että meikä kiertää kaljat ja viinat kaukaa…Ja nyt se tuntuu loogisimmalta ratkasulta…

eli jatketaan tääl - Tuhnus

Hello! Eilen kävi taas pieni ajatus mieles, mut mun mies onneksi piti paatin kurssissa… :smiley: Loppuilta meni ihan kivasti, ajoin kuorma-autoa n. neljän vuoden tauon jälkeen ja viinan oston sijaan ostettiinkin pojalle mopo… :wink: Mietiskelin saunassa sit itsekseni, et minkä ajan viinat olisin sillä rahalla maksellu - viinaanhan kun aina on tuntunut olevan rahaa - tulos oli pelottavan pieni… :imp: Selvällä linjalla, siis…

No niin…tuli totaalinen kyllästyminen tohon lotraamiseen - ei sitä pää eikä terveys kestä. Jos lotraan, ni vedellä sitten… :wink: kävin äsken kaupassa, kävelin kaljaosaston läpi - ihan vaan sen takia, et sanoin mielessäni niille: Lällällää, mä en teitä tarvii mihinkään!!! (jaa, minäkö pöpi? :unamused: en tunnusta!!! :laughing: ) teki ihan hyvää piruilla niille pulloille, vaikka minähän sitä paskaa oon suuhuni kaatanu… :smiling_imp: Oli tossa jossain ketjus puhetta mistä täällä saa puhua - toivottavasti kaikesta…Tavoitteena olis nyt olla juomatta - tämä päivä, koska eilen en ollut ja huomisesta en tiedä, tuleeko se.
Mä en oo ikinä heränny putkasta. Joskus on tullu vedettyä muutaman tunnin yöunilla pari päivää putkeen. Useimmiten kuitenkaan ei. Oon aina yrittänyt jotain tehdä muutakin, vaikka se ei krapulassa kovin kaksista olekaan. Baareissa en käy - se voi olla nyt(kin) mun kompastuskivi - tai se, että “ei muutama pahaa tee, olinhan mä ottamatta vähän aikaa” - kuulostaa nimittäin tosi tutulta ajatusmallilta. Jos oon ottamatta ja sorrun, homma menee hetkeksi täysin plörinäksi, en saa heti kasattua itseeni ruotuun takas. Nyt pitäs saada oltua pitempi aika esim. kuukausi ilman, sais jonkinlaista käsitystä nk. normaalista elämästä. En nimittäin jaksa enää rahattomuutta, väsymystä yms. Nytkään en oo saanu tänää muuta aikaiseksi ku hakia autojen osia - ja aika paljon muuta olis pitäny saada työtilanteeseen verrattuna… :blush: tupakista en nyt aiokaan eroon - vielä - mennään pahe kerrallaan… :wink: sen oon jo muutamaan kertaan lopettanukin, mut sortunu sit uusix. mulla pakkaa olla ongelmana stressi siitä, että pitäs olla kymmenes paikas yhtäaikaa ja hoitaa saman verran - yrittäjyys ei ainaskaa helpota asiaa…
en tiä, tajuaako kukaan tosta sepustuksesta mitään, tehty vähän vaan ajatusten purkutarkotuksessa…

Tuhnus

tuli tossa lueskeltuani vielä viestejä mieleen, että en välttämättä tiedä, olenko alkoholisti. Tällä hetkellä menee liikaa alkon tuotteita eli siis suurkuluttaja olen. pikemminki puhusin alkoholista pakokeinona itselleni. se, mitä pakenen, kiinnostaa mua itseäniki sen verran, että haluan mm. siksi normalisoida tätä tilannetta. itse asiassa en edes tiedä, missä vaiheessa tää tilanne on päässyt karkaamaan käsistä. aina mulle viina on maistunu, mutta muistan aikoja, jolloin otin vain viikonloppuna. mutta siitä on niin pitkä, että en saa siitä sitä muistikuvaa, mitä se oli, kun homma oli edes jotenkin hanskassa.

