Ja sitten maksa sanoo poks

Löysin tämän palstan perjantaina, kun etsin netistä hakusanalla “korkeat maksa-arvot” ja tätä palstaa nyt lukenut viikonlopun aikana useamman tunnin. Kovin on niin tuttua tekstiä, että voisi kuvitella itseni täällä jo aiemmin kirjoitelleen :cry:
Itselleni kävi niin, että sain yllättäen kutsun terveystarkastuksen labrakokeisiin ja sieltähän se tulos tuli, että maksa-arvot ovat koholla. Olen jo muutaman vuoden pelännyt, että millaisetkohan ne minun arvoni nykyään on, kun konjakkia kuluu, mutta salaa toivonut, että kunnossahan ne aivan varmasti on tällaisella “kohtuukäyttäjällä”. GT 41 ja ALAT 123 :open_mouth:

Tervetuloa porukkaan mukaan. Mitäs lekuri sanoi noista arvoista? Käskikö laittaa korkin kiinni ja ottavat uudet kokeet vähän ajan päästä?

Millaisia määriä olet viikkotasolla juonut?

Itseäni pelottaa oman maksan tilanne. En kyllä uskalla mennä kokeisiinkaan. En tiedä miksi en.

Jos saisin muutaman kuukauden raittiutta alle, niin sitten ei pelottaisi mennä ottamaan niitä ja varmaan ottaisinkin.

Jos.

Juu tänne vaan muiden kirroosikammoisten janoiseen sakkiin :sunglasses:

Ite kärähdin maksa-arvoista juhannuksen jälkeen, GT niin taivaissa etten kehtaa edes kertoa, joten nyt sitten nollailen.

Elokuussa jos uskaltais mennä tsekkauttaan uusiks. Jos siis tässä nyt ei tule mitää uusia rännejä. Jos ja jos ja jos.

Työterveyshoitajan vastaanotto vasta muutaman viikon päästä, joten tilasin paniikissa tiistaille ajan lääkäriin. Ensin oli tarkoitus pitää muutama viikko tipatonta ennen noita kokeita, mutta “harhoissani” luulin perjantaina, että viikon raittiuden vuoksi maksa-arvoni olisivat olleet ihan normaalit. Olihan ne viimeksikin, kun vuonna 2008 kävin maksakokeissa., mutta silloin en uinutkaan missään konjakki-jäger-punaviini -mehuissa.
Lupasin itselleni, että viikonloppuna saan ottaa, jos/kun maksa-arvot ovat ok ja sen takia ryntäsin labraan noin pian korkin kiinni laittamisen jälkeen. No ei ole tarvinnut tämän viikonlopun aikana miettiä alkon ottamista eikä varmaan vielä pitkään aikaan.
Hävettää ihan kamalasti, että mitä tiistaina selitän lääkärille. Tosin googlasin sen verran, että korkea alat -arvohan juuri kertoo pitkän ajan raskaasta juopottelusta, jota ei selitellä millään saunasiiderillä. Toisaalta ehkä tämä pitkässä juoksussa saa minut vihoinkin tajuamaan, että en ole ollut enää vuosiin kohtuukäyttäjä vaan minulla on ongelma, jonka nimi on alkoholi.
En ole laskenut kerta-annoksiani, koska alkoholin sietokykyni on sellainen (olen nainen), että pystyn juomaan valitettavasti isojakin määriä ennen kunnon känniä. Juomiseni on aina ollut hyvin humalahakuista eli etsin sitä hyvänolon tunnetta, jolloin koko maailma hymyilee, vaikka elämä olisi täyttä paskaa…Tämä humalahakuisuus on taas johtanut siihen, että kamala morkkis ja syyllisyys ja sitä taas lievennetään ottamalla taas seuraavana päivänä lisää ja kierre on valmis.

ja kuten täällä monella muullakin, niin piilopulloja olen harrastanut jo vuosia. Eli juomisen määrä näyttää ulkopuoliselle maltilliselta, koska seurassa otetaan seuran mukaan ja loput omasta pullosta :cry:

Huomenna lääkäri :open_mouth:
Kerroin tänään eräälle ystävälleni viime perjantain labratuloksista, tosin kerroin sen Alat tulokseni huomattavasti pienempänä mitä se todellisuudella oli. Luulin, että hänellä olisi ollut jotain vastaavaa kokemusta, mutta hän oli aivan kauhuissaan, että miten minun maksa-arvoni voivat olla tuolla tolalla :cry: Eli ilmeisesti sitä keittoa pitää oikeasti juoda paljon ennen kuin viisari värähtää, koska ystävällä aina ollut ok arvot eikä hänkään ole mikään lasiin sylkijä.

