Takana toinen vkl ilman alkoa (en muista naismuistiin tällaista ihmettä) ja auton rattiin pystyy lähtemään, kun siltä tuntuu eikä tarvitse keksiä tekosyitä julkisen käyttämiseen Olin ajatellut mennä maksakokeisiin 4.8, mutta jos olisin järkevä niin pitkittäisin menoa ainakin viikolla. Pitäisi juomisen oikeasti nollassa.
Tsemppiä tipattomalle! Mäkin olen pitänyt joskus ennen maksakokeita.
Kiitos! Jos ei olisi maksatestejä tiedossa, niin olisin just nyt lähdössä baariin, kun alkoi harmittamaan muutama kuukausi sitten päättynyt parisuhteeni ja exäni toiminta eron jälkeen.
Kysymys: mitäs jos ne maksakokeet näyttävätkin niitä “hyviä” lukemia niin että voit huokaista helpotuksesta hetkeksi…Oletko ajatellut mitä sitten teet? Aukeaako korkki ilosta vai jatkuuko tipaton? Itse nimittäin niin monta kertaa tällaiset fiilarit läpikäyneenä haluan kysyä Sinulta samaa.
Tuo on hyvä kysymys. Harmitukseen ja tunteiden feidaamiseenhan minä olen juonut. Kun ne maksa-arvot on kerran koholle saanut, niin tottahan ne saa myös seuraavallakin kerralla, jos meno jatkuu entiseen malliin. Sosiaalinen juominenhan ei minulle ole niinkään se isoin ongelma, vaikka sekin on hyvin humalahakuista, vaan tämä kaappijuoppous, joka salakavalasti hiipinyt vuosien mittaan kuvioihin ja sen myötä itseinho ja häpeä. Nyt 2 viikkoa selvinpäin olleena en ole hävennyt kertaakaan itseäni, en ole jäänyt neljän seinän sisälle ja olen ollut suhteellisen onnellinen.
Annoin alkoholille porttikiellon kotiini eli jos juotavaa haluan, niin on lähdettävä ravintolaan. Täällä middle of nowhere baareja ei ole, joten juomiseen pitäisi nähdä vaivaa. Tällä hetkellä tekee ihan tajuttomasti mieli konjakkia, koska minua ottaa päähän exäni toiminta, ja konjakki suoraan pullon suusta eli niinkin sivistyneesti
Ilman arvokasta maksaani olisin taatusti lähtenyt hakemaan helpotusta baaritiskiltä ja huomenna inhoaisin exäni lisäksi myös itseäni.
Suhteellisen hyvin nukuttu yö takana ja krapulaton aamu. Se mikä illalla otti todella pahasti päähän, ottaa kyllä edelleenkin, mutta tänä aamuna ei tarvitse hävetä itseään <3
Hieno juttu ja peukut tuolle juomattomuudelle. Täällä toinen kaappijuoppo kuittaa. Minullekaan nuo sosiaaliset tilanteet eivät ole olleet ongelmana. Hyvin on voinut pitäytyä vain parissa lasillisessa - tai ollut hyvässä lykyssä ottamatta ollenkaan…mutta sitten, kun on päässyt kotiin…avot. Tai sitten omat kaappietkot ennen jotakin tilaisuutta ja sitten sen jälkeen. Huh. Tai sitten tosiaan karmea paniikki, kun oma keho alkaa lähettää varotusmerkkejä: kremppaa siellä toista täällä, vatsanväänteitä, varpaiden tunnottomuutta noita hirveitä ahdistuksia ja paniikkikohtauksia - sitten kun niistä on selvitty hetkellisesti tai lääkäri on todennut, että ei hätää (vielä) niin sama peli on jatkunut. Minähän käytin yhteen aikaan myös bentsoja siihen samaan. Auttoivat ahdistukseen, jonka viina oli aiheuttanut. Hieno soppahan siitä kehittyi, josta vierottauduin itse (jälkeenpäin ajateltuna aivan mielipuolista, mutta tulipahan tehtyä). Niin että siksi vaan haluan täällä herätellä Sinua kysymään itseltäsi kaikenlaisia kysymyksiä, joita minäkin olen joutunut itseltäni kysymään - ja kysyn edelleen, kun olen päättänyt lopettaa kokonaan.
Tutun kuuloista nuo kaappietkot… Minun tapauksessakin lääkäri sanoi, että minun ei pidä olla huolissani maksa-arvoistani, koska eivät ole merkittävästi koholla ja kehotti luopumaan parasetamolista ja luontaisuotteista. Alkon käyttöä hän ei epäillyt arvojen kohottajaksi, koska osaan olla vakuuttava.
