Kannustusta päihteettömään elämään

Raittiina eläminen on vapaata ja antoisaa. Ei rasita juomishimot, juhlapäivien paine ja muutenkaan ajankäyttöä ei sanele päihteen käyttö tai käytön suunnittelu.

En tiedä enkä tunne ketään, jolle raittius/päihteettömyys sinällään olisi aiheuttanut mitään haittaa tai vahinkoa. Siksikin raittiutta on hyvä suositella, kun sillä ei ole sivuvaikutuksia. Se on turvallinen ja varma ratkaisu päihdeongelmien päihittämiseen.

Tälle palstalle etsiydytään päihteiden lopettaminen jo orastavasti mielessä ja siihen tällä ketjulla haluaisin erityisesti kannustaa.

Päihteettömyys on voittajan valinta ja täysin mahdollista sulle, mulle, meille ja heille.

Kiva, jos lopettaneilta löytyy tähän positiivista ja kannustavaa kerrottavaa ratkaisusta, jonka itsekin ovat hyväksi havainneet.

Ja tietenkin myös te jotka olette lopettamassa ja pohditte asiaa ja siihen liittyviä kysymyksiä, niin näppis laulamaan vaan.

Hyvä basi. Mukava lukea tämmöisiäkin kirjoituksia täällä.

No, minä tein sen eri tavalla. Lopetin ensin, ja sitten, kun parin viikon päästä olin päätökseni suhteen ns. vahvoilla, uskaltauduin myös tänne keskustelemaan.
Kai sen saa ninkin päin tehdä?

Muuten olen valmis suosittelemaan selvänäoloa muillekin. Ja kannustuksena nyt vaikka se, että ei se lopettaminen ole yleensä niin hankalaa, aikaavievää, kivulloista, kaiken muuttamista vaativaa kuin pahimmissa pelottelu/pelastuksenhalitijayhdistysten saarnoissa väitetään.

Itsensä kanssa on päästävä sovintoon päihteidenkäyttöä koskevissa asioissa, mutta ei tosiaan ole kysymys mistään loppuelämän jaakobinpainista eikä parantumattomuudesta -jokainen on tietysti yksilö, ja paranerminen on yksilöllistä, mutta niin minulle kuin monille tutuillenikin se on elämäntapamuutos muiden joukossa, ei ylipääsemättömän vaikea eikä muuta elämää rampauttava - pieni suunnanmuutos selkeämpään suuntaan, pikemmin.

Ei minulla ole ollut syytä “katua” lopettamistani. Miten olisikaan? Jos katuisin, niin tottahan valitsisin jonkun muun vaihtoehdon. Niitä kun riittää, rapajuoppopuden ja totaalikieltäytymisen välillä sen miljoonaa sorttia.

Minulle tämä tuntuu sopivan hyvin, tämä jokapäiväinen selvänäolo.

Juu, …

Näinhän se on. Muutaman päihteettömän vuoden jälkeen on omallakin kohdalla kutakuinkin kaikki asiat uudella tolalla. Hyvin kirkkaasti avautuu eteen sekin oivallus, että päihteet ovat pohjimmiltaan turhuuksien turhuutta. Mitään en ole jäänyt vaille, kun laitoin korkin kiinni. Alkoholia ei tee mieli missään muodossa. Rahaa on tähän mennessä säästynyt kutakuinkin 50’000. Ei sillä, ei minulla ole mitään pyrkimystä rahaa nurkkiin kasata. Kaikenlaista pikku askaretta on silti kiva touhuta, kun budjettipuolella on kivasti keveyttä.

Juu kyllä vain MM. olin itsekin ollut selvänä kuukauden päivät,kun tänne palstalle tupsahdin. Tottakai voi niinkin päin tänne saapua.

Nimenomaan täysin turhaksi se on minullekin muuttunut tuo ennen niin rakas ja tärkeä alkoholi. Ja kyllähän siihen tuli sidottua aikaa, uhrattua oma vapaus sekä kylvettyä sitä rahaa.

