j
En ymmärrä miten pystyy nukkumaan laskuhumalassa/krapulassa?!
Viekö nukkuminen huomaamatta krapulan pois ohi eli aamulla normi virkeä olo ikäänkuin EI oiskaan liki “kossupullollista” juonutkaan ja vielä joka ilta?!
Siis sanotaan että jopa 1-2 alko illalla vie unia tai unet kärsii…
Uskomatonta, mikä taika tuon selittää?
M
Hei ana-73! Tervetuloa palstalle.
Oletko miettinyt miksi sinun tekee mieli turruttaa tajuntaasi useita kertoja viikossa erittäin kovalla huumausaineella nimeltä etanoli? Tietysti toleranssit nousevat, tottumusta kertyy ja enkä nyt tarkoitakkaan, että siellä varsinaisesti nyt älyttömässä kännissä varmastikkaan hilluttaisinkaan, mutta mitenkään kohtuuden rajoissahan tuo touhu ei ole.
Eikä sitä mielestäni tissutellessa oikeen kykene olemaan kunnolla läsnä niille omille lapsille ja vaimollekkaan jotka varmaan sinullekin hyvin tärkeitä ovat…
Kykenisitkö ajattelemaan jotenkin sillä tavalla, että sinulle tulee hyvä olo juuri sen vuoksi siitä tissuttelusta, että pakenet jotain yksilöllistä psykologista ongelmaa joka sinulla on syystä tai toisesta vielä ratkaisematta? Ei terveet ja psyykkisesti hyvinvoivat ihmiset juo noin, koska he eivät siitä tissutuksesta tuossa määrin mitään itselleen saa…
Hmm…jotain tosta ymmärrän että siinä alkuun yöksi on pikkasen humalaa ja ruokahalu kasvaaa ja syö hyviin jopa
ruoka sulaa ehkä paremmin ja syönti rauhoittaa 1-2 nukkumista mutta sitten aamuyöstä alkaakin krapula nostaa päätään
ja (stressi) kortisoli muutenkin ja katkaisee unen “rajusti” ja liian aikaisin ja ehkä voi hetken kuvitella että olempa virkku klo 06 mutta tosiassa luulen että siinä on pientä “shokkia/adrenaliiniä” seassa em syistä joten yöunet kärsii ja siten seuraava päiväkin kun ei ole energiaa vireyttä ja olettaisin että viim iltapäivälle tulee krapulaväsy vahvasti?
Ok pikkutorkut ja taas illaksi dokaan jne ja jos nuori n 30 v max niin jaksannee jonkin aikaa?
j
Joo toki ymmärrän vaan lähinnä pohdiskelen kuin mahdollista?!
Todella olet kovakuntoinen kaveri ja hermotkin rautaa joten kuinka pitkään sanoitkaan jatkuneen?
Onko mahdollista että esim kävisit kevyellä iltalenkillä jonka päälle sitten heti kuume rentoutus suihkut ja söisit niin jospa ei sitten ei olut maistuisikaan? Loppuillaksi kirja käteen?
Tässä on se kaiken alku, hienoa! Eli myönnetään, että on ongelma. Olet nyt tavallaan läpäissyt tason yksi ongelman ratkaisemisessa.
Seuraavaksi tulisi ymmärtää, että se ongelma ei ole itse siinä keskiketterässä (kuten se ei ole koskaan minkään muunkaan huumausaineen väärinkäytön kohdalla vaikka kyseessä olisi heroiini, amfetamiini taikka vaikka bentsot, sillä 90% ihmisistä kykenee käyttämään näitäkin aineita aivan kohtuudella jos siihen haluavat ryhtyä) vaan sinun omien korviesi välissä jollakin yksilöllisellä psykologisella tavalla (jota minä en tietystikkään voi tietää). Painotan nyt, että en kirjoita tätä millään pahansuovalla sävyllä vaan ihan kaikella ystävyydellä.
