Terve taas! Oon lueskellu, mutta ei oo ollut oikein inspiraatioo kirjoitella. Aikamoista kuhinaa ollut ihmisillä elämissään. Täällä enemmänkin tasaista kesän odottelua. En oo uskaltanu muuten ees ajatella kesän juomispolitiikkaa… hui.
Tullu oltua vieläkin viikot selvinpäin ja alkoholiannoksia per viikonloppu on ollut joku 8-13
Kyl mä täs oon miettinyt sitä et kuinka paljon tää juomisen tuijottelu lisää ahdistusta tosta juomisesta. Että onkohan tässä mitään järkee. Jos jois vaan hilllitysti ja thats it. Mutta onko se itse viinapirun ajatuksia vai mun…
No siihen oon nyt tyytyväinen, ettö oon viikot selvinpäin ja se ei oo enää ongelma. Ja jos tekisin lauantaina töitä, mun alkoholinkäyttö olis sit max 10 per viikko, kun en vois perjantaina juoda. Se ois mun mielestä jo aika vähän. Paitsi kun se on kerralla… hieno suunnitelma, hölömö.
Mulla on nyt kahtena seuraavana viikonloppuna joka aamu menoo, niin ei voi oikein juoda, ainakaan paljoo. Mun kohdalla ei oikeestaan yhtään, kun en osaa lopettaa ajoissa. Joskus nuorempanahan ei aamumenot ois ees haitannu. Oisin juonu ja menny sekavassa tilassa pakollisiin menoihin tai perunut. Uskaltaiskohan sitä luvata olla selvinpäin 2 vkoa…
Mutta tosiaan fokus onnistumisiin! lähtötilanne 20-30 annosta viikossa. Oon puolittanu sen.
Hyvin sunkin vähentelyt sujuu. Tuo on muuten totta, että tää juomisen ajattelu lisää sitä ahdistusta. Ja sitten sitä juo kun ahdistaa. Tyhmä kierre kyllä.
“Viikkotasolla miesten alkoholinkäytön korkeaksi riskitasoksi on määritelty 24 annosta ja naisilla 16 annosta. Kohtalaisen riskin raja on miehillä 14 ja naisilla 7 annosta viikossa. (Käypä hoito -suositus).”
Kertokaas millainen riskiraja toi 8-15 käyttö on? korkea-ish? Välimallin riskikäyttö? Hassu kyl ku tommonen väli.
Varmaan keskitasolla, eli hyvin menee sulla Mä oon aina itekseni naureskellu näille riskirajoille, älyttömän pieniä määriä. Toki nyt sitä ymmärtää että alkoholi on oikeasti myrkkyä ja sikshän nuo rajat on laitettu. Mulla kerta-annos on yleensä max mäyräkoira eli 12 kpl, 12 annosta. Ja jos se sitten moneen kertaan viikkoa, rajat ylittyny ihan kivasti.
Joo venkku, on toi kohtuullinen käyttö aika superkohtuullista, kun vertaa omaan normaaliin ympäristöön. Mut jos vertaa raivoraittiiseen (mikä on aika monella tavalla koominen sana ) niin onhan se 7 annosta viikossa kai paljon. Koskahan noi määrät ja niiden nimitykset on keksitty. Joku korkea riski vois olla ennemmin nykyäön terveydelle vaaraĺlinen käyttö. Ja kohtuullinen 7 vois olla vaikka… niin en tiedä. Koomista ja sekavaa kaiken kaikkiaan.
Iltaa vaan täältä epöonnistumisen poterosta. Molempina päivinä siihen vklkoulutukseen darrassa. Onneks lievässä, mutta sillain että tarvi laskea aamulla et on varmasti selvinpäin ratissa. Oi sitä autuutta… voi v#$@@ mun kanssa.
Join perjantaina 6 ja lauantaina aika väsyneenä, mutta kohtalaisen suorituskykyisenä pelipaikalla. Järkevästi ajattelin, et noh hyvinhän se meni ja lauantaina sit join varmaan 8 pitkin iltaa kyllä. Mutta päälle nukuin tosi vähän ja sit oli kyl aika vatipäinen olo koulutuksessa. No onneks viksuna en juonu kaikkea ja ne loput riipasin sunnuntaina. Koska siksi ja että. En ees tiedä miks. Varmaan siihen epäonnistumiseen. No ens vkl koulutus jatkuu nyt kirjoitan tämän tulevaisuuden itselleni: muista että:
-Tulee varmaan tosi hyvä fiilis kun ryssit molemmat viikonloput.
-Et opi niin paljon, kuin haluaisit
-Koulutus on itsesi haluama ja osaat sen paremmin ilman darraa.