Koska lopettaminen on onnistunut monelle meistä täällä, niin eiköhän se ole mahdollista tosiaan usealle muullekkin päihteiden kanssa ihmettelevälle. En usko meidän olevan poikkeusyksilöitä. Täällä kirjoittaa raittiita ihmisiä hyvin heterogeenisin taustoin. Raittiuteen on ponnistettu sillan alta, duunista ja ties mistä.

Elämässä haasteita rittää, mutta ne eivät taatusti ole raittiuden mukanaan tuomia. Eikä ole valehtelua sekään, että moni murhe on hiukan kutistunut samaa vauhtia kuin etäisyys viimeisestä humalasta.

Tässä niin kuin vapautuu olemaan oma itsensä ja alkaa tulemaan itsensä kanssa toimeen. Hyvä olo joka kumpuaa tuolta sisältä päin, kun on paremmin sovussa itsensä kanssa. Ei tarvi enää kulkea tuolla missään anteeksi pyydellen omaa olemassa oloaan.

Olen havainnut että parasta on kun ottaa asiat yksinkertaisina, eikä tee niistä liian monimutkaisia. Se voi olla että se siinä alussa on helpommin sanottu kuin tehty, mutta näin siinä vain on käynyt että aikakin on varmaan tehnyt tehtävänsä ja sellainen sopusointu vallitsee omassa olemisessani yhä enemmän ja enemmän.

Juu hei vaan ja kiitos Basi ketjusta.

Niin vaan raitistui Herminekin, vaikka vuosia siihen meni, ja piti olla kiikun kaakun (en ole vielä onnistunut päivittämään omaa ketjuani ‘kiikun kaakun’, minne lie hautautunut…). Ja mikä siinä sitten oli ratkaiseva tekijä? Tekijöitä oli varmaankin monta. Mutta ehkä perimmäisenä se, että reilu nelikymppisenä tajusin, että jos ‘aion’ ja ‘retkahtelen’ loputtomiin, menetän itseni lopullisesti. Tunsin luissani ja ytimissäni, että jos en lopeta itseni myrkyttämistä, sieluni kutistuu kutistumistaan. Pelästyin. Havahduin. Ja otin kaikki ne keinot käyttöön, mitä en ollut vielä kokeillut. Nöyrryin (tämä sana aiheutti minulle ennen ihottumaa, mutta ei enää!).

Pitkään luulin, että minulla on homma jotenkin hanskassa, koska en esim. juonut päivittäin, en loivennellut aamulla, en menettänyt työtäni tai perhettäni…vaan vedin ‘ainoastaan’ lärvit tyylikkäästi punaviinillä illallisen yhteydessä…Tämä ‘tilanteennollaus’ oli minulle tarpeellinen tasan kaksi kertaa viikossa. Ja sitä viiniä piti olla PALJON…niin paljon, että sain suloisesti sammahdettua sohvalleni. Kaukana kavala maailma. Vain minä ja punaviinini.
Krapula oli mielestäni ansaittua lepoa, hoidinhan työt ja kodin ja olin muutenkin hyvä ihminen.

