Juova syyttää ja syyllistää

Läheistä ärsyttää, kiukuttaa ja ahdistaa, vaikka mies on juomatta. Varmaan enemmän sääntö kuin poikkeus, että läheistä ottaa pattiin, koska asioita alkkiksen kanssa ei ole käsitelty tavalla tai toisella niin, että “pöytä olisi puhdas”. Oli sitten lopputulemana ero tai ei. Eikä usein pysytytäkään käsittelemään, ja tällä en tarkoita, etteikö läheinen kykenisi.

Jotta “pöydän saisi puhtaaksi”, en oikeastaan usko kuin tosiaitoon anteeksiantoon/saamiseen ihan hengellisessä mielessä, ja siihen kai ani harva pari pystyy, ja osapuolet haluavat.

Tavallaan alkkiksen sädekehä rivien välissä kuivan jakson aikana vielä kierouttaa asetelmaa. Ikään kuin asioita ei tarvisi selvittääkään, koska hän nyt on niin sankari ja pyhimys, kun sattui vaihe, jolloin hän on kuivilla.

Toivottavasti tää kommenttini ei nyt ollut ihan asian vierestä, mutta tämmöistä tuli mieleen.

Joten ihan normaalilta kuulostaa toi pattiin ottaminen, etenkin erotilanteessa, mutta muutenkin. Kurjia fiiliksiähän ne on toki. Voimia elämäntilanteeseesi!

Kiito teille.

Minä käyn terapiassa, kerran viikossa, mutta nyt on lomien vuoksi taukoa.
Terapia on osoittautunut minulle todella tärkeäksi. Siellä saa puhua terapeutti auttaa ymmärtämään miksi jokin asia tuntuu miltä tuntuu. Miksi on vaikeaa vetää rajat, olla tyly jne.

Sen verran olen oppinut, että olen kiltti. Vältän muiden loukkaamista oman jaksamiseni kustannuksellakin.

Kesälomaa vielä viikko jäljellä. Viikon päästä sunnuntaina pääsen omaan, uuteen kotiini. Paikkaan, jossa saan nukkua rauhassa, ilman että pitää jännittää mitään. Kai se sitten on pakopaikka. Mutta tarvitsen paikan, johon on avain vain minulla. Turvapaikka.

En kiellä, etteikö viime viikko olisi ollut mukavaa, kun oltiin reissussa. Mies oli selvinpäin ja on vieläkin. Huolimatta siitä, että oli mukavaa, en kaipaa parisuhdettamme enää. Sen aika on jo ohi. Kaverina eri asia.

Tuo oli jännä juttu, että jopa juomaton kausi ärsyttää. Silloin, kun toinen joi, minulla oli “tekosyy” vaipua omiin ajatuksiini, vetäytyä omiin oloihini. Mutta nyt kun toinen on ollut yli viikon selvä, olen kokenut että siitä pitää palkita olemalla sosiaalinen. Ettei toinen vain ala juomaan minun käyttäytymiseni vuoksi.

Mies on edelleen sitä mieltä, että minun toimintani on omalta osaltaan vaikuttanut hänen juomiseensa.
Hän puhui lapsesta ja siitä, että miksi minä en halunnut koskaan lasta hänen kanssaan. Kerroin, että en halua enää yhtään lasta, että minulle riitti kerta synnyttäminen ja äitiys. Oma lapseni on jo täysi-ikäinen. Toki olisin voinut tehdä lapsia ikäni puolesta, mutta en ole halunnut.
Sanoin miehelle myös, että se tästä vielä olisikin puuttunut, että olisi pieni lapsi kuviossa. Miehen mielestä asiat olisivat sitten toisin, jos olisi lapsi. Silloin hän ei olisi ruvennut juomaan. Ja nämä päätelmät hän on kertonut selvin päin. Minä en usko, että lapsi olisi mitään auttanut, päin vastoin.

Mutta onneksi meillä ei ole yhteisiä lapsia ja nämä uusperhelapsetkin ovat kaikki jo isoja.

Minä katson, mihin tämä loppukesä ja syksy vievät. Tarvittaessa kirjoitan ne eropaperit aikaisemmin, kuin joulukuussa.

