Joulun viettoa

Jokohan se olis alkamassa? Joulu.
Tavallista vanhanaikaista työviikkoa noudattavien osalta kai eilinen oli viimeinen työpäivä ennen joulua. Meillä työnteon kurimuksesta vapailla on tietysti sama mitä almanakka näyttää.

Mutta, näinä aikoina kuitenkin, se keskitalven pysähtynyt hetki alkaa. Ei kaikilla, suuri osa kansaa juoksee kaupoissa, siivoaa, keittää ja paistaa, juoksee hautausmaita ristiin rastiin, kuljettaa hyasintteja sukulaisille, asettelee joulukortteja, veisaa jouluvirsiä ja varjelee puhtaita joululiinoja steariiniklimpeiltä, kattaa pöytää ja purkaa, saunoo ja ripustaa lamppuja kilpavarustelukierteessä naapurin valosaastearsenaalia mittaillen, tiskaa ja luuttuaa, kattaa taas ja syö, soittelee tutuille joulutervehdyksiä, muistaa kaikkia jotka muistaa, imuroi kuuseneulasia , vaihtaa vaatetusta juhlakamppeista hetkeksi pehmeään oloasuun ja taas takaisin… häärää ja hyörii ja on kovin kiitollinen joulurauhastaan.

Täällä plinkissä meitä muutama taitaa aloittaa joulujutustelun. Niin kai oli puhetta.

Kai minäkin sit vielä kaupassa käyn. ruokaa vissiin on oltava, oli joulu tai ei. Mutta muuten ainakin yritän olla kovin paljon tekemättä mitään. No, voin minä aina välillä jonkun omajoulukuvan laittaa plinkkiin, ihan vaan ajankuluksi.

Miten muilla menee?

Jee, joulunkulutusketju, kiits metsänreunailija!

Mä pohdin kovasti, kumpi olis päiväsydemelle pienempi paha: biologisten lähiomaisten seura vai naapurikaupungin ostarin aatonaattohelvetti. Kaikin tavoin terveellisin olis varmaan vaihtoehto c. ja lähimetsä, mutkun tääl on varsin inha routarospuutto. Hain kuusen eilen ja vaikka kävin vaan tossa hädin tuskin kunnan puolella, niin nilkalle sekin meinas olla liikaa.

Jaahah, äiteellä alkaa tunnelma “vaihteeks” kiristyä. Jos olisin kypsä ja aikuinen ja oman elämäni herttuatar, heittäisin kamat autoon ja lähtisin moottoritielle.

Olen syönyt jo puolet pienestä joulukinkustani. On ollut aikomus tehdä liha-perunalaatikkoa jouluksi, mutta nyt laiskottaa ja mietin tekisikö vain karjalanpaistin ja keittäisi perunat erikseen. Ei tartteis kuoria niitä perunoita nyt…

Eilen kävin itselleni joululahjaksi hierojalla (teki gutaa) ja ostin torilta villasta huovutetut tossut. Jalat on nyt lämpimänä mutta kissa pelkää tossuja.

Linnuille on laitettu uusi talipötkylä ja täytetty jyväteline.

Pitää käydä vielä ostamassa vissyä/limpparia, kauramaitoa ja rosollia, eiköhän ne joulut tällä pärjää.

Rauhaisia päiviä kaikille.

Mitä lintuja sul JuuliaS käy syömässä?

Haastan nyt itseni joulupihabongaamaan 10 lintulajia, muokkaan tähän kun saan lisää:

1. sinitiainen
  2. talitiainen
  3. harakka
  4. mustarastas
  5. keltasirkku
  6. lempparini närhi

Varpusoletettua pitää vielä vähän tarkemmin tiirata.

Vettä sataa täälläpäin. Tai räntää, mitä lie.
Kaupoissa piti minunkin hiukan kierrellä, hurjalta näytti. Liikkeellä näyttivät olevan kaikki jotka kynnelle kykenivät.

Ei tuonne viitsi ulkoilemaan lähteä. Kirjastossa kävin eilen, lukemista pitää olla. Huomiselle ohjelmassa pieni vierailu, ei tämä joulu aivan eristyneenä mene. On niitä ollut kai joko sellainenkin, muistaisi. Ja kyllähän tähän ikään mahtuu jo kovin monenlaisia jouluja. Hauskoja jos ankeitakin.

Omanlaisensa kukin, ehkei sentään kahta samanlaista.

Ei tämänkertaisessa mitään vikaa ole, eiköhän mene ihan mukavasti.

Tämä on hyvä haaste, meille muillekin. Linnunruokinta on metsänreunassakin meneillään. Tiaisia käy, rastaita , fasaanitkin siinä tippuneita jyviä syövät…orava käy vaikkei sitä linnuksi lasketa. Harakka ja varis. Tilhi.

Pitääkin katsella tarkemmin mitä kaikkia.

