Elämäänsä (tai lastensa äitiin) katkeroituneen oloinen Vieras kirjoitti taannoin näin:
Isyys on tunneside vanhemman ja lapsen välillä.
Tunneside muodostuu lapsen ollessa alle 12-vuotias.
Mikäli tunnesidettä ei pääse muodostumaan lapselle alle 12-vuotiaana, kyse ei enää ole vanhemmuudesta.
Vanhemmuutta ei voi rakentaa lapsen kasvettua aikuiseksi.
Otan tuon nyt tavallaan irti asiakokonaisuudesta ja tulkitsen mahd. neutraalisti, koska tuossa on ihan asiaakin…
Isyys on nimenomaan tunneside lapsen ja vanhemman välillä. Isän ei tarvitse olla välttämättä biologinen, vaan kasvatti-isään/isäpuoleen voi hyvin muodostoa tuollainen tunneside, jos lapsi-vanhempi -suhde on terve.
Minulla ei omaan biologiseen isääni ole samanlaista tunnesidettä, kuin isäpuoleeni, joka kuitenkin on elämässäni vaikuttanut tähän mennessä noin 45 vuotta. Emme tosiaan tulleet oikein juttuun, ennenkuin muutin kotoa ja aikuistuin, mutta sittemmin isäpuoleni on suhtautunut minuun ja perheeseeni lähes, kuten olisimme hänen omiaan.
Mitä tulee biologiseen isääni, niin olimme tosiaan hyvin vieraantuneita vuosikymmenien ajan, koska isäni ei voinut pitää minuun juurikaan yhteyttä. Alkoi kuitenkin kymmenisen vuotta sitten, minun oltua nelikymppinen, pitämään yhteyttä ja noin seitsemän vuotta sitten kävimme perheeni kanssa isän ja tämän silloin suht tuoreen vaimon luona kyläilemässä. Emme siis olleet nähneet noin 30 vuoteen…
Jotenkin isän tapaaminen tuntui samalta, kuin tapaisin jonkun kaukaisen 70-vuotiaan sukulaisen. Oli todella hauskaa jutella niitä näitä ja huomata hämmentävän paljon yhtäläisyyksiä niin persooniemme kuin ajatustapamme välillä. Sen takia rohkenen arvella, että jotain geneettistäkin perimää täytyy meissä ihmisissä olla (liittyy myös siihen, että epäilen esim. masennustaipumuksen tai itsetunnon heikkouden olevan perinnöllinen ominaisuus).
Voin siis omalta osaltani “allekirjoittaa” tuon Vieraan väitteen, että vanhemmuutta ei voi rakentaa lapsen kasvettua aikuiseksi, mutta… Voi rakentaa jonkinlaisen kumppanuuden tai miksei vaikka ystävyyden itseään vanhempaan ihmiseen. Isäni on minulle nykyisin arvokas 80:aa ikävuottaan lähestyvä lähimmäinen, vaikkei tietynlaista tunnesidettä häneen olekaan - eikä mitään erityistä isä-tytär -suhdetta. Asumme suht kaukana toisistamme, mutta soittelemme (tai lähinnä isä soittaa minulle päin) parin kuukauden välein ja juttelemme milloin mistäkin. Viimeeksi olin itse aika paljon äänessä, jolloin isäni sanoi, että olen aika impulsiivinen juttelija, johon ei tahdo päästä väliin… Siihen oli helppo kommentoida, että keneen lie olen tullut
Eipä tässä muuta tällä erää. Paitsi että, kiva “nähdä” Rinaldaakin välillä <3