Tälle palstalle kirjoittavilla on varsin samalaisia kokemuksia kuin minullakin. En tiedä onko tästä teille kenellekään tai minulle hyötyä. Toivottavasti ei haittaakaan. Eli minulla on kahdenlaista ongelmaa. Tissuttelu ja reilummin vietetyn illan jälkeen todella epäonnistunut loiventelu. Näistä ongelmallisempi tuo jälkimmäinen. Esim. viime perjantaina saunailta ja alkoa noin 15 annosta ja vielä aika pitkällä aikavälillä. Ei siis periaatteessa mitenkään paha. Mutta nykyisin to seuraava aamu on aina niin helvetillistä, että loiventeliu alkoi jo klo. 9 ja jatkui n. 20 annoksen voimin iltaan asti. Sunnuntaina uusi yritys ja annoksia kymmenkunta. Maanantaina enää 8 ja eilen 4. Kohta onkin taas viikonloppu…. Takana parin tunnin yöunia, hikoilua ja vieläkin keskittymisvaikeuksia, alaselkä taas kipeä, huimaa, päätä särkee, maha sekaisin ja nielu kipeä (varmaan tiukasta viinasta). Tätä ei välttämättä tapahdu usein. Edellisen kerran jouluna. Tuolloin päätin, että jos lipsahduksia sattuu, niin johonkin hakeudun apua kyselemään. Varasin heti maanantain ajan yksityiselle päihdelääkärille kun en muutakaan keksinyt. Ja kävin siellä. Ei ole aiempaa kokemusta, mutta en välttämäti suosittele. Tehtiin alkoholin käytön audit. Lääkäri kysyi miksi juon. Ja milloin olen viimeeksi syönyt todella nälkään? ja milloin viimeeksi juonut todella janoon? (ja muu syöminen ja juominen on turhaa). Olisi pitänyt löytää tämä palsta ja lukea teidän kommentteja ja kokemuksia ensin. Nyt sain kuitenkin kuurin naltreksonia, jonka avulla koitan välttää ne kerrat, kun tulisi juotua liikaa. Mulla on se ongelma, että kun juominen menee yli tietyn rajan, en saa kontrolloitua itseäni vaan tulee juotua liikaa. Tissuttelu on helpommin hallittavissa ja esim. alkuvuonna oli kuiva 6 viikon jakso. Myös useina viikkoina käyttö on jäänyt alle riskirajojen. Maksatesteihin pitäisi mennä ja lääkkeet hakea kuhan uskallan.
Kuulostat minulta viime vuosikymmenen puolella. Minulla putket pahenivat lopulta 6 päivän pituisiksi. Kerran oli juomatta 6 viikkoa, ja olin siitä melko ylpeä. Kun rahat loppuivat, eikä pää enää kestänyt juomista, “raitistuin” ja pidin taukoa useamman vuoden. Se oli elämäni parasta aikaa. Nyt olen juonut noin kerran kuukaudessa joidenkin vuosien ajan. Juominen jää yhteen iltaan, mutta morkkikset, ahdistus ja masennusoireet kestävät useita päiviä siitä huolimatta.
Luulen, että se vähentäminen onnistuu vain jos pitää välillä usemman vuoden tauon. Totuttaa kroppansa päihteettömyyteen. Tauonkin jälkeen päähän jää jonkinlainen muistijälki, eli morkkikset ja masikset tulevat jäädäkseen eikä siitä juomisesta seurassa oikeastaan osaa edes nauttia. Joillakin se putki saattaa kai jatkua monen vuoden tauonkin jälkeen
No hemmetti. Vasta yksi kalja mennyt. Tosin kotona vasta puoli tuntia. Perinteinen ruoanvalmisusolut. Mutta oli se hyvää.
Mulla tää vähentäminen ja loiventelun vältteleminen sujuu vähän samalla kaavalla kuin lopettajilla, eli tunti kerrallaan, päivä kerrallaan, viikko kerrallaan etc.
