Hei.
Kirjaannuin vihdoin tänään päihdelinkkiin. Olen lukenut palstaa kuukausia ja huomannut, että täällä on monia kaltaisiani.
Minulla on alkoholiongelma, joka ei oikein omalla voimalla tunnu ratkeavan. Toivon, että nyt kirjautuneena ja olemalla täällä mukana saisin jonkinlaista vertaistukea.
Mietin pitkään kirjoitanko tänne lopettajiin, vai vähentäjiin. En tiedä itsekään haluanko lopettaa kokonaan, vai saada juomiseni hallintaan.
Olen vanha ämmä. Ensi keväänä täytän 50 ja alkaa huolestuttamaan tämä viiinin ja oluen lipittely.
Jokin sisälläni haluaisi lopettaa kokonaan, mutta toinen puoli haluaisi ottaa hommaa hallintaan. Juoda sivistyneesti.
Syy miksi olen täällä on siinä, että juomiseni on alkanut lisääntymään. Vuosikymmeniä osasin juoda kohtuullisesti, mutta kuluneen vuoden aikana on käynyt niin, että parin rentouttavan lasillisen tai siiderin jälkeen on pitänyt saada lisää ja lisää.
Pari kertaa on käynyt sitenkin, etten muista edellisen illan tai yön jälkeen on muistissa mustaa. Kavereilta ja mieheltä olen kuullut mitä olen puhunut, tai tehnyt.
Mitään kauheita mokia ei ole tullut, mutta häpeän todella paljon tuota liikaa juomistamistani. Tuntuu, että ystävät ovat alkaneet katsella minua hieman alaspäin.
Mieheni juo viikonloppuisin aika paljon, mutta ei viikolla. Näin on ollut jo yli 20 vuotta. Hän on joka viikko työmatkoilla ja sillon minulla omaa aikaa. Ikävä kyllä, olen alkanut viettämään työpäivän jälkeisiä iltoja enemmän yksin tv:n ääressä. Alussa lasi tai kaksi viiniä ei tuntunut väärältä. Vähitellen määrä lisääntyi.
Nykyään minulla kuluu pullo viiniä joka ilta. Se on tämän hetken maksimini. Meillä olisi kyllä kotona alkoholia kaapissa, mieheni tuo melkein aina baarikaappiin täydennystä. Hirveää, jos se pullo viiniä ei riitäkään minulle arkena vaan kaappi houkuttelee!
Työpaikallani ei kukaan tiedä millaista elää olen alkanut viettämään.
Pelkään kuitenkin, että terveyteni ennen pitkää kärsii. Ja että juomiseni lisääntyy. Muutenkin tässä iässä peilistä katselee vanhentunut nainen.
En haluaisi tällaista elämää. Olen sairastumassa, tai ehkä jo sairastunut jonkinlaiseen riippuvuuteen.
Työelämää vielä 15 vuotta jäljellä. Meillä on kaikki asiat muuten niin hyvin. En haluaisi kuolla, enkä menettää terveyttäni.
Olenko oikeassa paikassa? Kertokaa. astausta en itse ainakaan tiedä.
Olenko vain vaihdevuosioireista kärsivä nainen, jonka tunteet pinnassa vähän joka syystä. Tänään se syy on alkoholinkäyttö. No, on ollut jo pitkään. En ole nytkään ihan selvä, mutta silti uskallan tänne kirjoittaa. Ehkä juuri siksi uskallan…
Anteeksi. Häpeän.