-Juominen ei välttämättä pysy hanskassa ja jätät menemättä
-muista se sunnuntainen epävarmuus ja kitkut
-Ole nyt järkevä, etkä korkkaa!
Been there, seen that, done that… Eli niin tuttua tuo mokaaminen vastaavissa tilanteissa. Eikä mulla siihen mitään hyvää neuvoa ole. Listastasi pisti kuitenkin silmään yksi asia:
Mietipä tuota oikein tosissasi ensi perjantaina. Se on meinaan aivan käsittämätöntä, että me kerta toisen jälkeen munataan niitä asioita mitä ihan itse halutaan. Helpompi olisi ymmärtää jos tekisimme sen silloin kun olemme toisen meille järjestämässä jutussa, mutta että ihan oman asiamme sitten itseltämme pilaamme.
Halua siis riittävästi saada itsellesi just se mitä haluat tulevana viikonloppuna!
Täällä kans samanlaista. Aina kun on joku juttu, niin pitää kitata ennen ja jälkeen. Mikäköhän siinä oikeen on, olisko ressi syynä? Luulen että tuo on kuitenkin vaan tapa. Sitä voi muuttaa. Päätät vaan että nyt vkl et juo, mieti vaikka että voit juoda sitten sen jälkeen, kun se on kokonaan ohi. Darrassa ei oo kiva mennä kyllä mihkään.
Kiitokset vilma viestistä, oli jotenkin konkretisoivaa kirjoituksesi. Ja venkku, se varmaan on se kun ei tiedä mitä tapahtuu ja jännittää, niin ei tuu mietittyä hutikassa tai sit puhdas itsesabotaasi. No kumminkin tää viikonloppu meni koulutuksessa loistavasti; opin, en pelännyt muita ihmisiä ja pystyin oleen oma itseni. Kiitokset sille, etten juonut perjantaina ja lauantainakin vain saunabisset.
Siis nyt kun mietin sitä edellisviikonloppua, niin siis määhän olin semmosessa jäätävössä lukkotilassa ja koin ihan kamalaa alemmuudentunnetta for no reason. Siis toi alemmuudentunne on varmaan se mitä pelkäsin kun join. Mulla on semmonen itsediagnosoitu huijarisyndrooma. Ja voi jeesus kun se darrassa vaan kulminoitu.
Itsediagnisoitu huijarisyndrooma Mut jotenkin kuulostaa tutulta. Itsekkin diagnisoin vaikka ja mitä, ahdistuneisuushäiriö ei taida olla es kovin kaukaa haettu, kun en ymmärrä tätä mun ahdistuneisuutta, ihan jäätävää. Luulen että se juominen tosiaan vaan lisää sitä alemmuudentunnetta, selvin päin on oikeasti paljon helpompaa. Sen kun aina tajuais.
On mennyt ilman vapaapäiviä nyt 4.vko ja alkoholin käyttö tihenee. Onneks en nyt ihan oo vetäny överiks, mutta voin tän ihmiskokeen seurauksena todeta, että kuulun ainakin/myös siihen ryhmään, joka juo stressiin. Välitöntä rentoutumista jahtaamassa, joka johtaa ei niin rentoon seuraavaan päivään. Olen hermoraunio.
Huilinki hei! Muitaki ku juo stressiin. Minäki mietin alanvaihtoa. Koko ikäni oon tehny samaa työtä. Ja nyt tää kaupan ala alkas vaan jo riittää. Mut…yli 50 v alappa kouluttautua uudelle alalle…Just tutkin hierojan koulutuksien hintoja. Yli 2000 e. Sellanen kiinnostaisi. Toki tää tissuttelu pitäs saada kuriin kans. Tässä on miettimistä ja elämän suuntia haettava. Nykytila kun ei tunnu hyvältä.