Oletko koskaan miettinyt miksi silloin nuorempana aina tykkäsit keskioluesta jopa niin paljon, että joit aina kunnon känniin asti? Itse muistan tunteneeni aivan samalla tavoin. Minun henkilökohtainen syy oli se, että pakenin sisäistä pahaa oloani kyseisellä myrkyllä ja kun paha olo lieveni, niin olihan se aikamoista juhlaa se ottaminen! Aina kunnon kännit tietysti ja pirun hauskaakin oli useimmiten (lopulta sitten ei enään ihan niin kivaa )
Tähän toiseen lainaukseet taas sanoisin, että pitää ymmärtää että se ongelma ei ole siellä “selkärangassa”, ainakaan kovinkaan todennäköisesti sinun tapauksessasi vaan edelleenkin kannattaisi keskittyä nyt sinne korvien väliin :mrgreen: Muuten ongelmaa hoidetaan ihan vika paikasta eikä kohennusta tilaan voi oikein tapahtua…
E
Jotainhan siellä psyykkeessä on mahdollisesti mennyt “solmuun” jo nuorempana. Minun analysointi taitoni kyllä alkavat rehellisesti sanottuna loppumaan tässä vaiheessa.
Sinun saappaissasi ottaisin tukun rahaa (jos yhtään vain suinkin ylimääräistä löytyy) ja menemään yksityiselle psykiatriselle erikoislääkärille jonka kanssa yhdessä voisitte miettiä tämän “solmun” luonnetta.
Katsos kun sen solmun saa auki, niin sinä et saa enään siitä tissutuksesta yhtään mitään ja voit olla halutessasi ilman. Nää on loppujen lopuksi hyvin yksinkertaisia asioita.
p
Öitä vain. Ainoa mutta tuossa vain on se, että jos sinä oikeasti tuntisit itsesi niin koko ongelmaa ei olisi olemassakaan. Silloin kun se kaikilla oleva henkilökohtainen solmu saadaan ratkaistua niin sinun ei tarvitsisi mitenkään sinnitellä/pakottaa/lujittaa tahdonvoimaasi pysyäksesi alkoholista erossa.
Siinä on juuri se jutun niksi.
T
Teretulemast joukkoon. Helevetti mitä psykologisointia sulle tarjotaan, voi elämän kevät!
Edessä on rankka urakka. Ensin pysytellä selvänä, sitten pikkuhiljaa tutkia, mitkä seikat saavat tissuttelemaan. Se on pitkä prosessi. Pienistä asioista eteenpäin, eikä perse edellä puuhun. Päätänsä kerkeää sitten hoitamaan ajan kanssa kunhan ensin pysyy selvin päin. Suosittelen aata, sillä sieltä saa ihan käytännön konsteja kuinka liikkeelle. Suosittelen jutustelua aiheesta ennen palaveria ja kummi auttaa aina.
Olet tavallaan oikeassa ja saamassa jutun juonesta kiinni. Tästä “sisäisestä rauhasta” voidaan käyttää mitä moninaisempia symbolisia sanamuotoja. Mitään ns.yliluonnollista siinä ei myöskään ole eikä tarvita mitään jumaluuksia tai askelia jos sellaiset asiat ei ole kiinnostuksen kohteena.
Tietysti voit ottaa nimimerkki helisee sanoistakin oppia. Moni on onnistunut tyystin lopettamaan juomisen AA:n avulla ja sieltä myös voi saada hyviä työkaluja näkökulman vaihtoon ja itsensä prosessointiin (ovesta vain sisään ja katsomaan millaisia ovat oman paikkakuntasi ryhmät). Tosin siihenkin voi hurahtaa ja sitten taas doupataan eri “aineella” ja ongelma pysyy. Siis ei tietystikkään se juomisongelma vaan se pään sisäinen “solmu”
Tosin moni on erittäin tyytyväinen tähänkin tilanteeseen, olenhan näitä ihmisiä erittäin paljon tavannut eikä tosiaan niissä ryhmissä hautaan saakka kukaan pakota ravaamaan vaan niistä voi poimia itselleen niitä työkaluja joilla ongelma saataisiin poistumaan ja elämä taas maittamaan paremmalta.
Hei ana-73
Vastaan ensin kysymykseesi iltajuoppoudesta. En ole enää juoppo, olen raitistunut alkoholisti.
Yritin aikoinaan olla kohtuullinen alkoholinkäyttäjä, mutta en onnistunut. Niinpä pohjakosketuksen hetkellä tuli halu lopettaa juominen ja olin valmis menemään ensimmäiseen AA-palaveriini. Siitä illasta lähtien olen saanut olla raittiina.
Sinulle on tarjolla sama mahdollisuus.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
SoiKanteleelle terveisiä. Olen tosiaan pitkänlinjan aalainen. Olen pariin otteeseen vieraillut kentällä kertausharjoituksissa. Joten minulla on kokemusta raitistumisesta.