Sitten edessä on vielä se ahdistus, kun pitää kertoa lapsille ja sukulaisille :frowning:

Kaksi viikkoa selvin päin.

Ei mennyt aa kerhoon. Kokee, että pärjää nyt ilman.
Saako olla pettynyt? Pelkään miehen puolesta. Pärjääkö oikeasti yksin?

Tottakai pärjää. Hän on aikuinen mies. Hän valitsee itse miten elämänsä elää ja sitten pelaa niillä korteilla. Se on hänen valintansa eikä voi sysätä vastuuta siitä kenellekkään muulle. Eikä vastuuta voi ottaa häneltä kukaan muu, vaikka haluaisikin.

Ja kaikki tunteet ovat sallittuja. Myös pettymys. Kannattaa muistaa, että milään tunne ei kestä ikuisesti. Tunteet ovat kuitenkin “vain tunteita”. Minua tämän muistaminen jostain syystä lohduttaa suunnattomasti.

Toista ihmistä ei voi pelastaa, itsensä voi.

Ilmeisesti mies on ollut vieläkin juomatta.

Olen omalla asunnollani ja on ihanaa olla ihan yksin. Olen nukkunut paljon. Ilmassa on jonkinlaista masennuksen alkua. Itsellä siis. Töissä en meinaa jaksaa keskittyä ja mieluiten vain nukkuisin. Toisaalta olen innostunut uudesta asunnosta, mutta vielä asiat ovat kesken. Kunhan lapsille ja sukulaisille saadaan kerrottua, tuntuu tämä varmaan todellisemmalta.
Töissä olen kertonut lähimmille työkavereille erosta ja muutostani.

Mies kirjoitti yhdessä viestissään, että alkoholismista selviytymisessä on läheisten tuki tärkeää. Tarkoitti, että kun hänellä on vaikea hetki ja tekee mieli juoda, pitäisi saada tukea läheiseltä.
Minä tietenkin olisin tuo läheinen.
Masentavaa. Ei minusta ole tukemaan. En tiedä yrittikö hän syyllistää minua lähdöstäni vai oikeastiko hän ajattelee, että minun tehtäväni olisi toimia hänen terapeuttinaan?

Moi!

Mulla kanssa on eron jälkeen ollut “masennusta” ilmassa (tai siis jotain sen suuntaista. Mieliala on ihan hyvä, mutta väsyttää ihan järjettömästi ja töissä motivaatio on ihan nollassa) Kuuluu ilmeisesti asiaan. Itse yritän ajatella, että nyt vaan kaikki se suhteen aikana kertynyt väsymys pääsee purkautumaan. Yritän siis olla itselleni iisi :slight_smile: Kesäloma on onneksi vasta edessä ja kivojakin suunnitelmia sen varalle tiedossa.

Mun ex ei koskaan itse puhunut tuosta lähipiirin tuesta, mutta muutama tietämätön ystävä siihen vetosi. Siis tyyliin, että miten voin jättää miehen juuri kun hänellä on vaikeaa. Musta tuo on sellaista tietämättömyydestä kumpuavaa viiden pennin viisautta, johon ei kannata langeta. Esim AA:sta saa kummin, joka on tukena ja muutakin ammattiapua on tarjolla alkoholistille, joka oikeasti haluaa lopettaa. En usko, että minä olisin hyvä tuki lopettamiseen ja lisäksi meidän suhdetta painaa kaikki se paha, mitä on tapahtunut. Siis uskon, että sekä minulle että juomarille on parempi, että häntä tukee joku muu (ja varsinkin kun useimmiten se tuki mitä juomari haluaa on vain se, että mahdollistaisin hänen juomisensa) Ja sähän olet jo tukesi antanut: lähtemällä pakotit miehesi katsomaan juomisen seurauksia silmiin ja se sai hänet ainakin yrittämään sitä, että tekisi jotain ongelman eteen!

