Taas yksi raitis viikonloppu takana. Eilen kävin katsomassa kaupassa alkoholittomia juomia ja ostin muutaman erilaisen 0-oluen ruoan seuraksi. Alkoholin mieliteot ovat pysyneet kurissa mutta entisiltä raittiusjaksoilta tuttu ”mielenkireys” yrittää aika-ajoin päästä esille. Onneksi muistan tunteen jo vanhasta kokemuksesta. Sehän yleensä tarkoittaa, että alitajunta siellä olkapäähän koputtelee ja muistuttelee: juomista pitäisi saada ja vähän äkkiä. Sorry, turhaan pyytelet, ei nimittäin tipu! Matka jatkuu kohti ensi viikonloppua. Silloin vanha tuttu vähän viinaanmenevä kyläkaveri joutuu ehkä pettymään. Vastassa onkin heppu, joka nautiskelee korkeintaan 0-olutta, jos ei sitten miedompaa, kuten vichy-vettä
Hyvää ja raitista huomenta kaikille! Päivitän hieman tuntemuksia nyt kun tammikuun tipaton on takana. Hyvin on mennyt! Olen nauttinut krapulattomista aamuheräämisistä ja hyvin nukutuista öistä. Tosin sen verran taisi olla jo ennen uutta vuotta juopottelukuntoa, että varsinaisia krapuloita ei juurikaan enää joutunut kokemaan. Vaarallinen tilanne. Olen osallistunut tammikuun aikana erilaisiin tapahtumiin, joihin on liittynyt aiemmin viinittelyä mutta nyt olen ohittanut kiusaukset ja antanut toisten hoitaa nämä asiat. Tosin ei ole kyllä ollut mitään himoa tai edes tarvetta viininjuontiin tai muihinkaan juomiin. Aiempi runsas oluen juontikaan ei kiinnosta. O-olut ruoan kanssa silloin tällöin on riittänyt hyvin. Kukaan ei ole kuukauden aikana yrittänyt houkutella juomaan, ovatpahan vain tapaamisissa asiasta kuultuaan vain kysäisseet, mistä on kysymys tai kohautelleet olkapäitään samalla, kun ovat itse kallistaneet lasia.
Tässä on kuukauden aikana ollut aikaa paitsi lukea alkoholiin ja juomiseen liittyviä kirjoja (joista olen aiemmissa viesteissä maininnut), myös miettiä omia perhetaustoja ja mahdollisia syitä siihen miksi juomat ovat maistuneet. Kotioloissa ei alkoholi ollut mitenkään erityisesti esillä, enkä muista, että isä tai äiti olisivat olleet koskaan kovassa kännissä. Kyllä he vieraitten kanssa drinksuja saattoivat ottaa mutta aika kevyesti. En siis usko, että omilla, asiaan heränneillä mieliteoilla olisi tekemistä minkään mallioppimisen kanssa. Kaverit ja erityisesti opiskeluaikainen kaveripiiri taisi opettaa paljon enemmän. Opiskeluaikahan tuppaa ilmeisesti olemaan useinkin kosteaa. Suvussa on ollut muutamia tuurijuoppoja mutta muistan että lapsena ja nuorena niitä pikemminkin kavahti ja vältteli kuin olisi pitänyt minkäänlaisina esikuvina tai kovina tyyppeinä. Olen tullut siihen tulokseen, että ihan oma, vähitellen syventynyt juopottelu on ohjannut jonkinlaiseen riippuvuuteen. Ensi känneistä alkaen alkoholin vaikutukset koin miellyttävänä ja pahimpien krapuloiden ja ennen muuta erilaisten mokauksien jälkeenkin on tuntunut, että niistä ei ole oppinut mitään vaan mentiin kohti seuraavaa juopottelua. Olen hyvin mielissäni, että alkoholittomuus tuntuu nyt hyvältä. Aiemmat tipattomat ovat olleet lähinnä kärvistelyä kalenterin äärellä; joko tämä tauko piankin loppuu. Nyt olen kokenut pelkkiä positiivisia tuntemuksia, mitään negatiivista ei ole tullut vastaan. Houkutuksia tulee varmaan jatkossakin, niin kuin olen Plkin kirjoituksista ja ihmisten ratkeamisista havainnut. Pitää olla kovana ja vanhat juopotteluystävät yksi toisensa jälkeen opettaa illanistujaisissa siihen, että juon nolla olutta tai muita vastaavia. Voihan tietysti olla, että kyläkutsutkin vähenevät mutta ei se mitään. Tsemppiä kaikille ja hyvää jatkoa jokaisen henkilökohtaisessa kamppailussa viinapirua vastaan.
