Hei,
Olen uusi Päihdelinkissä, vaikka passiivisesti olen lukenut kirjoituksia jonkun verran vuosien varrella. Pahoitteluni myös pitkästä kirjoituksesta heti alkuun, mutta mielessä on paljon asioita odottamassa purkautumista.
Koin että tämä ketju olisi minulle sopivin, vaikka oikeastaan kaksisuuntainen on juuri se sairauteni, jota ei ole (vielä) diagnosoitu. Olen silti hyvin varma, että kärsin siitä, ainakin jollain asteella, mutta oikean lääkityksen ansiosta elän suht tasapainoista elämää, joten sitä ei ehkä ulospäin huomaa, ellei tunne minua.
Olen lukenut tätä ketjua aika paljon ja sain jo jonkunlaisen käsityksen minkälaista teidän “nimimerkkien” elämä on, jokaisella siis täysin omanlaisensa, tietenkin. Koskettavaa ja toisaalta hieman lohdullista, etten ole yksin (tiesin sen toki, mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan).
Oma elämäni on ollut monelta osin onnekas ja onnellinen, ainakin kunnes nämä sairaudet alkoivat nostaa päätään. Senkin jälkeen onnea on ollut (varsinkin maniakausina), mutta palaan aina samaan, ikään kuin olisin pallo joka heitetään korkealle, joskus enemmän joskus vähemmän, mutta aina putoan maahan kun muut pallot jäävät ilmaan. Outo vertaus, mutta näillä mennään.
Ongelmat alkoivat teininä ja olivat jonkun aikaan piilossa, kunnes armeijassa minut lähetettiin erikoisjoukoista kotiin, kai pelkona että tapan jonkun (tai itseni). Silloin alkoi toinen masennus- ja ahdistuskauteni, joka oli paljon pahempi kuin teiniä ollut.
Sain masennusdiagnoosin ja join rankasti puoli vuotta yrittäessäni samalla aloittaa ammattikorkeakoulua, mutta 0 opinpistettä kertyi… Lihoin tässä vaiheessa yli 10 kiloa eli syömisen kanssa ei ollut ongelmaa. Pikkuhiljaa uuden yllättävän työpaikan myötä elämäni lähti nousukiitoon ja uskoakseni mania alkoi tällöin, pikkuhiljaa kasvavana niin että lopulta tein 2-4 työtä samaan aikaan, ja lomallakin heräsin aikaisin tekemään töitä ja kotiaskareita, niin että kun puoliso heräsi oli aamiaiset tehtynä ja minullakin akuutit työt alta. Tällöin siirryin kodin ja tontin kunnostustöihin ja samalla kaavalla homma pyöri aina kunnes tuli romahdus.
Romahdus tuli kun olin jo vaihtanut toiseen työpaikkaan, kuvitellen että huonon oloni syy oli työpaikassa. Ei kuitenkaan ollut ja päädyin noin vuoden sairauslomalle, josta palasin puolipäiväisenä töihin ja lopulta täyspäiväiseksi. Tässä vaiheessa olin jo psykoterapiassa ja minulla oli hyvä hoitosuhde psykiatriin sekä työterveyslääkäriin. Mutta kuten se pallo aina tekee, niin taas tuli “tippuminen”. Siitä lähtien olen ollut on/off-suhteessa työn, nyt jo aika pitkään käynyt töissä päivittäin, mutta työteho on jossain 25% luokkaa normaalista, ja verrattuna maniaan niin varmaan 2,5%. Kela ei suostu myöntämään minulle enää puolipäiväistä ennen kuin olen taas ns. kunnolla sairas.
Nyt kuitenkin elän sairauksieni kanssa ja menen päivä kerrallaan, kuten te kaikki muutkin varmaankin.
Itseäni kiinnostaa täällä erityisesti kaksi asiaa: ihmisten diagnoosit ja käytössä olevat lääkitykset.
Aloitan itse ja jos joku kokee että haluaa niitä tänne kirjoitella niin ainakin yksi (=mä) on kiinnostunut 
Kiinnostukseni liittyy siihen, että oma diagnosointi on kesken ja siihen että koen suurta syyllisyyttä lääkkeiden käyttämisestä, varsinkin jos lapseni näkevät kun otan ilta- tai aamulääkkeen. Puolison seurassa vähemmän, mutta hävettää silti. Hän kyllä oikeasti ymmärtää, tiedän että ongelma on pääni sisällä (niin kuin meillä kaikilla).
Joka tapauksessa, tässä oma syntilistani.
DIAGNOOSIT:
- Pitkään jatkunut vaikea ja keskivaikea masennus (masennuksen taso vaihtelee)
- Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö
- Sekamuotoinen persoonallisuushäiriö: epävakaa, vaativa ja narsistinen persoonallisuus
LÄÄKKEET:
- Lito 900 mg
- Ketipinor 25+50+500= 575mg
- Voxra 300 mg
- Somac 20 mg (lääkenärästykseen)
- Opamox 15 mg tarvittaessa (tällä hetkellä menee päivittäin 1-2)
- Motifene Dual 75 mg (selkä- ja muihin kipuihin)
Kiitos jos jaksoit lukea, tämä on ensimmäinen kerta kun jaan näitä asioita vertaisille kunnolla.