Hengellisyyteen olen tietysti törmännyt moneen kertaan, ihan siksi että olen ehtinyt melkein 60 vuotta elämään, ja yhteiskunnassa jossa se vahvasti tyrkyllä on.
Jos nyt tarinankerrontaa omista kokemuksista vielä ketjuun mahtuu, niin mielelläni yhden nostaisin esille.
Parikymmentä vuotta sitten touhusin taas jossain mukavassa yhdistyksessä, monenmoista harrastustoimintaa väännettiin -ei siinä sen ihmeempiä tavoitteita ollut, kunhan nyt yhdessä keksittiin jotain tekemistä ettei porukka ihan syrjäytyisi ja uusavuttomiksi turtuisi.
Ilmaisutaitoa, jonkinlainen näytelmäkerho se oli, ja tehtiin siinä tietysti ohjelmaa omiin pippaloihimme… sitäkin yhtenä iltana viikossa.
Se on semmoista hommaa, jossa ehkä vielä enemmän kuin muussa ryhmätoiminnassa, tarvitaan innostunut, mukaansatempaava, ehdottomasti asiaansa uskova ja mielllään vielä hommansa taitavakin vetäjä.
Minä tunsin semmoisen. Tuttu kaveri jostain todella kaukaa, jostain aivan muistä ympyröistä, jostain nuoruuden yltiöpäisistä riemuista ja uusien päivien, iloisten öiden maailmasta. Kaverin joka oli harrastanut niin näyttelemistä, ohjaamista, kirjoittamista kuin ihmisten mukaantempaamistakin erilaisissa ryhmissä -ja onnistunut aina!
Oli vaan käynyt niin, että -olkoon nyt vaikka Jaska - oli sittemmin sekä juonut ja kääntynyt hengelliseksi jumalan sanan julistajaksi - ja molempia niin täysillä kuin terveys hiukankin kesti. Ja kaikkinainen tuollainen ilmaisutaito musiikkeineen, näytelmineen, sketseineen ja ihmisten läheisyyksineen oli sitä syntiä, jota vastaan just tapeltiin.
Mutta, vielä oli synnin kipinä jäänyt aivoihin. Niihin jotka kertaalleen katutappeluissa haljenneen kallon alla nyt toimittivat uutta virkaa jumalan erikoismiehenä. Keskustelujen, miettimisen, rukousten ja monimutkaisen keskustelun jumalansa kanssa kaveri sitten kertoi että joo. Lupa ylhäältä oli palata kerran viikossa vanhaan ja vetää tätä ryhmää.
Jaska oli eläkkeellä, olivat lääkärit ja piirimielisairaalan tohtorit jo tulleet siihen tulokseen ettei tuosta ainakaan enää millekään työpaikalle ole kuin vaaraksi ja häiriöksi, ja niinpä hän olikin ympärivuorokautinen Herran erikoismies. Päivät hän yleensä tekstaili tuomiopäivänjulistuksia isohin plakaatteihin, öisin taas teippaili niitä ympäri kaupunkia muuntajioen ja kioskien seiniin. Ja puhui, kiersi hengelliset tilaisuudet, arvioi miten paljon kussakin oli pyhää henkeä ollut ja missä taas itse perkele oli puhujan takinkauluksessa roikkunut, korviin supattanut sopivia sanoja. Taisi siinä unohtua Jaskalta joskus syöminenkin, ja joskus kertoi ihan tahallaankin paastoavansa jonkun viikon, siten kun sai aina vaan paremman keskusteluyhteyden jumalaan.
Mutta niin, Jaska siis “sai luvan” alkaa ryhmämme vetäjäksi. Jotain ehtoja hän minulle asetteli, päällimmäisenä sen, että minun oli oltava joka minun oli oltava joka kerta paikalla, niin tuntia ennen ryhää hänen kanssaan virittäytymässä kuin myös sitten ryhmän jälkeen irtaantumassa tuosta synnin työstä.
ja mitäpä minä en olisi tehnyt, Jaska oli sen arvoinen ohjaajana.
Ne ryhmät olivat menestyksiä!
Porukka tosiaan irtaantui murheistaan, elettiin sitä hetkeä, hypättiin mukaan tekemisen riemuun ja aika pysähtyi. Ja opittiin, se tuli jotenkin siinä sivussa, huomaamatta. Soitto soi ja pelit pauhasivat, me nauroimme ja teimme yhä uudestaan kaikkea mitä tämä ohjaajamme meillä teetti. Ja me nautimme, me tosiaan nautimme. jaska unohti jumalansa ja me muut murheemme, ne illat me elimme juuri sitä hetkeä, joka oli meille koko maailma.
Mutta… kun se ilta muuttui yöksi, porukka hajaantui kotejansa kohden, me jäimme istumaan ilman valoja, katulamppujen valaistessa tyhjiä tuoleja ja pöydille heitettyä rekvisiittaa, me jäimme maksamaan sen vapauden hintaa hänen osaltaan.
Jaskalla oli kehitettynä oma salakieli jumalan kanssa. Se koostui koputuksista, ilmeistä, ajatuksensiirrosta ja ovelista harhautuksista joita ei sielunvihollinen, paha itse, kyennyt seuraamaan. Ja minun oli oltava siinä mukana, usein mitään sanomatta, kuunnetava välillä hänen keskusteluaan jumalan kanssa, välillätaas minulle osoitettua opastusta hengellisyyden ja uskon maailmaan.
Niin me sitä onnistumistamme maksoimme. Kumpikin tavallamme. Useamman kerran valkeni aamu ennenkuin sovitustyö ja hengen purkaminen puheryöppynä oli hänen mielestään valmis. Silmätlurpahdellen siitä sitten jokusen kerran suoraan työpaikalleni -maksamaan taas väsymyksellä tuostakin henkien läsnäolosta.
Vuoden, melkein kaksikin, me sitä ryhmää ylläpidimme, sitten se ihan jostain jo unohtuneesta syystä loppui. Kuten kaikki aikanaan.
Jotenkin minulle jäi mielikuva siitä, että Jaska uskalsi elää tässä maailmassa vain nuo illat, entisenä omana itsenään, ja nekin hän sen toisen, vallitsevan persoonansa kautta maksoi hikikarpaloiden otsalta valuessa ja kiihkeästi menetettyä uskonsodan aikaa kiinniottaen.
Tässä tarinassa ei ole opetusta.
Elämä vaan on joskus tuollaistakin.
Näitten hengellisyyksien kanssa.