Juomisen vähentäminen tai korkki kiinni

Minusta alkoholisti on sellainen, joka ei pysty hallitsemaan juomistaan. Esim. jotkut tuurijuopot sen sijaan voivat juoda aikansa ja olla sitten juomatta kuten moni humalahakuinen normitallaajakin.

Jos olisin mielestäni alkoholisti, yrittäisin lopettaa alkoholin käytön kokonaan mutta kun en ole, voin käyttää sitä maltillisesti ja harkitusti.
Tämä on minun mielipiteeni ja muut voivat olla minusta tai asiasta mitä mieltä hyvänsä.

Olen täällä sen vuoksi, että haluan vähentää juomistani ja kenties lopettaa sen kokonaan.

Jaksuja :smiling_face:

Toiselle se pari ylimäärästä kiloa on lihominen ja toiselle ei mittään. Toiselle taas joka viikko muutamakin annos viinaa viikossa on turhaa ja toiselle ei.
Omat mielipiteet pitää olla, eihän tässä muille tehäkkään tätä muutosta. Olipa se sitten vähentäminen tai lopettaminen. Samoin nimittääkö itseänsä alkoholisitiksi vai ei niin onko senkään väliä. Ja miten sen sanan tulkitsee niin eipä senkään väliä .
Minustakin vain omalla tavoitteella on merkitystä.
Ja meillähän se on se vähentäminen :slight_smile:
Jaksuja ja tsemppiä samoin :slight_smile:

Kiitos Vilmasto! Olen kanssasi samoilla linjoilla :smiling_face: Mitä “diagnooseista”, pääasia että homma toimii ja mennään eteenpäin!

Vähän on taas mullakin lipsunut viime viikolla, mutta tämän loppuviikon tavoite on taas se alkoholia 0-6 annosta. Luulen, että kuuden puolelle menee :wink:

Moi!
Mua vähän kiinnostaa lukeeko yleensä joku päivityksiäni täällä. Viime viikolla meni alkoa 24 annosta ja tällä viikolla tavoitteeni on puolet vähemmän eli 12. Kaipaan tukea ja olisi kiva, jos joku viitsisi kommentoida jotakin :smiley: :open_mouth:

moikat Kirsta-Carita!
no kuule aivan varmasti lukee vaikka kuinka paljon! joten jatka kirjoittamista. jokikinen päivitys on tervetullutta. varsinkin täällä Vähentäjissä. yleensä kirjoittelen lähinnä “itse itselleni” mutta siis luen todella ahnaasti muidenkin tekstejä, vaikken niihin välttämättä vastaa taikka kommentoi. ja kirjoita itsekin enemmän!
joskus tietty tuntuu siltä että toistaa vaan näitä samoja lauluja, muttei välitetä siitä.
nyt Sulla siis tavoite 12 tällä viikolla. kirjoita miten se sujuu! kuulolla ollaan. :smiley:

Samaa oon minäkin pohtinut, että lukeeko joku ja sitten ihan hämmästyttänyt kun joku vastannut. Siis lukee :laughing: mutta tärkeämpäähän se kuitenkin on se itselleen kirjoittaminen. Yksinhän näitten asioitten kanssa ei täällä kuitenkaan ole. Ja minulle ainakin on ollut tärkeää lukea muitten juttuja. Usein on niistä saanut sen vastauksen omiin pähkäilyihin tai oivaltanut jotakin, että noinhan se on onkin.

Jatka vaan kirjoittamista jos se helpottaa. Ja osallistu myös muitten keskusteluihin. En mniä ainakaan jaksa kaikkea aina vain tuonne omaan ketjuun kirjotella, voihan niitä ajatuksia vaihtaa muittenkin jutuissa.

Ja ei muuta kun tsemppiä, että pidät tuon tavoittamasi rajan tällä viikolla :slight_smile:

Heippa Krista-Carita!