mutta ny töihin, tai tää päivä on töitten osalta +/- 0 !

tuhnus

Tervehdys. En ole minäkään koskaan ollut edes putkassa. Alkoholismista on erilaisia virallisia ja epävirallisia määritelmiä, esimerkiksi lääketieteellinen, juridinen. Tuskin minkään “määritelmän” mukaan olin ihan oikeasti alkoholisti. Mutta kun elämä kuitenkin viinan kanssa meni sellaiseksi, että tuntui. että en kestä sitä, niin yritin erilaisilla keinoilla vähentää tai lopettaa. Ei onnistunut, ja onneksi “nöyrryin” hakemaan apua. Minulla onnistui aa-n avulla. Siellähän ei itse asiassa “pääsyvaatimuksena” olekaan, että täyttää jonkin tietyn alkoholistin määritelmän, vaan sanotaan “Ainoa vaatimus jäsenyydelle on halu lopettaa juominen”.

Jos ei onnistu lopettamaan eikä vähentämään alkoholinkäyttöä yrityksistä huolimatta, se on kyllä yksi ihan varmoja kriteerejä ihan oikean alkoholismin määrittelyyn sekä virallisilla että epävirallisilla mittareilla. :slight_smile:
Kriteerejä on useita, mutta diagnoosiin riittää kyllä jo muutaman osuminen.
Tuhnuksen mainitsema “pakokeinokin” on ihan sitä, jos tarve moiseen pakenemiseen on päällä jatkuvasti, viikottain tai jopa päivittäin.

Mutta ei se diagnoosi ole pääasia, vaan se millaiseksi oman elämänsä tekee tai sen haluaa tehdä.

En oo muuten minäkään ollut putkassa. Sensijaan jotkut kaverini, jotka ei oo ollenkaan alkoholisteja, on olleet putkassa. :laughing:
Mä oon ollut katkolla. Kaks kertaa. Ja AA:n palaverissa. Monta kertaa. Kapakassakin oon usein: viimeks perjantaina. En onnexi alkohoolia juomassa, vaan rokkia soittamassa. :mrgreen:
Kaikkiin näihin mainittuihin aion mennä edelleen samoissa merkeissä, paitsi katkolle toivoakseni en (siis asiakkaana).

Mutta Tuhnus, miten ihmeessä sä jaksat dokata ja tehdä töitä samaan aikaan? Mä en kyllä enää jaksais. Eikö se jatkuva darra oon hirveen hermoille käyvä tila? :open_mouth:

no, on se…siks pitäis vähentää ny ainaki. tehot katoo muuten. huomasin muuten just, et tekemällä suunnitelman päähänsä asioista saa tilannetta helpotettua - ehkä täs onki se, et tarvisin jotain aikataulutusta, ettei kaikki painas päälle. luulen et jonnin verran taustalla on stressi eikä se viinalla parane. huomiseks onneksi selkeä ajatus toimintakuvioista…pitänee alkaa tehdä muilleki päiville, josko se helpottas pitemmän päälle… :wink:

juu selkeä suunnitelma meni sit totaalisesti vituix…meni taas lähinnä juoksemiseksi koko päivä…piru, että vihaan tällasia päiviä! No, työhommat on käytännössä melkein valmiina seuraavaa vaihetta varten, joten jotain positiivista kai sit tässäki. huippupäätöksistäni huolimatta taas kalja kädes… :blush: vittu, tästä on päästävä eroon!! ai niin, keksin sit töis tänää jotain sellasta, että olin oikeen ittestäni jopa ylpeä!!!

[quote=“tuhnus”]
huippupäätöksistäni huolimatta taas kalja kädes… quote]

Ketjun otsikkoon tuo yllä oleva lauseesi ja käytäntösi ei sovi sitten ollenkaan, vai mihkä täällä on tarkoitus kannustamaan, juomaanko. Muutoinkin kommentoit parhaillaan monia muitakin ketjuja ja kun nyt kerroit että teet sen kaljapullo kourassa, niin niitä tulee luettua vähän sillä silmällä.