Moi kaikille.
En tiedä miten tämän alkaisi kertomaan, miten saisin ajatukseni ymmärrettävään muotoon. Olen 36v mies, perheellinen ja työssäkäyvä. Olen koko aikuisikäni painiskellut alkoholiongelman kanssa eriasteisena. Nyt olen niin väsynyt ainaisiin epäonnistumisiin ja keinojen loppumiseen etten taida enää jaksaa. Olen ensimmäisen kerran hakenut apua a-klinikalta n.10 vuotta sitten. Se kerta oli kuin esimerkki kaikille sen jälkeisille kerroille. Vähän aikaa menee hyvin, ja sitten alkaa juomishimo nostaa päätään ja itselleen uskottelu, että kyllä mä jo osaan ottaa kohtuudella jos muutkin.
Olen kokeillut antabusta lähes joka raitistumiskerta, joita on ehkä 6-7 ja sen olen todennut hyväksi niin kauan kun saan itseni sen ottamaan. Ongelma on siinä että saan aina uskoteltua itselleni, että ongelma on jo ohi ja voin ottaa sievästi, kunnes parin viikon päästä on taas 2-4 pvän putki aamusta iltaan ja elämää pahemmat morkkikset. Nyt odottelen taas lääkärin lupaa aloittaa kuuri. Juonut olen viimeksi lauantaina, takana 3 pvän ränni.
Sen olen jo tiedostanut edellisillä kerroilla, että mulle parempi vaihtoehto on täysraittius kuin kohtuukäytön yrittäminen. A-klinikan terapeuttikin sanoi, että huomaatko kuinka sulla toistuu sama kuvio 1/2 - 1 vuoden sykleissä. Jätät tulematta tapaamiseeen kun tuntuu, että pärjäät ja aikaa kun kuluu taas käy tie pää painoksissa klinikalle. Tämä kommentti häneltä yhteydessä, jossa mietin kumpi vaihtoehto mulle on parempi, kohtuus vai totaalisti ilman.
Sanomattakin onkai selvää, että juomiseni aiheuttaa häpeää, inhoa ja kaikkea muuta vaimolleni ja lapsilleni. Vaimo alkaa olla jo melko kypsä ainaisiin pettymyksiin, mikä on aivan ymmärrettävää. Hän on minulle todella tärkeä, ja meillä on muuten loistava suhde. En mitenkään haluaisi häntä menettää. Miksi en voi tajuta, että jos hänellä on yksi suhde miehen alkoholin käyttöön kaatunut, ei hän takuuvarmasti jaksa mullekkaan aina antaa anteeksi uudestaan ja uudestaan.
Pari vuotta sitten olin 4 kuukautta raittiina, urheilin, paino tippui ja muutenkin oli motivaatio kova uuteen elämään. Silloin vaimokin oli todella onnellinen puolestani ja suhde kukoisti. Kunnes eräänä päivänä aloin vähentää antabuksia ja ajattelin taas sitä samaa, kyllä kohtuukäyttö jo onnistuu. Se oli jälkeenpäin ajteltuna todellista itselleen valehtelemista. Tiesin koko ajan miten käy, mutta mikään ei auttanut. Jos tähän on jollakin ratkaisu, otan nöyränä neuvoja vastaan. Siis että miten jaksan potkia itseäni eteenpäin kauemmin kuin muutaman kuukauden raittiina. Olen ainakin ymmärtänyt jutuista, että juomishimokin laantuu ajan myötä.
Olen tuota raitista aikaa nyt muistellut, ja se oli oikeata elämää, ei tämä nykyinen. Halaun takaisin sellaiseen tunteeseen. Minulle ei ikinä ole ollut ongelma vältellä tilanteita joissa juodaan, tai selitellä juomattomuutta. Lähinnä käyn tätä painia itseni (ja toisen persoonani) kanssa. Miten saisin itseni uskomaan, että raittius on itselleni ja kaikile läheisilleni pelkäksi hyväksi. Tai kyllä mä sen tiedän, mutta miten saan sen ajatukse päälimmäiseksi juuri silloin kun juomishimo iskee valtavalla voimallaan???
Tiedän sen, että jos tällä kertaa en onnistu, uusia tilaisuuksia ei taida tulla. Tsemppiä kaikille jotka ovat taivalluksessaan jo pitkällä:)