Hain apua terapioista, lääkityksestä ja välillä jopa maisemanvaihdosta. Mutta yhtä en kokeillut: en pystynyt tunnustamaan, että alkoholi vie minua, ja että itsekurini ei ole pelastukseni. Tietenkin olisin lopettanut jo ajat sitten, jos se itsekurilla olisi hoitunut (pari viikkoa sujui aina vallan mainiosti, kunnes jokin outo ‘pakko’ ajoi sukeltamaan viinin lämpöön). Eli se kuuluisa ‘luovuttaminen’ tepsi minulle. Ymmärsin, että minulla on ongelma nimeltä alkoholismi, ja mina en voi hallita sitä itsekurilla ja hampaiden kiristelyllä. Ja minun tuli lopettaa ongelmieni ‘ulkoistaminen’. Päätin ottaa vastuun itsestäni. En enää osannut sanoa, mitkä ongelmat johtuivat juomisestani tai juovalle ihmiselle tyypillisistä ajattelukuvioista (silloinkin, kun en juonut) - ja mitkä puolestaan olivat ihan tavallisia ongelmia. Tajusin järjelläni sen, että juomattomuus voisi näyttää asiat eri valossa, tuoda selkeyttä, ehkäpä jopa poistaa ongelman jos toisenkin. Mutta tunnetasolla minulla oli aina tapana odottaa, että elämä näyttäisi selkeämmät sävelet ja toisi minulle hieman helpoutta ja varmuutta - ja kappas, sitten jotenkin maagisesti pystyisin lopettamaan viininlitkimisen. No, sitä helpoutta ja varmuutta olisin saanut varmaan odotella hautaan saakka.

Olen aina ollut aa-vastainen ja kaikenlaista fundamentalismia ja ismiä karttava. Mutta tajusin, että jos todella haluan toipua, minä tarvitsen vertaistukea. Päätin laittaa akateemisuuteni ja ylpeyteni narikkaan, ja antaa myös vertaistuelle mahdollisuuden. Ja minua se on auttanut, voi suositella tätä konstia lämpimästi (en siis tuputa, vaan kerron vain omasta kokemuksestani). Toki ryhmistä löytyy monenlaista kulkijaa (itse käyn täällä ulkomailla engl.kielisessä ryhmässä), ja en missään nimessä jaa kaikkien kanssa samoja ajatuksia. Mutta antaa kaikkien kukkien kukkia, ei se ole minulta pois, jos jollekin aa on kaikki kaikessa. Minulle se ei ole, mutta 12 askeleen ajatukset ovat olleet minulle terveellistä terapiaa. Luopumista liiallisesta itseriittoisuudesta, vääränlaisesta kontrolloinnista ja pettymysten ja syyllisyyden kierteestä. Olen miettinyt oman itseni hyviä ja huonoja puolia, ja tehnyt realistista inventaariota tilanteestani. Iso apua tässä prosessissa on ollut alkuvuodesta tielleni sattunut vanha ystävä, joka itse raitistui aa:n avulla. Olen joutunut ja päässyt jakamaan ajatuksiani. Samassa tilanteessa olevalle ihmisille voi kertoa asiat häpeilemättä. Mikä vapaus!

Puolen vuoden raittiuden jälkeen voin todeta sen, että minä löysin takaisin oman itseni luo. En enää pelkää (toki pelkään moniakin asioita, mutta pelko ei hallitse minua). En häpeä. Olen löytänyt iloa ja keveyttä elämääni. Uskallan olla aidolla tavalla sosiaalinen. Osaan erottaa paremmin aidot tunteeni (aivokemiat eivät ole jatkuvassa epätasapainossa) ja samalla tunnen selkeämmin olon omaksi itsekseni. Uskallan toivoa ja haaveilla. Uskallan pettyä ilman välitöntä retkaudusautomaatiota. Olen kiitollinen. Ihmeelliset kolotukset, hikoilut ja tukkoisuudet ovat poissa, silmät ovat kirkkaat.

Olen niin onnellinen, että löysin oman tieni raittiuteen. Polkuja on monta, ja jokaisen on kuljettava oma tiensä. Minulla oli paljon ‘syitä’, miksi alkoholi toi minulle niin paljon mielihyvää. Kylläpä juominen usein lohduttikin ja tuntui aidosti tarpeelliselta. Hetken helpotukset vain veivät minua yhä kauemmas ‘tuonelaan’. En halua enää paeta. Hei vaan viinit ja skumpat ja etanoli, meillä oli pitkä historia - mutta raittiina saan viimeinkin elää taas aitoa elämää.

