Juomisen vähentäminen tai korkki kiinni

Moi!
Olen uusi täällä (keski-ikäinen nainen) ja haluaisin vähentää alkoholin käyttöäni. Välillä juominen menee suurkulutuksen puolelle, vaikka olen ollut vuosia raittiinakin. Viimeiset 13-14 vuotta olen käyttänyt alkoholia enemmän kuin ikinä. Mahtaakohan aivoista olla kohta mitään jäljellä? Maksa ym. arvoista tm. en ole jäänyt ainakaan vielä kiinni.

Ensi viikolle suunnittelin nollaviikkoa alkoholinkäytön suhteen. Merkitsin tavoitteeni Jeppe juomapäiväkirjaan. Toivottavasti siitä on jotakin hyötyä. Tänään en aio ottaa yhtään.

Tervetuloa joukkoon Krista-Carita!
Minä aloitin tän oman juttuni loppiaisena. Vähentäminen tavoitteena ja siinä olenkin onnistunut, nyt tää pääsiäinen on ollutkin semmosta vanhan lämmittelyä vaan eipä se viina enää uppoakaan kun joku ääni nakuttaa tuolla taustalla koko ajan. En halua entiseen, töitä se vaan teetättää.

Ja on sulla aivoista jotain jäljellä kun tänne liityit :slight_smile: tsemppiä ja palataan asiaan!

joo moi, tervetuloa myös mun puolelta Krista-Carita!
toivottavasti jäät heti koukkuun tähän plinkki-touhuun, se kannustaa ja tukee pyrkimyksissä.
itse aloitin täällä viime marraskuussa. on ollut mutkia ja retkahduksia matkan varrella, enkä ole aina pysynyt päämäärissäni mutta koen silti että myös “kehitystä” on tapahtunut. niin kuin onkin.

toi on erinomainen päämäärä tuo Sun suunnitelma ensi viikoksi!! että nollalinja.
voit vain kuvitella sitä ilon määrää jos ja kun onnistut.
jos taas viikko ei mene pulkkaan, yrität uudestaan.
itse koen tärkeimmäksi sen että pitää mielessä ongelman, mikä ei suinkaan tarkoita sitä että mässäilee surkeudessaan.
ja Jeppeä minäkin kirjoittelin eritoten tammikuussa, tein siitä aamuisen rituaalinen. kahvia latkien rustailin Jeppeen fiiliksiä ja mielenjuolahduksia.
tsempit Sulle!

Kiitos SylviaPlaa ja vilmasto tervetulotoivotuksista ja tsemppauksesta. Tästä on hyvä jatkaa kohti raittiimpaa elämää. Tänäänkin on alkoholi vähän pyörinyt mielessä, mutta en ole lähtenyt siideriä ostamaan :slight_smile:

jess! todella hienoa jos et lähtenyt siideriä hakemaan. itselläni oli eilen sama juttu, mielessä käväisi kaljakaupassa piipahtaminen mutta ohitin sen.
eli hyvä me!!! :smiley:

heipat,
eilen luin Lopettajista, vai oliko se Saunan puolelta, että meitä vähentelijöitä kutsutaan vähättelijöiksi :smiley:
ensin mietitytti että ai jaa, naureskellaanko meille, mutta sitten nauratti itseänikin.
lisäksi oon sisäistänyt semmoisen asian että tsempata täytyy jotta raittiita päiviä kertyy mahdollisimman usein ja paljon, mutta aivan parasta on kun raitistelu sujuu oman vapaan valinnan takia jolloin raitistelu on sisällöltään muutakin kuin muutaman päivän “kuivattelua”, jälleen kiitos saunojille/lopettajille.
tämä asia unohtuu usein. ja sitä pitää muistaa työstää useammin. !!!

sokerilakko on edennyt hedelmiin ja iltakaakaoon. eli en ole ostanut varsinaisia karkkeja taikka suklaata.
vappu lähestyy ja kelit on talvisen kylmiä.
ei suunnitelmia vapulle mutta keväiset jääkiekon mm-kisat alkaa kohta, mikä tarkoittaa baarisessiota Suomi-pelien aikana. se on ihan ok. siihen irtoaa lupalappu kaljotella. muistaakseni ensimmäinen Suomi-peli on perjantaina 5.5
se on niin älyttömän hauskaa kun kapakkayleisö seuraa peliä tiiviisti eläytyen pelin rytmiin.
ei muuta kuin moit ja voimat kaikille !!

haudi! toi edellinen tekstini piti mennä ns. “omaan” perjantai-ketjuun, mutta kirjoitin sen vahingossa tänne.
samapa tuo sinänsä.
miten sujuu Krista-Carita? kirjoittele kuulumisia kunhan kerkiät ja jaksat :smiley: :smiley:
alku voi tökkiä, tässä kirjoittelemisessa siis. kun aloitin marraskuussa tämän plinkki-touhun niin välillä tuntui että sitä vaan toistaa samoja renkutuksia päivästä toiseen mutta sitten tajusin että mitäpä siitä. eli aina samat jutut. eikä se ole miksikään muuttunutkaan… kuten juonko vai en juo, tai retkahdin/en retkahtanut, jne. jne. jne.
itselleenhän tässä pääasiassa kirjoittelee. se on sitä asian/ongelman käsittelyä.
pysytään juonessa mukana, terkut.