Tuolla muualla jo kirjoittelinkin, että eron jälkeen mulle on lisäksi tullut havahtuminen siihen, että suhteessa oli muitakin ongelmia kuin pelkkä juominen. Vaikka yritin itselleni pitkään toisin uskotella, niin en mä haluaisi olla enää yhdessä tämän herran kanssa vaikka juominen loppuisikin. Niin paljon kyseisen tyypin käytöksessä on pielessä alkoholiongelman lisäksi/siitä riippumatta. En halua siis jäädä roikkumaan tukihenkilöksi (siis edes siinä teoreettisessa tilanteessa, että ex haluaisi multa jotain tukea juomisen lopettamiseen, mitä ei siis ole millään tasolla indikoinut haluavansa…) Mun exäni ei ole lähdön jälkeen ollut minuun yhteydessä muuta kuin siten, että kävi hakemassa unohtuneita tavaroitaan ja siinä hetki juteltiin niitä näitä kuin vieraat ihmiset. Varsinaisen muuttokuormankin kävi hakemassa siten, että en ollut itse paikalla (mikä oli musta todella noloa, mutta eihän hänen nolo käytöksensä ole mun vastuulla)

Ota rauhallisesti ja nauti kaikesta hyvästä mitä sulla nyt on. Olen varma, että aika parantaa tilannetta meille molemmille ja että tämä vielä tästä iloksi (siis vielä isommaksi iloksi) muuttuu :slight_smile:

Pitkälti itse nykyään taustalla olleena ja muiden viestiä lukien… niin nyt kerron tähän omankin kantani. (kirjoittelin 3vuotta takaperin omaan ketjuuni elämästäni).

Sen verran itse alkoholistin rinnalla eläessäni olen oppinut, että mikäli minulla on kaikki (ainakin melkein ) OK niin kyllä alkoholisti osaa sen murentaa palasiksi nopeastikin. Kun tunnen oloni hyväksi, renttuni sanoo etten mä välitä hänestä. Kun olen siivonnut huushollin, renttuni kertoo kyllä kuinka siivoton on pöytä. Näitä esimerkkejä olisi paljon…

Mutta miksi nyt kirjoitan niin on asia toinen…

Toisen ihmisen puolesta ei voi tehdä mitään… jos toinen haluaa juoda (ihan niinkuin minun renttuni) niin hän juo. Jos tämä renttu haluaa apua, niin hän hakee sitä AA:n kautta ensisijaisesti ja sen jälkeen mä lähden häntä tukemaan. Kyllä, lähden häntä tukemaan vasta sen jälkeen, kun hakeutunut AA:han, koska oma renttuni on sen verta jäärä että hän kyllä tarpeen mukaan lopettaa juomisen (tilapäisesti), jos muutan yhteisestä kodistamme pois, mutta ei myönnä ongelmaa itselleen (mulle tottakait myöntäisi, koska haluaisi pitää mut kumminkin rinnallaan).

Minun renttuni syytti (ja toisinaan vieläkin syyttää) kotihommien laiminlyönnistä… Meidän kotimme tosin ei ole koskaan ollut todella siisti, vaan tavaroita (huom. leluja) lojuu siellä täällä… Perheessämme siis kolme erittäin kerkeävää poikaa. Lisäksi asumme OKtalossa ja nurmikon leikkuut ja talviset kolaukset ovat pitkälti mun hartioilla (mies arkipäivät reissuhommissa). Mutta minä asetin tässä suhteessa omat tarpeeni etusijalle. Jos mies (renttuni) haluaa järjestellyn kodin viikonlopuksi, on hänen tartuttava siihen imurin varteen (olenhan minä jo 2kertaa viikon aikana siihen kerennyt tarttua). Samoinkui nurmikon leikkuut ja pihan kolaaminen niin kyllä olen miehellekin järjestänyt jokatoisen viikonlopun niihin aikaa. Ja ihan sen takia, että oma jaksamiseni pysyisi hyvänä.

Renttuni syyllistää mua lähinnä humalatilan koetteessa pettämisestä… Aihetta varmaan on epäilläkin kun 3kpl lapsia ikähaitarilta 4-9v … kotoa jos poistusin ja noi jättäisin keskenään niin saattaisi kekäleet vaan torpasta olla jäljellä.