Tämä kaikki näin tiivistettynä saattaa kuulostaa ja näyttää helpolta, mutta sitä se ei ole ollut. Mutta paljon helpompaa kuin ikinä olisi uskonut. Ja sata kertaa palkitsevampaa, mitä olisin ikinä uskaltanut toivoa. Ja matka jatkuu…

Hermine (joka ei enää häpeä)

Loistavaa hermine! Näitä kokemuksia on vain niin piristävää lukea.

Kun nyt kuitenkin raittiuteen ja päihteettömyyteen pyrkivällä palstalla ollaan… Niin täältä saa kaiken tuon käsittämättömän häröilyn seasta lukea niitä oikeita onnistumisiakin!

Niin kuin nuo yhdet omassa älykkyydessään ei muka tajuaisi sitä että tämä on ehkä hieman väärä paikka lähteä hakemaan hyväksyntää omille addiktioilleen. Tuo ajatuksen kulku on niin sitä itteään ja luulis noilla nyt sen verran leikkaavan että täällä ihmiset kyllä näkee sen totuuden siitä paskan puhumisen ja valehtelemisen alta. Itse kun on joskus ihan samalla tavalla itselleen ja toisille sitä omaa itteään selitellyt. Mahtavat on selitykset joo…

Kiitos Basi, kun aloitit tämän tervetulleen ketjun.

Hermine, kaikkea hyvää Sinulle ja kiitos kun jaoit kokemuksesi, oli tervehdyttävää ja inspiroivaa luettavaa. Täytyneekin etsiskellä ketjuasi, löysin jo tästä viestistäsi yhtymäkohtia omaan tilanteeseeni. Tuntuu, että palanen jo raitistuneen voimaa siirtyy itseen, kun lukee näitä tarinoita.

Tällaiselle jälleen-kerran-alkuvaiheessa-häröilijälle :wink: tuollainen pidempään raittiina olleiden kohtalonystävien ajatusten lukeminen on tärkeää ja avartavaa. Oma motivaatio vahvistuu ja näkee selvemmin sen, että tässä todellakin tavoitellaan koko jäljellä olevan elämän laadun parantamista. Meillä alkuvaiheen kipuilijoilla näkökulma helposti on vain tulevissa päivissä ja viikoissa. Päivä kerrallaan - juu, tietenkin, mutta laajemmasta elämänmuutoksesta on kyse ja se ei ole pikkujuttu.

S&S yksi kirjoittamasi lause kolahti minuun täysillä:

Jos vain pääsen tuon saman lauseen omalta kohdalta kirjoittamaan muutaman vuoden päästä, niin on voittajan olo.

Tämähän on vähän kuin mentorointiketju, onnistuneet opastavat vielä yrityksen taipaleella olevia. Hienoa!

Hermine! Ihankuin olisit puhunut minun suullani, KAIKKI mitä sanoit, voin itse allekirjoittaa. Minulla on reilut neljä kuukautta raittiutta takana enkä vielä pysty luottamaan, että tämä jatkuu, mutta uskon ja toivon niin. Kyllä minullakin on tullut jo paljon uutta henkistä tasapainoa. Ihan viime aikoina olen kokenut että VAISTOAN asioita herkemmin. Ei tarvitse olla Sherlock ymmärtääkseen, että alkoholi sotkee ihmisen sielunelämä siinä määrin, että herkät aistit ja vaistot eivät toimi. Juodessa virhearvioita tekee paitsi humalassa myös silloinkin, kun on “selvä”. Vasta pidemmän juomattomuuden jälkeen ihminen oikeasti on selvä.

Onneksi saan jälleen elää raittiina. Harakoille olisi tämäkin hieno viikonloppu mennyt. Marjat olisi jääneet metsään ja rahat menneet oluisiin. Ja tietty kännipäissään olisi vähintään takapuolensa polttanut kiukaassa tai jotain pientä vammaa tullut johonkin. - Ei muuta kuin raitistelemaan, ei tuu suru pusesoon!

Aina kun raittiit jaksot ovat pidentyneet ja pidentyneet, on myös olotilat parantuneet ja parantuneet.