Tipattomia päiviä ei kukaan voi ottaa sulta pois!
Paljon tsemppiä!
t. vähentäjä Juhani
Nyt voin jo melkein luvata, että eka päihteetön päivä päätöksen jälkeen on onnistunut.
Vaikka oli vielä morkkista niin kävin lenkillä. Ikään kuin kostoksi itselleni. Juoksin 9 km. Yllättävän hyvin meni selvin päin. Yleensä oon käynyt lenkillä muutaman paukun hönössä tai vähintään kankkusessa. Saa paremmin sykkeen ylös ja harjoittelusta tulee tehokkaampaa. Taidan jatkaa myös selvänä juoksua.
Ajattelin siinä lönkötellessä mitä muuta voisi taas harrastaa.
Asun rannalla ja kävin kalassa. Just niin. Sitähän voi tehdä hönössä. Lopetin sen touhun kännissä tokan veneestä putoamisen jälkeen kun en päässyt reppu selässä takas veneeseen ja se kaatu. Vähän noloa pari viikkoa myöhemmin kun Oltiin vaimon kanssa soutelemasssa: vastaa kellui Ecco ja vaimo mesosi että kuka helvetti heittelee roskia veteen. Multa meni ettanit väärään kurkkuun. Ne oli tippunu sen repun kanssa veteen. Pyysin uudet sandaalit nipparilahjaksi - ja sain. Muija kyllä ihmetteli sen jälkeen että miksi meen kalaan soutamalla ja vielä aina harava mukana. Reppua kalapakkeineen ei oo löytynyt. No, naaraikset jatkuvat tänä kesänä. Ja moottori pitäisi ostaa. Ei kestä PieniYamaha paria päivää vedessä alassuin. Tuskin isompikaan kestäisi…
Tollassessa perämoottorissa on muuten aika paljon ylimäärästä pikku sälää. Kuin sain sen takas pakettiin (ja oikein - hönössä), oli siinä sellainen puolen litran ämpäri käyttämätöntä sälää. Ei mun huolto kyllä auttanut. Pakko hakea siihenkin asiaan ammattiapua ihan niinkun tähän munkin.
No, tsemppiä ja voimia. Vielä on helppoa morkkiksissa mutta katotaan parin viikon päästä…
Jos nyt oon ihan rehellinen, niin ei se lenkki ihan ilman ongelmia mennyt. Rupesi paskattamaan ja pääsin yhteen kouluun vääntämään ripulikakin. Siellä loppui juuri vanempien ilta ja isätkin tuli vessaan. Opettaja ihmetteli mitä mä siellä hikisenä verkkareitani nostelen…
Aikamoista menoa.
Haastankin Sinut Etanolihelvetti raittiiseen viikonloppuun, varsinkin kun mulla maanantaiaamuna lekuri!
t. vähentäjä Juhani
No ei toi kalastus ainakaan mun mielestä mitään kovin hurjaa menoa ole. Veneessä on laidat ja ainakin useimmiten kaaduin veneen sisä- kun ulkopuolelle. Geokätköily se vastaa kovaa hommaa on!
Pelle Miljoonan sanoin ”tiedät miten kova, asfaltti on”. Se on kova, voin sanoa. Paljon kovempi kun mun puupää!
No, siinä ensin kesäiltoina keräilin kävellen kaikki lähialueen kätköt. Joskus oli hämäyksen vuoksi koirakin mukana. Tämän jälkeen piti siirtyä liikkumaan polkupyörällä. Ja kun matkat pitenivät, niin eväidenkin määrät kasvoivat…
No eihän fillarilla voi ajaa esim. rinkan kanssa, joten sain kuningasidean kierrellä samalla baareja. Loppupelissä sitten tarvitsin sitä GPS laitetta usein enää siihen, että löytäisin joka hemmetin kulmakuppilasta yöllä himaan. Aika usein löysinkin…
Jouduin lopettamaan geokätköilyn, kun käsi paketissa ei voinut käyttää gps:ää.