Aiheeseen takaisin palaten… Miettikää mihin teidän voimavarat jaksavat ja kuinka paljon niitä haluatte käyttää. Oma jaksaminen takaa paremman elämän läheisille, mutta jos palaa itse loppuun (vaikka toisen auttamisessa) niin tekee hallaa itselle ja myös läheiselle.

Minä aikoinaan pitkitin lopullista eroa kun tunsin vastuuta juuri toisen retkahduksista. Kun oli kuivilla yritin hiipiä, olla aivastamatta olla mahdollisimman kiva ja kiltti. Kun näin oireet juomahalun kasvusta yritin olla niitä näkemättä, yritin tukea ajattelemaan positiivisemmin, vähentää painetta toisen päässä. Kun retkahti ja hävisi teilleen annoin mennä mutta yritin seurata sivusta miten menee, onkohan kaikki hyvin. Ja kun elimistö ei putkea enää jaksanut, oli laittanut korkin kiini ja vannoi raittiutta yritin tukea, otin takaisin kun uhkaili ettei muuten selviä. Ja sama ympyrä uudestaan. Tyhmempikin, siis minä, jossain vaiheessa hoksasi, että piirin missä pyörittiin säännöt tuli täysin holistilta, minä olin vain mukanahyppijä. Mulle kirjoitettiin vuorosanat ja käyttäytymismallit joita minun olisi pitänyt noudattaa - jotta toisella olisi ollut hyvä olo, jotta hän olisi kyennyt pysymään raittiina ja aina taisin mokata. Syyllistäminen on erittäin toimiva tapa manipuloida toista, toinen hyvin toimiva on toisen vastuuntuntoon vetoaminen, se kun meillä läheisillä monilla on jo itsestään ylikasvanut :slight_smile: Mutta eipä tuo auttanut, aivastuksen pidättäminen, hoitaminen ja holhoaminen, toisen puolesta asioiden hoitaminen: kerta toisensa jälkeen lähtökuopissa ja joka kerta kuoppa vähän syvempi. Ja oma itsetunto ja jaksaminen entistä ohuempi. Nyt kun kaikki tuo on takana ja oma pää ja elämä kasassa luen näitä viestejä terapiamielessä, käy läpi entistä - ja samalla saa rokotuksen tulevaisuuteen, tuollaiseen käyttäytymiseen en enää takaisin lipsahda!!! Onneksi oman pään paranemisen ja uusien kokemusten myötä on huomannut ettei kaikissa ihmissuhteissa nuo tanssisäännöt ole yhtä ankeat, on ihmisiä jotka näyttävät tykkäävän vastavuoroisuudesta ja molemminpuolisesta toisensa huomioimisesta. Aluksi pelotti, oli helpompaa ja jotenkin turvallisempaa ajatella pysyvänsä siinä tutussa huolehtijan roolissa ja hirveän hankalan oloista olla itsekin välillä huolehtimisen kohteena :blush: , mutta hirveän mukavaa ja eheyttäväähän se on :smiley:

Tältä palstalta näyttää löytyvän kokonainen kirjo kokemuksia alkoholistin läheisenä elämisestä. Kaikki vähän erilaisia tarinoita, kaikissa silti paljon samaa. Itselläni oli ex-vaimon juomisessa rooli, jota kuulemma kutsutaan mahdollistajaksi. Pikku hiljaa vaan kävi niin, että vastuu perheen, johon kuului kaksi nyt teini-ikäistä lasta, asioiden hoitamisesta siirtyi minulle, rouva keskittyi enemmän ja enemmän juomiseen. Hitaasti syvenevää kierrettä jatkui kahdeksan vuotta, Viimeisenä vuotena tuli jyrkkä romahdus, jolloin juominen ja lääkkeiden käyttö alkoi olla kaikki kaikessa. Lupauksia vähentämisestä tuli jatkuvasti ja kyllä joukkoon mahtuikin useita parin viikon mittaisia selviäkin jaksoja, Joka kerta silloin hetkeksi nousi toive parmmasta, mutta sitten alkoi taas löytyä pullokätköjä. Vihdoin, kun oli telonut itseään kunnolla pariin kertaan ja ajanut autoa vahvasti juovuksissa, hän todella havahtui, Varmaan myös vanhemman lapsen aggressiivinen suhtautuminen äitinsä juomiseen vaikutti ratkaisuun. Hän hankkiutui AA:han ja pääsi kuin pääsikin kuiville, nyt ollut käsittääkseni täysin raitis jo 3,5 vuotta. Raitistuttuaan hän siirtyi heti kokonaan toiseen elämänpiiriin, minä oli täysin ulkona paranemisprosessista. Eli tässä tapauksessa kävi niin, että juova osapuoli halusi eroon, koska piti minua syyllisenä juomiseensa. Jokaisen puheenvuoronsa hän aloitti kyllä, että "eihän se tietenkään sinun vikasi ole, mutta…'. Varmaan syytöksissä oli paljon tottakin, en osannut tukea oikein (mitä se sitten olisikaan ollut) silloin, kun hänellä alkoi olla vaikeuksia. Ja olihan takana 15-25 sitten suhteen alussa, levottomassa nuoruudessa sattuneita syrjähyppyjä. Kolme kappaletta yhteensä, mutta siis kolme liikaa. Luottamus kuulemma pois niiden jälkeen. Olin kuitenki täysin uskollinen 17 vuotta, mukaan lukien koko juomiskierteen ajan; hän ei ollut, vaan haki loppuvaiheessa irtosuhteita. Perusteli sillä, että eihän niillä siinä vaiheessa enää ollut väliä. Reilut kaksi vuotta sitten erottiin ja pakko myöntää, että olen jäänyt noista loppuvaiheista aika katkeraksi. Kelpasin kyllä katselemaan vierestä juomiskierrettä, mutta kun tuli pieni toivonpilkahdus, olin heti täysin ulkopuolinen oman elämäni päätöksissä. En yhtään osaa sanoa, olisinko itse koskaan oppinut luottamaan hänen raitistumiseensa, eli kaipa se luottamus oli syöty molemmin puolin. Haluan ehdottomasti eroon tuosta katkeruuden tunteesta, siitä ei kukaan hyödy, ja olen nyt alkanut työstää asiaa terapiassa. Pari vuotta onnistuin jotenkin lykkäämään asiaa, mutta sitten oli pakko myöntää, että itsetunto on prosessin jälkeen edelleen aivan palasina, Kohti tulevaisuutta on silti suunnattava, toivottavasti ilman katkeruutta…

Kyllä sitä syyllistetään ja syytetään, halveksitaan ja haukutaan ym. sellaisissakin liitoissa joissa ei ole alkoholi mukana.
Kokemusta on.
Ja tällaiset miehet ovat “vieraille” esimerkillisen ihania.

Näissäkin suhteissa kannattaa oikeasti miettiä, mitä itse elämältään haluaa: olla lopun ikäänsä kynnysmattona vai elää elämisen arvoista elämää, jossa ihmiset kunnioittavat toisiaan. Rohkeutta valintoihin!

Nyt se on tehty.
Ei tarvinnut odottaa joulukuuta. Lapsille ja sukulaisille on kerrottu. Se kaikkein pahin on siis takana.
Nyt loppui teeskentely ja esittäminen.

Myös avioeropaperi on allekirjoitettu molempien osalta.

Uskomatonta, mutta minä pystyin siihen.

Gnu, onnea! Aivan mahtavaa! Olen todella ylpeä sinusta ja tuuletan täällä täysillä.

Uusi, ihana elämä odottaa!

Kiitos :smiley:
Olo on uskomattoman helpottunut. Vielä viime viikolla olin aivan romahtamispisteessä. En ollut syönyt kunnolla aikoihin, enkä nukkunut.

Eikä se kertominen lapsille ja sukulaisille aiheuttanutkaan maailman loppua. Pelkäsin sitä turhaan niin paljon.

Nyt minulla on oma koti.

Olin lauantaina illalla ystäväni luona kylässä. Hän on mies ja aikaisemmin en todellakaan olisi uskaltanut kyläillä jonkun miehen luona. Mutta hän pyysi käymään ja koomista kyllä, tarjosi lonkeron ahdistukseeni.
Hänellä oli itsellään viskipullo avattuna ja kysyin kuinka kauan hänellä kestää yksi pullo ennen kuin on sen juonut. Kuulemma kuukauden.
Kuukauden!? Minä olin tottunut, että viskipullo juodaan illassa ja lonkerot päälle. Mutta onkin olemassa ihmisiä, jotka oikeasti maistelevat sitä. Ystäväni sanoi että viskiä maistellaan, ei juoda.