Aluksi oli aiemmin useamman kuukauden raittiuksia, sitten alkoi olla jo vuotta, ja sen jälkeen onkin nyt jo helpompaa. Jos (toivottavasti ei!!) retkahduksia tulee, ei kannata ajatella, että kaikki alkaa aivan alusta. Ennemminkin se on kuin Viren 1972 olympialaisissa kun kaatui, vähäksi aikaa asfaltilla, sitten noustaan ylös ja jatketaan maktaa, vaikka onkin tullut telomisia. Kannattaa siis (jos se relapsi tulee) niin nopeasti kuin mahdollista katkaista se juomaputki, mieluiten välittömästi. Ja sen jälkeen pystyy jo jatkaa sitä raittiutta paremmin. Relapsi voi olla kuin korkean paikan simulaatiota tai harjoittelua, että pääsee treenaa taas uudestaan sitä AA:n 1. askelta esimerkiksi, että olen voimaton alkoholiin nähden ja haluan taas jatkaa raittiutta. Tuota on minulle tapahtunut usein. Niin usein, että menetin jo itsekin uskon itseeni. Sen jälkeen onkin alkanut asiat menemään parempaan suuntaan. Paradoksien kautta voittoisaa elämää kohti!

Raittius, Nyt. Tänään! Huomista ei ole, eilinen on mennyt. Olen raittiina vain tänään.

Helpostihan näissä tukeudutaan mantroihin; hokemiin ja iskulauseisiin, jotka ovat enemmän muotoa kuin sisältöä. Toki mantrat ja iskulauseetkin voivat olla sangen tärkeitä ja hyödyllisiäkin.

Mitä se päihteettömyys sitten sisältää, on eri asia. Toki se on lähtökohtaisesti hieno ja ensiarvoisen tärkeä asia, ja minäkin toivon sitä jokaiselle. Arveluttaa vain se, millainen huonommuudentunne voi vallata ne, jotka eivät koekaan raittiuden avaavan ovea suureen onneen ja euforiaan . Nimittäin jos se olisi pelkkää onnea ja euforiaa, kukaanhan ei koskaan retkahtaisi.

Silti monet, jopa useimmat retkahtavat joskus. Jotta raittiudesta puhumiseen saataisiin myös sisältöä pelkän muodon lisäksi, voitaisiin puhua vaikkapa retkahduksen ehkäisystä. Onko siinä tarpeen omat voimat, vai jonkun muun voimat?

Lukekaa vaikkapa nimimerkin Okand kirjoituksia, ja miettikää kumpuaako ne raittiudesta. Varmasti henkilö voi olla päihteettömänä teknisesti, mutta onko hän oikeasti siinä tasapainossa, johon vaikkapa 12 askeleen ohjelmalla pyritään?

Raittiudessa ei kuitenkaan mielestäni ole kyse uskonnosta, tai siitä että olisi olemassa jokin Raittius -niminen Jumala jota tulee säännöllisesti palvoa ja ylistää ja markkinoida. Raittius on siis sitä, että ei käytä päihteitä. Ei sen kummempaa. Se on vain elämäntapavalinta, joka voi mahdollistaa monia oikeasti tärkeitä asioita; kuten onnellisuutta ja tasapainoista elämää.

Voi vitsit miten hienoa Hermine ja kumppanit! Onpa todella kiva kuulla, että raittius on päässyt hyvään alkuun. Muistan itse kuinka mielettömän hieno tunne oli joskus juuri noilla main, kun tajusi, että päivistä ja viikoista oli kertynyt jo kuukausia. Sellainen riemukas tunne, että tämä raittius ihan oikeasti on totta ja toimii. Ehkäpä se ainakin omalla kohdalla osuvasti kertoi siitä, että ei minun maailmaani ja omakuvaani mitenkään siihen asti kuulunut sellainen ajatus, että MINÄ olisin raitis. Ei ikinä! Siksikin on joskus hyvä vähän huudella raittiuden puolesta, koska aika moni muukin pitää sitä omaan identiteettiin kuulumattomana. Se kaikkein mahdottomin vaihtoehto voikin olla se paras mahdollinen.