Mutta tuohon haasteeseen, kyllä onnistuu. Otan haasteen vastaan kiitollisena tästä kannustuksesta.
Joskus voin ketoa miksi jouduin lopettamaan frisbeegolfin…
Moi!
Täällä menty koko viikonloppu raittiina.
Vielähän tässä ehtisi, mutta ei kuitenkaan. Kyllä tämä viikonloppu oli raitis!
Mitenkäs siellä?
Sitten Vappuna kohtuudella ilman extreme - lajeja!
t. vähentäjä Juhani
Ja selvin päin täysin ilman alkoholia tuli sitkeiltyä yli viikonlopun. Itseasiassa ei tehnyt kovasti edes mieli, ei se siinä mielessä sitkeilyä ollut että olisi pitänyt potkia pattereita jotta olisi kivun voimin unohtanut viinan.
Eli voimme katsoa juhanikari molemmat onnistuneemme. Hyvin tsempattu! Hienoa!
On se vaan ihmeellistä, miten alkoholi pyöri kuitenkin mielessä. Jonkin tutkimuksen mukaan mies ajattelee seksiä 28 minuutin välein. No se ei ole mitään tuohon 28 sekunnin välein tapahtuvaan alkoholin miettimiseen. Aivot varmaan alitajuisesti hämmentyneenä käsittelee sitä, että olisi vihdoin n. 30 vuoden aikana pikkuhiljaa lisääntyneen käytön jälkeen tarkoitus oikeasti korkata harvemmin.
Apteekissakin kävin ja Selincrot hain. Lisäksi sain sellaista tenunenille tarkoitettua voidetta, jolla pitäisi saada krooninen punotus poskista pois. Kerron kokemuksista, kunhan testaan tuota viinan vähentämiseen tähtäävää lääkettä. Saa nähdä toimiiko mun suunnitelma vähentää sen avulla niitä kertoja, kun tulee jatkettua aamusta loiventavilla. Vai huijaanko vaan itseäni taas kerran.
Tulossa on Vappu tuo työväen juhla ja ylioppilaiden sekä alkoholin suurkulutuksen hilpeä rieha. Jotenkin päin ajattelin senkin läpi kitkutella. En täysin ilman, mutta siten että hanska pitää.
Kirjoitin tänne ensimmäisen kerran viikko sitten ja yksi pullo olutta viime keskiviikkona on edellinen kerta, joten en siitä pahimmasta morkkiksesta selvittyäni tintannut enää mitään. Eli viikkoannos jäänyt kohtuulliseen: 13 kpl.
Ja ota Juhani varovasti Vappuna!
Upeeta että onnistuit! ![]()
Mulla menee sattuneista syistä ( oma ketjuni ) Vappu auton ratissa.
t. vähentäjä Juhani
Tässä on edessä pahoja aikoja heti Vapun jälkeenkin. Pitäisi rimpuilla viiden päivän talviloma ja siinä samalla Ruotsin risteily. Pitemmälle ei nyt voi mennä, kun ei ole passia. Olin talvella Barcelonassa ja yllytin kavereita hyppäämään hotellin katolla olevaan porealtaaseen. Kaikkihan me hypättiin, mutta mulla oli vähän liikaa vaatteita päällä. Vaatteissa sinänsä mitään pahaa, mutta taskussa oli kaikki tavarat. Sinne mulahti ukko, paperit, rahapussit ja kännykät. Jätin kaikki sälän kuivumaan sille katolle ja yllättäen unohdin ne kaikki sinne. Varmaan liikaa Sangriaa…
Ei ollut enää aamulla. Siis tavaroita katolla – Sangriaa oli päässä vielä silloinkin.
Epärehellistä jengiä tai liian voimakas tuuli. Saisi lähetystöjen aukioloajat olla hieman paremmat hätäpassin hankkimista varten. No, täällä ollaan ja osa dokumenteista ja puhelin on hankittu. Vain passi puuttuu. Siksi Ruotsiin.
