Minua hävettää. Olen juonut viikon vaihtelevia määriä. Toisinaan pari toisinaan itseni kunnolliseen humalaan. En muista esimerkiksi kaikkien iltojen kulkua.
Sellainen uhmakkuus, jossa vähättelen ongelmaani, on kääntynyt tärisevän ja kaikkea pelkäävän juopon itsesääliksi. Pelkäsin menettäväni kontrollin itseeni, jonkinlainen paniikkikohtaus. Pelottaa juoda ja pelottaa ajatus, etten joisi. Olen lomalla, joten juominen ois nyt helppoa. Häpeän sanomisiani ja tekojani. Olen ollut kuin mikäkin lesottaja ja vouhottaja vähän joka suuntaan. Hitto että hävettää.
Pakotin itseni olemaan tänään autokuskina. Tai lupasin eilen, joten nyt olen. Eilisen huuruisen lupauksen tausta-ajatus oli saada juomaton päivä alle, koska sain sillä tavalla jonkin ulkoisen syyn olla avaamatta olutta tänään. Olen siis selvinpäin, koska hyppään auton rattiin. Juomisen lopetin eilen joskus klo 21, koska sammuin kai. Niin pitkä putki takana, että humalluin aika pienestä määrästä.
Join juuri kupin lämmittävää uutta teetä, jota ostin. Kahvia en voi laitaa koneeseen, se sekoittaa liikaa tässä mielentilassa. Kiihdyttää ajatuksia.
Olen tunti kerrallaan selvinpäin. Tiedän etten voi palata sitten joskus töihin tämän näköisenä, turvonneena, lihoneena, jos en saa juomista nyt katki, vaan siinä tapauksessa joudun sairaslomalle. Onhan alkoholismi sairaus. Häpeällinen sellainen.
Mielessä on vaan tämä, että selviäisin tästä päivästä juomatta.
Olen juonut eilen laskurin mukaan 9,7 annosta ja tällä hetkellä minulla ei ole enää promilleja. Laskurin mukaan on kestänyt 19 tuntia, että alkoholi on palanut ja siihen kuluu aikaa enää 0 tuntia. Se nyt on ainakin lohdullista nyt. Täytyy vain sietää krapula ja pelkotilat. Käydä suihkussa, laittaa ruokaa, pukeutua, juopa toinen kuppi rauhoittavaa teetä. Kääntää ajatukset häpeästä ja itseinhosta valoisampaan. Ajatella, että toivoa vielä on. Onnistuin joskus aiemminkin. Miksi se nyt olisi vaikeampaa kuin silloin. Ensin tarvitaan vain oma halu.