Raittius on tuonut mukanaan lisääntynyttä paineen sietokykyä ja myöskin kykyä olla tyytyväinen ja kokea onnellisuutta. Eihän ne kokonaan poissa olleet juovinakaan vuosina, mutta tietynlainen levottomuus/ahdistus oli voimistuva seuralaiseni.

Hienoa, tsemppiä teille ihan hurjasti myös tuleviin päiviin, viikkoihin…

Ja laittakaahan rapsaa tulemaan, vastahan vähän näppistä lämmittelitte…

Niiden lasien läpi, joilla minä luen, en ole saanut tällaista kuvaa ollenkaan. Lähinnä olen ymmärtänyt, että tunneskaala kenties suppenee. Eli, että ääripäät leikkaantuvat pois - jotain erikoistilanteita lukuunottamatta. Siitä mielestäni on mainittu täällä joskus, että pitäisi tottua elämän tasaisuuteen, kun raitistuu. Itselleni se vielä juovana aikana pyöri mielessä tylsyytenä. Mutta eipä tämä tylsältä tunnu - on aistit jne. sen verta herkemmällä, että saa sitä iloa ja onnea pienemmistä asioista kuin aiemmin. Se on totta, että mitään tappohauskaa ei ole ollut, siis semmoista, mitä on kolmen promillen kännissä yöllä kello kaksi, kun kaverilta pääsee pieru tms. Mutta toisaaltaan ei ole niitä syviä alhojakaan siinä määrin kuin juodessa. Ja viimesinä juoma-aikoina tuppas painottumaan tuonne skaalan alapäähän nuo tunnetilat, eli alkoi leikkautumaan se ylärekisterikin pois.

Lainailen teitä arvoisat plinkkiläiset tähän vähän, niin…

"Mitä se päihteettömyys sitten sisältää, on eri asia. "

Tervetuloa takaisin grape! Kaikenlaista sattuu;)! Sinulle päihteettömyys merkitsee seuraavanlaista:

“Aina kun raittiit jaksot ovat pidentyneet ja pidentyneet, on myös olotilat parantuneet ja parantuneet.”

Näin on minullekkin käynyt. En voi nyt tämän reilun vuoden viimeisimmän raittiusputken perusteella tunnistaa yhtään asiaa elämässäni, mitä päihteettömänä eläminen on huonontanut. Toki voi olla ahdistusta ja mielialojen vaihtelua, mutta ei missään nimessä siinä määrin eikä siinä voimakkuudessa kuin humalassa ja krapulassa. Tämä on minun kokemukseni ja kokemus on siis tilanteesta, missä alkoholin käyttö oli ajautunut pois hallinnasta. Alkoholismi!

basi kirjoitti

Jonkinlainen ihanteeni oli herrasmiesjuoppo, mutta eipä sellaisena oleminen onnistunut. Onneksi pelko ja hätä itsestä ajoi hakemaan apua. Tänne Lopettajiin osuin oltuani jo suhteellisen kauan raittiina. Tämä on hyödyllinen keskustelufoorumi, koska tätä voi lukea kuka vain. Nytkin on paikalla itseni lisäksi 4 vierailijaa.
Täällä on raittiudessaan tai pyrkimyksissään eri vaiheissa olevia, ihan niin kuin yhteiskunnassa ollaan katujen vilinässä tai metsän reunassa. Ujona ja alemmuudentuntoisena ihmisenä minulle on ollut suureksi avuksi tavata myös kasvotusten suuri joukko raitistuneita ja raittiutta hakevia alkoholisteja. Iloinen tervehdys, ystävällinen hymy tai lämmin kädenpuristus ovat tänään kiitollisuuden ansaitseva osa raittiuttani. Niitä pyrin minäkin tarjoamaan kohtaamilleni ihmisille, ihan kotiseinien sisältä alkaen. Puoliso on sentään kestänyt raitistumiseni, jos myös juomisenikin.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

En ole huomannut P-linkissä puhuttavan raittiudesta uskontona, mutta olen kyllä huomannut, että moni solvaa niitä, joiden olettaa ajattelevan näin.