Ja eilen jouduin ottamaan kaksi kaljaa.
No eihän Ruotsin risteily voi olla Tallinnan risteilyä pahempi kun ei hypi mereen vaan korkeintaan pallomereen ja katsoo ettei kukaan penska jää alle.
Täällä menty nollalinjalla.
t. vähentäjä Juhani
Vappu takana. Melko hyvin meni - paremmin kun vuosiin. Pe 5 annosta, la 8 annosta ja su 5 annosta. Kohtuukäyttöä siis. Sunnuntaina oli pakko jarrutella vaikka mieli teki, töissä oli hankalia juttuja heti aamusta.
Oli muuten tarkoitus testata lauantaina Selincro lääkettä, jotka siis kävin aiemmin hakemassa. Tabu pitäisi ottaa n. 2 h ennen kun alkaa tinttaamaan viinaa. Otin lääkkeen kolmelta päivällä kun lähdettiin kyläilemään. Ajauduin kuitenkin kuskiksi ja pääsin aloittamaan testin vasta klo. 23. En tiedä mitä tapahtui, mutta heräsin sohvalta klo 03. Join noi 8 annosta n. 2,5 tunnin aikana. En osaa oikein kuvailla miltä tuntui. Ei ainakaan mitään kovin järisyttävää vastustusta alkoholin käyttöön ollut. Aiheuttiko lääke sitten väsymystä ja tipahdin sen takia. Täytyy testata vielä, ennen kuin lähtee ravintolaan ja joutuu sieltä putkaan lääkkeen vuoksi sammuneena ja selvin päin….
Sunnuntaina oksetti, laitoin senkin lääkkeen piikkiin. Seuraavaksi täytyy testata paremmissa olosuhteissa. Lääke ja heti perään alkoholi tasaisempaan ja hitaampaan tahtiin, että ehtii havainnoida vaikutukset. Tulossa lomaa viisi päivää joten testiolosuhteet ovat erinomaiset.
Moi vaan ja upeeta että meillä molemmilla meni Vappu kohtuuden merkeissä. Mulla meni niin kohtuudella että otan tänään hieman takaisin. No ei sen enempää kuin puoli pulloa skumppaa ja 4 puolen litran keskaria näin maanantai - iltana. Sitten lupasinkin vaimolle taas tipatonta. Toivottavasti saat alkohimolääkkeesi toimaan. Valitettavasti täällä Vähentäjien puolella on aika hiljaista verrattuna vilkkaaseen Lopettajiin puhumattakaan sekakäyttäjien ym Saunasta. Oikein hyvää ja kohtuullista lomaa!
t. vähentäjä Juhani
Lyhyt esittäytyminen - uusi naama kun olen. Tarkennus: kun tämän viikon kurlausputken jälkeen katsoin aamulla naamaani peilistä, ensimmäinen mielleyhtymä oli Vesa Keskinen kauneusleikkauksensa jälkeen. Hyi stna!
Ikää alkaa olla lähemmäs 50 vuotta, yhteistä eloa viinan kanssa kolmisen vuosikymmentä. Käyttö on ollut koko ajan aika säännöllistä, reippainta kulutus oli 1990-luvulla josta seurasikin avioero. Nyt uusissa naimisissa ja perheellinen. En ole salaillut viinahistoriaa vaimoltani. Ensimmäiset 7-8 vuotta meni kohtuukäytön merkeissä mutta viimeiset reilun vuoden mopo on keulinut kiihtyvällä tahdilla (kesälomalla pari viikkoa putkeen, viimeisen viikon aikana olisko ollut neljät kunnon kännit ja muina iltoina tissuttelua. Tätä kirjoitettaessa olo on melko friikahtanut, pari seuraavaa päivää pelottavat jo nyt), mm työelämän paineiden vuoksi. Tai mitä noita selittelemään, syyhän löytyy aina.