Mutta olen tyytyväinen ja ratkaisuni oli enemmän kuin oikea.
Mies on ollut juomatta nyt kai jo yli neljä viikkoa. Toivottavasti hänellä pysyy sama linja.

Uusi, ihana elämä odottaa!
[/quote]
Hoh, Hoh

Gnu!
Sehän siinä juuri onkin , kun itse haluaisi juuri jutella jonkun miehen kanssa, ja nähdä kuinka otetaan normaalisti, saisi vähän perspektiiviä näihin asioihin!
Hienoa, että olet päässyt pois omaan kotiin ja voit jo parmmin!
Voimia Sinulle!

Kuulin joulupäivänä kuulumisia ex miehestäni.
Hänellä on nyt uusi nainen, tai uusi ja uusi, sama joka oli jo avioliittomme aikana. Mutta kuitenkin.
Olen iloinen, että hänellä on joku, kun ei yksinkään halua olla. Ja ilmeisesti lastenkin mielestä tämä nainen on oikein hyvä tyyppi. Pisteet siitä :slight_smile:

Mutta
Minä olen ollut koko ajan siinä kuvitelmassa, että ex on ollut juomatta. Muutama viesti ollaan vaihdettu muuttoni jälkeen ja ex on sanonut, että ei enää juo. Mutta totuus onkin ihan jotain muuta. Toinen lapsista kertoi, että lähtöni jälkeen ex oli ensin juonut ykkösoluita, mutta sitten se oli vaihtunut takaisin viskiin ja lonkeroon. Nuorempi, vielä kotona asuva lapsi oli asiasta isälleen puhunut ja kuulemma ex oli lapselle luvannut mennä AA kerhoon. Toisin kuitenkin kävi ja tilanne oli mennyt siihen, että ex alkoi piilottelemaan pulloja lapselta. Ymmärsin, että ex on juovuksissa lähes joka päivä.

Olen todella pettynyt ja harmissani. Tässä tapauksessa on hyvä, että exällä on uusi naisystävä, joku jonka kanssa saa vaikka haukkua minua ja saa touhuta niitä pihahommia yms. Se on helpompaa myös lapsille, vähentää heidän taakkaansa isänsä tilanteesta. Mietin vain, että kuinka kauan kestää, ennen kuin uusi nainen tajuaa miten vakava tilanne oikeasti on? Että hän seurustelee ihan aidon alkoholistin kanssa ja vielä sellaisen, jolla ei omasta mielestään ole mitään ongelmaa. Mitä sitten tapahtuu?

Entä ketä ex nyt syyttää juomisestaan, kun minä en siellä enää ole? Lapsille oli sanonut, että oli aina yrittänyt olla mahdollisimman hyvä aviomies, mutta minulle se ei riittänyt vaan lähdin ja jätin hänet ja lapset. On myös heille sanonut, että on yrittänyt minulta kysyä syitä, mutta en anna vastauksia.
Mutta olenhan antanut. Hänen kysyessään olen sanonut, että olimme liian erilaisia, hän ei luottanut minuun vaan epäili aina minulla olevan toinen mies, minä en enää luottanut häneen sen jälkeen, kun suhde työkaveriin tuli ilmi (ne viestit ja minun haukkumiseni työkaverille) ja ennen kaikkea, en voinut jäädä hänen juomisensa vuoksi. Mutta nämä syyt eivät kelpaa exälle, hänen mielestään ne eivät ole mitään oikeita syitä. Lisäksi hän on kirjoittanut, että haluaisi minut takaisin eikä uusi nainen ole sama ja voisi hänet jättää noin vain, jos minä palaisin. Hitto mikä mies, aivan kusipää :blush:

Odotan, että nuorempi lapsikin pääsee muuttamaan pois kotoa, jonnekin opiskelemaan. Silloin voin lopullisesti huokaista helpotuksesta.

