Ihan tällaista metsänreunan mietiskelyä tämä, eikä edes välttämättä loppuun asti mietittyä…jääpä miettimisen tilaa muillekin.
Sitä omaa alkoholismista paranemisen tapaani olen täällä sen tuhannen kertaa tainnut selittää, joten annan sen nyt olla.
En ole jaksanut viime aikoina juuri päihdeasioihin ja elämänhallinnan tekniikoihin keskittyä, mutta eihän tässä maailmassa voi sitäkään puolta näkemättä olla. Varsinkaan jos on kuten minulla, se vuosikymmenien aikana muotoutunut tuttavapiiri pursuamassa jos jonkinlaista ongelmiakohdannutta -voittanutta ja hävinnyttä, tasapeliinkin päätyneitä vissiin joukossa. Kun itselläa alkaa olemaan hiukan etäisyyttä alkoholismiin niin joitakin asioita ehkä näkee selvemmin kuin silloin kun ongelman kanssa itse painiessa liian läheltä hapuillessa. Metsää kun ei läheltä tahdo puilta nähdä…
Semmoista olen tässä miettinyt, että kun useampi noista kavereistani ei vaan saa sitä ongelmaansa kuriin eikä alkoholismiaan nujerrettua, vaikka yritystä näyttäisi ajoittain olevan niin perkuleesti, niin jokin siinä mättää.
Semmoisen olen huomannut, että monen kohdalla se näyttää kovin urautuneelta, se kiertokulku. Jokunen kaveri tuossa aina hiukan itseään selviteltyään hakeutuu kuntosalille punnertamaan tai hikisille juoksulenkeille, ja uskoo joka jeesuksen kerta että siitä se elämä uusille urille urkenee. Ja menee jokunen kuukausi, vuosikin, ja taas pudotaan juopotteluun. Muutama muu uskoo niin että jumalisuus ihan suusta pursuaa, ja kun tarpeeksi uskoo niin ne henget alkavat ajoittain ihan sopimattomastikin ilmestymään tähän materiaaliseen maailmaan -ja sitäkin on paettava joskus viinaan ja toisinaan ihan sairaalahoitoon kun muiden mielestä fiiraa liikaa. Ja onpa niitä jotka joka kerta marssivat AA-ryhmään, ja kymmenistä tuloksettomista istunnoista huolimatta yrittävät samalla konstilla kerran toisensa jälkeen . Ja on tuossa lähipiirissä niitäkin jotka vannovat hikisen työnteon ja opiskelun nimeen. Että jos nyt tällä kerralla se sitten pelastaisi ja elämä asettuisi rauhalliseksi.
Ongelma on kai siinä, että kaikilla noilla konsteilla on joku joskus raitistunut, tai saanut ainakin elämänsä itselle sopivaksi. Joku ehkä noista konsteista huolimatta, voisi epäilevämpi toki väittää. Ei siis ole temppujen syy ettei sama vippaskonsti toimi aina ja kaikkien kohdalla.
Mielessä on ollut, että tarttis ehdottaa sille uskonsoturille, että kokeilepa vaikka työntekoa, tai lihastensa rääkkäämiseen keskittyvälle että mene nyt ja istuskele ihan rauhassa vaikka AA-kerhossa, annat syntisen ruumiin levätä… tai sille työtuntimääriään jopa yli hallituksen pidennysvaatimusten kasvattavalle että älähän hättäile, yritäpä tällä kertaa ihan vaikka lenkkeilyä , tai opettele virrenveisuuta , kun tuolla kaavalla olet jo niin moneen kertaan itsesi verille runnonut.
Mutta, mikähän siinä on, että se ottaa ihmisellä niin koville, se kertaalleen oikeiksi vannottujen konstien terve epäileminen?