Väitin just tuolla toisessa ketjussa etten tiedä kuin yhden tavan raitistua, sen että lopettaa juomisen.
En tunne tarvetta perua puheitani, koska niin se on, mutta mieleeni juolahti että kyllä se sitten taas voi tehdä kahdella eri tavalla.
Lopettaa kuin seinään, jonkun käännekohtana harkitusti tai sattumalta toimineen hetken jälkeen ei ryyppyäkään, alkoholiongelmattoman elämän alupiste on määriteltävissä päivän ja kellonajankin tarkkuudella.
Tai tekee sen hiljentämällä, vaikkapa niin että kertakaikkiaan suunnitelmallisesti juo päivä päivältä vähemmän, kunnes nollassa ollaan. tai sitten pidentää ryyppyjen väliä kunnes aletaan taas ääretöntälähestymään.
Täällä lopettajien keskustelussa on kovin vähän niitäö jotka ovat hiljalleen lakanneet juomasta, äkkipysäytyksen tehneitä on kovin suuri enemmistö.
Asiassa on kummallista vain se, että sittten taas elävässä elämässä olen nähnyt paljon useammin tapahtuvan sitä että se vimmattu tai ainakin elämän punaiseksi langaksi muodostunut juopottelu alkaa vaan jossain elämänvaiheessa tuntumaan liiallsielta, ja alkaa siitä riutumaan pois kuin mikäkin nälkään kuoleva turha loiseläin jolle ei enää ravintoa siistimmästä elämästä löydy.
Joo, kyllä minunkin kokemuksieni mukaan elävässä elämässä, oman näkökulmani puitteissa, niitä kerrastalopettaneita taitaa lopettaneista enemmistö olla, mutta on noita rauhallisemmin lopettaneitakin, enemmän kuin plinkin lopettajakeskustelujen perusteella voisi olettaa.
Miksi?
Onko se hitaasti lopettaminen sitten useammin sellaista, ettei lopettaja tunne tarvetta asiasta tai yleensä elämäntapakysymysten tiimoilta kenenkään kanssa mitään keskusteluja käydä ja eri vaihtoehdoista keskustella? Vai kimä siinä mahtaisi olla?
Tällä en siis yritäkään ottaa kantaa siihen, onko jompikumpi tapa toistaan parempi tms, ainoastaan mietin erilaisten lopettaneiden innostusta osallistumiseen elämäntapakysymysten tiimoilla tapahtuvaan vuorovaikutukseen.
Kuten varmaankin täällä on selväksi tullut, minähän lopetin sen vuosikymmenien pöhnän ihan tiettynä päivänä, kerralla, kuten sanotaan.
Mutta, ei minulla ole mitään sellaisia syitä joiden perusteella väittäisin ettenkö sen olisi voinut tehdä vähitellenkin… kun en kokeillut, niin en sitten tiedä sitäkään olisiko se minun kahdallani ollut helpompaa tai vaikeampaa ja olisiko lopullisessa tuloksessa mahdollisesti jotain eroja ollut.