Ai niin, sen verran vielä, että varmaan puoli sukua kuvittelee että ex heitti minut pihalle. Epäilevät, jopa oma äitini, että minä olin pettänyt exää ja siksi meille tuli ero :unamused: Heh, tietäisivät vain totuuden. Mutta en kerro, en todellakaan tule heillle kertomaan asiasta, koska sukulaiseni tykkäävät exästä, varsinkin vanhempani. Pitäköön kuvitelmansa, ei se ole minulta pois eikä voi minua satuttaa enää.

Minä en kadu yhtään lähtöäni, päin vastoin. Se oli oikea teko. Kesällä, muuton jälkeen masennukseni meni aika pahaksi. Sain siihen sairauslomaa ja pillereitä, joilla nukuin kolmisen päivää lähes putkeen. Siitä se sitten taas lähti eteenpäin ja nyt on asiat hyvin. Lopullista eroa saan hakea helmikuun alussa ja tulen hakemaan sitä, ei epäilystäkään.

Viina taisi viedä exän, en tiedä miten hänellä enää olisi paluuta mihinkään? Taitaa olla vain ajan kysymys, kunnes hän kärähtää ratista tai työpaikalla huomataan hänen ongelmansa.

“Mietin vain, että kuinka kauan kestää, ennen kuin uusi nainen tajuaa miten vakava tilanne oikeasti on? Että hän seurustelee ihan aidon alkoholistin kanssa ja vielä sellaisen, jolla ei omasta mielestään ole mitään ongelmaa. Mitä sitten tapahtuu?”

Hyvin äkkiä sen huomaa onko alkoholisti. Mitä sitten tapahtuu? Nainen on siinä niin kauan kuin kestää katsella sitä alkoholistia.

Gnu, hienoa, että elämäsi menee parempaan! Sun kannalta uusi nainen on ehkä hyvä; pääset aika kivuttomasti eroon exästä… siis kiusantekoa ym esiintyy enempi juuri eron jälkeen ja nyt sinun exälläsi on muuta miettimistä. :wink:

Juopot usein löytää uusia kumppaneita. Monet naiset tekee samat virheet, eikä siinä mikään auta, näin on annettava tapahtua… Jos varoittelisi, uusi ruusunpunaisisn lasein katsoisi sen merkiksi pirullisuudesta, kun ex tietenkin on haukkunut ym ja syyttänyt, että entinen vaimo on ilkeä ja haluaa tuhota kaiken ja ei koskaan ole ymmärtänyt mua… uuh olen uhri ja sehän vetoaa monien naisten säälintunteeseen ja hoivaviettiin… “minä en ainakaan ole semmonen kuin tuon entinen vaimo”… :mrgreen: Totuus valkenee sitten ajastaa itsekullekin.

Täällä tallaa todella kummallisella ajatusmaailmalla varustettuja ihmisiä… Ihmetellä vaan voi monen logiikkaa tai sen puutetta. Olen todella ioinen sinun ja itseni ja kaikkien niiden puolesta, jotka on onnistuneet irtautumaan viheliäisistä ihmissuhteista ja toivon suuresta voimaa ja rohkeutta vielä kamppaileville siihen prosessiin. Asiat yleensä ei muutu paremmaksi vaan pahenee ja päihdeongelman piikkiin menee liian kauan liian paljon muitakin ongelmia ja luonnevikoja.

Mistä te eroa mielessä pyöritelleet olette aloittaneet prosessin? Avioerohakemus, pankin kanssa asioiden sopiminen, talo myyntiin…? Meillä on nyt se tilanne, että mun raja tulee vastaan ihan just, erinäisten lupauskertojen jälkeen siitä raittiudesta, mutta kuten tiedätte, tyhjiä lupauksia. En haluaisi lapsille kertoa kun vasta sitten, kun on jotain konkreettista kerrottavaa. Ja hitto koska ton miehen kanssa muka pystyisi mitään järkevästi edes keskustelemaan -jos ei ole kännissä niin on todella kärttyinen ja sillon on turha mitään kuvitella puhuvansa.

Oikeesti, nyt tsempatkaa että mä pystyn tähän ja kaikki neuvot ja vinkit on enemmän kuin tervetulleita!