Tais kysymys tarkoittaa syöttämistä…mutta brutaalina metsäläisenä vastaan tähän käänteisesti eli;Suomen luonnon linnuista olen syönyt, fasaania, teeriä, metsoa, sorsaa, hanhea, räkättirastasta ja Harakkaa…kahta viimeistä ihan mielenkiinnosta…harakka maistuu kauhealta…mutta räkättirastas aikalailla kanan ja riistalinnun sekoituksella…ei pahaa ollenkaan.

Joulutorttuja ois kiva tehdä, vaikka muuten en ole jouluruokien ystävä lainkaan. Possuparatkin jätän rauhaan kokonaan.
Mutta ne voitaikinasta askarrellut torttuset… ahh, nam! Yhtenä jouluna tein kaksi uunipellillistä, ja söin ne yksin kaikki. Ja sitten ihmettelen miksi 1970 sanoi minua pulleaksi ulkonäköketjussa.

Puolustuxexi sanottakoon, että mä käyn myös kuntosalilla rehkimässä jouluna. Mitäs sitä nyt pitkinä pyhinä muuta.

Kaikenlaista sitä jouluun voi liittyä. Iltalehteä luin. Tämmöistä:

"Velkaongelmaisia auttavan Takuusäätiön mukaan ikäihmisten hyväksikäyttö yleistyy jouluna - ja mikä vielä surullisempaa: nimenomaan läheisten toimesta.

• Yhtenä osana siihen liittyy tämä taloudellinen hyväksikäyttö. Heillä on helppo ostattaa kaikkea joulun varjolla. Useimmiten hyväksikäyttäjät ovat läheisiä, ihan omia aikuisia lapsia, lapsenlapsia tai lähisukulaisia tai jopa puoliso"
    http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201712222200621546_u0.shtml

Ei se joulun vika silti ole.

Mitäpä linttuja ruokavieraina. Enimmäkseen tinttejä, varpusia ja keltasirkkuja. Tinteistä ainakin talitintti ja sinitintti. Ne pyrähtelevät ruokapaikalla niin nopeaan etten ehdi tunnistusasteelle saakka. Ja syöttöpaikkakin on sen verran etäämmällä ettei oikein silmät riitä, pitäis hankkia kiikari.

Lisäksi käy harakkapariskunta, ne ovat asuneet tuossa jo ainakin pari vuotta. Kesät talvet. Yhtenä päivänä oli yksi punatulkku mutta se ei vissiin tykännyt tarjonnasta kun ei ole sen koommin näkynyt. Harmi, niin kaunis lintu. Ja orava tietysti kaverinsa kanssa. Kyllä siellä vilinää riittää.

Tilhet käyvät yleensä syksyllä tosi suurina parvina tyhjentämässä pihlajanmarjat puista, mutta häipyvät sitten jonnekin. Minne lie.

Eli,tuliko niitä nyt 7 erilaista ja oravat? Kyllä tällä laskennalla voidaan oravakin linnuksi laskea, varsinkin jos se on liito-orava. Nämä nykyiset ei ole, mutta kerran elämässäni olen senkin ihmeen pihapuussa nähnyt.

Punatulkusta olisin iloinen! Täytyy pyhinä väijyä paremmalla valosalla ajalla.

Kävin kyntämässä adventtisohjoa, mutta kaupoille täytynee mennä vielä huomennakin, koska en löytänyt äiteelle sen tänään toivomaa lahjaa. Ehkä huome aamusti parempi keli ja vain ihan viimeset hätäset liikenteessä. Plus saan kulutettua aatosta kivasti aikaakin.

Joulutortut myös mun lempparijouluherkku. Huomenna niitä perinteisesti paistelen hyväntahdoneleenä.

Joskus on ollut lintulaudalla yhtä aikaa melkein 10 eri lajia. Enimmäkseen siinä käy tiaisia ja varpusia, sitten näitä muita tavallisia “lautalintuja” - harvinaisempiin vieraisiin kuuluu tikka ja joskus tulevat punatulkutkin, tosi harvoin.

Rauhallisia jouluvalmisteluja tänäkin vuonna, ihan hyvä niin. Olisko niin, että selväpäisyys tekee tämän joulun ajasta vielä rauhallisemman. Aamulla herää levänneenä ja joka askareen välissä ei tarvitse lasillista, josta seuraisi aikainen nukkumaan meno. Voi tosiaan katsella telkkaria ja muistaa katsomansa. Voi mihin kellonaikaan tahansa luvata kuskata jälkikasvua autolla. Ei tarvitse salailla ja valehdella. Ihanhan tässä herkistyy ja ehkä vanhakin nyt nuortuu …

Arkinen aherrus töiden parissa jatkui eiliseen saakka. Vähitellen yritän nyt saada juonen päästä kiinni. Kotia on sen verran koristeltu että jouluksi arvaa - harvemmin kuusipuuta olohuoneessa muuten pidetään.

Kaupassa käytiin hakemassa puuttuvia tarvikkeita: kätevää, kun lähiostari riittää, ei tarvitse tehdä asiaa isompaan kauppakeskukseen, jossa Alkokin on. Maidot, leivät ja muut tarvittavat kun saa pikkukaupastakin.

