Taas ollut viikkoja, taitaa kuukausia mennyt tissuttelussa. Ihan järkyttävää tää alkoholismi. Kaikki asiat menee läskiksi, ei mitään saa aikaiseksi. Kävin labroissa, GT yli 500 ja alat n. 140. Nyt sellaiset morkkikset, ja vierotus oireet, unettomuus, jalat, nilkat särkee ja pistelyä, kutinaa, maksa taitaa paukkua pahasti. Oon nyt ollut vasta pari päivää juomatta. Oon ollut terv.asemalle yhteyksissä, mutta jätin eilen menemättä,oma tyhmyys. Saisikohan siellä lähetteellä aloittaa avokatkon maanantaina? Ehkä laitoskatko on aika kallis.. tiedän, juominen kallista, mutta nyt työttömälle, on kallis.
Avokatkolle ei ainakaan meillä tarvitse lähetettä. Soita maanantaiaamuna heti kahdeksalta päihdepolille (tai mikä teillä nyt onkaan), huomioi että lääkkeenjako useassa paikassa aamuisin klo 8-10.
Ja ihan ehdottomasti päivystykseen vaan jo viikonloppuna jos oireet yhtään pahenee! Mulla aloitettiin avokatko päivystyksessä.
Tsemppiä viikonloppuun! ![]()
Ja hei, pari päivää on jo hyvä alku! ![]()
Meilläpäin ei ainakaan päihdepolille tarvitse lähetettä, eikä sinne tarvitse edes soittaa. Muutama vuosi sitten kävin avokatkolla kun oli järkyttävät vieroitusoireet ja piti päästä työkuntoon. Sinne vaan mentiin aamulla yhdeksän aikaan, ja hoitajan vastaanotolle pääsi lyhyen odottelun jälkeen. Sitten puhallettiin alkometriin ja hoitaja konsultoi lääkäriä mahdollisen lääkehoidon aloittamisesta. Lääkehoito myönnettiin, mutta jouduin odottelemaan polilla pari tuntia että puhalsin nollat. Seuraavat kolme päivää kävin aamulla puhaltamassa nollat ja ottamassa lääkkeet, ja antoivat samalla päivä- ja iltalääkkeet mukaan. Oli kyllä kohtuu korkea kynnys mennä, mutta ne ihmiset tekevät tuota työkseen, olivat asiallisia eikä syytä häpeämiseen siten ole.
EDIT. Piti vielä sanoa, että maksa-arvosi ovat sen verran korkeat, että kannustan sinua nyt olemaan juomatta kaikin keinoin ennen kuin on liian myöhäistä. Ensin pitää saada putki poikki, ja sitten miettiä tukitoimia sille miten korkki pysyisi kiinni.
Tämä! Kaikki suhtautui tosi kannustavasti ja tsemppaavasti, ei yhtään jäänyt ikävää fiilistä!
Rohkeasti vaan maanantaina katkolle @Laura ![]()
Miten voit? @Laura ![]()
7 päivä selvinpäin. Ollut inhottavia vieroitusoireita, aivosumua, ahdistusta. Sain päihdeklinikalta kolmeksi päiväksi lääkkeitä, mutta vielä ollut tuskaisuutta. Toivon vaan, että oireet poistuisivat pikkuhiljaa. En nyt ota alkoholia lainkaan. Nyt selvinnyt tänne saakka. A-kilta taitaa olla hyvä paikka, siellä on riippuvuusryhmiä ym. Ajattelin huomenna mennä käymään, onko täällä kukaan käynyt? Tai oletko Nellaelina käynyt?
Tsemppiä @Laura 7 päivää on erinomainen saavutus ja hyvä alku pidemmälle raittiudelle.
Viime keväänä kun sain pitkän putken poikki, niin minulla meni 5 viikkoa että aivosumu ja väsymys alkoivat helpottaa. Ahdistus ja tuskaisuus helpottivat pikkaisen nopeammin. Muista että jokainen selvä päivä vie omaa oloa paremmaksi, ja takaan 100 % varmasti että kaikki oireet helpottavat lopulta jos vaan maltat olla juomatta.
Kiitos Sarvikuoma. Pakko kestää näitä oireita, päivä kerrallaan vaan
.
Mä en ole käynyt. Käyn säännöllisesti päihdepolin sairaanhoitajalla mutta jokaisella on oma tie ja jokainen ottaa avun vastaan sieltä mistä se itsestä parhaalta tuntuu ![]()
7 päivää, SUPERHIENOA!
Vaarallinen vaihe viekkareissa on jo takana ja vaikka kurja olo voi jatkua vielä jonkin aikaa, jokainen päivä on eteenpäin ja ne oireet loppuu kyllä kun et juo ![]()
Noniin. Toivottavasti kirjoitus tulee oikealle puolelle nyt. Kävin päihdeklinikalla, oli aika sinne. Mulla aloitettiin antabus, tiesin kyllä siitä, ja parempi onkin, koska pelkään retkahdusta ja sitten nuo hirveet olotilat mitkä tulee jälkikäteen on niin hirveitä, ettei pää kestä kyllä niitä. Nyt alkoi 8:s vuorokausi ja täytyy sanoa, että jo psyyke hieman parempi. Päihdeklinikalle on aika torstaina, tunnin aika, joku terapia aika, toivon, ettei ne kirjaa keskusteluamme. Mun mielestä ne pitäisi olla salaisia, täytyy sitten mainita siitä.