Kevään aikana olen pitänyt yhden tai kaksi parin vkon taukoa. Molemmilla kerroilla saavutettu hyöty on nollattu saman tien sillä että heti perään vedetään kaksin käsin ja tuplatahtia.
Toistakseksi olen toimintakykyinen doku, en pidä krapulapäiviä. Juovuksissa olen melkein rauhallisempi kuin selvinpäin, joten perinteinen “viinaa leka ykkösellä sisään jonka jälkeen ajetaan perhe lumihankeen” ei ole koskaan ollut mun juttuni. Pelottaa että jos tää tästä pahenee, toisellakin vaimolla tulee mitta täyteen.
En suoraan sanoen tiedä mitä minun pitäisi tehdä. Haaveilen “kohtuukäytöstä” mutta jos olen ihan rehellinen itselleni niin aika vaikea on uskoa että sen nyt yhtäkkiä oppisin kun sitä ei tähänkään päivään mennessä ole opittu… ja koska en ole vielä tarpeeksi pohjalla niin kerrasta-poikki-päätöstäkään on todella vaikea tehdä.
Vaikea sanoa muuta kuin että tuossa tilanteessa olisi pitempi tauko kohdallaan.
Tsemppiä!
t. vähentäjä Juhani
Kerroinkin omassa ketjussani " Muutosten vuosi 2016 " miten teloin selvinpäin jalkni.
No yön yli nukuttuamme palasi rauha ja sovinto. Jalkakin on paljon parempi.
t. vähentäjä Juhani
Hyvä Naulapää. Kiva, että täällä kirjoittelee joku muukin kun Juhani. Itsekin olen uusi tällä palstalla, ja olen tämän kirjoittamiseni avulla koittanut palauttaa mieleeni miksi juominen olisi syytä pitää kurissa. Kuin luin juttuasi, tuntui aivan kun olisin lukenut itsestäni.
Ikää hieman yli 50 vuotta, yhteistä eloa viinan kanssa samoin kolmisen vuosikymmentä. Käyttö on ollut koko ajan säännöllistä. Avioeroa en ole (vielä) kokenut. En pidä krapulapäiviä. Juovuksissa olen rauhallisempi kuin selvin päin. Myös minä haaveilen kohtuukäytöstä ja en ole oppinut sitä vielä lukuisista itselleni tekemistä parannuslupauksista huolimatta. Parannuksia olen tehnyt usein: lapsen syntymä, uusi työ, uusi auto, riitaa kotona, lattialle sammuminen Jouluna jne.
Kesälomat (ja muutkin lomat) menevät samalla tavalla kun sinulla. Taukoja on koitettu pitää. Kuten taas tämän viimeisen vähentämislupaukseni jälkeen. Siitä ne annokset taas nousevat viikoittain. Ensin 13, sitten parikymmentä ja viimeviikolla kolmisen kymmentä. Siitä jatkuu tasaisesti 50 – 60 viikkoannokseen, kunnes joku viikonloppu tulee vedettyä kolmen päivän ränni ja sitä seuraa morkkis.
Ja hyviä syitä löytyy aina: ”raskas” työpäivä, grillaus, ruoanlaitto (pidän ruoanlaitosta ja mitä enemmän näkee vaivaa, sitä enemmän ehtii juoda), aurinkoinen ilma, huono ilma, jääkiekon MM, pihatyöt, auton pesu… Nimeä vaan aihe, niin löydän sille pätevän syyn miksi juoda muutama.
Nyt on kyllä hyvä meno päällä, sillä eilen en juonut mitään ja loppuviikonkin koitan sitkeillä Jaffan voimalla.
Tsemppiä!!!
Hyvin meni tämä perjantai. Ne suunnitellut 4 x 0.5 litraa keskaria.
Käypäs lukemassa Plinkin kovimman juopon ja kovimman machon nimimerkki " Korkinkadottajan " lyhyt ketju " Supermaksan treenaaminen " ja etenkin Izzyn kommentit.
t. Juhani