Eilen tuli virallisesti kuukausi täyteen ilman alkoholia. Minullahan oli yksi viinittely heti tipattoman alkupäivinä. Hyvänä tukena ovat toimineet teidän kirjoituksenne, joista monessa on kynnetty huomattavasti syvemmissä ja mutaisemmissa vesissä kuin minä. Olo on hyvä ja aiemmin huono unenlaatu ja nukkuminen ylipäätään on parantunut jatkuvasti. En ole kaivannut kännejä ja krapuloita. Meillä kävi hiljattain vieraita, joille juotin talon puolesta viiniä (vanhoja varastoja) heidän omien eväiden lisäksi. Itse tyydyin alkoholittomaan juomaan, eikä mielitekoja alkoholiin syntynyt. Ilta meni rattoisesti mutta minun osaltani siis selvin päin. Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon, että en ole oikeastaan koskaan nähnyt unia alkoholin käytössä. Viime yönä kuitenkin menin unessa kyläilemään vanhan ystävän kotona ja jo eteisessä tuli ehdotus, että eiköhän oteta heti aluksi oluet. Näinhän se on yleensä käynyt. Jotenkin alitajuisesti säikähdin kyseistä tarjousta unessa ja heräsin, tietysti tyytyväisenä siitä, että näin vain unta. Alkoholin käytön koodit taitavat olla syvällä selkäytimessä vuosikymmenten harjoittelun jälkeen.
Lämpimästi onnea kuukaudesta, se on hieno alku ja olet päässyt irti fyysistä siteistä alkoholiin. Minusta toinen kuukausi oli paljon ensimmäistä helpompi, juomattomuuden rutiinit alkavat olla jo vähän hallussa ja juomisen ikävät puolet vielä hyvin mielessä.
Hyvää raitista keskiviikkoa sinulle!
@Bacchus-X paljon onnea!
Onnittelut!
Kiitos onnitteluista kohtalontoverit Teme70, Olga, ja Fincoco! Kulunut kuukausi on ollut hyvä etappi melko tuskaisen joulukuun jälkeen mutta päivä kerrallaan tässä mennään kohti seuraavaa tavoitetta. On todella hienoa, että on olemassa tällainen yhteisö, jossa kaikki jäsenet ovat samalla asialla hyvän asian puolesta ja tukevat toistensa askelia kohti raitista elämää. Omien kokemusten ja tuen jakaminen toisille on minusta keskeisen tärkeää, sillä niistä näkee paitsi sen, että muillakin jäsenillä on ollut vaikeaa ja on kenties vieläkin, mutta silti yhdessä mennään eteenpäin. Toisten kokemuksista voi myös ammentaa oppia sekä hyvässä että pahassa! Kiitos kaikille ja tsemppiä omalla polulla.
Tänään on 40 päivää raittiutta koossa ja hyvältä tuntuu. Alkoholi ei ole erityisemmin ollut mielessä, paitsi silloin kuin päätän kurkistaa, mitä mielenkiintoista on kirjoitettu p-linkissä. Täällähän siitä ei pääse irti Olen ollut omasta mielestäni oikein hyvällä mielellä (se kai on tärkeintä!) eikä mielitekoja alkoholipitoisten juomien juontiin ole noussut juurikaan esille. Vaikeimpana ole kokenut muutamissa sosiaalisissa tilanteissa vastaan nousseen puolipilkallisten kysymysten tulvan: no, miksi et juo? miten kauan aiot olla tipattomalla? Samalla on vaikuttanut todella typerältä, kun ylipainoiset (anteeksi) ihmiset kittaavat kaksin käsin siideriä, kieli alkaa vähitellen sammaltaa, aamukrapula on jo hyvin todennäköinen ja jankutus sen kun vaan jatkuu. Jokainen kantaa läskinsä ja minä en niistä kenellekään huomauttele mutta onko todellakin nykymaailmassa niin vaikeaa ymmärtää, että joku ei halua juoda, tai vastaavasti juo alkoholitonta, tai olla kommentoimatta asiaa. Tästä tuli vähän tällainen purkaus mutta veetuttaa tuo ihmisten asenne.
Yhteiskuntamme on hyvin alkoholikeskeinen ja -myönteinen. Juominen on se normaali eikä päihtymistä pidetä ainakaan huonona. Jurritörttöilylle nauretaan.
Tunnustan,etten aiemmin ymmärtänyt sitä itsekään. Jospa joskus tulisi se aika, kun juomista pitää selitellä, ei juomattomuutta.