Joulun viettoa

Tuo edellinen oli liian agressiivinen joulutoivotus, tässä on enemmän tunteitani vastaava (opettelin samalla kuvan liittämistä):

Rauhallista joulua kaikille.

Turun joulurauhanjulistus on tärkeä joulun tuloon ohjaava seremonia monelle muullekin kuin minulle. Televisiosta näkee soittajat, laulajat, yleisön ja joulurauhan julistavan protokollapäällikön paremmin kuin paikalla ollessa.

Rauhaisaa joulua!

Tämä linkki välillä toimii (tai siis ei toimi) erkoisesti. Hävitti aiemman kirjoitukseni jossa halusin toivottaa kaikille iloista joulua ja lisätä lintukeskusteluun meidät iloisesti yllärräneen vieraan. Tuli harmaapäätikka patukkaa nokkimaan. Sitä ei edes joka talvi näe. Se ja aurinkoinen aamu olivat hyvät joulun aloitukset.

Ihan leimeillä lajeilla kohti kymppiä:

1. varpunen
  2. naakka
  3. varis

Jatketaan, jatketaan…

Muoks:

Kymppi täyteen jalosti fasaanilla.

Aamulla tilhet kävivät hakemassa joululiköörinsä pihlajista todella suurella joukolla. Valehtelenkohan jos sanon että vähintään 50 töyhtöpäätä kierteli pihapiirissä. Onhan meillä noita pihlajiakin joista käydä liköörikarkin nappaamassa.

Aattohartaudessa puhunut pastori käsitteli aihetta Älä pelkää. Ei saa pelätä muutoksiakaan, joskus ne ovat välttämättömiä. Todella suuri ajattelun muutos minulla oli oivallus lähteä hakemaan apua silloin, kun havaitsin, että juomisessani on tapahduttava täydellinen muutos entiseen verrattuna. En silloin edes tiennyt, mitä raittius merkitsee ja tuo tullessaan. Uuden tuntemattoman edessä olin silti valmis muuttamaan omia tapojani. Hätä itsestäni sai minut, alkoholistin, haluamaan raittiutta.

Hiljaa hyvä tulee

jouluaamun hiljaisuudessa olo vähän tämmöinen. Tilaa maailmassa olisi joka suuntaan mutta onkohan se sen kummempaa missään. Tasaista ja enemmän harmaan sataatuhatta eri sävyä muuallakin. Kannattaako sitten niin kovasti mihinkään suuntaan pyrkiä?
Jos vaan olisi tyytyväinen siihen että itsensä kanssa tulee toimeen, olo on rauhallinen eikä mitään puutu.

Tänä aamuna oli siis omakuvan paikka. Ei tuo tältä aamulta ole, nyt heräsin kalustetuissa huoneissa, lämpimässä, vähemmissä vaatteissa kuin tuossa viime kevättalven aamussa.

Mutta hiljaista on nytkin, vaikka sivistyksen keskellä tällä kertaa olenkin. Yksin hereillä, ei edes mistään liikenteen ääniä, ei kolaustakaan. Lienevät kaikki lähellä olijat sitten valvoneet pitempään ja nukkuvat nyt pitkää jouluaamua.

Rauhallinen jouluaamu siis minulla. Muista en tiedä.

Mikko Perkoilan facebookpäivitystä lainaten
Joulurauha on julistettu Suomen Turussa. Hyvää joulua kaikille, tilaisuudessa soitetun marssin sanoin: “Pois, pois rauhan toimi jää. Jo tulta kohta kalpa lyö ja vinkuen taas lentää luoti…”

Huomenta metsänreunaan(kin).

Mukava aamu kun on vähän pakkastakin…lähden viemään koiraa lenkille…ja aattelin käyttää hyväkseni muiden vapaapäivän ja lähden tekemään inventaariota tehtaalle kun siellä on nyt mukavan hiljaista…

Mukavaa päivää kaikille!