Hienoa että kävit ja saat nyt tukea raittiuteen!
Mä pyysin omaa sairaanhoitajaa kirjaamaan vaan “pakolliset” eli nyt ne kirjaukset on luokkaa “sovitusti tapaamisella, ollut x ajan raittiina, pohditaan keinoja siihen, labrakontrolli xx.xx.”
Ja kivaa ja raitista päivää! ![]()
Kiitos samoin, Nellaelina!
Täytyy tosiaan ottaa puheeksi se mitä kirjaavat.
Mitä kuuluu Laura?
Taisi tulla 11 päivä täyteen ilman alkoholia, mutta mulla tämä antabus tukikeppinä, niin en uskalla alkoholiin koskea. Mä kävin tänään päihdeklinikalla ottamassa antabukset ja sitten oli keskustelua n. tunnin verran, ihan hyvin meni siellä, oikeastaan ei mitään erikoista, no se siitä, nyt kelailin tätä painon nousua, että litkin päivän mittaan vettä aika paljon ja ruokahalut on ollut hyvät nyt, niin viikko sitten kävin vaa’assa siinä oli 67.8 kg, niin tänään 70kg. Ei hitto, nyt rupeen läskistymään
, enemmän vaan, apua. Eli nyt pitää lisätä liikuntaa, vaikka uimaan aluksi ja kävelyä. Tuntuu vaan, että kroppa tai pää ei oikein innostu mistään. Toivottavasti tässä nyt pystyy ja innostusta on pitää korkki kiinni, sehän on se pari viikkoa, ettei voi alkoholiin koskea viimeisen antabuksen jälkeen. Ainiin, kävin tänään labrassakin aamulla, ottivat GT:n ja alat, bilirubiinin, katsonkin aamulla kannasta, paljonko laskeneet. Tässäpä nyt näin, etiäppäin vaan. Palataan ![]()
Kiva kuulla ett hyvää kuuluu. Ja hyvää viikonloppua myös!
Tänään tuli se 14 vrk täyteen, selvinpäin, antabus on tukikeppinä. Nyt viikonloppuna tuli ahdistus hetkiä, ne tulee iltapäivisin, yhdistän ne alkoholin himoon, ihan niin, kun tulisi pimeänpelko lapsena, outo tunne. Se tulee ja, kun ilta saapuu, se menee pois. Tajusin nyt, että ehkä on jotain, mikä pitäisikin yhdistää, se ahdistus on jostain tullut ja pysynyt aina.
Vointi on ollut hyvä ja maksa arvot laskeneet, GT 218, bilrub 4 ja alat 35. Sain vasta päihdeklinikan sairaanhoitajalle terapia ajan 18.12, aika harvoin.. en tiedä kuinka usein monet saavat keskusteluapua, mutta menkööt näin sitten.
Huomaan, että muisti pätkii jonkun verran, johtuuko juomisesta ja kun en paljon liiku ihmisten ilmoilla, seinät kaatuu päälle, kotona, pesutuvassa ja kaupassa, siinä tämän ihmisen liikkumiset, tuntuu jo, että nupissa kiehuu. Oon oikeesti sosiaallinen, huumorintajuinen ja puhelias, niin tää ei ole jotenkin oikein. Täytyy harkita muuttamista täältä pois… Tässä taas pienet valitukset
. Eipä muuta, kun raittiita päiviä lisää ![]()
![]()
Yksi juttu tuli mieleen: HALT -sääntö. Jos tulee alkoholin himo, kannattaa tunnustella, onko Hungry (nälkäinen), Angry (vihainen), Lonely (yksinäinen), Tired (väsynyt) ja voisiko tilanteen ratkaista muuten kuin juomalla alkoholia. Lisäksi: mieliteko ei ole teko ja menee ohi.
Hienosti lähteneet arvot laskuun!
Mä sain itse valita kuinka usein käyn päihdepolilla ja sitä voidaan muuttaa tarvittaessa. Alkuun kävin kerran viikossa, nyt kahden viikon välein, tuntuu että vuoden alusta voisi taas harventaa. Toki helpottaa kun mun oma hoitaja on puhelimen päässä arkisin 8-16 niin voi laittaa viestiä koska vaan jos hätä iskee.
Ihanaa ja raitista uutta viikkoa! ![]()
Tässä sunnuntai päivää viettelen ja on semmoinen levoton olo. Joululaulut soivat iskelmältä, istahdin sohvalle istumaan, kun sain lihamakaronilaatikon just uuniin. Rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto..
Mä nyt muutan täältä pieneltä paikkakunnalta isompaan kaupunkiin, missä olen ennenkin kyllä asunut. Muutto on ensikuun loppupuolella. Menen vikoineni ja sairauteni kanssa tavallaan uuteen elämään, ja vielä antabus kulkee mukanani. Enhän pääse pakoon itseäni ja tiedän vaarat jos päästän alkoholin kulkemaan elämässäni, niinkun se on kulkenut. Pyrin etsimään ja saamaan harrastukset mukaani tulevaisuudessa. Päivä kerrallaan, niinkun tiedämme. Tämä päihdelinkki on ihana, kuljen täällä. Tää on niinkun kaveri, jota aina tsekkailee, kuka siellä kirjoittelee mietintöjään ja miten joku voi. No, rauhallista sunnuntai päivää kaikille🥰