^ei noi mun mielestä ole tyhmiä ajatuksia… kuka on onnistunut ajattelemaan, kirjoittamaan jotain tosi fiksua ja filmaattista aiheista 1.itsemurha 2.kuolema… Materialisteille asia lienee selvää pässinlihaa (?), mut ei tartte olle dualisti eikä idealisti pitääkseen kuolemaa ajattelemisen arvoisena asiana, siis pohtimisen, en tarkoita h a r k i n n a n.
Eräs italialainen kaveri aikoinansa sano: “sono misteri della vita…” tms. eli nämä ovat niitä elämän mysteereitä. SE, mikä m i n u s t a mm. tekee kuolemasta niin ihmetyttävän asian, on ehkä kummallinen analogia: en käsitä äärettömyyttä tai ikuisuutta muuten kuin negaation avulla: ei rajaa spatiaalisesti/ajallisesti. Käsitän ne/sen vain jotenkin kieltosanan avulla. Vähän sama kuoleman kanssa: olen olemassa, tunnen (tai koen) sen, mutta mitä tarkoittaa se, että minä en ole. En käsitä olemattomuutta yhtään enempää muuten kuin negaation avulla… Joo, aika filosofista, mutta m i n u a kiinnostavaa. Ei tee siitä hölynpölyä, jos jotakuta muuta ei kiinnosta…
. Mitä tulee kuolemanpelkoon, kuuntelin kerran jossain ruokalassa, kun joku henkilö hoki vähän väliä, mää kyl niin pelkään, että ja jotain (+naurua päälle). Aikani kuultuani, alkoi raksuttaa mielessä, ettei semmoinen ihminen, joka oikeasti jotain p e l k ä ä, puhu noin, kuulosta tuolta eikä naureskele. Oikesti pelkäävä pyrkii pitämään naaman peruslukemilla, yrittää peittää pelon merkit, vaiks nieleskelyn (jostain kummasta syystä toosi pelottavas tilantees erittyy paljon sylkeä, ehkä jokin syö tai tule syödyksi- jäänne, pirustako minä tiijän…). Mitä salakuuntelemani ihminen ehkä sanoi: minä EN HALUA niitä asioita, joista puhun. Entä jos kuolemanpelkokin on jotain samantapaista. Pelkään kuolemaa = en h a l u a sitä.
Vaan ihmisellä joka tosissaan yrittää surmata itsensä ja vaiks onnistuu siinä, epätoivon määrä ilmeisesti on suurempi kuin mikään muu tunne. Joskus itsemurha-ajatus voi jopa helpottaa oloa: ratkaisu on olemassa umpikujatilanteessakin -vaikka sitä ei tekisikään. Uskon, että esim. kovat fyysiset tuskat voivat tehdä kuolemantoiveen aivan perustelluksi.
Kun lähipiiristä on kuollut ihmisiä joko pitkäaikaisen sairauden lopuksi tai äkillisesti, tuntuu oudolta, miten nopeasti se ihminen ei varsinaisesti unohdu -sitä vain tottuu siihen, ettei häntä enää ole. Pistää silloin miettimään, että varmaan, eikun varmasti olisi vielä ihmisiä, jotka tuntisivat vähintään surua, jos minä surmaisin itseni/kuolisin jotenkin yllättäen. Mutta he jatkaisivat elämäänsä… Niin kuin minäkin olen jatkanut. Ehkä olisi eri asia, jos olis esim. avio-tai avoliitossa, tai rakas kumppani, joka olisi kuollut.
Se pistää miettimään, että viime kädessä elämme itseämme varten!!! Vaikka mitä murhetta tai vastoinkäymistä olisi -eniten se oma elämä merkitsee itselle (jos ei ole lapsiakaan…).
Eli vaikka mitä olisi, “sisulla mennään loppuun asti” -poislukien jokin kuolemaan johtava sairaus, joka aiheuttaisi sietämättömiä kipuja. Joillekin ihmisille henkiset tuskat, jotka piinaavat pitkään, eikä ihminen jaksa uskoa, että helpotusta tulisi -myös ne ovat varmaan useinkin syy itsemurhaan. Silloin ainakin ihmisen pitäisi saada helpottavaa lääkitystä, kuten myös fyysisissä tuskissa. Olen kuullut väitettävän, ettei fyysisiä kipuja aina voi hoitaa, en tiedä miksi. Voisiko olla niin, että jos jokin vakava ruumiillinen sairaus etenee hyvin nopeasti, kipulääkeannosta ei “voi” nostaa niin nopeasti, ettei ihminen menehtyisi siihen
?
No, tämmöisiä pohdintoja tuli mieleen. Minä aion elää suurempien tai pienempien harmieni ja murheideni kanssa. Jos vakava diagnoosi tehdään joskus (“sukurasite” ja tähänastinen elämäni lisännevät todennäköisyyttä), v o i olla, että ajatus muuttuu.