Minä olen uusi täällä ja ahkerasti lukenut muiden kirjoituksia sekä aloittanut oman ketjun, “Henkinen alkoholisti”.
Joten hengessä mukana ollaan. Tsempit kaikille tavoitteisiin! :wink:

Kiitos kommenteista! En ole pysynyt tämän viikon tavoitteessani, mutta ensi viikolla yritän uudestaan. Silloin tavoitteeni on taas 0-12 annosta/viikko

Luen jonkin verran toisten tekstejä, mutta en jaksa kirjoittaa paljon. Elämäntilanteeni on aika kiireinen ja vaikea, joten energiaa ei riitä. En osaa myöskään neuvoa muita, koska se mikä sopii yhdelle ei sovi välttämättä toiselle.

Jaksamista kaikille!

Jokainenhan tekee tämän omalla tavallaan. Jokuhan voi pelkästään lukemalla näitä juttuja löytää jotain täältä itselleen vaikkei koskaan kirjoittais mitään kellekkään. Toinen taas tarvitsee sitä kirjoittamista ja juttelua. jokainen tyylillään ja voimillaan :slight_smile:
En osaa minäkään ketään neuvoa, osaan vain kertoa omista kokemuksistani.
Tyyli on vapaa. Kunhan vain tietää mille tielle haluaa.
Tsemppiä.

Moi!
Tämä viikko ei mennyt tavoitteiden mukaisesti, mutta ensi viikon tavoitteeni on taas 0-12 alkoholiannosta/vko.

Yritän aina välillä kirjoitella kännykällä tänne, mutta monesti kirjoittaminen menee hukkaan ja tulee teksti error.
Se harmittaa, mutta näköjään läppärin kanssa tämä onnistuu paremmin.

Alkoholin vähentämisen lisäksi minun pitäisi saada painoa pois. Ottaa päähän nämä kilot eikä alkoholin käyttö yhtään paranna tilannetta. Juhannuksena en aio alkoa juurikaan käyttää, jos en sitten ole erittäin hyvässä seurassa :laughing:

Aurinkoista kesän jatkoa ja juhannusta!

Hei Krista-Carita ja muut :smiley:

Minäkin aikani ihmettelin kun kännykästä ei viestit lähteneet ja kysyin plinkin toimituksesta. Ongelma syntyy kun käyttää kännykän hymiöitä, he eivät ole pystyneet tätä ongelmaa vielä ratkaisemaan mutta työskentelevät sen kimpussa. Hymiöt pitää napata siitä sivun oikeasta reunasta.

Voimia raittiuden tielle ja aurinkoista Kesää!

Moi!
Kiitos tiedosta “ei enää toivoa”. Yritän välttää hymiöiden käyttöä toistaiseksi.

Tämän viikon tavoitteeni on max 12 alkoholiannosta. Yritän myös lisätä liikuntaa. Aloitus onnistui hyvin. Kävin uimassa eilen pitkästä aikaa ja treeni sujui hyvin.

Ensi viikon tavoitteeni on taas 0-12 alkoholiannosta. Viime ja tällä viikolla on tullut otettua vähän enemmän, mutta paluu ruotuun alkaa nyt.

Viikko on mennyt melko hyvin vieraista huolimatta, tosin vähän tavoitteeni ylittyi. Ensi viikon tavoitteeni on 0-6 alkoholiannosta/viikko, mitä ajattelin myös tulevienviikkojen tavoitteeksi.

Itsellä sama tavoite, tsemppiä !

Moi!
Tällä viikolla on mennyt 12 alkoholiannosta, mutta ensi viikon tavoitteeni on pienempi eli 0-3 annosta. Harkitsen täysraittiutta, mutta en tiedä pystynkö siihen tai haluanko sitä. Ainakin voisin olla pidempia aikoja kokonaan ilman alkoholia, koska en juuri kaipaa tai tarvitse sitä.

Mahtavaa ! itsella meni 10 ja talla viikolla yritan pitaa nollaa koko viikon…