Vähättelijä, eli kohtuukäyttäjä. Lopettamon trollit on vaan kateellisia kun homma pysyy meillä melkein kohtuudessa! Itse olen käynyt kalman porteilla ja katkolla muutaman kerran, ja täähän alkaa sujua. Treeniä kohtuukäyttö tosin vaatii, paljon enemmän kuin lopettaessa, mutta tissuttelijan elämä on kuitenkin kertaluokkaa kivempaa kuin kuin kuivahuikkaajan, vai mitä? :wink:

heh, voihan sitä noinkin ajatella :laughing:
terkut Nakkikselle., ja muillekin.

Mä olin ensin, että WHAAAt vähättelijä?! :open_mouth: vaan sitten alko naurattaa. Mitä sillä on väliä millä nimellä kutsutaan :slight_smile:
Sama ongelma kaikilla kuitenkin on. Joku juo enemmän ja joku vähemmän, mutta sama ongelma. Ootpa lopettaja tai vähentäjä niin ainakin kaikki on ongelmansa tajunnut, Tuskin tänne kukaan nyt ees huvin vuoksi kirjottelee?!

Toinen haluaa lopettaa kokonaan ja toinen vähentää. Yksinkertaista. Jokainen tyylillään. Ja taatusti yhtä hankala asia kaikille.

Mulla oli hirveesti muka sanottavaa asiasta vaan enpä minä nyt jaksakkaan :slight_smile:

Jatketaan valitsemallamme tiellä!

Moi!
Kiitos vastauksista ja kokemuksien jakamisesta. Eilen meni kuitenkin kolme siideriä illalla ja ajattelin, että huomenna voisin ottaa iltasella vielä 0-5 siideriä/viiniä fiiliksen mukaan. La ja su en ajatellut ottaa mitään alkoholia :astonished:

Kun alkoholin käyttö on vähäisempää tuntuu siltä, että minulla syömisellä herkuttelu lisääntyy. Toivon kuitenkin, että tilanne tasaantuu ajan mittaan.

Mukavaa viikonloppua ja kiitos tsemppauksesta :smiley:

Maksa polttaa 15-30 annosta vuorokaudessa joten hyvin menee…

OK hyvä tietää :smiling_face: Munkaan mielestä mulla ei ole juuri nyt kova ongelma tuo alkoholinkäyttö. Kohtuukäyttöä ollut tällä viikolla. Ensi viikon taivoitteena on noin 0-6 alkoholiannosta esim. pe 3 ja su (vappuaatto) 3.

Vappuna join vähän enemmän kuin piti, mutta tavoitteeni on taas tällä viikolla alkoholia 0-6 annosta. Täällä hetkellä viikon saldo on vielä tuo 0.

Olen iloinen siitä, että alkoholin käyttöni on pysynyt kohtuullisena. Välillä olen miettinyt täysraittiuttakin, mutta en koe tarvitsevani sitä, koska en ole mielestäni alkoholisti.

Eksyin vuosia sitten vertaistukiryhmään, mutta se ei ollut minun paikkani. Siellä oli ihmisiä, jotka näyttivät pitävän itseään alkoholi- ja alkoholismiasiantuntijoina ilman asianmukaista koulutusta. Se oli vähän kuin aivopesua tai yritystä käännyttää samanlaiseen ajattelutapaan. Sopii ehkä joillekin mutta ei minulle. Koin jopa leimaantuvani sen vertaistukiryhmän ansiosta. Myös juoruilu oli joillekin heistä tyypillistä, mikä vei luottamukseni ja kunnioitukseni ryhmää kohtaan ikuisesti.

Kaikesta huolimatta aion jatkaa ensi viikolla samoilla alkoholin vähentämisen linjoilla kuin viimeksikin eli alkoholia 0-6 annosta/viikko. Uskon, että se sujuu hyvin kuten tähänkin asti on jo pitkään sujunut.