Hiljaista se on täälläkin. Uuden elämäni seurauksena aamu on raitis.
Jouluaatto sujui mukavasti lukuunottamatta muutamien ihmisten hetkellisiä pinnan kiristyksiä. Oma mieli on rauhaisa ja kaipaamaani kiireettömyyttä on nyt edessä muutama päivä.
Kyllä, yllätysvieraskin saapui…vanhin lapseni. Välimme ovat hyvät ja lämpöiset, mutta omia polkujansa kulkee eikä mitään ennalta sovi. Pari jouluista puheluakin sain, mikä on viestittelyn rinnalla harvinaista lähisukulaisilta. Joulumieli oli heillekin saapunut.
Hyvää joulupäivää myös kaikille!

Yksi viime yön unista oli sellainen, että karaokebaarissa tehtiin ak:n ja metsien miehen kanssa laululistaa, mitä laulettaisiin.Näin tämä plinkki alitajunnassa elää… :slight_smile:

Ykstoista tuntia unta ihan vain parilla kyljenkäännöksellä. Ihan siis kohtuullinen rauha maassa.

yle.fi/uutiset/3-9989454 Tuo oli ihan lohduttavaa luettavaa näin aamuun.

osastolla mielinmäärin kahvii ja tupakkaa, yleensä puolenpäivän aikaan ilman lääkkeitä karmiva olo

Olipa lohdullista (?) (tai sitten ei) luettavaa. Olen tyytyväinen, että päätimme jo lasten pieniä ollessa viettää kotijoulun. Saimme perusteltua sen sillä, ettei lahjoja kannata rahjata edestakaisin … Eikä meidän perheissä ole muutenkaan joulua stressattu - nyt tuntuu ihan hyvältä! Aamukahvia nauttien …

Uffhhhhh … mun “aamukahvista nauttiminen” ei oikein tainnut sopia tämän viestin jatkoksi … Toivottavasti olosi on tänään parempi tai ainakin paranee jatkossa!

^ no huh! Melkoisen monenlaisissa merkeissä tämäkin päivä kuluu…tsemppiä Razzle sinne!

Maaliskuu hoi hauska uni sulla… itse olen aina ollut kova laulamaan karaokea… :laughing: ;

Mäkin näin yks yö unta (olin katsellut edellisiltana elokuvan “cast awayn”), että tietty päihdelinkin porukka oltiin jostain syystä yhteismatkalla lentokoneella ja haaksirikkouduttiin saarelle…oli kaikilla ihan ulkonäkökin jonka olen mielessäni tehnyt…

…siellä mm sinä tummaverikkö hoidit ruokameiningit isolla mustalla padalla, metsänreunan mies johti porukkaa ja rakentamista yms…vadelmamunkki hoiti loukkaantuneita, me ak;n ja 1970 kanssa metsästettiin riistaa ja kaadettiin puita, JuuliaS hoiti kanoja, Helise veti posket lommollaan röökiä rannalla ajopuun päällä, komensi huumorilla ja karskilla kielellä mm. tyräkkiä ja muuta porukkaa kasvimaiden teossa…vilma ja jotain muuta porukkaa siinä oli,… nylki eläimiä mitä me oltiin kai tuotu metsästysreissuilta…että tällaista… alitajunnassa kulkee kyllä…

Toivottavasti kukaan ei loukkaantunut ^tuosta :stuck_out_tongue: :wink:

Mä olen kyllästynyt tähden mallisiin torttuihin. Sakarat eivät pysy koskaan kiinni kunnolla. Eilen siis päätin työstää toisenlaiset tortut, silleesti sellanen nyssykkä, kaikki kulmat vain rutataan hillon yli yhteen ja nipistetään kiinni. No eihän nekään näyttäneet pysyvän kiinni, joten otin avuksi hammastikut. Uunista tuli ulos kamalan näköiset tortut. Kulmat oli pamahtaneet auki hammastikuista huolimatta, tulos näytti lähinnä … Muutamasta tortusta nypin hammastikut pois ja loput jäi torttuihin kun tuli keskeytys ja unohdin koko jutun. Nuorempi sitten syömään aamukahvin kanssa torttua ja hänel meinas kyllä käydä köpelösti sen hammastikun kanssa. Olisitten nähneet sen ilmeen!!! - Kyllä me naurettiin aivan katketakseen, et kas kun ei mennyt silmä puhki sen tikun kaa.