Pikkuisen olen muistoissani käynyt menneissäkin jouluissa. Enemmän tai vähemmän kosteitahan ne ovat olleet täysi-ikäisyydestä lähtien. Vaikka alkoholinkäyttöni alkoi jo 12-vuotiaana, niin en sentään jouluna aikuisten seurassa sitä sen ikäisenä käyttänyt.

Kolme vuotta sitten olin lupautunut kuskiksi ja illan mittaan kyyditsin autottomia jouluvieraita. Se oli tapani selvitä joulusta kunnialla: vieraita kun oli paikalla, niin uskaltanut ottaa sitä ensimmäistäkään heidän aikanaan. Puoliltaöin kotiuduin, ja neljän maissa sammuin sohvalle. :blush: Korkkasin siis välittömästi kotiin päästyäni ja join vaudikkaasti olutta, viiniä, glögiä. Olinhan aika monta kierrosta jäljessä muita.

Kaksi vuotta sitten olimme perheen kesken kotosalla. Joulupukin vierailuun asti sinnittelin, sitten aukesi ensimmäinen olut. Pukki kun oli perheen ulkopuolinen, niin siihen asti piti esittää. Yhdeksän maissa alkaa filmi pätkiä, ja kymmenen maissa se katkesi.

Vuosi sitten jouluni olikin jo raitis. Ja tästäkin on tulossa sellainen. Hyviä ruokia on jääkaapissa, ja juomiakin: vissyä, limsaa, pari alkoholitonta oluttakin. Tarkoitus on nauttia yhdessäolosta perheen kanssa ja siitä tietystä pysähtyneisyydestä, joka jouluun liittyy. Taloudesta ei löydy alkoholia (paitsi retkikeittimen polttoaineesta ja käsidesistä), joten houkutukset tuskin pääsevät takavasemmalta yllättäen iskemään.

Raitista ja rauhallista joulua plinkkiläisille!

Ajokunto on kyllä boonusta! Vuos sitten mulle meinas käydä kylmät, kun erään käden katkettua tarvittiin yllättäen kuskia.

Kannoin äskön kuusen sisälle. Muistan, kun se oli joskus kauan sitten niin riemukas asia, että ihan tuntu mahassa. Toki joulut noudatti sillonkin ihan samaa kaavaa, eli talossa harvoin oli rauha ja ihmisillä hyvä tahto ainakaan enää aattoaamuna. Tapanina sitten ehkä taas alko tilanne normalisoitua. Tohon ei muuten tarttettu edes alkoholia.

Nooh, kerran vuodessa…

Eipä Hassumpaa Tänä Jouluna Tähän Saakka.
Eilen olin ensimmäisen kerran eläissäni Joulupukkina.
Mukavaa seuraa; syontiä, yksinkerataiset, oikein maistuvat ruoat; saunominen,
talon emännän tarjoaman jalkakylvyn kera.

Kilttejä ja vähemmän lapsia ja aikuisia.
Ajokeli taas kyllä ihan p…a.
Tänään toinen pukkikeikka, kai taas ruokailua, rauhallisesti ottamista toivottavasti.

ihan hyvä joulumieli ja tärkein sen mahdollistaja itselleni on hyvä seura.
Paljon on vuoden aikana saanut olla tekemisissä monien ihanien ihmisten kanssa
ja nyt joidenkin kanssa jouluakin viettää.
Kiitollinen saan olla ja itseeni hieman tyytyväinen.
jep ja jou
Hyvää joulua kaikille. :slight_smile:

Kyllä se joulu tulee sujumaan seurassa. Yllätysvieras saattaa ilmestyä…se jää nähtäväksi. Itse toimin “emäntänä” (en tykkää ko. sanasta) ja kuka samassa roolissa on tietää mitä se on. Sinänsä se voi olla myös mukavaa.
Lämpöistä ja hyvää joulua kaikille!
…ja joka halauksesta tykkää saa sellaisen…virtuaalisen.

Jee, ei darraa aattoaamuna!

Jakselkaa, vai vielä mieluummin viihtykää :slight_smile:

Juu heivaan miehellelle metsänreunaan ja tosiaan, onhan nämä ajat hieman erilaiset kuin vielä… oisko ollut 2008
ja 2009:kin. Muutoin vois viettää ihan tavallisena sunnuntaina, mutta kyllä toi harras ilmapiiri puree tällaseen
syntiseen ateistiinkin ja onhan tässä hyvät puolensa, vaikka itse pidänkin tavisarjesta sittenkin enemmän… :smiley:

Vaikka viime yönä tuli juotua puolitoista pulloa viiniä, ennen kuin havahduin mitä olin tekemässä … … niin eipä onneksi ole krapulaa, kun kaikki olikin vain (pahaa) unta. Eli vaikka vähän sekava, niin kuitenkin selväpäinen yö takana. Nyt puuronkeittoon. Ilmassa on juhlan tuntua, kun tästä on tulossa aikuisiällä pitkiin aikoihin ensimmäinen raitis aatto.