“koska osaan olla vakuuttava” - tai et näytä ns. juopolta (miltänenytsittenikinänäyttää), tai lääkäri ei oikeasti halua tarttua ns. arkaan ongelmaan - varsinkaan naisen ollessa kyseessä. En tiedä. Monta kertaa myös itselle osunut tällainen lääkäri. Tai siis aina. Kerran olen ollut tosi pahoissa viekkareissa lääkärillä ja suoraan sanonut, että tämä kaikki johtuu liiallisesta alkon käytöstä. Iski käteen kuusi Diapamia ja käski heti kättelyssä ottaa kaksi ja sitten parin tunnin välein loput!
…ja lähetti kotiin. Kysyi sentään onko Sinulla kotona joku…no olihan siellä, mutta päätimme yhdessä, että en ota niitä lääkkeitä. Siitähän olisi paska syntynyt. Saattaa olla, että en olisi enää herännyt. Otin yhden opamoxin joka minulla tuolloin oli kotona ja loiventelin sillä ja levolla…Mietin joskus, että mitähän olisi tapahtunut jos olisin vetässyt ne kaikki naamaani ja olisin ollut yksin kotona…mistä se lääkäri mitään tiesi kuka minulla kotona on ja muutenkaan tilanteestani. Aika vastuutonta…
Minulla on onneksi ollut jo pitkään hyvä suhde työterveyslääkärin kanssa, joka tietää missä mennään. Häneltä olen oikeasti saanut apua, samoin työterveys psykolta. Kaikenlaista kun tässä on vuosien varrella nähnyt. Kerran yksi päihdetyöntekijä neuvoi A-klinikalla, että jos minun on pakko juoda töissä (!!!) niin on parasta juoda vaikka salmarikossua ja sitten ottaa siihen päälle turkinpippureita - ja pitää niitä näkyvästi esillä…niin eivät sitten ihmettele, jos joku jotakin haistaa!!! OIKEESTI!! Miten joku voi antaa tuollaisen neuvon ja olla päidetyöntekijä!!! Toinen taas totesi, että “noo…ei tuo sun juomisesi ole vielä niin ja niin pahaa…” - Minusta se riittää, että olen kokenut OMAN pohjani mitä alemmaksi EN halua mennä. Että siksi suhtaudun vähän kriittisesti tuohon klinkkaan ja sen metodeihin…
Näin. Tällaista vuodatusta tänään. Tsemppiä meille. Minä olen raittiina tänäänkin. Toivottavasti Sinäkin
No huh mitä neuvoja. Minulla oli melkein 3 vuotta asiakassuhde a-klinikkaan. Kävin jubailemassa siellä parisuhteestani ja elämästäni ja aika usein näiden sessioiden jälkeen menin alkoon kulkematta lähtöruudun kautta. Kyselin joskus a-klinikan sairaanhoitajalta sisäelimien vauroitumisesta (haima ja maksa) ja hänen mielestään silloin tarvitaan jo vuosikymmenien juopottelua… Tämäkään ei kyllä pidä paikkaansa. No hyvää varmaan tarkoittavat, mutta mielestäni siellä ollaan liian optimistisia.
Sieltä sain kuitenkin sellaisen neuvon, että jos pitää juoda, niin pullon pitää olla aina esillä. No olen jo niin kaappijuoppoutunut, että kaikki alkoholi menee kotona aina piiloon, jopa se saunasiiderikin. Exän luona pullot olivat aina esillä, koska hänelle jäin kiinni piilopulloilusta ja silloin hakeudun a-klinikalle. Kerroin joskus työterveyslääkärille, että käyn a-klinikalla, hän on hyvin ihmeissään, että miten minulla (hänen mielestään minulla ei ollut ongelmaa) voi olla asiakassuhde paikkaan, jonne harva pääsee… Kirjoitukseni on sekavaa, kiitos kovan salitreenin jälkeisen hapotuksen :mrgreen:
joo - terkut salilta täältäkin. Tuo sali on ollut sellainen korjauspaja, että oksat pois. Sinne voi purkaa kaikkia turhautumiaan ihan vapaasti ja lihas kiittää
.
Minullekin muuten sanottiin klinikalla, että vaatii vuosikymmenien juopottelun, että saa maksansa pilalle. No ei todellakaan ole näin. Jokainen on yksilönsä eikä sitä voi tietää mitä muuta kuormitusta ihmisellä on ja mitkä ne kenenkin rajat ovat. Kaljallakin tosiaan saa itsensä kurjaan kuntoon. Minulla ekaksi petti tuo henkinen puoli. Ja se on aika karmivaa sekin.
