4kk tipatonta tapana. Tänään ensimmäistä kertaa vakavissaan aloin miettiä, josko juomattomuus jatkuisi vielä suunnitellun vuoden yli. Loppuelämä korkki kiinni ahdistaa edelleen aivan helvetisti. On tässä raittiudessa kuitenkin ihan järjettömän paljon hyviä puolia.
Olen juonut aina ihan juniorista lähtien liikaa, mutta juopottelu lähti lapasesta ehkä viitisen vuotta sitten. Avioero toi lisää vapaa-aikaa elämään, mutta samalla uuteen totutellessa illat muuttuivat usein pitkiksi ja yksinäisiksi. Alkoholi toi seuraa ja keinotekoista riemua elämään. Käänteentekevin hetki oli kuitenkin tasoittavien löytäminen. Se oli menoa se. Seurasi ensimmäistä kertaa putket, joiden pituus kasvoi kerta toisensa jälkeen, ja samoin vieroitusoireet jälkikäteen. En kuitenkaan koskaan jatkanut viikkoa pidempään. Räkä ja kyyneleet poskella löytyi jostain järki lopettaa. Kiva kontrasti ekojen päivien iloiseen rillutteluun.
Olen ollut koko ajan työelämässä ja välttänyt pahimman pohjakosketuksen. Ihan tarpeeksi paskaa mahtuu kuitenkin polun varrelle, toki myös repun täydeltä mukavia muistoja. En jaksa uskoa vakavissaan, että kohtuukäyttö jatkuisi muutamaa viikkoa pidempään, jos uudelleen astun sille tielle.
Kun vuosi on pulkassa, palaan lukemaan alle listaamiani asioita ennen kuin harkitsen korkkaamista. Oi alkoholi, kiitos näistä:
-epätodellinen ja masentunut olo juomaputken jälkeen
-ympyräkävely kämpässä hermot pinkeenä. Paskahalvaus kaikista äänistä ja tunne, että kaikki tuijottavat sinua
-käsien vapina, juomien pitäminen väkisin sisällä ja sappinesteiden oksentaminen
-kauhujen yöt, kylmän ja kuuman vuorottelu, hikoilu, sairaat unet, krampit takaraivossa, hereille säpsähtely, hengityskatkot
-aivokooma ja melankolia
-perutut palaverit, pelko että joku huomaa että olet sekaisin, englannin puhumisen mahdottomuus aivosumun takia palavereissa
-humalassa ajaminen, väkivalta, luunmurtumat, ilkivalta, rikotut lupaukset ja parisuhteet
-(hengen)vaaralliset tilanteet
-katko ja sairaalassa herääminen
-maailman pisimmät tunnit, kun odotat että kello tulee 9
-maailman karmeimmat kauppareissut, kun pelottaa hakea täydennystä: huomaako muut olotilan? Muistanko PIN-koodin? Täriseekö kädet?
-J vitun N ja E
En vihaa alkoholia, mutta tiedostan että se ei sovi minulle, alkoholistille. En tuomitse kenenkään muun juomista ja voin olla juovassa seurassa juttujen kiertämiseen asti, tai kunnes kaikki alkavat vihata tai rakastaa toisiaan. Olen psyykkisesti ja fyysisesti hyvässä kunnossa ja elämä luistaa (riemuna toki muut addiktiot, joiden kanssa saan miekkailla). Kannattaako ottaa riski, oikeesti… Kävi miten kävi, missään vaiheessa en meinaa luovuttaa.
Jouluja hei, hyvä tästä vielä tulee. Ja vaikkei tulisikaan, ei tää ikuisesti kestä, meinaan tämä elämäksi kutsuttu.