Ootteko nyt ihan oikeasti selvin päin? :slight_smile: Sen verran hämäriltä nää teidän hommat kuullostaa.
Mutta kiva kuulla että en ole ainoa joka näkee outoja unia. Olen esim ajanut ralliautoa Andeilla ja törmännyt huumeliigaan joka ryöstää pankkeja. Siis ihan selvin päin.

Metsien mies, kasvimaa olis mulle varmaan aivan oikea paikka autiosaarella, mutta kovaa komennusta vaatis kyl :smiley:

Päivän linnut:
11. käpytikka
12. puukiipijä
13. palokärki

Pari vikaa sentään jo vähän “kovempia lajeja”.

Katsotteko, tai katsotaanko teidän kodissa, jouluun kuuluvia elokuvia tai tv-ohjelmia?
Tänään tuli taas Frank Capran ohjaama “Ihmeellinen on elämä” vuodelta 1946, jossa James Stewart tekee bisneksiä enkelin suojeluksessa. Leffahan kuuluu jouluun kuin Laineen Tuntematon itsenäisyyspäivään.
Entäs Lumiukko-elokuva, tai Samu Sirkan joulutervehdys (tuliko edes tänä jouluna??), tai Joulupukin kuuma linja?

Allekirjoittaneeseen teki taas myönteisen vaikutuksen Siskonpeti jouluohjelmallaan.
areena.yle.fi/1-3954033

Pitkinä joulupyhien iltoina löytyy verkosta onneksi leffoja, jotka sopivat jouluun tai sitten niitä voi katsoa vaikkei ne sopisikaan.
Historia-fanina aion tänään katsoa joko Täällä Pohjantähden alla, tai Viimeisen mohikaanin. Ellen nyt heittäydy ihan komedialinjalle Four Chrismasesin myötä.

Ai niin hitsi, tänään tulee ensi-iltaan ihan leffateattereissa Aleksi Mäkelän ohjaama “95”.
Sen ajattelin käydä katsomassa ihan tämän vuoden puolella jos ei tänään. :bulb:

Sujuvan mukavaa joulunjatkoa itse kullekin säädylle! Ne tähden muotoiset joulutotortut on lempinimeltään hakaristitorttuja. Kyllähän ne saa pysymään kasassa kun taittelee taikinan tarpeeksi jämäkästi, eikä pistä hilloa liikaa.
youtube.com/watch?v=67EURKVn6l8

Ai hitsi, tota en tiennytkään, että ovat hakaristitorttuja.

Mut tänään mä tein uuden satsin torttuja perinteiseen tähtimalliin. Hilloa tuli laitettua runsaasti mut aika hyvin sain rutattua ne kiinni ja ilman hammastikkuja.

Joulupäivää kaikille.
En ole ratkennut ryyppäämään sitä lahjakonjakkia enkä muutakaan, en vain ole ehtinyt avata plinnkiä vielä tänään. Ei tullutkaan niin yksinäistä joulua kuin pelkäsin, velipoika oman poikansa kanssa ajeli 160 km luokseni kylään, päivä meni ihan rattoisasti. Äsken lähtivät takaisinpäin.

Metsien Mies laittoi minut ihan oikeaan tehtävään kanoja hoitamaan, se on just sopivaa hommaa minulle. Toivottavasti saatiin muniakin ruokavalioon mukaan. Eihän me ollenkaan huonommin siellä autiolla saarella pärjätty, hieno pieni kolhoosi oli koossa. :laughing:

Vadelmamunkki; kun teet torttuja kostuta hieman vedellä niitä sakaranpäitä ennenkuin painat ne yhteen. Vesi irrottaa liian jauhon taikinasta ja toimii hyvänä liimana.