Nyt on taas paljon parempi olo kun tänään tulee kuusi juomatonta päivää täyteen. Illalla on testi, koska menen ystävälle ja hän varmaan jotakin tarjoaa. No aina voi vedota siihen, että on autolla ja sitten toiseksi vaikka siihen, että pidän tipatonta kesää
- sehän pistää ihmetyksen pintaan
. Suoraan ei voi sanoa, että olen alkoholisti koska siitä ne puheet lähtee kylille. Itsestäni en välitä, mutta jälkikasvua pitää ajatella. Ihmiset osaavat olla niin raakoja.
Aurinkoleijona minä olen myös kertonut olevani tipattomalla ja syyksi olen kertonut sen, että kerään voimia syksyn työkuormaan. Toivottavasti ystäväsi ei tyrkytä sinulle mitään prosenttipitoista.
Kiitos eilisestä toivotuksesta - nyt on olo kun krapulassa…vaikka tippaakaan en juonut muuta kuin vettä ja makuvissyä. Ei kestä enää vanha valvomista . Puoli yhteen meni ja sitten aamulla seiskalta ylös ja auto huoltoon. Olin aivan unohtanut, että tuolla ystävällä ei ole tapana kupitella aina edes sosiaalisesti, joten pääsin eilen helpolla. Ei ollut kiusauksia. Hän tokaisi heti kättelyssä, kun kävimme pöytään, että hän ei tarjoa sulle viiniä, kun olet autolla
ja minä vain nyökyttelin tyytyväisenä. Sitten juteltiinkin viisi tuntia
. Teki ihan hyvää.
Raitista päivää kaikille, jotka tämän lukevat!
Kiitos, raittiina menee tämäkin päivä onneksi. Huomenna menen uudelleen labrakokeisiin. Maksa ja kilpirauhasarvot. Tekisi mieli siirtää labroja viikolla, mutta ensi viikolla alkaa työt, joten helpompi käydä nyt, kun olen lomalla. Jännittää ihan hirveästi, koska en usko mitenkään arvojen normalisoituneen kolmessa viikossa. Viikonloppuna on niin paljon tekemistä, että alkoholi ei mahdu kuvioon mukaan lainkaan tai sitten osa asioista jäisi tekemättä ja silloin olisi itseeni melkoisen pettynyt.
tsemppiä huomiselle - toivotaan, että arvot ovat parantuneet ja jaksat jatkaa raittiutta!
Kiitoksia! ja tarkoitus olisi jatkaa juomattomuutta tai kotona en saa ainakaan juoda.
No niin, labrakokeissa käyty. Mietin labrakokeiden jälkeen, että nyt kun alat arvon lisäksi verestä katsotaan tänään muitakin maksan toimintaan liittyviä juttuja, niin jos arvot ovat päin honkia, niin eihän se ole maailmanloppu vaan sitten korkkia väännetään vaan tiukemmalle kiinni ja lisätutkimuksia, jos tarpeen. Olen elänyt niin alkoholikeskeistä elämää, niin nyt pitäisi oikeasti opetella elämä, jonka keskiössä olisi jotain muuta kuin konjakkipullo. Ilman kohonneita maksa-arvoja en olisi täällä kirjoittamassa enkä olisi ollut juomatta kolmea viikkoa eli jollakin tavalla tämä on ollut minulle siunaus.
No niin, Alat -arvo on pienentynyt 123 → 42 eli kun yläraja on 35, niin muutaman päivän päästä olen normaalissa.
Muut arvot olivat viite-arvojen sisällä.
Sen verran oli huono luotto itseeni tänään, niin kyläilin ystäväni luona illan ja lähdin ajelemaan kotiin päin vasta klo 20 jälkeen, jotta ei tullut kiusausta hakea edes minipulloa konjakkia alkosta.
Tyräkki ja Lämpömittari, olette raitistelleet kauemmin kuin minä, joten hyvin voitte mennä labrakokeisiin.
Olin tänään autolla Kalliossa, kun siellä on Block Party meneillään ja huomasin, ettei minua taaskaan haitannut se, että kaverini veteli pussikaljaa. Mutta olen menossa illalla katsomaan muutamaa bändiä, joten tulin vaihtamaan sopivammat vaatteet kotiin ja siitä se ajatus sitten lähti… Alkosta pikkupullo konjakkia laittautumisen kyytipojaksi ja 2 annoksen jälkeen tuntuu, että olen päissäni kuin käki…
Ei 123 ole mikään paha arvo, näin terkkarilääkäri minulle sanoi.
Itsellä oli 124, ja tohtori sanoi että “näyttää olevan hieman koholla”.
Jos maksa on poks, niin ALAT lienee luokkaa 1000.
Raittius tietysti ei koskaan tee pahaa.