Tosin, kun merkkailin siihen Jeppe Juomapäiväkirjaan nollapäiviäni, niin sielläkin sanottiin, että labrakokeisiin ei kannata rynnätä viikon raittiuden jälkeen. Harmi, kun en tällaisesta palvelusta tiennyt viime viikolla, niin olisin rauhassa ollut tipattomalla muutaman viikon ennen noita labroja. Nythän maksastani jää merkintä työterveyslääkärin tietoihin :confused:

Kovasti tuttuja tunteita ja tuskaa :blush:

Mutta samoin myös ajatus siitä, että jos tää ei motivoi vähentämään, niin ei mikään.

Tsemppiä lääkärissäkäyntiin, todennäkösesti sen jälkeen on helpompi olla.

Kiitos Tyräkki! Tämä tosiaan antoi sellaisen opetuksen, että ei ole tehnyt mieli kyllä alkoa tippaakaan. Tosin olen kesälomalla, niin ei ole työstressiä, jota pitäisi purkaa konjakkipulloon.

Minulla on GT toistuvasti vähän koholla, mutta ALAT ja AFOS enimmäkseen viitearvoissa. :slight_smile:

Pienistä nousuista ei tarvitse huolestua, sillä maksa kyllä kestää koko elämän. :sunglasses:

Niiin, kannattaa tietysti myös pohtia että aiheuttaako alkoholi muita ongelmia tai haittoja kuin maksa-arvojen kohoamisen. :question:
Maksa-arvothan kyllä laskee yleensä aika joutuisasti pienellä kuivattelulla, ellei sitten ole tapahtunut jotain pahempaa vahinkoa ja edetty vakavampaan maksa-tulehdukseen tai kirroosiin. Muut alkoholin aiheuttamat ongelmat voi olla mutkikkaampia korjattavia.

Maksan reaktiothan on hyvin yksilöllisiä kovillakin juomareilla. Jollain saattaa kohota vain GT mutta ei muut arvot, jollain kohoaa kaikki arvot ja jollain ei mitkään. Jollain vaurioituu aivot ennen maksaa ja niin edelleen.

Se on aina vähän sattumankauppaa juodessa, että mihin kohtaan tulee ekana pipi. :bulb:

Ulkoinen habitukseni on sellainen kuten varmasti monella muullakin tänne kirjoittavalla, että äkkiseltään kukaan ei voisi uskoa piilopulloilun ja konjakki/jägerin kuuluvan viikon parhaimpiin ainesosiin, joten lääkärissä käynti meni suhteellisen helposti. Lääkäri tarkisti käyttämäni lääkkeet ja kehoitti lopettamaan parasematolin käytön. Sain keväällä panacod reseptin selkäkipuun ja vaikken koskaan lääkkeitä apteekista edes hakenut, niin kerroin niitäkin tässä kesän aikana syöneeni eli panacod meni myös kielletyjen listalle. Alkoholin käytöstä hän kysyi ja kerroin juhlineeni kesän aikana muutaman kerran, jäi vain kertomatta, että ne “juhlat” kestivätkin sitten useamman päivän :cry:
Tutki käsikopelolla maksan seudun ja kyseli, että onko tuntunut kipua oikean kylkikaaren kohdalla, no onneksi ei ole tuntunut. Kyseli onko paino pysynyt normaalina, johon kerroin taas valkoisen valheen, että on pysynyt, vaikka oikeasti olen laihtunut lyhyessä ajassa 10 kg. Tosin itselleni ole järkeillyt laihtumisen johtuneen parisuhteen päättymisen aiheuttamasta vitutuksesta ja ruokahaluttomuudesta ja totaalisesta liikkumattomuudesta, joka vienyt lihakset mennessään.
Hänen mielestään GT:ni oli täysin normaali ja Alat oli hieman korkealla. Kysyin maksakirroosista, siinä vaiheessa kuulema lukemat ovat tasan 0, koska maksa ei enää toimi eikä myöskään tuota mitään mitattavia entsyymejä.
Uusintalabra ensi viikolla, jossa mitataan Alat ja Asat ja Afos. Taidan mennä uusintalabroihin vasta 4.8, jotta olisi mahdollisimman monta tipatonta päivää takana. 4.8 tulee kolme viikkoa siitä, kun olen viimeksi juonut.
Valitettavinta tässä kaikessa oli lääkärissä käynnin jälkeinen tunne, kun alkoi oikeasti tekemään mieli olutta.

