Hei.
Ajattelin avata oman ketjun, johon voi kirjata ajatuksia.
Minä noin 40-vuotias mies. Alkoholia viimeksi 28.12.22. Olo on nyt hyvä. Reipas. Olen juonut selvästi liikaa viimeiset 15 vuotta. Viimeisen viiden vuoden aikana päiväannos pääsääntöisesti 1 viinipullo + 0,5 litraa A-olutta. Viikonloppuisin ehkä pari, kolme olutta lisäksi viinipullon kanssa. Sunnuntaisin ei juomia. Satunnaisesti myös kirkkaita, mutta etupäässä vain pieniä suomiviinoja, 0,2 dl, sillain pikapäihtymiseen, jos oli kiire. Laskeskelin, että tannoin meni kuukaudessa noin 500 e alkoholiin. Se on aika rutosti rahaa. Ehkä noin pari vuotta sitten alkoi tulemaan ulkoisesti epäterveiden elintapojen merkkejä, kuten pientä ylipainoa ja turvotusta; vuoden alusta olen hoikistunut jo noin 7 kg. En tiedä kumpi on kärsinyt enemmän, mieli vai ruumis. Ennen lopettamista oli mm. usein vatsassa huono olo. Välillä heräsin vähän kuin paniikkihäiriöön, joka oli vatsassa. Se ei ollut kipu, mutta sellainen olo, kuin olisi pelästynyt kamalasti jotain. Satunnaisesti oli myös rytmihäiriöitä. Sydän hakkasi kuin päästäisellä aina kun joi. Yöt nukuin erittäin huonosti, lähes aina. Henkisesti pelkäsin jostain syystä lähes kaikkea. Tuntui, että mieli prakaa ihan justiinsa. Kaikki ongelmat kanavoitui alkoholiin, joten lopetin sen käytön. Vähentelin ehkä noin kuukauden, viime syksystä saakka niin, että lopulta meni käytännössä 2 olutta päivässä eikä muuta.
Alkoholi toimi, ainakin aikansa, minulla niin, että olin hetken aikaa kuin pyörremyrsky. Sain siivottua, laitettua ruokaa, korjattua asioita yms. kunnes juomat melkein loppu. Sitten söin ja menin nukkumaan. Juominen alkoi siis melkein kellontarkasti joka päivä kello 17 ja päättyi noin kello 19.30. Sen jälkeen ruokaa ja nukkumaan noin kello 20 aikaan. Sittemmin, ehkä noin viimeisen parin, kolmen vuoden aikana, juominen alkoi samaan aikaan mutta pyörremyrskyvaihe, eli toimeliaisuus jäi pois ja tilalle tuli toimettomuus. Tai oikeastaan sohvalla istuminen ja puhelimen selailu.
Kovin työ on siinä, että opettelee elämään sillain normaalisti. Että oppii tekemään asioita ilman alkoholia. Että oppii olemaan häpeämättä itseään. Tuo häpeä oli karmivan kuormittavaa, vaikka oikeasti join hipihiljaa kotona, eikä jokainen vastaantulija ja kaupankassa oikeasti tiennyt, että join. Mutta siis olo oli kuitenkin sellainen, kuin olisi koko yön viilettänyt jossain murhaamassa ihmisiä. Jos nyt tuollaista yleistä vertausta käyttää. Nyt on myös alkanut harmittamaan, että kuinka paljon olen menettänyt aikaa juomisellani. Paljon on jäänyt kokematta ja näkemättä. Tuntematta. Mutta sille ei voi enää mitään. Mutta silti harmittaa. Harmittaa, mutta siltikin tekee välillä mieli juoda. Näen itseni jostain syystä Homer Simpsonina, joka on lopettanut juomisen, ja muistelee lämmöllä, kyyneleet valuen, hyviä hetkiä alkoholin seurassa. Näen ne hetket sillain ajatuskuplassa, joka tulee Homerin päästä. Ne ilon hetket, kun istun rannalla pullon kanssa. Kun istun veneessä pullon kanssa. Kun istun pullon kanssa…
Yritän kirjoittaa pian lisää, nyt kun aloitus on nyt tehty.
Kaikkea hyvää kaikille!