Pääsiäinen takana. Tuli aika paljon juotua, mutta ei aamusta iltaan. Liikaa kylläkin. Tai siis pitkään meni illat. Toki täs oli 1 kaveri vierailemassa, niin siinä oli “hyvä syy” tintata. Mä viel aattelin, että juon yhtenä iltana sillai reilusti. No niin teinkin, mutta pe ja su lähti kyl vähän lapasesta. Tänään käytiin syömässä ja siinä kun tasapainoilin, että kaljaa vai limpparia, niin oon kyllä tyytyväinen että kallistuin limppariin. Morkkista tosta juomisen määrästä ja siitä etten välittänyt yhtään tai ees miettinyt kannattaako tänään juoda, annoin vaan mennä. no tarvii nyt miettiä taas mites tästä…
Noni eipä tullut sitten viime viikosta oikein mitään. Vappuna ja viikonloppuna humalassa. Huomasin tossa vanhojen kuvioidenkin palaavan kuvaan. Vähän puoli salaa join ja koin syyllisyyttä. Ilmeisesti tommonen pääsiäinen, vappu, ja viikonloppu-putki on aika turmiollinen. meinas jäädä vähän kaasu pohjaan. Olin myös ihan helvetin kiukkunen ja äärimmäisen masentunut tossa loppuvaiheessa tai siis vapun jälkeen. Eilenkin siis oli kaapissa 4 kaljaa ja tissuttelin niitä pitkin iltaa ja huomasin sit loppuillasta, että jos nyt lopetan tulee jonkinmoinen laskuhumala, niin tein maailman hirveimmän juoman, giniä ja simaa. En suosittele. Mut kyl mä sen siis join.
Kyl mä muistan aamulla miettineeni noiden juomien kaatamista viemäriin, mutta sit päätin juoda ne illalla, sillä tekosyyllä että en saa muuten nukuttua.
Aattelin olla nyt hetken ilman alkoholia. Nyt on ihan hyvä fiilis kyllä tästä juomattomuuspäätöksestä. Et kyl mä luulen et tästä pääsee taas raiteilleen. Mä päätin nyt olla ainakin tän viikon kokonaan ja sitä seuraavan arkiviikon ilman alkoholia. En tiedä, vois olla viisasta olla seuraavakin vkl, mutta sitä seuraavalla viikolla on sit yks viinavetoinen tapahtuma ja pelkään et jos toleranssit on kovin alhaiset, niin juovun liikaa. Toki fiksu ihminenhän siis päättäisi, että joisi vain 5 siellä riennoissa tai olisi juomatta. Mutta mulla on tosi vaikea pitää tota juomista hallinnassa, kun aloitan. Juomattomuus varmaan sais jotain tyyliin raskaushuhuja liikenteeseen tms. Melkein tarvis olla sit menemättä, mutta en oikeastaan enää voi perua.
Hah, luin tän viestini ja kyllä tässä vähän alkoholisti selittelee… tarvii nyt saada motivaatioo tohon juomattomuuteen. Nyt lähinnä on ollu motivaatioo juomiseen…
Tossa vuodenvaihteessa ja sen jälkeen pari kuukautta oli jostain syystä paljon enemmän kiinnostusta raittiimpaan elämään. En tiedä mikä nyt on vaivannut.
Täällä vähän samoja mietteitä. Tullu juotua paljon viime aikoina ja nyt ois parin viikon tipaton paikallaan. Sitte loppukuusta alkaa taas juhlia ja kohtahan se on jo juhannus alkuvuodesta oli helpompaa sillä tavalla kun oli talvi ja pimeetä, tää kevät on vaikeeta aikaa olla juomatta mut kokeillaan. Tsemppiä sinne!
Mä oon tän viikon suorittanu maksanpuhdistuskuuria kaikenmaailman puhdistavilla ruuilla ja juomilla. Huomenna aattelin kaivaa noita voikukanjuuria ja keitellä teetä niistä. Tää auttaa kummasti juomattomuuteen, kun on tämmönen projekti, niin ei huvita pilata sitä millään juomalla. En ostanu ees limpparia vaan vissyä. Mää vedän kyllä överiks taas, mutta huvinsa kullakin. joku jossain ketjussa mainitsi kehonsa hyvittelyllä, niin mää pyydän polvillani anteeks. Noh, kai se kelkka tästä uppoo jäihin taas jossain vaiheessa ja kerron kohta kuinka liiskat olin jossain. Mutta tämmöstä tässä vaiheessa.
Nyt on onnistuneesti sit 7 päivää ilman viinaksia takana. Tänään huomion , et ei helvetti onks huomenna muka maanantai. Vähän loputtomalta viikolta tää on tuntunut kylläkin. Ja nyt kun on koko ajan pakkopuuhaillu (ettei juo) jotain, niin vkl meni nopeesti. Ja miten voi viikko päättyä kun ei oo ees nollannut kaljoittelemalla. mieleni on ymmällään tästä. Noh, nyt tarvis sit varmaan päättää miten tuleva vkl… arkipäivät pystyn oleen selvinpäin. Muttamutta…
Mullakin menee päivät sekasin jos on ollu vkl juomatta. On niin tottunut varsinkin perjantaisin kittaamaan kaljaa. Ja aika tuntuu hirveen pitkältä. Mutta siitä sitä huomaa miten iso osa elämää se juominen on.