Juomatta 12 päivää, tuntuu vähältä vaikka minusta tuntuu jo ikuisuudelta. Ongelmaksi on muodostunut se, että kärsin unettomuudesta. Viime yönä sain unen päästä kiinni vasta vajaa 4, melatoniini ei enää tehoa, joten en oikein tiedä mitä keinoja käyttäisin. Koska ei alkoa, niin olo on kuitenkin päivällä ihan pirteä.

Tsemppiä sinne. Eka viikko on paha, toinenkin viikko on paha, mutta koko ajan kuitenkin vähemmän hankalaa. Homma kuitenkin pikkuhiljaa helpottaa koko ajan, ja niitä huonoja päiviä jossain vaiheessa alkaa olla vähemmän kuin hyviä.

Kannattaa kirjata ylös niitä positiivisia vaikutuksia joita itsessään huomaa, niin todellakin ymmärtää että koko ajan homma menee parempaan suuntaan. Itselläni on raitistelun alkuaikoina kovassa käytössä myös googlehaku alcohol recovery timeline

Sieltä saa vähän osviittaa millaisia reaktioita elimistössä tapahtuu. Eikä sitten niin pahasti pelästy sitten, kun tulee niitä epämiellyttäviä oireita, esim. joskus on ihan hiton väsynyt eikä mitään saa aikaisesti. Se vaan kuuluu siihen polkuun jonka läpi pitää kävellä. Post acute withdraval syndrome. Google kertoo.

Itse yritän ajatella niin, että kävelen sen polun läpi vain kerran. Eli sitten kun tulee se huono päivä, niin koitan tsempata että tämän päivän joudun kärsimaan ainoastaan yhden kerran, sen jälkeen on taas yksi huono päivä vähemmän lusittavana, ennen kuin olen maalissa.

Ja pidä tavoitteet matalalla. Aika lailla universaaliksi totuudeksi on meidän juoppojen keskuudessa empiirisesti todettu, että kannattaa keskittyä siihen että on tänään selvinpäin. Tavoite siihen, eikä yhtään pidemmälle.

Feikkimuoks:
Haha, täällä mä luennoin kuin joku vanha ja viisas guru, vaikka omat omat raitisteluräpellykset ovat aika tarkkaan surkeimpia hetkiä koko vähentäjien historiassa :laughing: Mutta miten se meni; älä tee niinkuin minä teen, vaan tee kuin minä sanon :laughing:

Kiitos Lämpömittari täytyypä katsella itsekin sitä Alcohol Recovery Timelinea tms.
Väsymys on nyt sitä luokkaa, että olo on kuin kännisellä ja illalla olen menossa vielä yhden bändin keikalle.
Juomakutsuja viikonlopulle on alkanut satelemaan, kun kaverit on myös kesälomalla. Onneksi olen aikatauluttanut jo viikonloppuni, niin että olen voinut sanoa, että a) olen tipattomalla loppuloman b) muita suunnitelmia. En ole labrakokeista puhunut kuin parille ihmiselle, toiselle kerroin sen alat arvoni olleen hieman koholla ja toiselle kauhistelin hemoglobiani, kun sekin oli yli viite-arvojen. Onneksi en ole huippu-urheilija, koska minut diskattaisiin arvojen takia. Toivon mukaan joku päivä en ole enää huippu-juoppokaan. Mietin yöllä juomistani, että minun pitäisi oikeasti lopettaa, koska en juo alkoholia maun vuoksi tai seurustelujuomana vaan humalahakuisuus siinä on aina taustalla ja tunteiden feidaaminen. Olen ollut aina sitä mieltä, että jos tarjolla on pari sidukkaa tai viinilasi, niin parempi olla silloin vesilinjalla,koska noista ei tule kuin “vihaiseksi” eli juomisen motiivi on ihan väärä.

Heh S_Alat, kyl tääl aina vaan toisten jutut osuu ja uppoo. Just eilen aattelin, että periaatteessa nyt neljän viikon nollien jälkeen mulla pitäs maksa-arvojen olla ainakin parempaan päin, niin että miksen mä vois matkalla ottaa joku ilta vaikka jopa jotain viittä annosta. Joo voisin, mutta jäiskö se siihen…ei jäis ei. Tai jos jäis, olisin siitä viidestäkin vielä vaan vihanen ja kiukkunen.

Unetonkin olen, olen kyllä ollut niin kauan kuin muistan. Tällä hetkellä nukahdan kyllä melalla (5 g reseptillä) paremmin kuin dokailukaudella, mutta heräilen sitten aamuöisin. “Oikeita” nukahtamislääkkeitäkin mulla on välillä, mutta en mä nyt oikein kauhean lämpimästi niitä kellekään suosittele. Tai siis henk.koht. mun ei ehkä mitään bentsopohjasia kannata kauheesti syödä.

Mahdollisimman miellyttävää nollailua!

Oletko kokeillut reseptillä saatavaa pitkävaikutteista melatoniinia? Se toimii minulla paremmin, nimittäin vähentää juuri tuota aamuyön heräilyä. Ainoa vika että kummastakin versiosta mulle tulee päänsärkyä joten en kauhean usein viitsi käyttää. Jos et ole kokeillut hae siihen resepti.

Minulla on reseptillä saatuja 5 mg melatoniineja eikä ne auta enää. Nukahtamislääkkeitä sain eron jälkeen ja ne auttoivat silloin, mutta nyt yritän saada luonnollisen unen. Onneksi olen lomalla, niin ei vielä kauheaa paniikkia yöunista. Tulin just keikalta kotiin ja suu alkoi napsaamaan konjakin suuntaan. No ei ole alkoholia kotona enkä sitä todellakaan voisi edes ottaa, Kiitos vanhojen rännien :imp:

Eilen oli aamusta se tuttu perjantain kihelmöivä olo, joka kuitenkin hävisi päivän mittaan. Illalla kävin ystävän kanssa syömässä ja jubailemassa. Join itse kahvia ja ystäväni joi viiniä, sitä viiniä ei itsellä onneksi edes tehnyt mieli. Ystävälleni olen kertonut, että olen tipattomalla ja suurin huoli oli eilen, että milloin tämä tipaton loppuu. No en voinut sanoa, että vain minun maksa-arvoni sen tietävät eikä minun senkään jälkeen oikeasti pitäisi mitään ottaa, koska en missään tapauksessa ole sosiaalinen ottaja vaan kaappijuoppo.
Olen tämän kesän aikana rännäillyt ihan hirveästi kotona ja käynyt 3 kertaa joko bileissä tai terdellä niin, että olen ollut selvinpäin. Miksi nuo lukemat eivät voi olla toisinpäin :question:

Tänään kavereiden kännäilyjen katsomista veden voimalla. Oli helppoa kuin heinänteko kunnes alkoivat humaltua ja volyymymitaso ja jutut meni sellaisiksi, että ei jaksanut kuunnella. Itsellä ei mitään hinkua juomiseen, voisi melkein luulla, että minulla ei ole mitään ongelmaa, jos en itseäni tuntisi. Nyt takana 15 päivää selvänä olemista.