Moi!
Mulla myös oli syyllinen olo, kun heitin miehen pihalle. Tilannetta ei yhtään parantanut se, että muutama ystävä (ymmärtämättömyyttään?) lisäsi painolastiani puhumalla siitä, miten ”mies tarvitsee sua nyt enemmän kuin koskaan” jne. Onneksi mulla on yksi viisas ystävä, joka on itse ollut naimisissa alkoholistin kanssa ja puhui mulle järkeä kokemuksen syvällä rintaäänellä ja tuki päätöstäni erota. Ilman häntä tuskin olisin pystynyt riuhtaisua tekemään. Mies ei tarvinut minua muuhun kuin siihen, että pystyi jatkamaan juomistaan ja tämä on totuus!
Minua helpotti se, että tajusin omalla toiminnallani ainoastaan tekeväni karhunpalveluksen miehelle. Se, että pidin systeemejä pystyssä, mahdollisti sen, että mies ei ikinä joutunut kohtaamaan juomisensa seurauksia. Hän rypi monen päivän ryyppyreissulla ja tuli kotiin, jossa laskut oli maksettu, kaappi täynnä ruokaa, puhtaat lakanat ja jossa minä huolehdin, että hän ilmoitti duuniin itsensä sairaaksi jne. Kun tajusin, että mies on aikuinen ihminen ja täysin vastuullinen omista tekemisistään (ihan samalla tavalla kuin minä) lopetin huolehtimisen. Jos aikuinen ihminen pystyy juomaan itsensä siihen kuntoon, ettei pääse duuniin, niin silloin hän kyllä myös pystyy kantamaan tämän tekonsa seuraukset. Jos aikuinen ihminen juo kaikki rahansa ja jättää laskut maksamatta, silloin on ihan oikein, että hän menettää luottotiedot jne. Minun tehtäväni ei ole olla laskuvarjona tai pehmusteena juopon ja maailman välissä ja yrittää estää häntä kokemasta tekojensa seuraukset. Uskon, että tekojen seurauksien kokeminen on ainut mahdollisuus siihen, että juoppo oikeasti ottaa vastuuta teoistaan.
Muista, että miehesi on aikuinen ihminen. Vaikka hän on alkoholisti eikä pysty itse hallitsemaan juomistaan, niin hän on kuitenkin yksin vastuussa siitä, ottaako apua vastaan juomisen lopettamiseen. Viime kädessä siis on hänen valintansa jatkaa juomista ja tuhoavaa elämää. Miehesi ei ole avuton pieni lapsi (vaikka välillä siltä tuntuukin), eikä sinulla ole velvollisuutta kantaa huolta hänen hädästään tai yksinäisyydestään. Vaikka tämä kuulostaa nyt todella kovalta, niin paras teko minkä voit hänelle tehdä on se, että annat hänen nyt kohdata tekojensa seuraukset, vaikka sitten pohjamudan kautta. Jokainen on vastuussa omasta elämästään. Et voi pelastaa miestäsi, joten pelasta edes itsesi. Se on parasta mitä voit itsellesi tai juopolle tehdä.
Ja voimia! Eroaminen on ihan kamalaa, mutta lupaan sulle, että paremmat ajat on edessäpäin. Vaikka nyt ei siltä ehkä tunnu, niin sun on tuhat kertaa parempi yksin, kuin juopon kanssa. Ei alkoholistin kanssa voi elää normaalia elämää ja lopulta alkoholi sairastuttaa myös sinut. Mullakin on nyt jo sellainen olo, että miehen pihalle heittäminen on parasta mitä olen elämässäni tehnyt. Hän jatkaa edelleen juomista, joten ilmeisesti kodin ja parisuhteen menettäminen ei vielä ollut tarpeeksi kova pohja, mutta todennäköisesti kohta hän menettää juomisen takia myös duuninsa, joten luulen, että pohja hänelläkin lähestyy (en toivo sitä kostonhimoni tai muun sellaisen takia, mutta uskon, että hänelle ainut tie raittiuteen on todella joutua polvilleen alkoholisimin takia. Silloin hän ehkä lopettaa selittelyn ja tekosyiden keksimisen juomisen oikeuttamiseen ja oikeasti ottaa vastuun omasta elämästään. Tai sitten ei, mutta sekin on yksinomaan miehen oma päätös ja hän kantaa myös sen päätöksen seuraukset!)
Vielä, itse sain akuuttiin erohätään apua mielenterveysseuran kriisiavusta. Kävin tapaamassa kriisityöntekijää muutaman kerran ja se oli todella terapeuttista. Kun omat tunteet myllertävät, niin on todella hyödyllistä, että joku ulkopuolinen ampuu ontot selitykset ja tekosyyt alas ja asettaa asiat mittasuhteisiin. En tiedä missä päin Suomea asut, mutta ainakin pk-seudulla kannattaa pohtia tuota mahdollisuutta! Oletko käynyt Al-anonissa? Suosittelen myös sitä. Itselleni vertaistuki on ollut ihan korvaamatonta aluksi ihan miehen käyttäytymisen tajuamiseen ja sitten sen oppimiseen millaisesta sairaudesta alkoholismissa on kyse. Suosittelen!
Pysy tiukkana ja pidä kiinni päätöksestäsi! Kirjoittele vaikka tänne, jos kaipaat vertaistukea. Halauksia ja onnea uuteen kotiin!