Miksi ihmeessä ihmiset lopettaisivat juomisen, jos siitä oikeasti seuraisi pelkkää kurjuutta? Miksei raittiuden hyvistä puolista saa joidenkin mielestä edes puhua, vaikka ne ovat kiistämättömät? Omilla valinnoillamme kuitenkin vaikutamme elämänlaatuun ja raittius on iso valinta.

Mitään euforiaa en ole tuntenut raittiina, mutta pahimmat masennuskohtaukseni johtuivat alkoholista, sen tiedän nyt. Ihmisillä on ongelmia ja sairauksia ilman alkoholiakin, ja elämässä niitä tilanteita pitäisi oppia kestämään ilman että joutuisi lääkitsemään itseään alkoholilla. Raittius ei ole uskonto, enkä ole huomannut että kukaan niin olisi väittänytkään, paitsi tuo kirjoittaja, jota lainasin.

Ne joilla itsellään on ongelma eivät tahtoisi sallia toistenkaan olla onnellisia ja vapaita. Kaikesta pitää väkisin vängätä vaikeaa.

Kiitokset kaikille kauniista sanoista! Tekstini saattoi vaikuttaa euforiselta, ja eipä siinä mitään, tuollaisia suuren onnen hetkiä tässä tuleekin. Mutta eipä tietenkään pelkkää onnea ja euforiaa ole luvassa, kun alkoholi jää pois. Osaksi siksi viinistä luopuminen kestikin niin pitkään, koska niistä nousuhumalan ja hauskojenkin kännien euforiasta piti luopua. Mutta aivan oikein, tunneskaalat ovat ehkä pienentyneet, ja siinäpä se nykyinen onneni piileekin. Tasaisuus tuo minulle rauhaa, rauha onnea. Joskus peräti ihan euforiaa!

Ensimmäiset kolme kk (noin) olivat kyllä aikamoista kärvistelyä. Tuntui siltä, että olen vauva, jolta joku ilkimys on varastanut tuttipullon. Teki mieli parkua, kyllä suoraan sanottuna v-itutti, kaikkeen sitä ryhtyykin, helpompi olisi ollut jatkaa juomisjuhlia. Mutta tarpeeksi pitkään kun olin asiaa miettinyt, alkoivat olla faktat sen verran selvillä – että pakko oli katsoa viimeinkin se raittiuskortti. Itse asiassa minua auttoi tietynlainen ‘huonommuudentunne’ ja kateus, jota koin raitistuneiden juttuja lukiessani. Tuo kurja tunne pakotti minua miettimään, miksi olen niin kateellinen…ja puski minua eteenpäin. Ajattelin, että jos ‘tuo ja tuokin’ onnistuu juomisen lopettamisessa, miksen sitten minäkin? Se oli aidosti mahdottomalta tuntuva ajatus, että MINÄKIN voisin onnistua! Mutta kyllä vain, sellainen mahdollisuus on meillä kaikilla. Eli ei tässä ole tarkoitus patsastella mitenkään, vaan paremminkin nöyränä ihmetellä kuinka kummallisen hienolta nyt tuntuu. Niin yksinkertaista, ja niin vaikeaa. Mutta vaikeus helpottaa päivä päivältä. Siis se juomattomuuden vaikeus. Elämä tietenkin on ihan yhtä vaikeaa kuin ennenkin, siihen en voi vaikuttaa muuten kuin ottamalla asiat vastaan ilman etanolihuntua.

Kyllähän minä halusin lopettaa juomisen jo todella pitkään ennen kuin se onnistui. Ongelma oli vain se, että halusin raitistua ilman viinin juomisen lopettamista!