Hyvää viikkoa kaikille vähentäjille!

joo, sanana toi alkoholisti on tunteita herättävä ja kimurantti varsinkin silloin kun ei koe käyneensä siellä “pohjalla”. kun ei ole taipumusta minkäänlaisiin putkiin taikka päivittäisiin alkoholiannoksiin.
itsekään en ole koskaan joutunut ottamaan ns. tasoittavia krapulassa, en edes nuorena kun juominen oli tähän päivään verrattuna todella hurjaa meininkiä. mutta sitten tulee tämä mutta. jos alkoholi pyörii mielessä päivittäin, vaikkakaan EI välttämättä mielitekona vaan siis yleisenä päänvaivana, niin eikö se kuvaa alkoholistin mielenmaisemaa?

näin ollen käsitän itseni ilman muuta alkoholistiksi. vai ongelmajuojaksi vai päihderiippuvaiseksi vai miksi?
toisaalta en tunnista itsessäni salailua juomisesta esim. läheisiltäni, enkä varsinkaan tunnista itsessäni ongelman kieltämistä. joskus tuntuu että päinvastoin aivan suurentelen asiaa.
olen kuullut lukemattomat kerrat sanat “ethän sä nyt mikään alkoholisti ole”, myös siis sellaisilta ihmisiltä jotka eivät itse käytä alkoholia laisinkaan. mistä kieltämättä tulee kylläkin fiilis ettei näillä ihmisillä ole tarpeeksi TIETOA aiheesta.
he näkevät minut siistinä ja kunnollisena ja vastuullisena tyyppinä. eli sanavalinta “alkoholisti” kuvaa heillä laitapuolenkulkijaa. tällainen käsitys/oletus/kuvitelma alkoholismista sairautena on tietysti aivan väärä.
vaan koska koen ITSE juomisen ongelmaksi, mulle on ok toi alkoholismi-määritelmä itsestäni.
mitä mieltä muut on?

Olen mä mielessäni kutsunut itseäni välillä niin juopoksi kuin alkoholisitiksikin vaikken olekaan siellä pohjalla ollutkaan, ymmärrätte kyllä mitä sillä “pohjalla” tarkoitan. Mutta tarpeeksi pohjalla omasta mielestäni ja asialla piti tehä jotain. Ihan tavallinen työssäkäyvä keski-ikänen nainen. Jonka ajatuksia ja vapaa-aikaa kuitenkin on hallinnut alkoholin käyttö. Mikä lie olen…alkohlolisti tai riippuvainen, mutta ei se asiaa muuta, minulla on ongelma viinan kanssa, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Oikeestaan aikaisemmin ajattelin olevani perso viinalle, mutta nyt vasta olen tajunnut kuinka se hallitseekaan mun ajatusmaailmaa.
Kyllä minä tykkään, että alkoholisti on mulle oikea nimitys. Koska alkoholismi on sairaus niin sairaudestahan voi parantua. Tuota sanaa en vain koskaan ole kellekkään ääneen sanonut, täällä vain todennut sen. Kyllä mun tutut tietää, että tykkään viinistä enkä tuoppiin sylje. Vaan kukaan ei ole koskaan huomauttanut asiasta minulle eli kaippa sitten homma kuitenkin ollut hallinnassa. Niin ulkoisesti kaikki on hyvän muttei mun pään sisällä :slight_smile:

Joku nyt varmasti osais paremmin analysoida näitä nimityksiä.
Mulle ei loppujen lopuksi edes ole kauheaa merkitystä. Muulla ei ole merkitystä kuin muuttaa vanha totuttu tapa joksikin toiseksi.

jep, juuri tuo mitä tapahtuu pään sisällä on ratkaisevaa. eli tiedostaa itse missä mennään ja että ongelma on.
ihan hyvin analysoitu :smiley:

Olen eläkkeellä oleva nainen ja aloin vuosi sitten tissutelemaan viinin kanssa, aikaahan minulla oli kun olin eläkkeellä. Tietenkin janojuomaksi hain lisäksi aina muutaman keskaripullon. Tuli juotua usein noin 16-24 annosta viikossa. Kun koletesteroliarvojen nousun vuoksi jouduin verikokeisiin, niin siinä otettiin kaikki arvot. Tietenkin maksan viina-arvo oli koholla. Päätin sitten etä nyt juon vain alkotonta olutta jos mieli tekee ja niin olin iman viiniä ja keskaria puolitoista kuukautta. Menin uudestaan kokeeseen ja kas kummaa kaikki arvot olivat nousseet todella paljon, ei osannut lääkäri sanoa miksi näin oli käynyt.
Nyt olen kuienkin ottanut niskasta itseäni kiinni ja päättänyt että pidän ainakin parin viikon tauon ja otan joskus alkoholitonta olutta, mutta pakko vahentää juomista kun on vielä koleterolilääkkeet. Ne statiinit ja runsas alkon käyttö vie maksan kokonaan, jos ei vähennä.