No jaa, itse asiassa minä en ollut se joka Lutherin tähän keskusteluun veti…
En kait sentään ole sanonut että tulisin toimeen murto-osalla peruspäivärahasta? Jos olen, niin se on kyllä, kuten varmasti jokainen lukija ymmärtää, jonkinlainen lipsahdus tai kirjoitusvirhe.
Peruspäivärahalla olen elellyt, siis ihan nimenomaisesti, eli siihen ei ole lisäksi tullut mitään tukia. Ei maataloustukia, asumistukia, sukupuolen- tai polvenvaihdoseläkkeitä, ei alennuslippuja junamatkoihin tai lääkkeisiin… eikä edes ilmaista lumenluontipalvelua oven edestä , siis ilman mitään venkulointia just ja nimenomaan kaiken elämiseeni liittyvän maksaen siitä peruspäivärahasta.
Sillä elää. Ei siitä tällä ruokahalulla ja vilunarkuudella kovin paljon säästöön saa, mutta ei laihdukaan.
Ja totta on sekin, että jos vertaa nykypäivän sosiaaliturvan tasoa vaikka siihen muutaman kymmenen vuoden takaiseen, jolloin aina silloin tällöin muovikassini kanssa nollasta aloitin, ilman asuntoa ja ilman edes mitään peruspäivärahaa, niin paremmin kait nyt on.
Mutta ei tämä niin leveää elämistä ole, ettenkö töihinkin lähde, aina kun joku työtä tarjoaa. Ja pienelläkin palkalla. Suuria ei ole oikein tarjottukaan, miesmuistiin. Ja tällä hetkellä saan hiukan enemmän kuin pelkän peruspäivärahan, kun ehdin jossain vaiheessa nauttimaan toistuvista tilinmaksuista sen verran pitempään, että pääsin ansiosidonnaisen päivärahan piiriin. Pienestä palkasta se ei mitenkään ratkaisevasti isompi ole, mutta onhan tämä tietysti helpompaa, kun vähän enemmän on pelivaraa.
Kyllä tässä pärjää… mutta en ole ihan varma, miten sitten kun joskus alkaa ikä painamaan, sen takuueläkkeen kait saa … mutta jos käy niin ettei jaksa itse kaikesta asumiseen liittymisestä huolehtia, tulee pakko siirtyä valmiiksi lämmitettyihin huoneisiin, talonmiespalveluilla varustettuihin, ja ehkä täytyy alkaa syömäänkin vähän terveellisemmin, voipa tulla tarvetta jollekin lääkkeillekin, kait sitä jotain vaivaa voi vanhemmiten tulla… eikä ehkä jaksa polkupyörällä matkojaan kulkea… kyllä se mahdollista on että niillä pienimmillä tuloilla voi tiukallekin vetää.